Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batteripakke type A-B-C-D

Startet av Leif1, torsdag 18. juni 2015, klokken 21:05

« forrige - neste »

fredag

#1
Sitat fra: Leif1 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 13:53
https://transportevolved.com/2015/01/20/germanys-new-draft-legislation-electric-car-charging-model-follow/

Combo2, ofte kalt CCS her i landet, er valgt som EU-standard for DC hurtiglading. Alle DC hurtigladestasjoner som settes opp fra 2017 i hele EU/EØS må tilby Combo2 og kan i tillegg tilby andre standarder som feks Chademo eller Tesla supercharger.

Dette er ikke noe større problem, da så og si alle nye hurtigladere kan fås i  multistandard Combo2 og Chademo uansett. Det er et større problem for Tesla, som må fra og med 2017 må tilby Combo2 på nye supercharger-stasjoner.

Tanken bak direktivet er at vi skal standardisere på en standard for hurtiglading av elbiler, istedet for at hver enkelt produsent utvikler sin egen inkompatible ladestandard.

Samme EU-direktiv fastslo at type2 er felles EU-standard for AC-lading av elbil. Dermed må Frankrike og Italia slutte med å sette opp nye ladestolper med Type3C og gå over til Type2. Noe jeg mener også er bra. Det er for dumt at elbilister som skal krysse enkelte landegrenser må ha to sett med dyre mode3 ladekabler.

Den tyske loven er kun den tyske nasjonale tilpasningen/implementeringen av paragraf 33 i EU-direktiv 2014/94/EU, som alle land i EU/EØS er nødt til å utføre:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0094

Direktivet er fra oktober 2014, så enkelte britiske journalister følger tydeligvis ikke med.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Batteritralla

Når det gjelder Tesla Superladere - får direktivet tilbakevirkende kraft?

Innen 2017 så har nok Tesla på plass det meste de trenger av Superladere..
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

fredag

Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 19. mai 2015, klokken 15:42
Når det gjelder Tesla Superladere - får direktivet tilbakevirkende kraft?

Nei. Gjelder kun nye ladestasjoner som settes opp fra 2017.

Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 19. mai 2015, klokken 15:42
Innen 2017 så har nok Tesla på plass det meste de trenger av Superladere..

Nei. :-)

Vi får da håpe at Tesla fortsetter å selge biler, og dermed må fortsette å sette opp flere og flere superladestasjoner.

Men når kommer Tesla til å sette Combo2-kontakt på bilene de selger i Europa?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

RaBalder

Tesla kan vel alltid tvinges til å henge på en CCS-kabel på hver ladeplass på Superladerne.

  • Teslaer kan ikke bruke den fordi man ikke har CCS-kontakt på bilen.
  • Og ingen andre biler som måtte ha CCS-kontakt på bilen kan ikke bruke dem fordi det ikke er en Tesla.


Da fremstår det som rimelig idiotisk om dem skal måtte henge opp slike kabler.

Men Norge er gode til slikt.

  • Forvaret legger ned nybygde anlegg samme dag som dem er ferdigbygget og klare.
  • Da er det vel overkommelig for Tesla å henge opp slike kabler som heller ikke blir brukt.

Amoss

Sitat fra: fredag på tirsdag 19. mai 2015, klokken 14:46
Det er et større problem for Tesla, som må fra og med 2017 må tilby Combo2 på nye supercharger-stasjoner.

Dette lovforslaget ble diskutert en del på TMC for en tid tilbake, og da var det noen fra tyskland som mente seg på at Teslas superladernett ikke er ett offentlig nett da ingen strøm selges, og de er kun ment for Teslas egne biler. Loven skulle derfor ikke gjelde for superladernettverket.

... om dette er korrekt eller ei kan ikke jeg svare for :p

SitatRe: Proposed German Bill on charging standards

I am an in-house lawyer for a german energy provider and i did review the draft of the bill. The Tesla SC network is not publicly accessible because the SC network is a closed system which is intended only for charging the Model S. No electricity is sold or otherwise provided for third parties - which is the important part. The SC network would therefore not fall under the scope of that proposed bill.

Tesla Germany is well aware of the public discussion regarding that draft and i know that Tesla is in contact with German Ministry for Economic Affairs and Energy.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

Diskusjonen kommer litt pga lovendringen er blitt fremskyndet fra å skulle bli implementert i 2017 til å gjelde 01.07.15.
Det har vært stort press fra bil industrien og de endret lovteksten fra å gjelde hver ladestasjon til å gjelde hvert ladepunkt.
Går det gjennom må alle hurtug ladepunkt ha mulighet for CCS og AC som backup.
Så detre spørsmålet er om det da blir slutt på rene 43kW AC ladere (som er billige sammenlignet med DC ladere)

Men det er og stilt spørsmål til om Tesla får byggesøknad gjennom etter lov endrigen, pga det skal jo ikke bygges for noe annet en CCS.
Dette blir nok en liten makt demonstrasjon og det er ikke tvil om at det er sterke krefter i sving for å presse ut elbiler som ikke er tysk produsert.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

fredag

Sitat fra: sigurdi på torsdag 21. mai 2015, klokken 22:36
Diskusjonen kommer litt pga lovendringen er blitt fremskyndet fra å skulle bli implementert i 2017 til å gjelde 01.07.15.
Det har vært stort press fra bil industrien og de endret lovteksten fra å gjelde hver ladestasjon til å gjelde hvert ladepunkt.
Går det gjennom må alle hurtug ladepunkt ha mulighet for CCS og AC som backup.
Så detre spørsmålet er om det da blir slutt på rene 43kW AC ladere (som er billige sammenlignet med DC ladere)

Men det er og stilt spørsmål til om Tesla får byggesøknad gjennom etter lov endrigen, pga det skal jo ikke bygges for noe annet en CCS.
Dette blir nok en liten makt demonstrasjon og det er ikke tvil om at det er sterke krefter i sving for å presse ut elbiler som ikke er tysk produsert.

EU-direktivet tillater AC-lading på type2 eksplisitt. Det vil være i strid med EU-retten for Tyskland å lage lover som forhindrer 43kW AC-lading på type2 i strid med EU-direktivet.

EU-direktivet spesifiserer ladepunkt, ikke ladestasjon eller ladelokasjon. Jeg klarer ikke å tolke EU-direktivet annerledes enn av hvert eneste DC hurtigladepunkt må ha en CCS kabel i tillegg til evt andre standarder.

AC-ladepunkter skal ha type2, samt evt andre standarder. Tesla kan derfor sannsynligvis snike seg rundt hele problemet ved å tilby AC-lading og DC-lading på sine type2-kabler på superchargerne.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sturle

Sitat fra: fredag på fredag 22. mai 2015, klokken 12:15
EU-direktivet spesifiserer ladepunkt, ikke ladestasjon eller ladelokasjon. Jeg klarer ikke å tolke EU-direktivet annerledes enn av hvert eneste DC hurtigladepunkt må ha en CCS kabel i tillegg til evt andre standarder.

AC-ladepunkter skal ha type2, samt evt andre standarder. Tesla kan derfor sannsynligvis snike seg rundt hele problemet ved å tilby AC-lading og DC-lading på sine type2-kabler på superchargerne.
Dei kan vel tilby privat lading til sine kundar?  Det kan då umogeleg vere forbode å forby sine eigne kundar å lade på eigna kontakt fordi ein då må setje opp ei eller anna dyr spesialløysing.  Kvar er dette EU-direktivet?  Gjeld det i garasja mi og?

Sjølv for vanleg offentleg lading heng ikkje dette på greip.  Kartet stemmer ikkje med terrenget.  Berlin skal installere 400 standardiserte ladesøyler innan 2016, og dei tilbyr berre Type2.

sturle

#9
Her er teksten frå direktivet om high power recharging points (opp til 22kW er det heilt greitt med Type2):
Sitat
Direct current (DC) high power recharging points for electric vehicles shall be equipped, for interoper­ability purposes, at least with connectors of the combined charging system 'Combo 2' as described in standard
EN 62196-3.
Her er det eit klårt unnatak for superladarane til Tesla.  I og med at det ikkje er noko "interoper­ability purpose" med superladarane til Tesla – andre vil ikkje kunne lade der uansett – må det vere opplagt at superladarane fell utanfor.  Ingen får brukt CCS-pluggen, og då er han i strid med føremålet.

Dette punktet i direktivet er heller ikkje dumt for Tesla sin del:
Sitat
3. Member States shall also take measures within their national policy frameworks to encourage and facilitate the deployment of recharging points not accessible to the public.

fredag

Sitat fra: sturle på fredag 22. mai 2015, klokken 13:14
Her er teksten frå direktivet om high power recharging points (opp til 22kW er det heilt greitt med Type2):
Sitat
Direct current (DC) high power recharging points for electric vehicles shall be equipped, for interoper­ability purposes, at least with connectors of the combined charging system 'Combo 2' as described in standard
EN 62196-3.
Her er det eit klårt unnatak for superladarane til Tesla.  I og med at det ikkje er noko "interoper­ability purpose" med superladarane til Tesla – andre vil ikkje kunne lade der uansett – må det vere opplagt at superladarane fell utanfor.  Ingen får brukt CCS-pluggen, og då er han i strid med føremålet.

Jeg leser det ikke slik.

Jeg leser det slik at EU-direktivet er laget for å tvinge frem standisering og unngå fragmentering der bilprodusenter lager sin egen standard som ikke er interoperatibel med andre bilmerker, og derfor pålegger EU-direktivet at alle ladepunkter må følge EU-standarden, i tillegg til at ladepunktet helt valgfritt kan tilby andre typer DC-lading også, feks Chademo eller Tesla supercharger.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sturle

Sitat fra: fredag på fredag 22. mai 2015, klokken 13:53
Sitat fra: sturle på fredag 22. mai 2015, klokken 13:14
Her er teksten frå direktivet om high power recharging points (opp til 22kW er det heilt greitt med Type2):
Sitat
Direct current (DC) high power recharging points for electric vehicles shall be equipped, for interoper­ability purposes, at least with connectors of the combined charging system 'Combo 2' as described in standard
EN 62196-3.
Her er det eit klårt unnatak for superladarane til Tesla.  I og med at det ikkje er noko "interoper­ability purpose" med superladarane til Tesla – andre vil ikkje kunne lade der uansett – må det vere opplagt at superladarane fell utanfor.  Ingen får brukt CCS-pluggen, og då er han i strid med føremålet.
Jeg leser det ikke slik.

Jeg leser det slik at EU-direktivet er laget for å tvinge frem standisering og unngå fragmentering der bilprodusenter lager sin egen standard som ikke er interoperatibel med andre bilmerker, og derfor pålegger EU-direktivet at alle ladepunkter må følge EU-standarden, i tillegg til at ladepunktet helt valgfritt kan tilby andre typer DC-lading også, feks Chademo eller Tesla supercharger.
Då må kravet gjelde bilen, ikkje ladestasjonen eller -punktet.  Føremålet med kravet er at ladestasjonen skal kunne brukast av fleire bilmerke, men når stasjonen er privat for kundane til Tesla ser eg ikkje korleis det føremålet er aktuelt.  Ein CCS-plugg vil ikkje ha noko føremål i det heile på eit slikt ladepunkt.  Dersom "interoper­ability purposes" tyder at ein skal setje opp ladestasjonar med kontaktar som ikkje kan brukast av nokon, gjev det ikkje meining for meg.  Tilsvarande må gjelde på til dømes service-verkstadane til Nissan.  Dei skal ikkje kunne brukast med andre bilar, og føremålet med ein CCS-plugg er difor ikkje oppfylgd.  Kvifor har dei skrive inn "for interoper­ability purposes" dersom dei ikkje meinar noko med det?  Dersom kravet er der for å tvinge gjennom ein standard, kunne dei droppa det atterhaldet.  Er forarbeida tilgjengelege?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA