Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: elbilhjelpen.no AS selger Charge Amp kabler

Startet av fdl, mandag 15. juni 2015, klokken 14:47

« forrige - neste »

fdl

Hei.
Bilen min, en P106 stoppet plutselig, uten noen forvarsel i dag mens jeg var ute å kjørte. Det kom ingen varsellamper før dette skjedde.

Når jeg prøver å starte bilen er det kun viften ved bremsekraftforsterkeren som starter. Ellers er det ikke antydning til liv noen andre steder (forutenom radioen da, siden startbatteriet er fulladet).

Det skal nevnes at før den siste kjøreturen hørte jeg en svak brumming eller ulyd fra vannpumpen. Kan det være denne som har tatt kvelden? Pumpen ble byttet for ca. 15-20000km siden.

Har utført "stor reset" av elektronikken uten hell.

Ellers litt info om bilen.
km: 64500, 1997mod, EL11998, Kjører mellom 60-70km på hver lading, så vil tro disse er i bra stand. Motor og batterier nye i 2008. Aldri vært noe tull med bilen de 2 årene jeg har eid den.
Batteriservice hver 2000km. ca. 500km siden sist batteriservice.
Børster er i bra stand med mye gods igjen.

Er det noen som har noen tips til hva som kan være feil, eller har vært borti lignende problemstilling?

Mvh.
Fredrik

fdl

Da kan jeg komme med en liten oppdatering.
Siden bilen plutselig stoppet uten forvarsel, så tenkte jeg at det kunne være en eller flere sikringer som er gåen.
Jeg såg over sikringene under rattet og fant ut at sikring nr. 7 var gåen. Jeg byttet den ut i en ny sikring og bilen startet og gikk i ca. 10 sek. før den stoppet igjen, akkurat som i går.

Sikring nr. 7 er "servobrems - styreenhet - releholder - ventilasjon - varme"

Noen som vet hva som kan være feil med bilen?
Kan det være vannpumpen som er defekt?

elektrolux

Uten strøm til styreenhet kjører ikke bilen.

Koble vekk en og en hjelpekrets til du finner den som bruker for mye strøm. Ville begynt med Webastoen, selv om jeg ikke forstår at denne og Sagem boksen skal gå på samme krets.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Jeg har som sagt i PM aldri hatt problem med at sikring 7 går. Jeg tror det har vært diskutert tilsvarende her på forumet før men jeg klarer ikke å finne det nå.
Ut fra det som du fant i instruksjonsboka så bør du koble fra varmevifta (bak hanskerommet) og bremsevakumpumpa (under bilen) for å se om det er en av dem som er årsaken til at sikringen går.

Vannpumpa har ingenting med dette å gjøre. Bilen melder ikke fra hvis den er gåen, men man oppdager det oftest ved at ladingen stopper for tidlig fordi laderen ikke får nok kjøling.

Du kan evt skrive PM eller ringe til Elbilmek og spørre han om han har erfaring med at sikring7 går.
Nick Elbilmek og hjemmeside www.elbilmek.no
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

fdl

En liten oppdatering:
Da har jeg byttet vakumpumpe til bremsene, og nå fungerer bilen slik den skal igjen ;-)

Ha en fin dag.

Elmo

Sitat fra: fdl på onsdag 20. mai 2015, klokken 14:25
Da har jeg byttet vakumpumpe til bremsene, og nå fungerer bilen slik den skal igjen ;-)

Så bra !    skal få lagt inn info om det på elbilwiki.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: fdl på lørdag 16. mai 2015, klokken 17:36
Sikring nr. 7 er "servobrems - styreenhet - releholder - ventilasjon - varme"

I min instruksjonsbok (til Saxo), som også er kopiert til fra elbilwiki (her) står det at sikring F7 bare er "Computer, Releboks, Vakumpumpe"  (altså ikke ventilasjon/varme).  Og at sikring F2 er vifta til klimaanlegg"

Stoppet kupevifta også ??    Kanskje det er litt forrskjell på Saxo og P106 her?? (må sjekkes)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

pilt

Dette er nesten eksakt det samme som skjedde med meg i dag. Plutselig bare kuttet bilen ut alt. Jeg hadde vel rundt 40% igjen på batteriene, så jeg skjønte ikke hvorfor det skulle skje. Sto med blinklysene på i 10-15 minutter mens jeg ventet på tauehjelp, og da tauingen begynte, så virket verken lys, vindusviskere, radio eller noe. Bare bremsene (neppe bremselysene) og et litt hardt ratt å vri på kunne brukes.

Bilen ville ikke lade da vi kom hjem. Naboen målte at startbatteriet bare hadde 8,et-eller-annet, så da satte vi det på lading. (Aldri ladet det før, bare byttet det en gang for kanskje 5 år siden da Webastoen hadde problemer med å starte.) Sentrallåsen virket ikke, så døra måtte låses med nøkkel i nøkkelhullet.

Nå var batteriet ferdigladet, så da gikk jeg ut og sjekket om den startet. Sentrallåsen virket, jeg fikk lys på bilen og vindusviskerne virket, men da jeg skrudde på "tenninga", så lyste ikke den grønne kjørelampa. Bilen ville heller ikke lade. Den var på EU-kontroll i begynnelsen av mai og da ble bl.a bremsene fikset siden jeg måtte tråkke veldig hardt på pedalen, så det var vel vakuumpumpa som ble skiftet da.

Er det noe enkelt man kan gjøre selv, sikringene har jeg ikke sett på noen gang og aner ikke hvor ligger, eller bør jeg bare få den til verkstedet igjen og kanskje det går på en slags reklamasjon? (Eller blir fikset enkelt og billig.)

Har hatt bilen i 10 år nå og aldri opplevd noe lignende. Jeg har hatt problemer med lading en gang tidligere, men da kom det en varsellampe på og jeg kunne kjøre bilen som normalt, den ville bare ikke lade mer fra stikkontakten. Under tauingen til verkstedet, så ladet den såpass at jeg kunne kjøre den siste kilometeren selv. I dag ladet den ikke under tauingen. (Som jeg kunne se i hvert fall, for jeg får den jo ikke til å starte.)
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Elmo

Sitat fra: pilt på torsdag 28. mai 2015, klokken 19:55
Dette er nesten eksakt det samme som skjedde med meg i dag. Plutselig bare kuttet bilen ut alt.
Men ditt problem har nok en helt annen årsak.
Det at 12V batteriet blir tømt (ned til 8) i løpet av taueturen tyder på at DC/DC ikke får spenning fra hovedbatteriet.
Det, og at du ikke får grønn lampe når du skrur på tenningen, tyder på at det er brudd i hovedbatterikretsen.
Og det kan komme av flere ting. Gåen hovedsikring (sjelden), gåen sikringskoblingsskinne (ikke fullt så sjelden), batterieksplosjon (ganske vanlig). Men alle disse burde fått ladelampen til å lyse.

Du må få sjekket sikringene og målt spenningen på batterikassene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

pilt

Jeg har fått høre at jeg kan prøve å ta ut sikringen til driftsbatteriene og så prøve å sette bilen på lading. Men når jeg studerer instruksjonsboka på http://www.elbilforum.no/dokumenter/106.pdf, så finner jeg ikke noen sikring som heter akkurat det. Det nærmeste jeg kommer er "kjøling av fremdriftsbatteriene", men de kan jeg da vel ikke ta ut?
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Elmo

Sitat fra: pilt på fredag 29. mai 2015, klokken 17:32
Jeg har fått høre at jeg kan prøve å ta ut sikringen til driftsbatteriene og så prøve å sette bilen på lading.

Det er  nok "reset av elektronikken" de mener. Les hvordan her.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA