Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil som eneste bil. Mercedes Electric eller E Golf

Startet av Teslanewbie, torsdag 11. juni 2015, klokken 20:19

« forrige - neste »

Teslanewbie

Sitat fra: Amoss på onsdag 13. mai 2015, klokken 23:41
Sitat fra: Trønderleaf på onsdag 13. mai 2015, klokken 23:26
Hvis fly skulle bruke all automatikken de har innebygd uten en særdeles kvalifisert person til å konstant følge med så ville vi sett flere store flykrasj i døgnet på verdensbasis.

Og det er vel også derfor Tesla har bestemt seg for å kalle det for "autopilot"?  Dette signaliserer at selv om bilen kjører av seg selv, så er det føreren som er den ansvarlige for kjøringen, og må hele tiden være observant og følge med på trafikk i bilens oppførsel. Og være klar til å ta over på ett øyeblikks varsel. Autopiloten bare overtar det enkle rutinearbeidet med å holde bilen i rett fil i rett fart.

dette blir jo svært avslappande kjøring hvis du må sitte å følge med på at systemet slår seg av når som helst...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Tr0047

Synest ACC fungerer greit, men man må være våken spesiellt i kryss og rundkjøringer der bilen som blir fulgt kan svinge av! Hvis dette skjer i en 50 sone, og cruise ble innstillt på feks 90 litt tidligere...vil teslaen akslerere opp igjen til 90 når bilen forran forsvinner!
Jeg er også blitt informert om at nødbrems IKKE fungerer enda, kun varslingslyd ved fare for kollisjon!
Mest sannsynlig vil nødbrems komme etpar software oppdateringer fram i tid, ifølge informant i tesla.
Mars 2015 P85D

OlaM

Sitat fra: sigurdi på onsdag 13. mai 2015, klokken 23:39Så teoretisk kan en hindring i vårt synsfelt bli oppdaget av en datamaskin etter 33 millisekunder mens vi normalt bruker 1 sek før vi reagerer, mens den faktisk kan oppdage hindringen mye tidligere pga den kommer utenfor vårt synsfelt, eller vi er uoppmerksomme, som mange er i trafikken når ulykker skjer.

Det som ikke er så lett å automatisere er evnen vi har til å lese trafikkbildet og tolke hva som kommer til å skje noen sekunder inn i fremtiden. På motorvei kan du se bremselys og nødblink til bilene langt fremme før bilen foran som ACC scanner har endret hastighet. Eller du kan se en unge på et akebrett som ikke klarer å stoppe før veien, en hjort som står stille i veikanten men som kommer til å sprette ut når du nærmer deg, en ball som kommer sprettende ut en oppkjørsel osv osv. Det er derfor jeg ikke har noe tro på selvkjørende biler i hverdagen, men heller innenfor spesialiserte felt eller med begrensninger som at den kun funker på motorveier.

Sandvika

Sitat fra: OlaM på torsdag 14. mai 2015, klokken 21:23
Sitat fra: sigurdi på onsdag 13. mai 2015, klokken 23:39Så teoretisk kan en hindring i vårt synsfelt bli oppdaget av en datamaskin etter 33 millisekunder mens vi normalt bruker 1 sek før vi reagerer, mens den faktisk kan oppdage hindringen mye tidligere pga den kommer utenfor vårt synsfelt, eller vi er uoppmerksomme, som mange er i trafikken når ulykker skjer.


Det som ikke er så lett å automatisere er evnen vi har til å lese trafikkbildet og tolke hva som kommer til å skje noen sekunder inn i fremtiden. På motorvei kan du se bremselys og nødblink til bilene langt fremme før bilen foran som ACC scanner har endret hastighet. Eller du kan se en unge på et akebrett som ikke klarer å stoppe før veien, en hjort som står stille i veikanten men som kommer til å sprette ut når du nærmer deg, en ball som kommer sprettende ut en oppkjørsel osv osv. Det er derfor jeg ikke har noe tro på selvkjørende biler i hverdagen, men heller innenfor spesialiserte felt eller med begrensninger som at den kun funker på motorveier.
Her synes jeg dere oppsummerer både styrker og svakheter på en god måte.

Autopilot kan aldri erstatte, men supplementere enn oppmerksom sjåfør.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA