Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av terjeeri, mandag 15. juni 2015, klokken 15:13

« forrige - neste »

terjeeri

Hei alle, på dette forumet deler man jo alt :)  Min Saxo 1999 modell ( 72000km) som jeg kjøpte fra Enviro i 2005 og dermed nå har nytt godt av i nesten 10 år, ble dessverre relativt underkjent på EU kontroll i år. Jeg har jo hørt så mye om at disse bilene er rustfrie. Vel , vel , farlig rust i bærebjelker, farlig rust i gulv foran, generelt mye rust. i bremserør, farlig rust i bremseskiver. Kanskje salting i Trondheim har skylden, men bilen har alltid stått i garasje.... (. bremsene brukes jo sjelden så det kan man forstå..).  rep kost  14-18000. 

Det er jo helt uaktuelt så her blir redningen en ny investering  (  http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=5766687&finnkode=58896900  ).

For øvrig før jeg vraker denne saxoen er det kanskje noen som trenger deler ?  Her er mye kurant, speil, lys,elmotor, osv...

Jeg vil plukke det jeg kan selv før den sendes til hugger, men er det noen som er interessert i noe så send meg en melding.

Etter demontering vil jeg ha et lager av deler hvorav noe kan vurderes solgt, her kan nevnes:

2 stk Sagem Box  ( 2003 ) + ( 1999 )
1 stk Webasto termotop S
2 stk drivakslinger foran
30 stk batterier - 17 stk fra en 2003 modell, øvrige fra 1999.
2 sett med batteribokser flg. uten batterier
1 stk vakumpumpe
4 stk vinterhjul

Noe av dette kan diskuteres solgt hvis interesse.

Jeg har også Evlite , diagbox m. Lexia software og har kjørt vannservice selv på batteriene.
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

K S

Sitat fra: terjeeri på fredag 15. mai 2015, klokken 21:57
Hei alle, på dette forumet deler man jo alt :)  Min Saxo 1999 modell ( 72000km) som jeg kjøpte fra Enviro i 2005 og dermed nå har nytt godt av i nesten 10 år, ble dessverre relativt underkjent på EU kontroll i år. Jeg har jo hørt så mye om at disse bilene er rustfrie. Vel , vel , farlig rust i bærebjelker, farlig rust i gulv foran, generelt mye rust. i bremserør, farlig rust i bremseskiver. Kanskje salting i Trondheim har skylden, men bilen har alltid stått i garasje.... (. bremsene brukes jo sjelden så det kan man forstå..).  rep kost  14-18000. 

Det er jo helt uaktuelt så her blir redningen en ny investering  (  http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=5766687&finnkode=58896900  ).

For øvrig før jeg vraker denne saxoen er det kanskje noen som trenger deler ?  Her er mye kurant, speil, lys,elmotor, osv...

Jeg vil plukke det jeg kan selv før den sendes til hugger, men er det noen som er interessert i noe så send meg en melding.

Etter demontering vil jeg ha et lager av deler hvorav noe kan vurderes solgt, her kan nevnes:

2 stk Sagem Box  ( 2003 ) + ( 1999 )
1 stk Webasto termotop S
2 stk drivakslinger foran
30 stk batterier - 17 stk fra en 2003 modell, øvrige fra 1999.
2 sett med batteribokser flg. uten batterier
1 stk vakumpumpe
4 stk vinterhjul

Noe av dette kan diskuteres solgt hvis interesse.

Jeg har også Evlite , diagbox m. Lexia software og har kjørt vannservice selv på batteriene.

Flott at det blir tatt vare på mest mulig og kan forlenge livet til flere biler.

Det har vært mye fokus på elbiler og kort levetid, batteriene holder bare fire fem år osv. Her har du en bil som er 16 (!) år, hvor det ikke er batteriet, men det vanlige, altså rusten som tar knekken på bilen. Er bilen blitt understellsbehandlet?

(Antar at det har blitt byttet celler/blokker, men allikevel, bra!)

Elmo

#2
Sitat fra: terjeeri på fredag 15. mai 2015, klokken 21:57
Min Saxo 1999 modell ( 72000km) som jeg kjøpte fra Enviro i 2005 og dermed nå har nytt godt av i nesten 10 år, ble dessverre relativt underkjent på EU kontroll i år.

Litt spent på nært forestående EU-kontrollen på min Saxo 1999 kjøpt fra Danmark i 2005 gått 120000km.
Skiver og bærekuler ble byttet ved forrige EU, så jeg håper at ikke rust skal være nådestøtet denne gangen (men, jeg har jo et par "delebiler" å gå på 8) )

Det er viktig at du sparer på så mye elbil-spesifikke deler som mulig. Hvis du ikke får solgt deler du ikke har plass til så gi dem for all del bort fremfor å kaste dem.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

terjeeri

Hei, nei jeg tror ikke bilen har vært understellsbehandlet. Ingen rester etter tectyl masse. Dog virker gulvene foran på begge sider å ha hatt et gummiaktig belegg- når jeg river det av følger mye rust med.  Jeg byttet hele batteri pakken fra en 2003 modell for to år siden gått ca 60000. 1999 pakka har holdt bra i ca 7 år før problemer oppstod. Har skiftet 3 batteri på den i dens levetid. Dagens pakke har reduset kapasitet, men jeg får 6 mil før lading. Jeg tar vare på så mye deler jeg kan og satser på enda noen noen fine år med "nybilen".  Hvis man har deler og litt mot til å skru litt, så er jo disse bilene et prosjekt i seg seg selv. Og til en tidel av prisen for en helt ny moderne Elbil. :)

Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

K S

Sitat fra: terjeeri på lørdag 16. mai 2015, klokken 22:22
Hei, nei jeg tror ikke bilen har vært understellsbehandlet. Ingen rester etter tectyl masse. Dog virker gulvene foran på begge sider å ha hatt et gummiaktig belegg- når jeg river det av følger mye rust med.  Jeg byttet hele batteri pakken fra en 2003 modell for to år siden gått ca 60000. 1999 pakka har holdt bra i ca 7 år før problemer oppstod. Har skiftet 3 batteri på den i dens levetid. Dagens pakke har reduset kapasitet, men jeg får 6 mil før lading. Jeg tar vare på så mye deler jeg kan og satser på enda noen noen fine år med "nybilen".  Hvis man har deler og litt mot til å skru litt, så er jo disse bilene et prosjekt i seg seg selv. Og til en tidel av prisen for en helt ny moderne Elbil. :)

Bra

Elmo

Sitat fra: terjeeri på lørdag 16. mai 2015, klokken 22:22
Jeg tar vare på så mye deler jeg kan og satser på enda noen noen fine år med "nybilen".  Hvis man har deler og litt mot til å skru litt, så er jo disse bilene et prosjekt i seg seg selv.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Kjell Breivik

Hei!
Kan være interessert i noen av delene du har til overs.
Ring meg gjerne på telefon 41337335
Mvh. Kjell Breiovik

Jonenge

Hei,
min Saxo fra 2002 trenger akutt en brukendes "elektronisk vakumpumpe til bremsekraftforsterker". Har du den delen til salgs (fremdeles)?

terjeeri

Hei beklager. den står fortsatt i min saxo, som  jeg beholder over sommeren. Den pumpa bråker og starter oftere en 30 sek, så jeg tror ikke den er verdt å gjenbruke.
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

Elmo

#9
Sitat fra: terjeeri på mandag 08. juni 2015, klokken 22:53
Den pumpa bråker og starter oftere en 30 sek, så jeg tror ikke den er verdt å gjenbruke.

Hvis pumpa går ofte så er det sensoren som er problemet. Hvis sensoren har blå hette så er mulig at det blir bra ved bare å bytte den (ref).  Men hvis du lar det være slik lenge så går ofte selve pumpa istykker.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Jonenge

Takk! Min tekniske kunnskap er desverre begrenset, men viss jeg forstår det slik at sensoren er del av selve pumpen - (og denne må repareres før det hele fungerer) er det kanskje like lurt å stå over den du har i Trondheim? For øvrig er det slik på min bil at det hele virker innimellom, slik at bremsene er normale, for deretter - og gjerne plutselig -  at jeg må trykke med stor kraft for å bremse slik man skal. Resultatet er selvfølgelig at man hele tiden tenker bremsing med full kraft... Kan dette ha noe med sensoren å gjøre? Et vanlig verksted i Bergen har sett på det og foreso import av ny pumpe fra Frankrike... De vet kanskje ikke detaljene i dette?

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Alfa

Børsa, Sør-Trøndelag
Saxo siden mars 2010

terjeeri

Hei, Saxoen går fortsatt på veien, men den blir snart delebil. Deler jeg ikke skal beholde selv kan selges, men jeg har ikke oversikt ennå. Er det noe spesielt du er ute etter ?
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

Alfa

Hei igjen!
Noen batterier er nok i ferd med å ta kvelden. Holdt bare ca 15 km i dag før lyset kom på (riktig nok med forholdsvis hard belastning for å teste). Selve bilen er i bra stand, så jeg vurderer batteribytte.
Børsa, Sør-Trøndelag
Saxo siden mars 2010

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA