Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: RDIO - Tragisk system

Startet av hsa77, søndag 14. juni 2015, klokken 23:42

« forrige - neste »

thomasob

nå om dagen står min typisk mellom 135 og 150km ved fullt batteri. mener dette er en tullemåler da den ved nærmest ideelle forhold (tørr asfalt og 15-20 grader) burde vist nærmere 190km, men sånn er det ..

Etter å ha kjørt 40 km viser den ca 100km. Da jeg skal kjøre hjem etter at den har stått hele dagen kan den ha økt til 120km igjen.. Håper Renault får oppdatert denne så den blir mer realistisk. ( jeg har en R210)

bjaolsen

Jeg kjører nok litt mindre økonomisk enn de fleste her ser det ut for  :-[ (motorvei og over Liertoppen)...

Bilen lades som regel helt opp hver natt og til jobb (30km) bruker jeg stort sett hver dag 23%, altså stopper på rett rundt 77%

Når jeg kommer ut etter jobb har den mer eller mindre hver dag denne sommeren sagt at jeg har 10% mer eller 87%, noen ganger kommer Tomtom til og med opp og foreslår at jeg skal opprette en ny ladestasjon  ::)

På vei hjem bruker jeg igjen ca. 20-25% batteri og ender hjemme på et sted rett over 60%

Er dette slik på 240'ene også ?

(Hvis "eier" av tråden synes dette blir laaaangt utenfor det som var formålet så kan kanskje en moderator splitte opp tråden i et nytt emne ? )
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Einride

Min R240 viser alt i frå ca 140 km til 175 km rekkevidde ved heilt fullt batteri. Då har bilen normalt sett stått på lading over natta og er fullada.

Oppgitt rekkevidda ved fullt batteri ser ut til å stemme ganske godt med det eg faktisk får, men estimert medan eg køyrer kan av og til virke heilt på jordet. Ofte droppar estimert rekkevidde skremmande fort undervegs, men når bilen har stått ei stund og du startar igjen er rekkevidda estimert mykje høgare igjen. Eg skjønar at den heller vil vere litt for pessimistisk på estimering enn for optimistisk, men det burde gå an å kalkulere litt meir nøyaktig.

Ein liten avsporing i forbindelse med rekkevidde er at Tomtom-navigasjonen er heilt ubrukeleg for å kalkulere om ein kjem seg heim utan å lade eller ikkje! I alle fall om det er fergestrekningar på vegen.

Eg køyrde ei rute på ca 90 km i helga (ca 115km inkl fergeturen) og hadde 135 km estimert når eg starta (omlag 80% batteri). Eg la inn ruta på GPS-en, Tomtom fekk med seg at det er ferge på strekninga (ca 2 mil), og kom då med meldingen om at eg ikkje ville ha nok strøm til å komme meg heilt heim.

Den tok nemlig utgangspunkt i total lengde køyrd, inkludert fergeturen. I og for seg ikkje feil for total lengde på turen, men ikkje faktisk køyrd avstand (med mindre ein køyrer i ring på ferga undervegs...). Dermed meinte den at ca 115 km total lengde ikkje ville vere nok når eg hadde 135 km estimert rekkevidde. Den spurte difor fleire gongar undervegs om eg ville legge til ei lading undervegs, noko som var heilt unødvendig. Og ladepunkta den har inne er sjølvsagt utdaterte, tar ikkje hensyn til at Zoe ikkje kan lade kor som helst, og er difor heilt ubrukeleg.

morten69

Dette er akkurat hva jeg har klaget på til Renault Norge. Og svaret er at dette kjønner dem ikke. Bilen er helt topp men rekkevidde måler og batteri prosent er helt ubrukelig. Burde være mulig å få til dette mer nøyaktig i 2015.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

bjaolsen

Ny versjon i dag, ladet ikke opp i løpet av natta... Kom til jobb med ca. 40%, kjørte bort til og ladet hos Fortum i lunsjen, 39%-84% 15 min..

Parkerte med 81%, kom ut i ettermiddag -> 72% :o ::)
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

bjaolsen

Ladet hjemme (11kW) fra 49-74%, kjørte 2 km, kom hjem og så var batteriet 65% ...
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Gogs

Nå har det vært litt høstlig temperatur en stund, og jeg er veldig nysgjerrig på hvor langt folk klarer å kjøre med 240. Jeg har foreløpig bare gjettometeret å gå ut ifra, og det viser som regel 13-14 mil med temperaturer rundt 8 grader. Forbruk på 15,7. Stort sett barnehagekjøring og noen kilometer til arbeid. Merker at forbruket går ned når jeg drar på litt lengre turer, antakelig på grunn av at jeg bruker mye energi på oppvarming med mine mange småturer.
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

hsa77

Jeg har kjørt Hamar Eidsvoll tur/retur (135km) uten lading to ganger etter at jeg la om til vinterdekk. Forvarmet bil fra Hamar, kald fra Eidsvoll. Temperatur -2 til +5. Kom da hjem med 8-10% igjen på batteriet. Dersom man er villig til å kle seg godt og kun bruke setevarme går det ikke bort stort i varme. Brukte 1kwh til varme på turen hjem her forleden, da var det -2 på Eidsvoll og jeg måtte kjøre varme på fullt for å avise bilen før kjøring, deretter varmen på 18 grader og vifta på 1 for å holde unna dugg på ruta.

Men det er ikke spesielt komfortabelt å holde på sånn, like greit å lade i 10-15min for å slippe å fryse!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Speeder

Sitat fra: hsa77 på torsdag 12. november 2015, klokken 21:54
Jeg har kjørt Hamar Eidsvoll tur/retur (135km) uten lading to ganger etter at jeg la om til vinterdekk. Forvarmet bil fra Hamar, kald fra Eidsvoll. Temperatur -2 til +5. Kom da hjem med 8-10% igjen på batteriet. Dersom man er villig til å kle seg godt og kun bruke setevarme går det ikke bort stort i varme. Brukte 1kwh til varme på turen hjem her forleden, da var det -2 på Eidsvoll og jeg måtte kjøre varme på fullt for å avise bilen før kjøring, deretter varmen på 18 grader og vifta på 1 for å holde unna dugg på ruta.

Men det er ikke spesielt komfortabelt å holde på sånn, like greit å lade i 10-15min for å slippe å fryse!
Hva var snitthastighet på denne turen?
Zoe 43kW

hsa77

Sitat fra: Speeder på torsdag 12. november 2015, klokken 23:29
Sitat fra: hsa77 på torsdag 12. november 2015, klokken 21:54
Jeg har kjørt Hamar Eidsvoll tur/retur (135km) uten lading to ganger etter at jeg la om til vinterdekk. Forvarmet bil fra Hamar, kald fra Eidsvoll. Temperatur -2 til +5. Kom da hjem med 8-10% igjen på batteriet. Dersom man er villig til å kle seg godt og kun bruke setevarme går det ikke bort stort i varme. Brukte 1kwh til varme på turen hjem her forleden, da var det -2 på Eidsvoll og jeg måtte kjøre varme på fullt for å avise bilen før kjøring, deretter varmen på 18 grader og vifta på 1 for å holde unna dugg på ruta.

Men det er ikke spesielt komfortabelt å holde på sånn, like greit å lade i 10-15min for å slippe å fryse!
Hva var snitthastighet på denne turen?
Husker ikke. Pleier å ligge i 80-90 på e6.  Når jeg ser at jeg har nok batteri hender det at jeg er litt hardere på gassen på veg hjem. Det er litt bykjøring I hver ende,  så jeg antar at gjennomsnittlig fart blir rett i overkant av 70 km/t.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

fdl

Kan noen se over mine "resultater" fra "lang" kjøringen jeg hadde i dag?

Harde fakta:
Avstand : 107,3 km
Gjennomsnittforbruk : 15,5 kwh/100km
Gjenomsnitthastighet : 60,4 km/t   
Totalt forbruk (fra kjøre rapport) : 16 kw ( 16,6315kw ved å gange gjennomsnittforbrukk med total avstand. )
Temperaturen var fra -2 til +2 grader. Våt/saltet veg.
Jeg ladet bilen til 100% og brukte oppvarming av batteri og bil før jeg startet på bilturen.
"Målet" for turen var en hurtiglader der jeg ladet 1 time til 99% og fikk da ladet 17kw.

Jeg ankom destinasjonen med 11! Prosent batterikapasitet igjen og "gettometeret" viste at jeg kunne kjøre 13km til.

Jeg har den nyeste versjonen av zoe altså (240km versjonen)

Jeg har lest at jeg skal ha tilgjengelig batterikapasitet på ca. 23 kw. Så hvis en tenker seg at jeg hadde brukt ca. 1kw til på de 13 km som jeg hadde igjen ved ankost, så ville jeg brukt 17,5 - 18 kw.

Hvor ble det av de resterende 5kw som jeg burde hatt ved ankost?

pudderjagar

Dei siste 5 kwh "tørker" vekk i batteriet. Dette er heilt naturleg sidan temperaturen er rundt 0 grader. Hadde temperaturen vore over 15 grader så hadde rekneskapet ditt vorte 0 kwh.

Effektmålaren i bilen målar berre da som bilen brukar og ikkje da som "tørkar" vekk i batteriet pga kulden.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

ZOE

Jeg merket godt at temperaturen steg fra rundt 0-5 grader til 5-12 grader idag. Jeg hadde snitt på 13,5 og veesentlig lenge enn vanlig uten lading. Pleier å kjøre rundt 10 mil om dagen, men da lader jeg litt i løpet av dagen.
Idag tror jeg at jeg kjørte ca 90 km, ladet i en halvtime-time (på 10a) og det var enda 50km igjen  på gjettometeret når jeg kom hjem.

I grunnen ganske fornøyd og overrasket over hvor mye de få gradene hadde å si for rekkevidden.
Jeg har R210 med piggfrie dekk

Bildet viser mesteparten av kjøringen idag. Altså mye lokalkjøring :-)

fdl

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 15. mars 2016, klokken 21:32
Dei siste 5 kwh "tørker" vekk i batteriet. Dette er heilt naturleg sidan temperaturen er rundt 0 grader. Hadde temperaturen vore over 15 grader så hadde rekneskapet ditt vorte 0 kwh.

Effektmålaren i bilen målar berre da som bilen brukar og ikkje da som "tørkar" vekk i batteriet pga kulden.
Så konklusjonen er at jeg må regne med at så mye som 18-20% av batterikapasiteten er "borte" ved 0 grader
Hvordan stort vil tapet være ved -10 grader? Er det noen som vet dette? Eventuelt har en oversikt over hvor mye tilgjengelig kapasitet en kan bruke ved en gitt temperatur?

morten69

Samme jeg sliter med. Det blir ikke borte. Vent 15-20 min etter kjøring før di setter til lading og så har du strømmen tilbake. Du vil se da at % er plutselig ca 30. strømnen gjemmer seg:)
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA