Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: RDIO - Tragisk system

Startet av hsa77, søndag 14. juni 2015, klokken 23:42

« forrige - neste »

Joseph Santaniello

Sitat fra: TM på mandag 01. juni 2015, klokken 21:29kjøre som gammel mann med hatt  ;D

Jeg glemt hatten i dag, men forsøkte meg på å kjøre pent. Dagens kjøring (pendling i Tønsberg området plus kjøring til barneaktiviter, osv) ble 85 km med snitthastighet 41,7 og forbruk 11,7. Jeg leser at folk har kjørt helt ned til 5% SOC som betyr teoretisk at jeg kunne har kjørt 190 km.

Tenk om jeg hadde på meg hatt!

TM

11,7 kw/100 km er veldig bra. Med en snitthastighet på 41,7 så kan du trygt kjøre med hatt  ;)

Joseph Santaniello

Jeg hadde helt ned i 11,6 men med å plundre med parkering gikk det opp til 11,7.

Når jeg kjører "normalt" med bensinbilen min på samme type ærend uten å prøve å kjøre sparsomt, jeg får aldri mer enn 44 i snitt. Det er fartsgrensene som gjør det lett å kjøre med hatt! Men jeg er litt overrasket over hvor mange synes at mine 4 km/t over fartsgrensen (brukt det som mål med fartsperre i dag) er ALT for treig. Lurer om noen oppfører seg litt anderledes når de er bak EL skilt.

ZZooee

#33
Prøvde hatten i dag.
Snitthastighet 47,6 km/t
Småveier og lite trafikk.
Stigning fra havnivå til ca 100-150 m.
Avstand 20 km.
2 i bilen og litt rusk og rask i bagasjen.

Forbruk 12,1.
Uten stigning hadde det nok kommet ned mot 11,0.

Joseph Santaniello

Moro. Jeg prøvde å tenke ut en type "score" man kunne bruke til å sammenlingne turer som brukt snittfart og forbruk sammen et eller annet måte.

ZZooee

Sitat fra: Joseph Santaniello på onsdag 03. juni 2015, klokken 20:27
Jeg hadde helt ned i 11,6 men med å plundre med parkering gikk det opp til 11,7.

Lurer om noen oppfører seg litt anderledes når de er bak EL skilt.

Opplever det stadig.
Det ligger gjerne en BMW eller WV eller annet med solbriller og gnager på støtfangeren.
Da er det alltid artig å få rødt lys vente på Grønt og si: Hadeeee. :D

Zoe er ingen fartsmaskin men i byen er den rask.
Min antispinn slår inn stadig på tørr asfalt.

Joseph Santaniello

Sitat fra: ZZooee på torsdag 04. juni 2015, klokken 00:57
Sitat fra: Joseph Santaniello på onsdag 03. juni 2015, klokken 20:27
Jeg hadde helt ned i 11,6 men med å plundre med parkering gikk det opp til 11,7.

Lurer om noen oppfører seg litt anderledes når de er bak EL skilt.

Opplever det stadig.
Det ligger gjerne en BMW eller WV eller annet med solbriller og gnager på støtfangeren.
Da er det alltid artig å få rødt lys vente på Grønt og si: Hadeeee. :D

Zoe er ingen fartsmaskin men i byen er den rask.
Min antispinn slår inn stadig på tørr asfalt.

Haha! Jeg hadde en Lada på seint 90-tallet i Oslo, og selv om jeg kjørt frisk (sideveis i glatte rundkjøringer f eks...) var det ALTID noen som måtte bare ut i veien før jeg kom eller måtte forbi uansett.

Zoe er super-bra til forbikjøring i 60-70 soner også. Mulig alle elbiler er sånn da med dreiemoment i hele spektra.

hsa77

I dag har jeg kjørt 240km!!!
   - med en lading underveis ;D
Kjørte Hamar - Kongsvinger. Ladet på 22kw hos Grønn Kontakt. Stod i 45min og ladet opp til 90%. Planen var å kjøre samme vei tilbake (fv24), men her var det vegarbeid og 7km med grusvei! :o
Returen gikk derfor via rv2 til Elverum og så hjem til Hamar. Total kjørelengde ca 240km, forbruket var 13.1kwh/100km. Fulgte fartsgrense +4km/t ved hjelp av fartsbegrenseren. Perfekt elbilvær i  dag, tørr veg og ikke behov for verken varme eller kjøling.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Etter noen småturer til endte totalen i  dag på 262 km - ikke så galt bare med en lading underveis! Da jeg koblet til laderen hjemme blinka batterilampa og soc var 8%. Forbruket ble til slutt 13.0kwh/100km.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Joseph Santaniello


THE

I dag kjørte jeg 103 km til jobb. Hadde 45% batteri og estimert rekkevidde på 66 km da jeg kom hjem.

I går var det kjølig og regn, og da hadde jeg ca 30% og 45 km igjen da jeg kom hjem. Ellers var kjørerute og hastighet likt.

Ser at temperatur og våt veibanen har mye å si for forbruk.

Har 43 kW utgaven av Zoe
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hsa77

#41
I dag hadde jeg god tid til jobb, derfor kjørte jeg fort (elbilsjåførens paradoks).

Står nå på laderen på Minnesund. Kjørte Hamar Minnesund og lå i fartsgrense + litt hele vegen, store deler av e6 er nå 110. Ved ankomst Minnesund har jeg nå gjennomsnittsforbruk på 18.8kwh/100km med gjennomsnittsfart på 84.1kmh. Ikke så galt. På det verste var jeg oppe i gjennomsnittsforbruk på 20.9, da var gjennomsnittsfarta 89kmh.  Ikke så verst! Tørr og fin veg i dag, 18 grader.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

TM

Hva er realistisk rekkevidde å forvente i eco-modus på typisk norsk ladeveiskjøring i hastighet 60-80 km/t om sommeren. Tror dere det vil være lett å klare 16 mil ved økonomisk kjøring. Jeg vurderer å kjøpe en bil med 17 hjul og jeg leser at NEDC rekkevidda da er 225 km med nye R240.

K S

Sitat fra: TM på fredag 12. juni 2015, klokken 19:24
Hva er realistisk rekkevidde å forvente i eco-modus på typisk norsk ladeveiskjøring i hastighet 60-80 km/t om sommeren. Tror dere det vil være lett å klare 16 mil ved økonomisk kjøring. Jeg vurderer å kjøpe en bil med 17 hjul og jeg leser at NEDC rekkevidda da er 225 km med nye R240.

Hvis rekkevidde er viktig (det er det, for elbilen blir bil nummer EN!) så bør en velge mindre hjul, evt motorsykkelbredde tilsvarende BMW.
Større og bredere hjul med lavere profil øker forbruk og støy, samt dyrere driftsutgifter når dekkene skal byttes.
Men her på forumet ser det ikke ut til at økonomi er tema når det gjelder å lesse på med utstyr, det er bare når en kommer til bompenger og hurtigladere at økonomi kommer inn...,,merkelig.

Joseph Santaniello

Min R240 bruker 13,8-14,0 med snittfart 57,x i daglig bruk pendle Vestfold-Oslo 135 km hver vei. Typisk norsk med litt motorvei, mye 60-80, og en del 40-50 med farsthumper, osv. 16" hjul og etter lading bilen stadig rapportere forventet rekkevidde 170+. Om jeg holdt meg unna motorvei, 180 no problem. Jeg mener 160 er lett gjort om man prøver litt. Det kreves ikke å kjøre spesielt sakte, bare bevist. 17" hjul pga økt motstand (lav profil er en greie som kommer fra sportstbiler som vil at dekkene er stive for å ha mer presis kjøreegenskaper på bekostning av støy, økonomi, og komfort) redusere rekkevidde sirka 10%. Jeg tipper at man må anstrenge seg for å få 160 fra 17" hjul bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA