Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny bil? Vurder å legge klar folie langs sidene!

Startet av fredsjo, onsdag 17. juni 2015, klokken 21:10

« forrige - neste »

fredsjo

Hei
I bygarasjen i Bergen skulle jeg parkere  lade i dag. Da sto det en Tesla på naboplassen. Denne okuperte to kontakter, og når kontakt nr 4 var defekt var det ingen ledige til meg....

Så litt jalla ut. En hvit "husholdningskontakt" som gikk inn i ladeboksen, så mulig dette bare var noe tileggsgreier?
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Espen Hugaas Andersen

Nei, Model S må ikke bruke to stikkontakter.

Men om stikkontaktene er sikret med 16A hver og er tilkoblet samme faseledere, så kan man med en overgang få ut 32A enfase, og lade dobbelt så fort.

Her er det nok en luring som har funnet på noe. Løsning: Koble ut stikkontakten som ikke hører til hans ladeplass og lad selv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fredsjo

Da jeg forsøkte å dra ut den hvite kontakten hans så sluttet den helt å lade. Men jeg fikk ordnet meg en løsning. :)
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mai 2015, klokken 16:20
Nei, Model S må ikke bruke to stikkontakter.

Men om stikkontaktene er sikret med 16A hver og er tilkoblet samme faseledere, så kan man med en overgang få ut 32A enfase, og lade dobbelt så fort.

Nja, kun der de to 16A kursene ikke er beskyttet av separate jordfeilvern.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

skysurfer

Skummelt det der....man kan vel risikere og plutselig få 400v hvis de to stikkene er på forskjellige faser (på TN) eller tar jeg helt feil?
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. mai 2015, klokken 17:04Nja, kun der de to 16A kursene ikke er beskyttet av separate jordfeilvern.
Tror ikke jordfeilvernet nødvendigvis vil slå ut. Det vil vel kun slå ut om ikke alle tilkoblingene er like gode, slik at inn/ut strøm på hver faseleder blir forskjellig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mai 2015, klokken 17:40
Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. mai 2015, klokken 17:04Nja, kun der de to 16A kursene ikke er beskyttet av separate jordfeilvern.
Tror ikke jordfeilvernet nødvendigvis vil slå ut. Det vil vel kun slå ut om ikke alle tilkoblingene er like gode, slik at inn/ut strøm på hver faseleder blir forskjellig.

Det kreves kun 30mA forskjell. Det er en ganske liten forskjell når det flyter 16000mA i kretsen. Jeg tviler på at man klarer å få motstanden såpass lik at ikke forskjellen overstiger 30mA. Det holder med noe sånt som 0,03 ohms forskjell i motstand i kretsen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: meiniac på mandag 18. mai 2015, klokken 17:08
Skummelt det der....man kan vel risikere og plutselig få 400v hvis de to stikkene er på forskjellige faser (på TN) eller tar jeg helt feil?

Det kan man ja, om man klarer å koble seg inn på L1+L2 for eksempel. Ikke å anbefale.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kakemoms

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. mai 2015, klokken 18:26
Sitat fra: meiniac på mandag 18. mai 2015, klokken 17:08
Skummelt det der....man kan vel risikere og plutselig få 400v hvis de to stikkene er på forskjellige faser (på TN) eller tar jeg helt feil?

Det kan man ja, om man klarer å koble seg inn på L1+L2 for eksempel. Ikke å anbefale.

Det er også vanlig å distribuere belastningen på to/enfase. Alle nye installasjoner med normal stikk (Schuko) 230V er enfase, dvs. man har 230 Volt mellom den ene fasen og nøytral. Siden strømnettet distribueres med tre faser på 400V imellom dem (L1, L2 og L3) kan man velge hvilken som helst av disse for å få 230V mot nøytral. Gammelt nett i norge var annerledes med at man ikke hadde nøytral og det var da 230V mellom L1, L2 og L3.

Hvis man da har to uttak med L2-Nøytral på ene og L1-Nøytral på andre vil sammenkobling mellom disse medføre at sikringen går (i beste fall) eller at ting tar fyr (i verste fall). Jeg vil derfor sterkt fraråde noen å prøve å koble sammen to ladepunkter fordi man tror man kan få 32Amp ut av dem. Det er bare når samme fase og nøytral står på begge ladepunktene at man kan koble de sammen (eks L1-Nøytral), men da er faren for at man bytter polaritet på de to og kobler sammen L1 på ene og Nøytral på andre.

Hvis noen ser slike sammenkoblinger bør de ta den ut og henge opp en lapp med varsel om brannfare og kortslutning, evt. melde fra til den som er ansvarlig for ladepunktet.

Johnny

Det er mulig at dette kan være en kar som vet hva han holder på med, og kansje ikke.

Uansett en veldig modig mann!
TMS og eGolf.

cra

Sitat fra: Johnny på tirsdag 19. mai 2015, klokken 10:22
Det er mulig at dette kan være en kar som vet hva han holder på med, og kansje ikke.
Uansett en veldig modig mann!

Kjenner jeg er litt ambivalent til hva jeg skal synes her. Litt sånn "Kudos for å finne en potensielt smart løsning", men samtidig "skam deg for å ta opp to ladestikk, og kanskje 'inspirere' noen som ikke vet hva de gjør til å gjøre noe potensielt veldig farlig".  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA