Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeutsyr til BMW i3

Startet av joa, mandag 15. juni 2015, klokken 15:34

« forrige - neste »

joa

Planlegger å etablere en kurs i sikringsskapet (230V) med tanke på lading. Det står mellom 25 amp enfaset eller 32 amp trefaset. Jeg trodde at det ikke hadde betydning om denne kursen er enfaset eller trefaset for å utnytte 6,6 laderen på leafen fullt ut. Men så leste jeg et sted på forumet at leafen lader enfaset. Mulig det her tenkes på TN 400 V vs IT 230 V ?
Har det betydning for lading om strømmen kommer fra et trefaset eller et enfaset uttak (230 V)?
2019 Leaf

Gliderman

Leafen lader på 230V enfas. Har selv en dedikert 32A kurs ut til garasjen.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

jkirkebo

Sitat fra: joa på fredag 15. mai 2015, klokken 22:22
Planlegger å etablere en kurs i sikringsskapet (230V) med tanke på lading. Det står mellom 25 amp enfaset eller 32 amp trefaset. Jeg trodde at det ikke hadde betydning om denne kursen er enfaset eller trefaset for å utnytte 6,6 laderen på leafen fullt ut. Men så leste jeg et sted på forumet at leafen lader enfaset. Mulig det her tenkes på TN 400 V vs IT 230 V ?
Har det betydning for lading om strømmen kommer fra et trefaset eller et enfaset uttak (230 V)?

Ingen biler kan utnytte 230V 3-fase, da hentes kun en fase ut. Så du kan fint ha en 3-fase kurs til å forsyne ladeboksen, da lar man bare være å koble til L3.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: joa på fredag 15. mai 2015, klokken 22:22
Planlegger å etablere en kurs i sikringsskapet (230V) med tanke på lading. Det står mellom 25 amp enfaset eller 32 amp trefaset.
Om du velger enfas kan du ikke plugge rett i en 25A kurs, det må være en sikring på 16A på kursen om det skal være lovlig. En 32A trefas kan utnyttes slik jkirkebo sier. Du kan også dele denne opp i tre 16A enfas underkurser om det i framtida blir behov for å lade flere elbiler samtidig (et behov vi endte opp med i fjor sommer). Og 230V 32A 3-fas kan også transformeres om til 400V 16A 3-fas om det skulle komme en Tesla, Zoe eller B-klasse MB EV i hus. Gå for 32A 3-fas, er mitt klare råd. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på lørdag 16. mai 2015, klokken 00:05
Sitat fra: joa på fredag 15. mai 2015, klokken 22:22
Planlegger å etablere en kurs i sikringsskapet (230V) med tanke på lading. Det står mellom 25 amp enfaset eller 32 amp trefaset.
Om du velger enfas kan du ikke plugge rett i en 25A kurs, det må være en sikring på 16A på kursen om det skal være lovlig. En 32A trefas kan utnyttes slik jkirkebo sier. Du kan også dele denne opp i tre 16A enfas underkurser om det i framtida blir behov for å lade flere elbiler samtidig (et behov vi endte opp med i fjor sommer). Og 230V 32A 3-fas kan også transformeres om til 400V 16A 3-fas om det skulle komme en Tesla, Zoe eller B-klasse MB EV i hus. Gå for 32A 3-fas, er mitt klare råd. :)

Han må uansett ha en fast ladestasjon, og  kan fint utnytte en 25A enfase kurs. Det er bare å bruke en 32A 1-fase ladestasjon og justere ned pilotsignalet til 25A.

Jeg antar spørsmålet er stilt fordi nettselskapet ikke godtar 32A 1-fase kurser. En mulighet til å omgå dette er da å sette opp et 32A 3-fase blått CEE stikk og anskaffe en ladestasjon som kobles til dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

joa

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. mai 2015, klokken 05:00

Han må uansett ha en fast ladestasjon, og  kan fint utnytte en 25A enfase kurs. Det er bare å bruke en 32A 1-fase ladestasjon og justere ned pilotsignalet til 25A.

Jeg antar spørsmålet er stilt fordi nettselskapet ikke godtar 32A 1-fase kurser. En mulighet til å omgå dette er da å sette opp et 32A 3-fase blått CEE stikk og anskaffe en ladestasjon som kobles til dette.

Ja, jeg tenkte så sette opp en CEE stikk og så en fast eller semiportabel ladestasjon. Fikk et pristilbud om 25 amp enfas til en cee kontakt. Da kan jeg bruke noen av disse 32 amp enfas ladestasjonene som en kan skru ned til 25 amp, dvs 5750W. Men er det noen ladestasjoner som kan ta imot 32 amp trefas via en cee stikk og omgjøre det til 32 amp enfas ladning til bilen? Hvis ikke, så vil vel 25 amp enfas være det som utnytter hjemmeladeren best? (Vi snakker hele tiden om 230V)
2019 Leaf

e-h

Hvis jeg har skjønt riktig kan du fint ha en ladeboks for 32A trefas og koble til en Leaf som da kun vil trekke 32A fra en fase. Men skal du få dette til på 230V må du ha en trafo før boksen som ifølge min elektriker gjør at du trekker 70% mer strøm enn du lader med. Ergo går vinninga opp i spinninga og vel så det. Kobler du opp 32A enfas til boksen så er det sikkert og greit. Trekk gjerne kabel for 3 faser, men ikke tenk på at alt skal kobles til boksen. Sikkert greit å ha et ekstra uttak f.eks.

jkirkebo

Sitat fra: e-h på lørdag 16. mai 2015, klokken 13:41
Hvis jeg har skjønt riktig kan du fint ha en ladeboks for 32A trefas og koble til en Leaf som da kun vil trekke 32A fra en fase. Men skal du få dette til på 230V må du ha en trafo før boksen som ifølge min elektriker gjør at du trekker 70% mer strøm enn du lader med. Ergo går vinninga opp i spinninga og vel så det. Kobler du opp 32A enfas til boksen så er det sikkert og greit. Trekk gjerne kabel for 3 faser, men ikke tenk på at alt skal kobles til boksen. Sikkert greit å ha et ekstra uttak f.eks.

En trafo har ikke i nærheten av så mye tap, kun noen få prosent. Men å sette inn trafo for 400V for å lade en Leaf er poengløst da den kun lader 1-fase uansett. Så selv med trafo vil du kun belaste en fase i huset, men den vil kreve en kurs med 73% høyere strømstyrke for å klare dette. Det er sikkert her du misforsto elektrikeren, kursen må tåle 73% mer strøm men det trekkes bare i området 3-6% mer.

De færreste har inntak kraftig nok til å sette inn en trafo som kan levere 3x32A 400V.

Så for en Leaf benytter man enkelt og greit bare en av fasene fra en 230V 3-fase kontakt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Nei han trenger ikke trafo. Elbilhjelpen.no sin boks med varenr 31338 f.eks. kan kobles til 32A 230V enfas (og sikkert de fleste andre også). Det er snakk om to av pinnene i en trefas (pluss jord), f.eks. L1 og L2. Elbilhjelpen leverer også med blå trefas-kontakt om ønskelig, så slipper man overgang.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

Sitat fra: joa på lørdag 16. mai 2015, klokken 13:00
Ja, jeg tenkte så sette opp en CEE stikk og så en fast eller semiportabel ladestasjon. Fikk et pristilbud om 25 amp enfas til en cee kontakt. Da kan jeg bruke noen av disse 32 amp enfas ladestasjonene som en kan skru ned til 25 amp, dvs 5750W. Men er det noen ladestasjoner som kan ta imot 32 amp trefas via en cee stikk og omgjøre det til 32 amp enfas ladning til bilen? Hvis ikke, så vil vel 25 amp enfas være det som utnytter hjemmeladeren best? (Vi snakker hele tiden om 230V)

Sitat fra: tomrh på lørdag 16. mai 2015, klokken 14:13
Nei han trenger ikke trafo.
Han har ikke engang noe nytte av en transf. snarere tvert imot.

Det som jo kunne tenkes var en omformer som lagde 32A enfas 230V av 17A trefas 230V. Dette kunne jo være neste produkt fra Zaptec, men det blir nok såpass kostbart at et slikt produkt er for de få som bare "må ha det".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

joa

Jeg er ute etter det som gir mest ladeeffekt på Leafen via en CEE kontakt, rimeligst mulig. Slik jeg forstår dette, vil en med 32 amp trefas (230V) kun utnytte 2 ledere og dermed gi 16 amp enfas = 3680W til ladestasjonen, mens en 25 amp enfas kan utnyttes fullt ut = 5750W til ladestasjonen. Hvis en skulle utnyttet Leafens lader måtte en hatt en 32amp enfas kurs.  Har jeg oppfattet rett?
2019 Leaf

tomrh

Sitat fra: joa på lørdag 16. mai 2015, klokken 15:53
Jeg er ute etter det som gir mest ladeeffekt på Leafen via en CEE kontakt, rimeligst mulig. Slik jeg forstår dette, vil en med 32 amp trefas (230V) kun utnytte 2 ledere og dermed gi 16 amp enfas = 3680W til ladestasjonen, mens en 25 amp enfas kan utnyttes fullt ut = 5750W til ladestasjonen. Hvis en skulle utnyttet Leafens lader måtte en hatt en 32amp enfas kurs.  Har jeg oppfattet rett?
Med 32A trefas utnytter du en fase på 32A som gir 230V*32A = 7360W til ladestasjonen.

Det fordyrende er om du må trekke jordkabel, den kan koste endel. Ellers er det bare snakk om ett blått trefas vegguttak i garasjen og litt plukkmat i sikringsskapet. Jeg betalte 2700 til elektriker for jobben, da la jeg jordkabel selv. Det dyreste vil være ladestasjonen som neppe kommer under 6-7000.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trekkoppbil

Her var det mange påstander.

Påstanden om at det ikke er lov med mer enn 16A kurs på enfase, vil jeg bestride. Du kan finne 25A-kurs til platetopper bl.a. Det må være noen sære lokale hensyn å ta, om du ikke får satt inn mer enn 16A-kurs, men da tviler jeg på at det er noe enklere å få 3-fase.

Påstanden om at du må ha en fast ladestasjon forstår jeg heller ikke tanken bak.

25A kan være det billigste:
6,6 kW er mest vanlig på USA-modeller, og har du en USA-bil, er sjansen stor for at den originale Panasonic-EVSEN som følger med, kan brukes på 25A. Hvis den kommer fra evse-upgrade i California, og de har lagt inn europeisk firmware på en 2013-2014-modell, så vil den som regel være justerbar opp til 25A med binderstrikset.

Ellers mener jeg å ha sette 32A portabel evse på Finn.

Kikker du på J1772-kontakten, så er det pinner kun for jord og en fase som kan være på 110V eller 240V, og du har 2 pinner for pilotsignal. Derfor behøver du ikke 3-fase-kurs til bilen, men 3-fasekontakter kan være nyttige til andre formål.

På enkelte offentlige steder kan du 3-fase-uttak på 32A, og da kan det være nyttig å ha med seg et utvalg av overganger for å få støtte til de ulike kontaktene du kan møte på.

tomrh

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 16. mai 2015, klokken 22:22
Påstanden om at det ikke er lov med mer enn 16A kurs på enfase, vil jeg bestride.
Regner med du sikter til meg her. Det har jeg heller ikke påstått, jeg sa "å plugge rett i". Så langt meg bekjent finnes det bare 16A EVSE type 1 (32A er type 2 til type 1). Da må det være 16A sikring også, som elektrikeren min påpekte. Og 32A EVSE type 1, om det finnes, vil jo sprenge en 25A sikring. Det finnes semi-portabel 32A, det omtaler jeg som en ladestasjon siden det er en boks som henges på vegg, og refererte til en som elbilhjelpen selger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

e-h

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. mai 2015, klokken 14:11
En trafo har ikke i nærheten av så mye tap, kun noen få prosent. Men å sette inn trafo for 400V for å lade en Leaf er poengløst da den kun lader 1-fase uansett. Så selv med trafo vil du kun belaste en fase i huset, men den vil kreve en kurs med 73% høyere strømstyrke for å klare dette. Det er sikkert her du misforsto elektrikeren, kursen må tåle 73% mer strøm men det trekkes bare i området 3-6% mer.

De færreste har inntak kraftig nok til å sette inn en trafo som kan levere 3x32A 400V.

Så for en Leaf benytter man enkelt og greit bare en av fasene fra en 230V 3-fase kontakt.

Nå har jeg slått fra meg trafo-sporet pga manglende nytte og høy pris, men det du sier er at teknisk sett så kunne jeg gjort dette med 80A 3-fase 230V inntak? I så fall hadde grovt sett 1 fase gått til elbillading og de to andre kunnet blitt brukt til alt annet i huset?

Beklager at dette er på kanten av trådstarers spørsmål.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA