Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Behandling av stoffseter

Startet av SonicGTE, søndag 14. juni 2015, klokken 13:33

« forrige - neste »

kalleo

Jeg blev trött på att ladekabel blev ödelagd så här är en enkel 3d modell som ger lit mindre problem med lading. Passar i standard ladeboks.



http://shpws.me/Ib7l

Homecast

Sitat fra: Golfatle på mandag 08. juni 2015, klokken 10:41
Enig !
Det mangler nok fortsatt mye kunnskap hos enkelte forhandlere om el-bil.
Skuffende lite teknisk kunnskap på mange områder hos selgere som har drevet med fosilbil i årevis.
Her er det vel faktisk sånn at el bransjen som må annsees å være de med teknisk kunnskap støtter Møller og selgerene deres i det de sier her...
Hilsen Elektriker som har sett sin andel av brente stikkontakter allerede =)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Elmo

Sitat fra: Homecast på mandag 15. juni 2015, klokken 15:31
Hilsen Elektriker som har sett sin andel av brente stikkontakter allerede =)

Vi har vel sett brente stikkontakter de fleste av oss. Men det er nok helst på grunn av at tyngen av "kladden" gjør at det blir dårlig kontakt i shouko pga dårlig støtte for kontakten.
Jeg har ladet på utallige schuko på 15A med mine PSAer uten "kladd" i 10 år nå og ALDRI opplevd varmgang på shcuko som ikke var svidd allerede.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Problemet var ikke eksisterende fram til 2008 da Think byttet ut den geniale Defa kabelen med kabel og kladd.

Defa kabelen holder tross 3x1,5mm tversnitt for 16A lading i nesten 10 år før den må byttes

Kabelen med kladd tynget ned stikket slik at det ble kun 4 kontakt punkter i stedet for hele halvmånene inne i schukostikket. Dermed blir det varmgang noe som svekker fjørvirkningen og skader plasthuset og fører til rask degradering av hele schuko stikket.

Lader selv med Charge-amps sin nye og lette kabel med Schuko og inntill 16A. Drar en ut schuko og føler på temperaturen er det kaldt, ikke engang lunkent etter 1 time med 16A lading. Er stikket skadet av en kabel med kladd kan en selvfølgelig oppleve varmgang, og da selv på 6A innstilling. Forbys lading fra Schuko vil slik varmgang opphøre, akkurat som bilulykkene vil forsvinne om vi forbyr bruk av bil. :o

Ideelt er det tempsensor i schuko støpselet slik de fleste kladder nå allerede har. Da elimineres også varmgang uten å måtte forby noe.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Det er visse problemer jeg opplever:

1: Trange ladestolper:
Noen stolper er trange, og du må klemme på et låsbart lokk for at ladinga skal starte. Schukostpselene kommer i ulike fasonger, med eller uten vinkel, og ulike lengder og tjukkelser. Ditt støsel passer gjerne ikke i boksen, så du må klemme til for å få på lokket, og støpsel og kontakt kommer i klem, og støpselet pleier å bli ganske varmt i sånne stolper.
2: Vegguttak uten vektavlasting:
I enkelte garasjer henger kontaktene høyt på veggen uten noe sted å henge fra seg evse. Det ser helt uforsvarlig ut. Men når man ser en garasje hvor det lades nærmere hundre biler hver dag, og det går bra, så må det være at kontaktene er av god kvalitet, og de er skrudd godt fast på veggen.
3: Dårlige kontakter
Man tør jo ikke bruke kontakter av dårlig kvalitet, og man følger gjerne litt med om det er varmgang, og av og til blir pluggen litt varm. Rett nok har jeg lada til daglig vanligvis med 16A på mange ulike kontakter og skjøteledninger, men jeg har aldri opplevd noe nedsmelta kontakt.

Mange på forumet her er redd for lysbuer når man avslutter lading, og det er anbefalt å avslutte ladinga ved å trykke inn på ladepistolen.
Jeg har hatt mange ulike EVSE, men ingen av dem avbryter ladinga, når jeg trykker på kroken til J1772-pistolen. Bilen lader fortsatt når jeg trykker inn der. EVSEne har vanligis ikke noen bryter, og bilen har heller ingen knapp for å avbryte lading. Det er lagt opp til at man skal dra ut det ene eller andre støpselet for å avbryte. Jeg har aldri sett noen lysbue når jeg bryter 16A.

Vi har levd med husholdningskontakter i flere generasjoner her i landet, hvor vi bruker dem til ulike apparater,og det har aldri vært noe problem å dra ut et støpsel. Det kan sikkert gnistre litt, men det gjør det sikkert inne i lysbrytere du har på veggen også. Vi bruker brytere til å slå av og på oppvarming i huset, og høyeffekts apparater. Det vil vel gnistre like mye inne i en bryter, som det gjør i et støpsel, om du bryter strømmen der.
Hvorfor skal dette plutselig være et problem med el-bil, at man ikke kan dra ut et støpsel uten å være redd for ei lysbue?


jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 11. august 2015, klokken 22:47
Det er visse problemer jeg opplever:

Jeg har hatt mange ulike EVSE, men ingen av dem avbryter ladinga, når jeg trykker på kroken til J1772-pistolen. Bilen lader fortsatt når jeg trykker inn der.

Hvordan vet du det? På Leafen vår blinker lysene pent videre om man trykker på bryteren, men strømtrekket faller til 0A. Dette gjelder både den medfølgende ladekabelen og min fastmonterte ladestasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 11. august 2015, klokken 22:47
Vi har levd med husholdningskontakter i flere generasjoner her i landet, hvor vi bruker dem til ulike apparater,og det har aldri vært noe problem å dra ut et støpsel. Det kan sikkert gnistre litt, men det gjør det sikkert inne i lysbrytere du har på veggen også. Vi bruker brytere til å slå av og på oppvarming i huset, og høyeffekts apparater. Det vil vel gnistre like mye inne i en bryter, som det gjør i et støpsel, om du bryter strømmen der.
Hvorfor skal dette plutselig være et problem med el-bil, at man ikke kan dra ut et støpsel uten å være redd for ei lysbue?

Fordi det er stor forskjell på rene resistive laster som varmekabler og varmeovner, og induktive laster som motorer, trafoer eller ladere. De sistnevnte prøver å trekke mer strøm selv etter at støpselet er dratt ut, dermed får man en lysbue. Prøv selv å dra ut en panelovn og så støvsugeren på full effekt og se hva som lager mest gnist...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 11. august 2015, klokken 22:47
Mange på forumet her er redd for lysbuer når man avslutter lading, og det er anbefalt å avslutte ladinga ved å trykke inn på ladepistolen.
Jeg har hatt mange ulike EVSE, men ingen av dem avbryter ladinga, når jeg trykker på kroken til J1772-pistolen. Bilen lader fortsatt når jeg trykker inn der. EVSEne har vanligis ikke noen bryter, og bilen har heller ingen knapp for å avbryte lading. Det er lagt opp til at man skal dra ut det ene eller andre støpselet for å avbryte. Jeg har aldri sett noen lysbue når jeg bryter 16A.

Punkt1: I det du trekker ut  J1772 (Type1) kontakten brytes pilotsignalet først og strøm kuttes før det kan oppstå lysbue

Punkt2: Jeg har testet min Charge-Amps med mobil strømmåler og den går fra 16A til 0A i det jeg trykker inn knappen, men før jeg har dratt ut håndtaket. Dette forteller meg at ladingen stoppes mens knappen er nede.

koveraasen

Hadde prisene vært noe mer fordøyelige for å legge opp egnet kurs for elbil-lader så hadde kanskje flere gjort det også. Fikk pristilbud fra en elektriker på 9000kr for å legge opp en helt enkel dedikert 16A kurs for lading hvor kabelstrekket var max 5m uten noen spesielle hindringer eller utfordringer. Det inkluderer da ikke ladestasjon, men kun en kurs med CEE terminering. Kravet til en svindyr klasse B jordfeilbryter har mye av skylden for den latterlige høye prisen. Resultat er uansett lading fra eksisterende schuko på delt kurs uten klasse B jordfeilbryter.

elektrolux

Enig. Slike priser inspirerer ikke akkurat til å legge opp nye ladepunkter.

Ellers er det utrolig hva en kan få gjort gratis. Kanskje har du en elektriker i familien som trenger din ekspertise til noe han ikke kan/orker gjøre selv. F.eks kunne du støvsuget og bonet bilen hans, mens han la opp ledningstumpen din?

B vern selges av flere her på forumet, meg inkludert, for 1200 kr, så materialkostnadene til et slikt nytt ladepunkt bør kunne holdes godt under 2000 kr. Det betyr igjen at timeprisen til elektrikeren din blir rundt 3500 kr. :o

Vi ser i mange andre land at hele hus bygges ved hjelp av gode venner og familie til kosten av et godt grillselskap. Bygger selv alltid på denne måten og bruker heller pengene til hyggeligere ting som familien, hobby, og ferie. Familien har brukt lite på bilhold for å si det slik. ;)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA