Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 3rd parts spoiler

Startet av Nickelilltroll, tirsdag 16. juni 2015, klokken 20:12

« forrige - neste »

Nickelilltroll

Noen som gjort dette på bilen sin eller heist den opp og kikket?

Gjorde dette selv på min -11 mod Touran for to år siden. Låner lyftebukk om sommeren, vasket, avfettet, vasket og tørka. Kjøpte 2 liter Tectyl som påføres med pensel.
Blev førvånad hvor få steder det var som skulle beskyttes. Men skal sies at jeg ikke tog av innerskjermer(plast) da.

Har planer om og gjøre samme på e-golfen i juni. Men litt usikker då det er mye jobb(men egentlig ganske artigt), for det lille som ska behandles ;)
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Gordon Retriever

Det finnes to andre tråder der du kanskje kan finne noen tips.  Den ene har samme emnetittel som denne:  Tectylbehandling. Den andre heter Under bilen.

For å gi denne tråden egenart kan du kanskje vurdere å endre trådtittel til "Rustbeskytte bilen selv" eller noe sånt. :)

Undersiden av bagasjeromsgulvet tror jeg det kan være lurt å sette inn med en beskyttende masse.

Nickelilltroll

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 17. mai 2015, klokken 14:47


For å gi denne tråden egenart kan du kanskje vurdere å endre trådtittel til "Rustbeskytte bilen selv" eller noe sånt. :)



Takker, selvsagt gjør vi sådan :)
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

gamer73

Jeg syntes tectyl er noe søl og jeg tror ikke det er nødvendig så lenge man ikke forventer å ha bilen I mer enn femten år eller noe. Jeg har aldri opplevd rust som et problem på noen bil siden 1994 da jeg opplevde det på en Toyota camry. Så det er ikke snakk om å ha dette på min. Og jeg vasker også bilen kun et par ganger I året. ..men jeg bor I Bergen så kanskje regnet har gjort at det alltid blir vasket litt? Jeg vet ikke men jeg har ikke tro på sånn behandling av moderne biler

jensjacob

Det lyder som om bilerne ikke ruster særlig meget i Norge... ? Bruger man salt på vejene i Norge om vinteren ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

hottentott33

Sitat fra: jensjacob på søndag 07. juni 2015, klokken 23:36
Det lyder som om bilerne ikke ruster særlig meget i Norge... ? Bruger man salt på vejene i Norge om vinteren ?

Bilene ruster nok noe mer i Norge da vi salter veiene mye her i Norge, ja. Men til gjengjeld så får en bare og fine veier, så det er vel det en kaller et nødvendig onde.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

gamer73

Vel det er vel også sånn at moderne biler tåler mer da...Vår Renault lagune fra 2001 har ingen rustproblemer som jeg vet om. jeg har ikke sett noe og ingenting ble kommentert på EU kontroll for to år siden. Og den bilen har jeg aldri vasket siden jeg kjøpte den I 2011. Men som sagt. ..virker masse regn mot rustproblemer?


kaiat

Har en kjenning som driver med rustbeskyttelse av biler og han kan fortelle om rustskader på to-tre år gamle biler. Det er litt forskjell på de ulike merkene, noen er bedre enn andre. Ford, Mazda og Mercedes har jo hatt mye trøbbel med rust, skjønt jeg har forstått det slik at de har blitt bedre på dette de siste årene. "Vi Bilägare" sjekker rustbeskyttelsen på alle biler de tester, mye spennende lesning her: http://www.vibilagare.se/test/rost

Akkurat Renault har faktisk ganske bra rustbeskyttelse.

Homecast

Sjekk ut lanolin, har selv brukt det på en eldre toyota jeg har, det funker som bare det. Men gjør deg selv en tjeneste å ikke bruk det innvendig i skjermbuer ol, det lukter sau... =P sitter i noen uker også før lukta ga seg.
Så neste gang jeg skal behandle tar jeg bare dette utvendig og i kanaler ol
http://www.dinside.no/931420/hvordan-virker-rustbehandling-med-lanolin
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

gamer73

Vår ett år gamle Mazda 6 ble tectyl behandlet før vi fikk den utlevert. Dette gjorde dem som rutine og vi betale ikke noe pga det. Det hat sikkert å gjøre med Mazdas dårlige rykte det da.

kaiat

Det er nok pga. det, ja. ;) Mazda hadde mye trøbbel med rust rundt midten av 2000-tallet. På de nyere modellene etter det har jeg ikke hørt om noe spesielt mye rust,

gamer73

Og siden Wv hevder den er god på golfen så dropper jeg en slik behandling....det luktet i månedsvis på mazdaen pga behandlingen...og ved mye kjøring så tror jeg pinadø det lukter tectyl enda..men da bare utenfor bilen...

hottentott33

Sitat fra: gamer73 på mandag 08. juni 2015, klokken 06:59
Vel det er vel også sånn at moderne biler tåler mer da...Vår Renault lagune fra 2001 har ingen rustproblemer som jeg vet om. jeg har ikke sett noe og ingenting ble kommentert på EU kontroll for to år siden. Og den bilen har jeg aldri vasket siden jeg kjøpte den I 2011. Men som sagt. ..virker masse regn mot rustproblemer?

Vår E-klasse fra 2004 har faktisk endel rust (eller dvs, mer enn jeg forventer av en bil som kostet rundt 650-700K kr ny...), og jeg vasker stort sett bilen 1 gang i uken, av og til oftere hvis det er mye grisevær. Så noe sier meg at Renault har bedre rustbeskyttelse enn snittet.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA