Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pendler bil, E-Golf??

Startet av kjellsve, mandag 15. juni 2015, klokken 14:12

« forrige - neste »

kjellsve

Får S85d i begynnelsen av juni, og gleder meg til Europatur i sommer, men så ser jeg at superladere i Frankrike har store køer pga. for få staller. What gives? Hvorfor kutter Tesla på superladere i Frankrike, og blir det et problem når vi kommer dit ned i sommer? Se under:

" Hello everyone.
Sorry for writting in english but it is a lot easier for me.
As some of you know i have been travelling to europe for the fifth time in 12 month and i am now travelling back to my hometown in Norway from Nice in France.
I would like to warn all of you planning to go to france this summer.
The supercharger network is quiet smaller with only 2 stall at most of supercharger station.
The result is queue at most of SC
The following list is queue time, and do not inclued charging time:

-2h45 at Senlis
-1h10 at Macon
-45mn at Dijon
-50mn at Viennes
-25mn at Orange
-1h15 at Aix en provence
-1h40 at Frejus
-35mn at Nimes
-0h at Narbonne (10 stall)

All that to say that you should plan longer time at SC during your trip in France."
TMS85D - juni 2015

Jejl

#1
Dette var nyttig info for oss som planlegger å kjøre nedover Europa i sommer.
Av de stasjonene som er nevnt trenger vi kun å lade på Orange eller Nimes, og Narbonne + en eller to til i Frankrike. Da ser det ut til at vi må forvente 25 til 35 min ekstra ventetid på Orange eller Nimes. Greit å vite.
Det burde vært en side der man kunne se hvor lang ventetid det er på alle sc.
Det vil også være veldig nyttig hvis de som kjører nedover Europa etterhvert kunne informert om eventuell ventetid på de forskjellige sc. Kanskje vi burde laget en egen tråd om det.

Havebigfun

Er det fortsatt de midlertidige "palleladerne" som ble satt opp ifjor som står der og genererer ventetiden?
Ventetider på over 1 time høres ikke bærekraftig ut :o

Muffinman

Og så er vel ikke laderene fulleffekt heller hvis jeg har forstått riktig? Hvis dette stemmer betyr det jo at superladenettverket i Frankrike er verdiløst for min del. Jeg ville aldri utsatt familien for slike ventetider på ferie.

Lynet

For oss med dobbeltlader vil det bli like greit å finne seg et 22kW ladepunkt og slippe ventetid. 3 timer på 22kW gir jo 66kWh og ca 330km rekkevidde. Og i tillegg krymper køen på SC :-)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

#5
Sant nok, men uansett ikke et alternativ her. Da blir det heller fly. Trykket på andre alternativer vil jo også øke som følge av sc situasjonen. Skal heldigvis ikke nedover i år, forhåpentligvis bedres situasjonen til neste år.

Jejl

#6
Ruten vår gjennom Europa i sommer vil nok gå innom Sveits der det er bedre lademuligheter istedet for Frankrike. Med fossilbil har vi pleid å holde oss i Frankrike. Veldig merkelig at de bare setter opp 2 ladestasjoner på nesten alle sc i Frankrike.

Amoss

Sitat fra: Jejl på lørdag 16. mai 2015, klokken 13:26
Ruten vår gjennom Europa i sommer vil nok gå innom Sveits der det er bedre lademuligheter istedet for Frankrike. Med fossilbil har vi pleid å holde oss i Frankrike. Veldig merkelig at de bare setter opp 2 ladestasjoner på neste alle sc i Frankrike.

Jeg har forstått det slik at problemet er at det er vanskelig/tar lang tid å få tillatelse til å sette opp permanente løsninger, så de har tatt dette i bruk inntil de får tillatelse til å sette opp de permanente superladerne. Bedre med noen ladere enn ingen ladere :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Havebigfun

Sitat fra: Amoss på lørdag 16. mai 2015, klokken 14:15
Jeg har forstått det slik at problemet er at det er vanskelig/tar lang tid å få tillatelse til å sette opp permanente løsninger, så de har tatt dette i bruk inntil de får tillatelse til å sette opp de permanente superladerne. Bedre med noen ladere enn ingen ladere :)
Det er vel de fleste enige i- problemet er at man har en illusjon (på SC-kartet) av et tilbud som i praksis ikke eksisterer- Vi får håpe Tesla holder trykket oppe også i land hvor det er tungt å få dratt igang et seriøst ladetilbud. Nå er det så mange nye entusiastiske TMS-eiere i Europa som planlegger "fossilfri" sydenferie i 2015 at en slik ladebrems i Frankrike fort kan bli en showstopper som kan gi omdømmeproblemer...

fredag

Ikke regn med rask lading på chademo-laderne i Frankrike heller. Franske Tesla-eiere skriver at nesten alle chademo-ladere i Frankrike gir ladehastigheter på ca 22kW.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

mandresen

Dette er ikke gode nyheter. Får virkelig håpe Tesla får ordnet opp i dette. MEN, når det er sagt så er det vel enkelte tider på dagen som er mer utsatt for kø. Så det er jo ikke dermed sagt at en MÅ stå så lenge i kø som antatt over.
Jeg planlegger som mange andre tur nedover til Spania med stopp innom Legoland og Disneyland på veien og har lagt opp ruta og bestilt overnatting.  Blir ikke artig å vente i opp mot 3 timer på lading kjenner jeg.
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

.Net

Er det noen som har gjort seg erfaringer med superchargere i Frankrike?
Planlegger en tur nedover nå snart.. Har forstått at det er få ladere per stasjon og at de har liten kapasitet.
P85D

sturle

Sitat fra: .Net på mandag 29. juni 2015, klokken 17:06
Er det noen som har gjort seg erfaringer med superchargere i Frankrike?
Planlegger en tur nedover nå snart.. Har forstått at det er få ladere per stasjon og at de har liten kapasitet.
Fleire av dei franske mellombelse mini-superladarane på pall har vorte erstatta med større og permanente superladarar.  Sjå detaljar om kvar enkelt på sidene til Tesla eller supercharge.info.  Dei som berre har 2 båsar kan det vere lurt å unngå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA