Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: RDIO - Tragisk system

Startet av hsa77, søndag 14. juni 2015, klokken 23:42

« forrige - neste »

hsa77

#15
Tok en liten test av hva forskjellen på høy og lav fart har å si for forbruket. Kjørte ut på e6 og kjørte 6.5km sørover, snudde og kjørte tilbake til utgangspunktet. Første runde lå jeg I 110-116kmh, andre runde i ECO med fartsbegrenser på 84kmh.

Forbruk 110: 21.2kwh/100km :o
Forbruk 80: 14.7kwh/100km  :)

Med et slikt forbruk vil man på en svært teoretisk tur på 20 mil bruke:
I 110kmh: 1t48min kjøretid + 1time ladetid = totalt ca 2t50min
I 80kmh: 2t30min kjøretd + 20min ladetid = totalt ca 2t50min

Denne beregningem er vel såpass teoretisk at den ikke er stort verd...

Uansett, man kommet ihvertfall ikke fortere frem ved å kjøre fort! Så gjelder det bare å finne den optimale hastigheten som gir totalt sett kortest reisetid.

2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Joseph Santaniello

Sitat fra: hsa77 på fredag 29. mai 2015, klokken 20:52
I 110kmh: 1t48min kjøretid + 1time ladetid = totalt ca 2t50min
I 80kmh: 2t30min kjøretd + 20min ladetid = totalt ca 2t50min

Artig regnestykk! Jeg stemmer for kjør fort og bruk ladetiden til å deltar i elbil forumer!

TM

#17
Sitat fra: Joseph Santaniello på lørdag 30. mai 2015, klokken 17:37
Sitat fra: hsa77 på fredag 29. mai 2015, klokken 20:52
I 110kmh: 1t48min kjøretid + 1time ladetid = totalt ca 2t50min
I 80kmh: 2t30min kjøretd + 20min ladetid = totalt ca 2t50min

Artig regnestykk! Jeg stemmer for kjør fort og bruk ladetiden til å deltar i elbil forumer!
He,he...Det tryggeste er nok å kjøre som mann med hatt i 70 km/t. Da vil forbruket bli så lavt at man slipper å lade og da kommer man raskest til målet (ref. historien om haren og skilpadden som løp om kapp)
Det går tross alt 5-10 minutter for å finne ladestasjonen og sjekke om den mot formodning skulle virke (ref. erfaring med KIWI hurtigladere)  :)

hsa77

Kjørte meg en liten tur i går, Hamar - Øyer tur retur, ganske nøyaktig 150km. Planen var å lade litt på Kiwi Øyer slik at jeg skulle rekke hjem igjen. Kjøreruta gikk på E6, tofeltsveg med for det meste 80kmh, noe vegarbeid med redusert fart. Satte fartsbegrenseren på 86kmh og fulgte trafikken. Utetemperatur var 7-9 grader, klima på auto 22 grader, bilen i ECO modus hele tiden. Startet med fullada ikke oppvarmet bil.

Ved ankomst Kiwi Øyer viste gjettometeret 74km gjenstående kjørelengde,  nøyaktig avstanden hjem - en slik utfordring måtte jeg jo ta!

På hjemturen lå gjenstående kjørelengde hele tiden og vippet mellom at jeg hadde noen få km for mye eller for lite. Da jeg hadde 5km igjen til huset hadde batterivarselet allerede lyst en stund, gjettometeret anslo 11km igjen. 4km hjemmefra begynte batterisymbolet å blinke, gjettometeret viste først 10km, deretter kun tre røde streker. I ettertid så jeg at bilen på dette tidspunktet sendte meg en epost (hva er nå vitsen med det?) der den informerte at soc var 6% og jeg burde tenke på å lade! De siste 2km hjem er nedoverbakke, så jeg hadde bare litt rekkeviddeangst. Da jeg var utenfor huset mitt hadde jeg kjørt 148.5km, jeg måtte jo klare 150! Med hjertet i halsen kjørte jeg noen runder rundt kvartalet i 30kmt slik at triptelleren viste 150.2km da jeg parkerte og plugget i laderen. Jeg ble litt overrasket da bilen viste 7% SoC da ladingen startet, i den siste nedoverbakken hadde jeg tydeligvis regenerert en hel del.

Forbruket ble på 14.1kwh/100km. I dag morges anslo bilen 155km kjørelengde.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Urs4_2008

#19
Høres ut som at du har hatt en spennende og artig tur :) Dog er jeg ikke kjempeimponert over rekkevidden. Med teoretisk rekkevidde på 240, og du etter min forståelse klarer 150 ved forsiktig kjøring, så lurer jeg på hvordan de kommer frem til 240. Ja, antakelig uten varme, varmere i været, ikke kupert terreng og ingen trafikk, men uansett. Så mange kWh står vel ikke disse faktorene for, at det tilsvarer 90 km rekkevidde, skulle man tro?

Det hadde forøvrig vært moro å kjørt samme turen samtidig i ny og gammel zoe for å se om det er noen forskjell :)
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

K S

Sitat fra: Urs4_2008 på mandag 01. juni 2015, klokken 17:55
Høres ut som at du har hatt en spennende og artig tur :) Dog er jeg ikke kjempeimponert over rekkevidden. Med teoretisk rekkevidde på 240, og du etter min forståelse klarer 150 ved forsiktig kjøring, så lurer jeg på hvordan de kommer frem til 240. Ja, antakelig uten varme, varmere i været, ikke kupert terreng og ingen trafikk, men uansett. Så mange kWh står vel ikke disse faktorene for, at det tilsvarer 90 km rekkevidde, skulle man tro?

Det hadde forøvrig vært moro å kjørt samme turen samtidig i ny og gammel zoe for å se om det er noen forskjell :)

Enig, egentlig skuffende, kona kjørte vår Soul ca 110 km og hadde nær 50% batteri igjen.
Ellers kjørte jeg mange turer i vinter svært kupert og siste stigning fra 10 moh til 500 moh og retur, totalt 110 km med 20-40 km restrekkevidde. Da var bilen forvarmet, med 2-3 timers skitur før retur.

Håper Zoe oppnår bedre rekkevidde etterhvert.... Hvis ikke farer Renault med løgn!

hsa77

Jeg hadde igjen 7% på batteriet etter å ha kjørt 150km, så jeg hadde nok kunnet kjørt ei mil til, men da hadde jeg ikke hatt noen indikasjon på når det hadde blitt stopp... Med 160km rekkevidde mangler det 80km til 240.

Uten varme hadde jeg kanskje fått pressa ut ei mil til eller to til. Dersom jeg hadde vært flinkere til å slå av på gassen oppoverbakke og trille langt over fartsgrensa nedover (ikke regenerere, bare trille) hadde jeg kanskje fått ei mil til. Da er vi fort oppe I 180-190km. For å bryte 200km må nok hastigheten ned så mye at man fort blir en trafikkmelding på P4, det har jeg ikke lyst til! 240km er som alle andre NEDC rekkevidder ren og skjær teori.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Joseph Santaniello

Morsom tur! Selv har jeg lekt med ideen om å se hvor langt egentlig bilen greier.

Om jeg holder meg unna motorvei, jeg kan "lett" få forbruk ned i 11,9 kW/100km som bør kunne greie 180 km om ikke 190+.

Nøkkelen etter min mening er å bruke ECO og fartsbegrenser, ikke cruise control.

Ja, det er dumt med dette 240 som er jo kun en måte å sammenlingne relativt kapasiteter av biler men egentlig har ikke noe med virkligheten å gjøre. De bør bruke en annet enhet som er lettere å forstå er egentlig en abstrakt mål. Men det er ikke Renault sin feil, det er en EU test beskrevet her:

http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle

hsa77

Med forbruk på 11.9kwh/100km har du en teoretisk rekkevidde på 194km! Hvor fort kjører du når du har så lavt forbruk? 
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Joseph Santaniello

For å få 11,9 jeg holder med som regel til 2-4 km/t over farstgrensen som varierer fra 40-70 for det mest part der jeg bor. Det er småkupert, og jeg bevist er rolig med akselerasjoner i oppoverbakke, og fokus på å kjøre smoooth. Som om kongen var i baksete ;-)


TM

I juni-nummeret av Auto motor og Sport har de testet "gamle" Zoe mot BMW i3. I testrunden de kjørte (som nok er mer realistisk enn NEDC testsyklus) så endte Zoe ut med et forbruk på 14,9 kw/100 km, mens BMW i3 brukte 12,9 kwh/100 km. Rekkevidden ble 129 km mot 140 km, i BMW'ens favør.
NEDC rekkvidde for i3 er 190 km, så det er mye som tyder på at Zoe er litt overvurdert i forhold til rekkevidde. Selv med oppgradert Zoe, vil den neppe overgå i3 med mer enn ca 10 km.  Det er litt skuffende, men den er jo en tung og relativt høy bil, og da straffes den på landeveien på grunn av luftmotstand. NEDC har hovedvekt på bykjøring i 50 km/t.

hsa77

Sitat fra: TM på mandag 01. juni 2015, klokken 20:46
I juni-nummeret av Auto motor og Sport har de testet "gamle" Zoe mot BMW i3. I testrunden de kjørte (som nok er mer realistisk enn NEDC testsyklus) så endte Zoe ut med et forbruk på 14,9 kw/100 km, mens BMW i3 brukte 12,9 kwh/100 km. Rekkevidden ble 129 km mot 140 km, i BMW'ens favør.
NEDC rekkvidde for i3 er 190 km, så det er mye som tyder på at Zoe er litt overvurdert i forhold til rekkevidde. Selv med oppgradert Zoe, vil den neppe overgå i3 med mer enn ca 10 km.  Det er litt skuffende, men den er jo en tung og relativt høy bil, og da straffes den på landeveien på grunn av luftmotstand. NEDC har hovedvekt på bykjøring i 50 km/t.
i3 er nok litt undervurdert når det gjelder rekkevidde, er nok en av de bilene som oppnår lavest forbrukstall. Men håpløse bakdører og trangt baksete gjorde den helt uaktuell for oss som skal ha plass til to barnestoler.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Joseph Santaniello

Jeg tipper med i3 det er lett gjørt å svi av mange kwH temlig fort om man er litt tungt på høyre fot.

ZZooee

Vi prøver aldri å kjøre økonomisk, batteriet holder mer en nok uansett. Hit og dit hele dagen.
Men jeg ser jo at kona kjører på 13-14 mens jeg kjører på 16-18.
Hun har en lettere fot antagelig.

Jeg skulle nok påtatt meg å kjøre på 12-13 om jeg unngikk motorveier.
Har ikke vært på langtur ennå, men det er antagelig ikke noe heft siden ladingen går på en blunk (43Kw) og det er ladestasjoner overallt.

TM

Sitat fra: Joseph Santaniello på mandag 01. juni 2015, klokken 21:08
Jeg tipper med i3 det er lett gjørt å svi av mange kwH temlig fort om man er litt tungt på høyre fot.
Det er nok riktig. Men med karosseri i karbon, så har den 300 kg mindre å flytte på enn e-Golf og Zoe. Men når man trenger lengts mulig rekkevidde, må man kjøre som gammel mann med hatt  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA