Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Behandling av stoffseter

Startet av SonicGTE, søndag 14. juni 2015, klokken 13:33

« forrige - neste »

SonicGTE

--
SonicGTE

2015 Volkswagen Golf GTE

Elmo

Det er vel riktig at uvitende personer ikke bør lade med 16A kabel på tradisjonell husholdningskontakt (schuko). Men med 10A kabel - som alle elbiler i Norge leveres med bør det ikke vare noe problem. 
Og hvis man evner å sjekke kontakt og støpsel for skader og varmgang jevnlig er i utgangspunktet 16A lading på shuko heller ikke noe problem.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Bildet illustrerer problemet, nemlig at stikket belastes med vekten av laderegulatoren.

16A elektriske belastningen på et stikk som ikke er ødelagt av slik bruk er uproblematisk.

Det blir omtrent som med piggdekk. De skal øke sikkerheten slik som laderegulatoren skal, men ender opp med å ødelegge vei/stikk, og gir på den måten nye problemer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olee

Så hele problemet kunne vært løst ved å enten ha lengre avstand mellom laderegulatoren og støpselet, eller å ha elektronikken i håndtaket som plugges i bilen  :)

elektrolux

Ja, og det har da også tyskerene innsett og leverer derfor sine regulatorer med lengre tilførselsledning.

Franskmennene går motsatt vei med ultrakort ledning der det er omtrent umulig å henge opp kladden selv om en aldri så mye ønsker det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ferry

Sitat fra: Elmo på torsdag 14. mai 2015, klokken 23:25
Det er vel riktig at uvitende personer ikke bør lade med 16A kabel på tradisjonell husholdningskontakt (schuko). Men med 10A kabel - som alle elbiler i Norge leveres med bør det ikke vare noe problem. 

At 10A er ok og 16A betyr trøbbel høres merkelig ut. Kan det virkelig ikke oppstå problemer med 10A? Hvorfor ikke forby schuko totalt?

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på lørdag 16. mai 2015, klokken 19:39
Sitat fra: Elmo på torsdag 14. mai 2015, klokken 23:25
Det er vel riktig at uvitende personer ikke bør lade med 16A kabel på tradisjonell husholdningskontakt (schuko). Men med 10A kabel - som alle elbiler i Norge leveres med bør det ikke vare noe problem. 

At 10A er ok og 16A betyr trøbbel høres merkelig ut. Kan det virkelig ikke oppstå problemer med 10A? Hvorfor ikke forby schuko totalt?

Det er folk her som har fått smeltet støpsler på 10A, så ja det kan oppstå problemer på 10A. Men det fungerer også helt fint på 16A om støpselet er i orden og schukoen ikke belastes med vekten av kladden.

Et forbud mot schuko på nye ladeplasser synes jeg er helt greit. Tiden har løpt fra den løsningen. Ren Type 2 slik som man har landet på i Østfold er fremtiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. mai 2015, klokken 21:39
Det er folk her som har fått smeltet støpsler på 10A, så ja det kan oppstå problemer på 10A. Men det fungerer også helt fint på 16A om støpselet er i orden og schukoen ikke belastes med vekten av kladden.

Et forbud mot schuko på nye ladeplasser synes jeg er helt greit. Tiden har løpt fra den løsningen. Ren Type 2 slik som man har landet på i Østfold er fremtiden.

Er selv en av de som har fått smeltet schuko, to ganger til og med. Begge ganger ved lading på 10A og god kvalitet på selve schuko kontakten og innfesting av kabel.

Liten tvil om at Mode3 stolper med Type2 kontakt er det beste, men CEE kontakter er en grei løsning det også. Kan få mange CEE kontakter for prisen av en Mode3/Type2 boks.

Homecast

Sitat fra: elektrolux på fredag 15. mai 2015, klokken 19:26
Bildet illustrerer problemet, nemlig at stikket belastes med vekten av laderegulatoren.

16A elektriske belastningen på et stikk som ikke er ødelagt av slik bruk er uproblematisk.

Det blir omtrent som med piggdekk. De skal øke sikkerheten slik som laderegulatoren skal, men ender opp med å ødelegge vei/stikk, og gir på den måten nye problemer.

Direkte feil, en schuko er designet for maks 8 ampere fast last over tid. Vekten har klart endel å si men det er også et stort problem at folk drar ut stikket først og ikket type 1/2 kontakten.
Dette skaper da en lysbue som over tid forringer koblingen på stikket. Dette skaper varmegang og brannfare!
Samme problemet oppstår på industrikontakten.
Derfor er det heller ikke bra med utstyr av type 2 som ikke er låstbart under lading. Her kan det også oppstå lysbue selvom pilot kontakten skal bryte først.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

emil

Sitat fra: Homecast på torsdag 04. juni 2015, klokken 09:22
Vekten har klart endel å si men det er også et stort problem at folk drar ut stikket først og ikket type 1/2 kontakten.
Dette skaper da en lysbue som over tid forringer koblingen på stikket. Dette skaper varmegang og brannfare!
Samme problemet oppstår på industrikontakten.
Derfor er det heller ikke bra med utstyr av type 2 som ikke er låstbart under lading. Her kan det også oppstå lysbue selvom pilot kontakten skal bryte først.

Er det faktisk et problem at folk napper ut schuko før de tar ladekontakten i bilen? Har aldri sett noen gjøre det på ladeplass når de behandler sitt eget ladeutstyr. Når det gjelder lysbuer på Type2 skal vel det ikke kunne forekomme, men vet ikke hvor stor forsinkelsen er fra pilot brytes til de enkelte bilene stopper ladingen. Drar du ut kontakten fort nok er det vel en teoretisk mulighet for at det blir en lysbue, men igjen blåses minimale problemer opp.

Jeg står fast på at vekt av kladd, sammen med ufornufige vinkler på stikk og støpsel, er det som gir størst slitasje på schukokontaktene.

olegregert

Jeg har akkurat skiftet Schuko laderen til E-UP antagelig på grunn av varmegang i ladekladden.
Det betyr at man bør egentlig skifte ut støpsel og eller redusere amp. styrke inn til bilen ?

olegregert

Schuko løsningen er nødlader i følge Møller og ikke standard ladeløsning

Golfatle

Kan ikke forstå at Schuko skal betraktes som nødlader, den trekker ikke mer enn 10 A, og dersom den brukes på en 16A kurs uten andre forbrukere av betydning belastes kursen med 62,5 %.
Når jeg fikk bilen for en uke siden ble det klart fortalt at dersom jeg hadde god tid var dette den normale måten å lade på.

Elmo

Sitat fra: olegregert på fredag 05. juni 2015, klokken 08:26
Schuko løsningen er nødlader i følge Møller og ikke standard ladeløsning
Det ville jo bety at de selger biler som for mange i praksis ikke kan fylle drivstoff.
Så det er tullprat fra enkelte personer hos enkelte forhandlere, og ikke VAG policy.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Golfatle

Enig !
Det mangler nok fortsatt mye kunnskap hos enkelte forhandlere om el-bil.
Skuffende lite teknisk kunnskap på mange områder hos selgere som har drevet med fosilbil i årevis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA