Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ustabil UMC (har rev C)

Startet av terjestrom, torsdag 18. juni 2015, klokken 01:01

« forrige - neste »

terjestrom

Hei,

Har kjøpt en 2001 saxo billig i god tro om at jeg skulle få den på veien uten at det ble for dyrt.
Den hadde stått stille ifølge tidligere eier. Da jeg fikk den hjem ladet jeg forbruksbatteriet og den "fyrte" opp men det bare klikket da jeg vred på nøkkelen. Fikk den tauet til Enviro og de forklarte at de "resatte" styreboksen med peugeot planet-programmet og tok vannservice. Jeg fikk kjørt bilen hjem, 28 km med varmetrådene på :), siste delen av turen lyste det for lavt batteri, men selve batteriindikatoren viste 60-70 %.  Vel hjemme stoppet den fint på gårdsplassen og derfra ville den ikke gå lenger. Ladet den opp over natten og da kjørte jeg en tur på 7 km før den døde igjen. Batteriindikatoren viste da rundt 90 %.
Fikk den hjem og ladet opp, og når jeg setter inn ladekabelen så fyker indikatoren opp til 100% med en gang. Fikk kjørt en tur til på kanskje 800 meter. Nå fyker indikatoren opp til 100 % når jeg setter inn ladekabelen. Ser jo ut som det er liv i det meste, men bare klikker når jeg vrir på nøkkelen.

Er det en teori at når indikatoren viser 100 så vil den ikke lade?
Eller fungerer ladingen uavhengig av hva indikatoren viser?
Kanskje må den "resettes" når batteriet er tomt?

Noen tips?

elektrolux

Høres ut som Enviro har tatt vannservice på en bil med defekt batteri.

De burde gjort deg oppmerksom på dette før de tok imot pengene dine.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Bilen er nok fulladet. Men med mange ødelagte batteriblokker så kan du ikke kjøre. Den reset'n de gjorde med PP2000 kan du selv gjøre på denne måten: Reset av PSA elektronikk - men det hjelper nok ingenting.
Du må måle spenningen på batterikassene for å finne ut hvor mange batteri-blokker som er ødelagt. 
Lekker det kjøleveske ?  (sjekk beholderen på bilens venstre side i motorrommet).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

terjestrom

Flott! Hehe takk for svar. Bor i oslo, finnes det en hobbymekaniker her som kunne kommet og tatt en titt på bilen for en slant penger? Har ikke helt lyst til å dra den ut til enviro med det første...

Elmo

Sitat fra: terjestrom på tirsdag 19. mai 2015, klokken 10:10
finnes det en hobbymekaniker her som kunne kommet og tatt en titt på bilen for en slant penger? Har ikke helt lyst til å dra den ut til enviro med det første...
Jeg får ikke tid til det som burde/må gjøres på egne biler dessverre. Men du kan gjøre mye selv med hjelp fra forumet og fra Elbilwiki. Og du kan evt etterspørre andre på Tilbud og etterspørsel av tjenester.
Skal du til er autorisert verksted så anbefaler jeg Elbilmek på Drengsrud fremfor Enviro på Nesbru !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#5
Sitat fra: terjestrom på tirsdag 19. mai 2015, klokken 19:44
Lagt ved et bilde av et deksel opp i motorrommet, jeg måler 130 og 140 på to av "punktene" som kommer inn og 0 volt på den helt til høyre på bildet.
De to til venstre på bildet går til hurtigladeporten, de to midterste går til batteriet. Disse er fysisk koblet sammen (grønn-grønn og rød-rød) så hvis du måler forskjell på dem så tror jeg måleledningene dine har dårlig kontakt.
De to til høyre går til motoren og skal ikke ha spenning når bilen står.


PS: bildet er hentet fra PSA-delen på www.elbilwiki.no
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA