Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vannpumpe.

Startet av Lynet, tirsdag 24. november 2009, klokken 22:08

« forrige - neste »

Lynet

Det er sikkert mange som er plaget med dugg i Think med Webasto. Årsaken er at varmeren kun resirkulerer luften.

Følgende ombygging kan gjøres for å rette opp problemet:
Ta av konsollen og skru løs varmeren. Den skal flyttes 55mm fremover. For å lage nye hull bruker man malen som ligger i serviceboken, den finner man på denne linken: www.techwebasto.com/heater_main/technical_publications_germany/Workshop/776891.pdf
De to fremste skruhullene skal fortsatt brukes, og det fremste hullet som var til eksos skal brukestil innsugsluft. Det må derfor borres to nye hull til de to fremste festeskruene, eksos og dieseltilførsel.
Lag et hull i gulvet med diameter på 55mm så langt bak som mulig uten å komme i kontakt med kablene som kommer fra batterikassen.
De fire hullene som ikke skal brukes må tettes.

Det kan være en fordel å flytte den innvendige tempmåleren slik at den måler tempen på kupeluften og ikke den kalde lufte som nå skal suges inn. Se punkt 9.1.2.1. i manualen. Jeg tok bare å klippet av føleren og loddet på en ledning. Festet føleren i sprekken til høyre for rattet.

Monter varmeren. Kjøp en aluslange Ø55 på Biltema (61-353) og trekk den gjennom hullet i gulvet og inn mot luftinntaket på varmeren. Slangens andre ende trekkes opp under panseret og festes forsvarlig. En nylonstrømpe kan brukes til luftfilter.

Varmen kan nok bli noe lavere, men dugget blir ihvertfall borte  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Elmo

Sitat fra: Lynet på tirsdag 20. oktober 2009, klokken 20:31
Det er sikkert mange som er plaget med dugg i Think med Webasto. Årsaken er at varmeren kun resirkulerer luften.
Problemet på PSA er motsatt. Vifta er festet i hullet i torpedoveggen og er selve luftinntaket, så resirk er ikke mulig. Dermed kan det være vanskelig å få varme nok.

Sitat fra: Lynet på tirsdag 20. oktober 2009, klokken 20:31
Varmen kan nok bli noe lavere, men dugget blir ihvertfall borte 
Og det merker vi, til tross for 5kw Webasto så blir det ikke ordentlig varmt når det er minusgrader ute.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lynet

Jeg kjørte Golf Citystromer i 4 år. Den hadde ikke problemer med varmen i det hele tatt, selv i minus 15! Vannvarmeren der er en Eberspächer på 4kW. Selve varmeapparatet var det originale.
Så hvorfor ikke PSA virker bedre er rart. Webastoen på Think er kun 2kW.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA