Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Blinkende Powerlimit

Startet av skywalker, fredag 12. juni 2015, klokken 16:46

« forrige - neste »

Brede

Sitat fra: Haknys på torsdag 14. mai 2015, klokken 00:13
Kravet som du sier er "automatisk nivåregulering/-kompensering på lykter", og luftfjæringen gjør jo det. At adaptive lykter fungerer bedre ved ujevn vei ser det ut til å være enighet om, men det betyr ikke automatisk at det er lovpålagt av den grunn.

Det er det jeg stiller meg spørrende til.

Og hvis årsaken til at 25W blir brukt bare blir kildesløs gjetting, det ikke står noe klart om det verken i lover eller direktiver og andre biler blir levert med 35W, så kan jeg ikke forstå at noen i en eventuell teknisk kontroll skulle reagere på det. Hva skulle de brukt som argument? Leste det på elbilforum?

Nei Haknys.....
Nivåregulering av luftfjærer har absolutt ingenting med nivåregulering av lyktene å gjøre, alle lovverk som beskriver nivåregulering baserer dette på regulering innebygd i lykt. Hele hensikten med å nivellere lyktene er at dette skal skje i løpet av millisekunder, da hjelper det ikke å ha nivåregulering der en luftkompressor må starte for deretter å fylle belger med luft over flere sekunder..
JA! Luftfjærene holder bilen sånn nogenlunde i vater. NEI, dette er ikke i nærheten av å tilfredsstille EU-krav.

Øggen

Jeg får bil om to uker, produsert april. Får jeg dette????

Teslanewbie

Sitat fra: Øggen på torsdag 14. mai 2015, klokken 00:53
Jeg får bil om to uker, produsert april. Får jeg dette????

Ja, regner med at du får lykter til bilen ... :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Dennis

Er krav til lyktespylere og automatisk nivåregulering hvis det lyser sterkere enn 2000 lumen. Derfor kommer Tesla med dårligere 25watt xenon for å komme under den grensen. Også bla skoda sine billigste modeller har 25 watt xenon for å spare penger. For Tesla sin del gadd de nok ikke å lage lykter med nivåregulering og lyktespylere bare for å tilfredstille europeiske krav. Så de kasta heller inn 25watt balaster.
Vanlig 35 watt xenon lyser ca 3000 lumen.

HåkonE

Sitat fra: Brede på torsdag 14. mai 2015, klokken 00:52
Sitat fra: Haknys på torsdag 14. mai 2015, klokken 00:13
Kravet som du sier er "automatisk nivåregulering/-kompensering på lykter", og luftfjæringen gjør jo det. At adaptive lykter fungerer bedre ved ujevn vei ser det ut til å være enighet om, men det betyr ikke automatisk at det er lovpålagt av den grunn.

Det er det jeg stiller meg spørrende til.

Og hvis årsaken til at 25W blir brukt bare blir kildesløs gjetting, det ikke står noe klart om det verken i lover eller direktiver og andre biler blir levert med 35W, så kan jeg ikke forstå at noen i en eventuell teknisk kontroll skulle reagere på det. Hva skulle de brukt som argument? Leste det på elbilforum?

Nei Haknys.....
Nivåregulering av luftfjærer har absolutt ingenting med nivåregulering av lyktene å gjøre, alle lovverk som beskriver nivåregulering baserer dette på regulering innebygd i lykt. Hele hensikten med å nivellere lyktene er at dette skal skje i løpet av millisekunder, da hjelper det ikke å ha nivåregulering der en luftkompressor må starte for deretter å fylle belger med luft over flere sekunder..
JA! Luftfjærene holder bilen sånn nogenlunde i vater. NEI, dette er ikke i nærheten av å tilfredsstille EU-krav.

Takk! Da fikk jeg svar på det jeg lurte på.  :)

Cookie Monster: Hvor har du lest om dette kravet (2000 lumen)?

cirys1

Sitat fra: Haknys på torsdag 14. mai 2015, klokken 00:13
Kravet som du sier er "automatisk nivåregulering/-kompensering på lykter", og luftfjæringen gjør jo det.

Av hvor mange skal du ha forklaring luftfjæringene er helt ubrukelige for justering av lys??

Krishell

På lastebiler er det lov med xenon hvis bilen justerer høyden selv.  Hvis noen tror motoren i en xenon lampe justerer høyden til lampen kontinuerlig. Så bør de ta seg en bolle. Anbefaler å teipe et kamera foran ved lykten for å se bevis selv.. Lykten justerer seg ved oppstart og ved lasting. Mulig i svært lave hastigheter også. husker ikke helt hvilket merke , men når fjæra eller fjærfestet røyk bak, så stod xenon lysene rett opp til vi fikk stoppet. 

Muffinman

Sitat fra: Krishell på torsdag 14. mai 2015, klokken 10:17
Hvis noen tror motoren i en xenon lampe justerer høyden til lampen kontinuerlig. Så bør de ta seg en bolle.
Denne behøver ingen kommentar ut over at du må påregne å bli rimelig mett på boller utover dagen selv ;)

På min forrige bil, en 2007 Saab 9-3, var det lett å se med det blotte øye at nivelleringen kompenserte for endringer ved pådrag eller brems. Dette hadde allerede da vært helt standard på EU-biler med 35W xenon i flere år.

Brede

#23
Sitat fra: Krishell på torsdag 14. mai 2015, klokken 10:17
På lastebiler er det lov med xenon hvis bilen justerer høyden selv.  Hvis noen tror motoren i en xenon lampe justerer høyden til lampen kontinuerlig. Så bør de ta seg en bolle. Anbefaler å teipe et kamera foran ved lykten for å se bevis selv.. Lykten justerer seg ved oppstart og ved lasting. Mulig i svært lave hastigheter også. husker ikke helt hvilket merke , men når fjæra eller fjærfestet røyk bak, så stod xenon lysene rett opp til vi fikk stoppet.

Ja bollepose må du nok kjøpe selv.  ;)
De fleste moderne lykter med automatisk nivåregulering svelger unna det aller meste av humper, ujevnheter og lignende og kompenserer mange ganger i sekundet.
På eldre biler så var det varierende teknologi, noen regulerte seg bare ved oppstart andre merker har hatt full auto-regulering i over 15 år.

ECE-direktivet som kom i 2007(?) tvang vel alt over på full nivåregulering DERSOM du da ikke tok økonomivarianten og strupet lysstyrken til å komme under 2000 lumen. Da slipper en all internivellering i lyktene, alt som kreves er enten manuell nivåregulering eller fjæringer som grovjusterer bilens nivå. Som en ekstra bonus så slipper en også vaske-/rensesystem for lyktene. Men ingen bilfabrikanter er vel så kjipe at de tar denne varianten?  :P

At lykta di pekte rett opp når fjærfestet røyk kan jo tyde på at den inneholdt gammel teknologi som ikke kompenserte kontinuerlig, at automatikken i lyktene var defekt, at bilen benyttet seg av sensorer i akslinger/fjærfester/hjuloppheng for å måle bilens vinkel og justere lyktene etter dette (vanlig på mange biler) osv.. osv...

Jeg har nå leste gjennom 3-4 EU-direktiver, men finner ingenting om at lastebiler slipper unna noe billigere enn personbiler.. De kan også komme seg under 2000 lumen-grensen og gå fri, men finner ingen særunntak.
Tar gjerne imot link til dokumentasjon, for nå er jeg så godt i gang med forsking på nivåregulering at jeg vil se alt.  ;D

Teslanewbie

Nivåsensorene til xenon sitter oftest under frontsetene..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Lynet

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 14. mai 2015, klokken 11:03
Nivåsensorene til xenon sitter oftest under frontsetene..

Hvordan mener du at man da kan registrere fjærhøyde?

På alle biler jeg har sett på (mange) er følerne montert på hjulopphenget, på samme måten som føleren for fjærhøyde er montert på TMS med luftfjæring.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Krishell

Nei skal vel innrømme jeg ikke har sett nøye på biler som er noen få år gamle(årene har flydd litt ifra meg ved nærmere ettertanke).  Bilen hvor hjulopphenget bak røyk på var av nyere Japansk merke. Nissan leiebil. Gir meg klart på denne. Spiser boller og leser meg opp litt :)

xref

Venter på levering av min Model S så kan ikke dele min erfaring, men har hørt fra andre at Xenon-lysene, nettopp fordi de er kun 25 watt, gjør at lysene nesten er plagsomt svake ved kjøring i mørke omgivelser.

Ikke at jeg kjører i bekmørket så ofte, men jeg kjenner jeg blir litt skuffet om en bil i denne prisklassen ikke kommer med skikkelige lys men heller gir samme opplevelse som en low-end Skoda. :/
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

petersv

Hvordan du opplever det kan bare du svare på og tiden vise ;) Jeg hadde ikke problemer med min forrige i det hele tatt, syntes lyset var bra. (Uten å tråkke noen på tærne) det kan hende det har noe med alder å gjøre, nattesynet blir ikke bedre med årene.

Muffinman

Det kan hende Skodaen har bedre lys også. Model S kommer med lysttemp på rundt 6000K, sikkert for å matche DRL``ene. De fleste andre biler bruker 4300K som gir bedre lysutbytte ved samme effekt. Jeg byttet til 35W ballaster og pærer i min, og valgte 4300K. Resultatet ble bra, og i forhold til bil med originalpærer virker de faktisk ikke like skarpe side om side.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA