Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil som eneste bil. Mercedes Electric eller E Golf

Startet av Teslanewbie, torsdag 11. juni 2015, klokken 20:19

« forrige - neste »

Dennis

#45
Tesla sin stopper også helt fint opp i kryss, og bruker den den daglig gjennom rundkjøringer og lyskryss.

Eneste gangene det blir "problemer" er der det er flere felt og man ligger etter en bil som svinger til siden og det står feks en bil i feltet man er i. Har opplevd det selv, men aldri vært noe problem siden jeg følger med på veien og er klar til å bremse når jeg kjører bil :)

Geirr

"huff.. tror ikke man skall stole blindt på ACC"

?? Tror ?? Og dette trengte du den historien for å begynne å reflektere over? Betryggende.

Tror vi sier tror SKAL IKKE jeg.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Sandvika

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 13. mai 2015, klokken 14:43
Tesla sin stopper også helt fint opp i kryss, og bruker den den daglig gjennom rundkjøringer og lyskryss.

Eneste gangene det blir "problemer" er der det er flere felt og man ligger etter en bil som svinger til siden og det står feks en bil i feltet man er i. Har opplevd det selv, men aldri vært noe problem siden jeg følger med på veien og er klar til å bremse når jeg kjører bil :)
Nøyaktig hva som trolig har skjedd i dette tilfellet og som Tesla selv advarer mot i brukermanual.

Tesla skal være veldig forsiktige i sin markedsføring slik at apekatter ikke tror at TACC eller autopilot er noe annet enn komforfunksjon som kan hjelpe til å unngå ulykker om sjåføren er uoppmerksom og ikke substitutt for oppmerksomhet. Oppmerksomheten trenger man uansett den dagen du må velge mellom å kjøre av veien eller på en 4åring på trehjulesykkel.

Vil ikke bli det spøtt overasket om denne tyrkeren satt og filmet speedometeret sitt for å vise kompisene hvordan TACC fungerer under oppbremsing da dette skjedde.

Trønderleaf

Elon Musk er en visjonær og fremtidsrettet leder, men synes han er på bærtur når han snakker om at bilene skal kjøre seg selv fordi det er for farlig å la mennesker kjøre.
Det er en del ustabile sjåfører på veiene, men det finnes ikke noen tekniske løsninger som kan gjøre det bedre. Stoler ikke ett sekund på en bil som skal kjøre seg selv med alle millioner forskjellige variabler/situajoner du møter langs veien.
Det har vært rablet om biler som skal kjøre seg selv de siste 50 år men etter min mening er vi ikke noe særlig nærmere i dag enn for 50 år siden.

Tror de skal holde seg til å utvikle bedre sikkerhet og "hjelpesystmer" som virker ved siden av sjåføren, ikke istedet for.
Har sansen for automatisk nødbrems, fotgjengervarsling, blindsonevarsling, ACC (Hvis sjåføren får grundig opplæring før bruk). Men Autopilot ser jeg på som en farlig vei å gå!

Leaf tekna 2014 solgt
Model S P85 2014 solgt
Model 3 AWD LR 2019 med EAP

Teslanewbie

Sitat fra: SKH på onsdag 13. mai 2015, klokken 15:07
"huff.. tror ikke man skall stole blindt på ACC"

?? Tror ?? Og dette trengte du den historien for å begynne å reflektere over? Betryggende.

Tror vi sier tror SKAL IKKE jeg.

Nobody can hurt me without my permission.
Mahatma Gandhi

:-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

TorAtle

Hadde ACC på forrige BMW'n. Brukte det lite og hadde flere armer-og-bein episoder der bilen plutselig skjøt fart da den mistet bilen foran i en sving. Testet også VAG sin lane assist her om dagen i nye Golf GTE. Min følelse er at jeg vil heller kjøre selv uten hjelpemidler enn å ha assistentsystemer som skrur seg av og på. "Autopilot" vil ta lang tid å få til skikkelig.
2014 BMW i3

Teslanewbie

huff.. her er en som stoler på systemet .. noter at man ikke trenger å ha hendene på ratten.

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 13. mai 2015, klokken 22:27
huff.. her er en som stoler på systemet .. noter at man ikke trenger å ha hendene på ratten.
Blir ekstremt festlig om systemet ikke er feilfritt  :o
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sigurdi

Med utviklingen på datakraft, bildebehanding som skjer nå er det ikke så veldig mange år før autopilot blir mer og mer normalt også utenfor motorvei som blir det første bruksområdet.

En datamaskin blir ikke trøtt, har svært rask reaksjons tid og utviklineng går svært raskt på både bildebehandl, pris og datainnsamling.
Eks så har nye brikken til MobileEye EyeQ4, en datakraft på 2.5 TFLOPS, med strømforbruk på 3W. )
http://blog.imgtec.com/mips-processors/new-eyeq4-adas-mobileye-mips-cpus


Motorvei kjøring er i grunn svært enkelt, siden de fleste er sperret for mulighet for fotgjengere, dyr osv.
Det er rampe for å kjøre på og av veien, ingen kryssende trafikk eller motgående trafikk.

Når utviklingen kommer i gang, biler blir vanlig med autpilot og ulykkes statestikken sier at selvkjørende biler har mindre ulykker en med personer bak rattet. Er det ikke lenge før EU og andre myndigheter setter regler for hvor og når vi mennesker får kjøre bilene våre. :-)
Det er svært mye merkelig som kan skje på veien, men trafikk flyten kan gå ekstremt mye bedre dersom ikke vi er innvolvert.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Lynet

Når det gjelder autopilot på fly er det faktisk mange fly som har gått i bakken nettopp på grunn av at piloten ikke har kjent systemene godt nok!!

Har aldri vært ute for at min P85 har akset uten at jeg skjønte hvorfor, men derimot har den flere ganger bremset uten at jeg har skjønt hvorfor! Men da gir jeg bare litt gass og vi er fort enige igjen  :)

Ikke overdriv denne saken, vil nok komme mange oppdateringer som gjør ACC bedre for hver gang, og ikke glem at vi bor i Norge med Norsk veistandard! Den er ikke helt lik den som er i California og Autobahn som ACC egner seg best på.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Trønderleaf

Sitat fra: sigurdi på onsdag 13. mai 2015, klokken 22:54
Med utviklingen på datakraft, bildebehanding som skjer nå er det ikke så veldig mange år før autopilot blir mer og mer normalt også utenfor motorvei som blir det første bruksområdet.

En datamaskin blir ikke trøtt, har svært rask reaksjons tid og utviklineng går svært raskt på både bildebehandl, pris og datainnsamling.
Eks så har nye brikken til MobileEye EyeQ4, en datakraft på 2.5 TFLOPS, med strømforbruk på 3W. )
http://blog.imgtec.com/mips-processors/new-eyeq4-adas-mobileye-mips-cpus


Motorvei kjøring er i grunn svært enkelt, siden de fleste er sperret for mulighet for fotgjengere, dyr osv.
Det er rampe for å kjøre på og av veien, ingen kryssende trafikk eller motgående trafikk.

Når utviklingen kommer i gang, biler blir vanlig med autpilot og ulykkes statestikken sier at selvkjørende biler har mindre ulykker en med personer bak rattet. Er det ikke lenge før EU og andre myndigheter setter regler for hvor og når vi mennesker får kjøre bilene våre. :-)
Det er svært mye merkelig som kan skje på veien, men trafikk flyten kan gå ekstremt mye bedre dersom ikke vi er innvolvert.

Har absolutt ingen tro på dette, det er for høy fart med for små marginer. At dette skal bli sikre system
er bare drømming. Se for deg vintertid med snø, bortslitte merkinger i veibanen, hvem har skylda når
automatikken dreper folk... osv
Hjelpesystemer for sjåføren derimot er bra, men for guds skyld la nå sjåførene holde i rattet og holde blikket i fartsretningen.

Hvis fly skulle bruke all automatikken de har innebygd uten en særdeles kvalifisert person til å konstant følge med så ville vi sett flere store flykrasj i døgnet på verdensbasis.
Leaf tekna 2014 solgt
Model S P85 2014 solgt
Model 3 AWD LR 2019 med EAP

Teslanewbie

#56
Sitat fra: sigurdi på onsdag 13. mai 2015, klokken 22:54
Med utviklingen på datakraft, bildebehanding som skjer nå er det ikke så veldig mange år før autopilot blir mer og mer normalt også utenfor motorvei som blir det første bruksområdet.

En datamaskin blir ikke trøtt, har svært rask reaksjons tid og utviklineng går svært raskt på både bildebehandl, pris og datainnsamling.
Eks så har nye brikken til MobileEye EyeQ4, en datakraft på 2.5 TFLOPS, med strømforbruk på 3W. )
http://blog.imgtec.com/mips-processors/new-eyeq4-adas-mobileye-mips-cpus


Motorvei kjøring er i grunn svært enkelt, siden de fleste er sperret for mulighet for fotgjengere, dyr osv.
Det er rampe for å kjøre på og av veien, ingen kryssende trafikk eller motgående trafikk.

Når utviklingen kommer i gang, biler blir vanlig med autpilot og ulykkes statestikken sier at selvkjørende biler har mindre ulykker en med personer bak rattet. Er det ikke lenge før EU og andre myndigheter setter regler for hvor og når vi mennesker får kjøre bilene våre. :-)
Det er svært mye merkelig som kan skje på veien, men trafikk flyten kan gå ekstremt mye bedre dersom ikke vi er innvolvert.

systemene er for sårbare for at dette skall fungere. I en ideel verden kanskje men ser scenario der kødder med laserpekere begynner å kødde med kameraen når du kjør med autopilot i 140 på motorveien da kan det bli farlig..

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sigurdi

Sitat fra: Trønderleaf på onsdag 13. mai 2015, klokken 23:26
Hvis fly skulle bruke all automatikken de har innebygd uten en særdeles kvalifisert person til å konstant følge med så ville vi sett flere store flykrasj i døgnet på verdensbasis.
Det eneste som ikke skjer automatisk på mange flyvinger er faktisk takeoff. :-)
Og hjelper ikke med god automatikk, når andrepiloter stenger ute førstepilot fra cokpitt og overkjører systemet.

Høy fart er faktisk der elektronikken ganske snart er mye raskere en oss, vi har normalt reaksjons tid på 1 sek, noen litt over noen litt under og vi har ikke øyne i nakken.
En selvkjørende bil i fremtiden har øyner 360 grader, med bilde informasjon allerede i dag på 30 bilder i sekundet.
Så teoretisk kan en hindring i vårt synsfelt bli oppdaget av en datamaskin etter 33 millisekunder mens vi normalt bruker 1 sek før vi reagerer, mens den faktisk kan oppdage hindringen mye tidligere pga den kommer utenfor vårt synsfelt, eller vi er uoppmerksomme, som mange er i trafikken når ulykker skjer.

Men snakker ikke om en år eller to men iløpet av de neste 5-10 årene kommer vi til å se endnringer, de neste 10-15 blir det store endringer.

Det var svært magne svært skeptiske når de første autoland systemene kom til fly og er idag foretrukket landings form på mange flyplasser.

PS Teslanewbie
Vil nok tro det er mer en et kamera før en bil blir godkjent med autopilot, blir nok mange kamera pluss radar og sikkert IR også.
Skulle det komme en svært uventet hindring, er info lagret og bilen stopper pent på veiskulderen.
Google bilen kom opp i en uventet hindirng i en test, en and og en dame som sprang rundt i veien for å fange den.
Den stoppet pent opp, ventet til både damen og anda var borte fra veien, før den kjøret videre.
Det testes ut selvkjørende biler, det har vært små uhell med dem men de blir bedre og bedre sværet raskt.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: Trønderleaf på onsdag 13. mai 2015, klokken 23:26
Hvis fly skulle bruke all automatikken de har innebygd uten en særdeles kvalifisert person til å konstant følge med så ville vi sett flere store flykrasj i døgnet på verdensbasis.

Og det er vel også derfor Tesla har bestemt seg for å kalle det for "autopilot"?  Dette signaliserer at selv om bilen kjører av seg selv, så er det føreren som er den ansvarlige for kjøringen, og må hele tiden være observant og følge med på trafikk i bilens oppførsel. Og være klar til å ta over på ett øyeblikks varsel. Autopiloten bare overtar det enkle rutinearbeidet med å holde bilen i rett fil i rett fart.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

Sitat fra: Amoss på onsdag 13. mai 2015, klokken 23:41
Sitat fra: Trønderleaf på onsdag 13. mai 2015, klokken 23:26
Hvis fly skulle bruke all automatikken de har innebygd uten en særdeles kvalifisert person til å konstant følge med så ville vi sett flere store flykrasj i døgnet på verdensbasis.

Og det er vel også derfor Tesla har bestemt seg for å kalle det for "autopilot"?  Dette signaliserer at selv om bilen kjører av seg selv, så er det føreren som er den ansvarlige for kjøringen, og må hele tiden være observant og følge med på trafikk i bilens oppførsel. Og være klar til å ta over på ett øyeblikks varsel. Autopiloten bare overtar det enkle rutinearbeidet med å holde bilen i rett fil i rett fart.

Og det er slik det kommer til å være i mange år fremover, men systemene kommer til å bli mer og mer avanserte, mens de henter inn mer og mer informasjon.

Så de som tror at autopilot versjon 1 i Model S, kommer til å bli topp of the line veldig lenge smiler jeg av.
Skal ikke se bort fra at Autopilot v2 kommer i Model X, etterfult av v2 i nyere S og X osv osv osv.

1. Motorvei og parkering egen eiendom, SC...
2. Parkeringshus og fart på 5-10km/h
3. Alle veier, men sjåfør må følge med hele tiden.
4. Sjekke mail på vei til jobb. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA