Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurderer å kjøpe brukt Tesla Model S 85

Startet av Teslanewbie, søndag 14. juni 2015, klokken 14:01

« forrige - neste »

Teslanewbie

Idag føltes bilen "daff" igjen sammenlignet med for noen dager siden .

Lurer på om det finnes mulighet for oppdatering uten at eieren får beskje? Evt at parametre endres uten at dette legges inn i en større oppdatering?

Rart er det ihvertfall .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jazzwheel

Med tanke på at bilen vanligvis ikke er kjørbar på en times tid så må det i så fall være OTA parametere. Siden man kan skru bilen av og på osv via nett så er det vel teoretisk sett ingenting som umuliggjør dette.

Et tips kan være å pakke inn hele bilen i alufolie så den ikke har dekning.

Teslanewbie

Sitat fra: jazzwheel på torsdag 14. mai 2015, klokken 22:38
Med tanke på at bilen vanligvis ikke er kjørbar på en times tid så må det i så fall være OTA parametere. Siden man kan skru bilen av og på osv via nett så er det vel teoretisk sett ingenting som umuliggjør dette.

Et tips kan være å pakke inn hele bilen i alufolie så den ikke har dekning.

Er nok med foliehatten  .. men jeg er litt bekymmeret for kondesstripene som kommer fra spoileren, kan det være chemtrails som amerikanske agenter bruker for å endre på vårt klima ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Sandvika

Kaldt batteri? Etter en av oppdateringer så lurer jeg på om de bare har stipplet på regen og ikke aks selv om det er noe begrenset.

Ellers så tror jeg man skal være litt forsiktig med å lete etter feil hver gang man setter seg inn i bilen, blir litt paranoid da.

jazzwheel

Bilen min står innendørs uten noen som helst form for trådløsdekning så jeg slipper å bekymre meg. Chemtrails kjenner jeg bare fra røret bak på fossilbiler og det er vel agenter fra Statoil som står bak disse.

Jeg rekker aldri lenger å se etter feil når jeg setter meg inn i bilen siden jeg nå alltid blir møtt av at stereoanlegget plutselig skrur seg på og jeg får hjertet i halsen.

Muffinman

Sitat fra: jazzwheel på torsdag 14. mai 2015, klokken 22:48
Jeg rekker aldri lenger å se etter feil når jeg setter meg inn i bilen siden jeg nå alltid blir møtt av at stereoanlegget plutselig skrur seg på og jeg får hjertet i halsen.
Ja, går det an å skru av dette? Jeg har som regel nettradio på og selv om det er avskrudd når jeg parkerer slår det seg på når jeg setter meg inn neste dag. Irriterer litt.

jazzwheel

Sitat fra: Muffinman på torsdag 14. mai 2015, klokken 22:57
Ja, går det an å skru av dette? Jeg har som regel nettradio på og selv om det er avskrudd når jeg parkerer slår det seg på når jeg setter meg inn neste dag. Irriterer litt.

Jeg har ikke funnet noen måte. Jeg hører riktignok på MP3 fra USB-stick, men det som er mest påfallende er at det alltid er siste låt som starter. Med andre ord mistenker jeg sterkt at bilen på et eller annet tidspunkt i løpet av natten spiller for naboene. Vi får se i påsken neste år om infernofestivalen har blitt veldig mye mer populær i løpet av det siste året.

mr_Utopia

Er en ting jeg har lurt på ganske lenge.

Er det mulig å gå tilbake til en gamlere versjon av Firmware / Software om man vil det? Kan man f.eks. kreve at bilen tilbakestilles til opprinnelig programvare som man kjøpte den, eller på et tidligere tidspunkt?

Kan man nekte å gjennomføre oppdatering? For eksempel ved service? Kan ikke huske å ha lest om dette noen plass i dokumentasjonen.

Er man pliktig til å motta oppdateringer fra Tesla? Hva er eventuelt konsekvensene av å ikke akseptere de?

(Jeg har ikke Tesla enda, så det er ikke noe spesifikk ting jeg tenker på. Jeg oppdaterer f.eks. ikke mobilen min før leenge etter alle andre. Slik at alle bugs er borte. Eller hvis jeg ikke liker det nye grensesnittet etc. )

Teslanewbie

Sitat fra: jazzwheel på torsdag 14. mai 2015, klokken 22:59
Sitat fra: Muffinman på torsdag 14. mai 2015, klokken 22:57

Jeg har ikke funnet noen måte. Jeg hører riktignok på MP3 fra USB-stick, men det som er mest påfallende er at det alltid er siste låt som starter. Med andre ord mistenker jeg sterkt at bilen på et eller annet tidspunkt i løpet av natten spiller for naboene. Vi får se i påsken neste år om infernofestivalen har blitt veldig mye mer populær i løpet av det siste året.

Ha ha .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Sitat fra: mr_Utopia på torsdag 14. mai 2015, klokken 23:02
Er det mulig å gå tilbake til en gamlere versjon av Firmware / Software om man vil det? Kan man f.eks. kreve at bilen tilbakestilles til opprinnelig programvare som man kjøpte den, eller på et tidligere tidspunkt?
Jeg hadde ikke sagt nei takk til versjonen som lå inne på min bil i juni-august i fjor ihvertfall. Den kunne fått bli der permanent.

mr_Utopia

Sitat fra: Muffinman på torsdag 14. mai 2015, klokken 23:09
Sitat fra: mr_Utopia på torsdag 14. mai 2015, klokken 23:02
Jeg hadde ikke sagt nei takk til versjonen som lå inne på min bil i juni-august i fjor ihvertfall. Den kunne fått bli der permanent.

Det er litt slik jeg tenker. Om plutselig det kommer en ny versjon av alt, som er helt ulik hva jeg ønsker å ha på min bil. Et eksempel er når Iphone gikk over til fargede ikoner.

Tenkt situasjon; om Tesla i en ny FW oppdaterer den lille skjermen til å ligne på en Citroen fra 70 tallet. Kan man kreve å få tilbake en gammel versjon???

Muffinman

Litt det samme med en S5 jeg har. Fantastisk telefon, og fungerte fjell. Sømløst nettverksbytte fungerte perfekt. Så var jeg så dum og la inn en systemoppdatering i vinter. Masse som sluttet å fungere og enda mer som fungerte dårligere enn før. Selv to oppdateringer senere, som sikkert var bugfix``er, er den ikke tilbake på samme nivå. Og GUI``et ble justert litt mot det verre.

Noen ganger er det bedre å ha bunnsolid grunnfunksjonalitet fremfor å være først med det mest fancy. Ihvertfall nr det skal brukes i yrke, noe som for min del er tilfelle både med bil og telefon. Dilldall uten reell nytteverdi burde forbeholdes leketøy.

Tuxedo

Ja, husker når NRK innførte farge-TV i -72.  Da var jeg akkurat på vei til å bli usikker tenåring, og overgang fra S/H til farger var det siste jeg trengte.  Syntes S/H fungerte fjell.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Jeg bruker ikke tv i jobben, så det får fungere akkurat så bra eller dårlig det vil. "Leketøy".

mr_Utopia

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 14. mai 2015, klokken 23:40
Ja, husker når NRK innførte farge-TV i -72.  Da var jeg akkurat på vei til å bli usikker tenåring, og overgang fra S/H til farger var det siste jeg trengte.  Syntes S/H fungerte fjell.

Da var ikke jeg født, så jeg kan ikke uttale meg om denne overgangen. Men om Fargetv hadde vært litt upålitelig i begynnelsen og TV'en mistet signalet av og til, så var det kanskje lurt å beholde S/Hv en stund? Jeg har eiet en S/Hv tv, og det var vesentlig bedre enn ingen TV.

Men spøk til side. Det er et viktig tema. Kan man kreve å beholde bilen slik man har kjøpt den?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA