Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: RDIO - Tragisk system

Startet av hsa77, søndag 14. juni 2015, klokken 23:42

« forrige - neste »

TM

takk for nyttig informasjon. Enig i at 17" ikke er optimalt men det er "desverre" det på den bilen jeg har fått tilbud på. I følge NEDC er rekkevidden da 225 km som innebærer 6,4 % reduksjon.

ZZooee

Prøvde ut en teori i går.
Turen gikk fra Råde til Sarpsborg - Moss - ferge Horten - Tønsberg - Tjøme.
Ladet og hadde brukt 43%.

Men jeg kjørte ikke med hatt, derimot la jeg meg bak et par vogntog som lå i 85 km/t.
Og når jeg fulgte med på forbruksmåleren sank den mer og mer. Fra 14,5 til 13,2 og hadde jeg fortsatt å henge meg på så gjetter jeg den hadde falt til 12,0 kansje enda lavere.

Så skal jeg på langtur vet jeg hva jeg skal gjøre. Det er bare å finne en stor skapvogn og haike med. :D
Litt kjedelig, og man må ikke la seg friste til å ligge for nær, men du verden... dette var en god løsning om man skal langt. 180-200 km bør være fullt mulig.

Joseph Santaniello

Å ligge i dragsuge sparer MYE krutt. Jo nærmere, jo mer...

AmocoCadiz

Har lurt på dette selv og testet med samme resultat, fungerer bra som rekkeviddeforlenger.

Men er likevel betenkt, først og fremst for trafikksikkerheten, man må ligge veldig nært for bra effekt, og da er det vel ikke lovlig avstand til kjøretøyet forran.
I tilegg er jo oppbremsing fra trailer skummel, siden man ligger rett bak har man jo null kontroll på hva som skjer forran i veibanen, er man ltt uoppmerksom i feil øyeblikk er det fort kollisjon.

Og så lurer jeg på hva trailersjåfførene synes om å ha elbiler tett opp i bakdelen, de ser de vel knappt, og kanskje ubehagelig.
er det trailersjåffører her som har erfaringer med dette, er det ok?

TM

Litt av sjarmen med å kjøre elbil blir vel også borte hvis man må ligge i en sky av diesel-eksos i timesvis for å komme fram. Da tror jeg heller at velger diesel-bil og legger meg foran lastebilen  ;D

ZZooee

Sitat fra: TM på lørdag 13. juni 2015, klokken 17:50
Litt av sjarmen med å kjøre elbil blir vel også borte hvis man må ligge i en sky av diesel-eksos i timesvis for å komme fram. Da tror jeg heller at velger diesel-bil og legger meg foran lastebilen  ;D

Japp, noen foretrekker å ta hele dieselmotoren inn i kjøretøyet istedenfor å ha den i en annen bil 40 meter lenger fremme. haha

ZZooee

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 13. juni 2015, klokken 17:37
Har lurt på dette selv og testet med samme resultat, fungerer bra som rekkeviddeforlenger.

Men er likevel betenkt, først og fremst for trafikksikkerheten, man må ligge veldig nært for bra effekt, og da er det vel ikke lovlig avstand til kjøretøyet forran.

Sikkerhet først!
Ikke ligg for nær.
Jeg så en Nissan som lå 3 billengder bak en trailer, det er ikke bra.
Hold sikker avstand, man sparer likevel.

AmocoCadiz

3 billengder er vel ca 15meter. Når du testet, lå du altså lenger bak enn dette og fikk så pass stor effektsparing?

Har prøvd å finne ut litt om fenomenet, ( er bla. testet av Mythbusters ) generell konklusjon er at slip-streaming fungerer, men man må ligge veldig nært, effekten avtar raskt pr meter man ligger bak.

asgeirn

Regelverket er rimelig klart, under 1 sekund medfører bot, enda nærmere og førerkortet ryker.

Her er en annen tråd som tar opp samme tema: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=20848.0
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

ZZooee

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 13. juni 2015, klokken 19:42
3 billengder er vel ca 15meter. Når du testet, lå du altså lenger bak enn dette og fikk så pass stor effektsparing?

Har prøvd å finne ut litt om fenomenet, ( er bla. testet av Mythbusters ) generell konklusjon er at slip-streaming fungerer, men man må ligge veldig nært, effekten avtar raskt pr meter man ligger bak.

Jeg lå bak 2 trailere. Den første var en skapbil. Den andre en skapbil med henger. Bak den siste lå jeg vel omlag 25 meter. Det er mulig at 3 slike lager et støre drag?

erik e

Som syklist vet man alt om og ligge på " hjulet".  Bør som bilist ikke holde på med dette.  Men det virker.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Jævla Hippie

#56
Her er hva den bruker på idiotisk kjøring, hvor idiotisk er omlag 88 km hver dag og
- 51 km er i hyppig veksling mellom 50, 60, 70 og 80-soner
- 37 km inkluderer mellom 100 og 130 start/stopp over 2-3 timer, lav fart, massevis av mindre bakker og på et tidspunkt en 6 km bakke med 500 meter stigning (den bruker den omtrent en strek på batteriet på, men får igjen halvparten på nedtur, nice).

Totalt sett bruker den 13.4 kwh/100 km, har igjen rundt 50% kapasitet når jeg kommer hjem. Temperaturen har ligget mellom 2 og 7 grader. Kjører i eco, uten varme og pent.
Renault Zoe 240 Life

hsa77

#57
Var spent på å teste 22kw lading etter programvareoppdateringen i dag, etter å ha ladet i 10min på Minnesund er konklusjonen; jeg merker ingen forskjell! Noe som er bra siden lading her alltid har fungert bra for meg. I løpet av 10 min fikk jeg som vanlig ca 3.5kwh, den lille effektmåleren på baksiden av DBT laderen viste som vanlig ca 21.7kw under lading.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

ZZooee


Elhanen

Min R240 har nå gått 1500 km , med snittfart 40 km/t og forbruk på 14 kwh/100 km. Er så langt godt fornøyd, med tanke på forbruk.
Bor nord for Oslo og har tanker om å bruke den over Svinesund i løpet av uka. Bedre erfaringsgrunnlag etter en langtur.  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA