Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: USB indgang, hvor sidder den og kan den eftermonteres ?

Startet av Joachim@sancon.no, fredag 12. juni 2015, klokken 22:35

« forrige - neste »

Joachim@sancon.no

Var i dag ute og kjørte en liten tur med datteren min, så vi stoppet litt for å lade på klemte. Hadde SOC 60% når jeg stoppet og startet ladingen. Rett etter jeg startet så gikk ladingen opp til 43kw og holdt seg der. Har opplevd lav hastighet på klett tidligere, men første dagen jeg fikk bilen (7apr) så mente jeg at jeg hadde over 100kw der og da mener jeg på at jeg hadde rundt 70% SOC.

Har også lagt merke til at det vanligvis er ledig på lader 3 og 4, mens 1 og 2 er opptatt. Er det forskjell på effekten på laderen der? Eller er alle like "dårlige", eller kan det være noe gærnt med min bil?

Skal på langtur snart sammen med svigers og de er elbil hatere, så jeg er ikke lysten på å stå dobbelt så lenge som jeg har forutsatt. :)


Joachim@sancon.no

Så med andre ord så er rundt 40kw lading normalt med 60% SOC?

GOS

Sitat fra: Joachim@sancon.no på onsdag 13. mai 2015, klokken 23:54
Så med andre ord så er rundt 40kw lading normalt med 60% SOC?

Nei. Med 85kwh batteri så bør du få rundt 60 kw ed 60%SOC.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Brede

Stikkordene her vil jeg tro er "ute og kjørte en liten tur".
Stor sannsynlighet for at batteriet ditt ikke var varmt nok til å ta imot større effekt.

Joachim@sancon.no

Bilen var forvarmet en ca 20min tid, og stipla linja til regen var borte. Jeg hadde vel kjørt en 5-6mil tenker jeg.

Hvor langt må man kjøre for at batteriet skal bli varmt? Sånn ca?


hgs

Sitat fra: Joachim@sancon.no på torsdag 14. mai 2015, klokken 21:57
Bilen var forvarmet en ca 20min tid, og stipla linja til regen var borte. Jeg hadde vel kjørt en 5-6mil tenker jeg.

Hvor langt må man kjøre for at batteriet skal bli varmt? Sånn ca?

Jeg har erfart flere ganger at 1/2 time iallfall ikke er nok, og fått temmelig dårlig effekt med langt lavere SOC en det du hadde. At stiplet linje er vekk betyr ikke at du får maks fart ved SC. Forvarming er jeg usikker på om har noen stor betydning. De gangene jeg har kjørt mer enn 1 time har jeg uansett aldri lagt merke til noen begrensning. Det å starte en kjøretur på SC er mao noe du bør prøve å unngå om du ikke vil bli sittende en stund. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Brede

Sitat fra: Joachim@sancon.no på torsdag 14. mai 2015, klokken 21:57
Bilen var forvarmet en ca 20min tid, og stipla linja til regen var borte. Jeg hadde vel kjørt en 5-6mil tenker jeg.

Hvor langt må man kjøre for at batteriet skal bli varmt? Sånn ca?

Jammen ikke sikker selv da jeg bor såpass langt unna SC at batteriet bestandig er varmt når jeg kommer dit.
Har likevel sett mange som har blitt overrasket over hvor lang tid/strekning det tar før batteriet er "SC-klart".

Muffinman

Tre timer lading @7KW, forvarming og 50 minutter kjøring er aldri tilstrekkelig til at jeg skal få full pupp vinters tid ihvertfall. Men det er ikke langt unna, mangler vel 10-20kw ved 50% soc eller noe slik.

Joachim@sancon.no

Btw: noen som vet hvorfor 4a og 4b på Klett er sperret på stasjonssiden med røde kjegler?

Muffinman

Hvis jeg skal gjette er det for å unngå parkering som blokkerer for bruk av alle stolpene. Det er plass til 4 på hver side, og om feil stolpe velges blir det vel sikkert en som blir blokkert.

Gladtrd

Sitat fra: Joachim@sancon.no på fredag 15. mai 2015, klokken 00:01
Btw: noen som vet hvorfor 4a og 4b på Klett er sperret på stasjonssiden med røde kjegler?

Det er nok på grunn av at det er ganske trangt om det står en bil på 4A/B og stasjonen/konteineren på baksiden, vil nok tro at dette er nøye vurdert. Er jo plass til 5 biler på andre siden av ladesøylene.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798

Joachim@sancon.no

Hadde en litt lenger tur i dag, og fikk 103kw på SOC 35%. Så da friskmelder jeg både bil og SC på Klett. :)

Er en del ny lærdom som må inn når man kjøper elbil, men mener jeg nå begynner å skjønne hvordan ting fungerer og kan planlegge deretter mtp når og hvor mye man skal lade på SC.

GOS

Sitat fra: Joachim@sancon.no på søndag 17. mai 2015, klokken 21:53
Hadde en litt lenger tur i dag, og fikk 103kw på SOC 35%. Så da friskmelder jeg både bil og SC på Klett. :)

Er en del ny lærdom som må inn når man kjøper elbil, men mener jeg nå begynner å skjønne hvordan ting fungerer og kan planlegge deretter mtp når og hvor mye man skal lade på SC.

103kw på 35% SOC er bra  :)

Her ser du en kurve jeg laget basert på virkelig ladehastighet. Bruker den for å ha en ide om hvor lang tid jeg må stå å lade for å komme opp til det "tanknivå" jeg trenger for neste etappe.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

fonberg

Ladet med varmt batteri på Klett torsdag kveld, lå da på ca 115 kW fra ca 15-30% SOC.

Var forøvrig fire andre som ladet samtidig med meg da; tre av disse var taxier.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA