Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forbruk/rekkevidde ZOE R240

Startet av Hansi, fredag 12. juni 2015, klokken 21:48

« forrige - neste »

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

birkeland

Sitat fra: Hansi på torsdag 14. mai 2015, klokken 00:15
Kildehenvisningen peker hit: http://insideevs.com/kia-soul-ev-range-autonomy-demonstration-nets-100-miles/?hc_location=ufi . Det virker for så vidt troverdig

Ja, det virker troverdig all den tid den nevnte kjøreturtesten ikke har generert et eneste elektron fra regenerering. Men å kjøre 200km uten at noe regenerering har funnet sted, er for meg utopi. Så inntil jeg hører noe annet offisielt fra KIA, så er det 27kW som gjelder.

Det som er rart med den testen, er at ingen har tatt høyde for regenereringen når de har gjort regnestykket. De har bare tatt det for god fisk at turen viser til at det er estimert i overkant av 30kW.

HVIS det stemmer at batteriet har over 10% mer kapasitet enn tallene som KIA går ut med, så vil i tilfelle KIA være den eneste elbilprodusenten som ikke oppgir brutto kapasitet. Men når det er sagt, så håper jeg jo virkelig at det stemmer at batterikapasiteten overstiger 27kW.

Jeg har spurt flere leverandører, både i Norge og i USA om batterirelaterte spørsmål, og dessverre er det ingen som har noe særlig inngående kunnskap om batteriet, eller batteristyringssystemet. Det er SK-innovation som produserer batteriene til KIA Soul (og mest sannsynlig batteriets BMSer). Bare sånn rent hypotetisk, så hadde det vært en mulighet å sendt en mail til dem for å høre om 27kW er brutto eller netto (og hvis de ikke vil svare, kan man jo alltids utgi seg for å være en rådvill leverandør av bilen som trenger svar til kunder som spør). På den måten kan man iallefall sikre seg et offisielt tall.

Olemann


Selv om jeg valgte i3 og ikke Soul, så leser jeg begge forum. 

Tror dere vil finne mye nyttig her fra i3 Forum, der noen har målt kapasitet, nettopp fordi man lurte på det samme. Når man måler tilført energi(fra tom batteri) så pass på andre forbrukere som også stjeler, bl.a. forvarming.  Men om man får kontrollert for det så er aktiv måling av tilført energi en god måte å finne ut av dette på.  Da kan også over tid følge med på ev. reduksjon i kapasitet.
Temperatur vil nok også for Soul påvirke hvor mye man får tilført, så teorietisk brutto/netto har neppe særlig interesse, det er jo hvor langt man kommerpå en ladning som er viktig (større kapasitet er best)  og kanskje like viktig, hvor lang tid det tar å fullade (mindre kapasitet er best).

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20283.0.html


jensjacob

Hvis man kører batteriet helt tomt og derefter lader det helt op og måler et energiforbrug på fx. 30 kWh, så skal man nok overveje hvad konklusionen skal være :
Har man et batteri på 30 kWh eller har man et tab på 10 % og et batteri på 27 kWh ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jkirkebo

Sitat fra: jensjacob på fredag 15. mai 2015, klokken 18:12
Hvis man kører batteriet helt tomt og derefter lader det helt op og måler et energiforbrug på fx. 30 kWh, så skal man nok overveje hvad konklusionen skal være :
Har man et batteri på 30 kWh eller har man et tab på 10 % og et batteri på 27 kWh ?

Alle ladere har tap, typisk 10-12%. Men for å få riktig kapasitet må du kjøre bilen så tom at den stopper.Ikke bare til rekkeviddemåleren/tankmåleren viser null.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OlavEmil

Alt tyder på at det er 27kWh utnyttbart. Eg meiner bestemt eg såg dette spesifisert i ei av brosjyrene / brukarhandbøkene eg har sett til Kia Soul EV. I tillegg har eg rekna på oppgitt forbruk pr tur opp mot kor langt eg har kome og kor mange prosent som er att. Det blir gjerne noko unøyaktig, men utrekningane tyder heilt klart på 27kWh, ikkje 24.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

birkeland


Sarke

Når jeg prøvekjørte Soul EV for andre gang tok jeg meg en kjøretur på 150km (fra 100 til 4%) i 7 grader og pissregn (det verste jeg har sett i år). Omregnet fra kw/h per 100km ifølge dashbordet (reset 2 sek. før jeg tråkket på gasspedalen) og lengden jeg kjørte, kom jeg fram til 25,625kWh. Tilsvarer sannsynligvis ca. 27kWh i romtemperatur.

Skulle gjerne kjørt den helt til den stoppet for å være nøyaktig, men har allerede dårlig nok samvittighet for at jeg sarvet batteriet ved å ta det helt ned i 4%.

OlavEmil

Du sarvar ikkje batteriet ved å ta det ned til 4% :) .

Eg vil tippe at målaren ikkje er heilt lineær, og at vi har litt meir enn 4% att når det står 4% (tenkjer då på utnyttbart batteri, ikkje på tryggjingsmarginen), så det må nok vere 27kWh som gjeld, ja..
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Sarke

#10
Forskjellen på kapasitet på et Li-Ion batteri på en mobiltelefon er så stor at den enkelt er målbar etter en eneste utladning fra 100 til 0. Jeg kan ikke forestille meg at regelen om at Li-Ion batteri, uansett sammensetning, så sjeldent som mulig skal utlades ned under ~20-30%, ikke teller for Li-Ion batterier i biler også. TU er enig, og jeg har ikke funnet et eneste påtåelig utsagn om at batteriene til mobiler og elbiler har så veldig forskjellige egenskaper.

Med sikkerhetsmarginen på 10% regner jeg med at jeg var rundt 13-14%.

Den store majoriteten av forskning på Li-Ion batteriet til mobiltelefoner tilsier at utladning til ladetilstand nær 0 er en mye større faktor til degradering enn varme, for de aller fleste.

Le

Så "best practice" å lade bilen mellom 20/30% til 80% i daglig bruk?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA