Villendende markedsføring fra Renault

Startet av Trond.m, lørdag 16. mai 2015, klokken 08:06

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. mai 2015, klokken 15:34
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 27. mai 2015, klokken 15:28
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. mai 2015, klokken 15:16
30% på SC er nok LANGT over snittet vil jeg tro. Tipper det ligger nærmere 10%. Selv ligger jeg rundt 5% i år.

Men det skyldes vel at strømmen er så billig hjemme at man velger å lade der istedenfor å kjøre innom en SC?

Tja. strømmen skulle ihvertfall vært ganske så dyr hjemme for at jeg skulle giddet å kjøre til Solli for å lade og vente på det. Minst 5,- pr. kWh måtte den kostet hjemme da. Med den summen hadde jeg sittet igjen med 200,- pr. time for å kjøre til SC og lade.

Å dra til en SC for å spare penger er rimelig blåst  ;D
Men det hadde vært praktisk den ene gangen i året man har et ønske om å lade ekstremt raskt, eksempelvis fordi noen skal teste bilen like etter at du kom hjem fra langtur.

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 27. mai 2015, klokken 16:00
Du ville antakelig brukt SC mer enn 30% hvis det var plassert en ved Moss eller om du bodde i Fredrikstad.
Hmm. Jeg trodde Jens bodde i Fredrikstad jeg?
Selv kjører jeg ofte forbi Solli på vei til hytta (14 mil unna mellom Strømstad og Grebbestad). Men jeg stopper jo aldri.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. mai 2015, klokken 16:15
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. mai 2015, klokken 15:34
Du ville antakelig brukt SC mer enn 30% hvis det var plassert en ved Moss eller om du bodde i Fredrikstad.
Hmm. Jeg trodde Jens bodde i Fredrikstad jeg?
Selv kjører jeg ofte forbi Solli på vei til hytta (14 mil unna mellom Strømstad og Grebbestad). Men jeg stopper jo aldri.

Jeg bor midt mellom Fredrikstad og Sarpsborg, 15 min. unna Solli. Har testet den i 5 min. når den var ny, ellers aldri brukt den. Det er i hovedsak Lillehammer jeg har brukt tidligere, men nå bruker jeg 22kW AC på Roa eller Dokka isteden da det sparer meg for ca. 6 mils omvei.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Thomas Parsli

Ja, men å lade på en SC man alikevel kjører forbi er vel ikke blåst? ;)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 27. mai 2015, klokken 20:16

Thomas

Nei, ikke hvis man trenger å lade. Jeg har 18km fra Solli og hjem, passerer jeg med 15tkm eller mer igjen på måleren så gidder jeg derimot ikke å stoppe.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 27. mai 2015, klokken 20:16

Thomas
Lade på SC gjør jeg om jeg har behov eller om den sammenfaller med en pause og jeg har lav SOC.

Hvorfor skulle jeg stoppe for å lade bare fordi jeg passerer :) ? Når jeg drar på hyttetur til Tvedestrand passerer jeg faktisk TO superchargere. Stopper jo ikke på dem heller bare fordi jeg passerer. Det er tross alt bare 26 mil til den hytta, og strøm har jeg der.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektrolux

Regnet akkurat ut at en Zoe Intens med 3,6 kW wall box, 1 års gratis Hurtiglading levert Stavanger kommer på 207 000 kr i følge ny vrakpant kampagne.

En nabo skal ut og høre hva hans pris blir.... ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trond.m

Kampanjen med ladekabel og 5 års Fortum lading ser fortsatt ut til å være aktiv. Det er iallefall ikke anngitt utløpsdato på Renault.no / kampanjer.

Når de nå relanserer vrakpant-rabatt, så må vi anta at disse kampanjene ikke kan kombineres. Det vil jo være for mye å forvente.

Men da er resultatet at vrakpant-kampanjen kun er lønnsom dersom man ikke trenger ladekabel og ser liten verdi i Fortum-lading. Å gi bort dette for å spare 25.000 tror jeg er dårlig økonomi.  Å selge en 3 år gammel Zoe med 2 års gratis "drivstoff"' og ladekabel vil nok være betydelig enklere enn å selge en uten mulighet for å lade. Med mindre prisen går ned vil en ladekabel koste 20.000 ink. mva, og vil nok redusere bruktprisen tilsvarende.
Kjøpere som vurderer Life vil imidlertid ha fordel av vrakpant-kampanjen. 25.000 i rabatt er bedre enn 4 år ekstra med Fortum lading for de aller fleste kunder (forutsatt at man har en verdiløs bil som kan skrotes)

emil

Men alle disse kampanjene betyr vel egentlig at Zoe igjen ikke selger som ønsket. Det har vel også vært snakk om folk som nesten kan få levert bilen på dagen ved bestilling av enkelte modeller nå.

ZOE

Nå står det ett års lading og ingenting om zaptec i prislisten på Renault.no

Ikke en gang pris på zaptec som tilbehør.

Lukter jeg en forsinkelse av zaptec??

emil

Fint at de på nettsidene sammenligner raskeste lademulighet hjemme på Zoe til 80% med treigeste hjemmelademulighet for Leaf/Golf til 100%

Får nesten lyst til å bestille ny prøvekjøring og se hvordan de fremstiller bilen nå

Trond.m

De snakker ikke lenger så mye om framdriften i utbygging av "sitt nasjonale ladenettverk"  ref: http://renault.no/ze/Ladestasjoner

Det står det forøvrig også: Frem til 1. august 2015 er 5 års hurtiglading hos Fortum inkludert i prisen på nye Zoe. Men det gjelder ikke dersom man benytter tilbudet om vrakpant eller 25000 ekstra rabatt ved innbytte av bilen hos Renault forhandler.

Så nå har de 2 kampanjer. Innbytte / vrakpant kampanjen er vel mest aktuell for Life, siden Zaptec ladekabel ikke er med i kampanjen for denne utgaven.

hsa77

Enig i at alle disse kampanjene kan være litt forvirrende. Men dersom man vurderer å kjøpe en bil er det jo bare å gå til en forhandler å be om et tilbud. Da får man vite hvilke pakker man har å velge mellom og nøyaktig hvor mye de koster.  Da jeg kjøpte kunne jeg velge mellom "gammel" ZOE med 25' vrakpantrabatt eller ny ZOE med Zaptec og 5 års Fortum-lading.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Sitat fra: emil på lørdag 30. mai 2015, klokken 14:15
Men alle disse kampanjene betyr vel egentlig at Zoe igjen ikke selger som ønsket. Det har vel også vært snakk om folk som nesten kan få levert bilen på dagen ved bestilling av enkelte modeller nå.
Renault har mye kortere leveringstid enn mange andre, det skyldes at bilene kun leveres i to utstyrsnivåer og i et begrenset antall farger. Det medfører at man kan produsere bilene før de blir bestilt, importøren kan også ta inn et lite lager av de mest populære fargene - da kan bilene leveres nesten på dagen. VW og Mercedes har f.eks en zillion valgmuligheter av fabrikkmontert ekstrautstyr, da kan ikke bilen produseres før den er bestilt, det medfører lang leveringstid  (og høy pris).
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Trond.m

Sitat fra: hsa77 på søndag 31. mai 2015, klokken 09:39
Enig i at alle disse kampanjene kan være litt forvirrende. Men dersom man vurderer å kjøpe en bil er det jo bare å gå til en forhandler å be om et tilbud. Da får man vite hvilke pakker man har å velge mellom og nøyaktig hvor mye de koster.  Da jeg kjøpte kunne jeg velge mellom "gammel" ZOE med 25' vrakpantrabatt eller ny ZOE med Zaptec og 5 års Fortum-lading.
Det stemmer at de forlenget vrakpant perioden en periode for å selge ut "gammel" modell. Men når de nå går ut og lanserer ny vrakpant-kampanje, så må det være ny modell de tilbyr. Ellers er utvilsomt villedende kampanje, siden det ikke tas forbehold i annonsen om at det kun gjelder et begrenset antall bilen på lager.

grorudklovnen

Å sammenligne teoretisk tregeste lading hos konkurrentene med raskeste på Zoe så signaliserer Renault at deres kunder ikke vet noe om elbil-lading og kan si hva som helst for å lokke dem. Stakkars Zoe kunder som ikke vet bedre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA