Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil som eneste bil. Mercedes Electric eller E Golf

Startet av Teslanewbie, torsdag 11. juni 2015, klokken 20:19

« forrige - neste »

snappy

Sitat fra: pwb på onsdag 13. mai 2015, klokken 07:26
Artig å se hvordan dere forsvarer Tesla og legger skylda på sjåføren.

Enda artigere at du må skylde på Tesla.
Etter å ha eid & kjørt andre biler med ACC er min klare oppfattning at Tesla's implementasjon er nokså standard ( Tesla er bedre enn snittet på å regulere farten "mykt" sikkert pga elektromotor )
Alle de 4-5 implementasjonene jeg har testet har hatt problemer med situasjoner der en har høy fart inn mot stillestående trafikk. Dersom du da har en idiot bak rattet , som i denne saken, kan det utmerket ende i en ulykke - uansett bilmerke.
2014 e-UP
2015 85D

HåkonE

Adaptiv cruise control fordrer at man har hendene på rattet, og følger med. Om bilen foran plutselig skifter felt så kan ikke acc følge etter. Det er ingen autopilot.

Alt dette står nok utrykkelig beskrevet i manualen.

Denne karen har åpenbart holdt på med noe helt annet enn å kjøre bil. I Norge hadde førerkortet ryket på dette, og fengsel ved personskade.

Ikke veldig lurt, spesielt ikke i Tyrkia der alle kjører som de er døv\blinde og har stjålet bilen!

På toppen av det har han importert bilen via via til et land der Tesla ikke selges (og ikke fungerer 100%) og åpner med at han skal saksøke Tesla. Virker ikke som den skarpeste kniven i skuffen.

Er det noen her inne som i ramme alvor tror denne mannen har en sak?  ???

Mippen

Jeg har testet acc flere ganger mot rundkjøring, mot kryss og mot kø. Så lenge jeg ikke rører bremsepedalen klarer bilen dette fint selv, men jeg stoler ikke 100 % på dette systemet. Har også opplevd at bilen min plutselig akseørerer kraftig når det er bil foran. Akkurat som om den ikke ser bilen. Jeg har derfor alltid foten klar på bremsen.

Når det gjelder nødbrems som skal være aktivert og som ikke er en del av acc har jeg ikke fått testet den ut. Har vel egentlig ikke lyst å teste den ut heller da man må kjøre så tett mot bilen foran før den aktiveres at det er stor fare for kollisjon. Men er det noen som har fått erfart om denne virker? Kobler den bare inn hvis man "glemmer" å bremse, eller kobler den inn uansett hvis den ser avstanden er for kort?
Fremtiden er elektrisk.

Sandvika

Etter å ha lest gjennom tråden på US forumet så er det et par ting som synes tydelig.
-Det er ikke trådstarter, men kompisen av trådstarter som har kræsjet.
-Sakesøkemodusen var nok mest i affekt og er gått over nå etter at man har lest i brukermanualen

"Warning: Traffic-aware cruise control
may not brake/decelerate for stationary
vehicles, especially in situations when you
are driving over 50 mph (80 km/h) and a
vehicle you are following moves out of
your driving path and a stationary vehicle
or object is in front of you instead.
Always pay attention to the road ahead
and stay prepared to take immediate corrective action.
Depending on TrafficAware
Cruise Control to avoid a collision
can result in serious injury or death."

Det det advares mot her er trolig det som har skjedd...

Teslaguten

Vi kjem dessverre til å få fleire slike ulykker. Overdreven tru på kapasiteten til automatiske system som ACC, autopilot, autobrake, lane change etc er risikabelt.

Når sjåføren i tillegg har minimalt med trening i bruk av system og liten kompetanse om begrensningane, så er det ein livsfarlig kombinasjon.

Tesla+automatiske system+inkompetent sjåfør
= runaway cruisemissil på 4 hjul  :o

#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Teslanewbie

#35
Sitat fra: Teslaguten på onsdag 13. mai 2015, klokken 11:02
Vi kjem dessverre til å få fleire slike ulykker. Overdreven tru på kapasiteten til automatiske system som ACC, autopilot, autobrake, lane change etc er risikabelt.

Når sjåføren i tillegg har minimalt med trening i bruk av system og liten kompetanse om begrensningane, så er det ein livsfarlig kombinasjon.

Tesla+automatiske system+inkompetent sjåfør
= runaway cruisemissil på 4 hjul  :o
nettopp, når du har slike system på en familiebil med 700 hk.. da ber du om trøbbel hvis systemet ikke er idiotsikkert og det er det foreløpig ikke..

Min gjetting er at ved neste  oppdatering kommer systemet at endres. blir nok mer og mer innskrenket og Autopilot kommer ikke innen 2018 .. og det trengs mer hardware for å få dette å fungere 100%
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Sitat fra: Sandvika på onsdag 13. mai 2015, klokken 08:45
"Warning: Traffic-aware cruise control
may not brake/decelerate for stationary
vehicles, especially in situations when you
are driving over 50 mph (80 km/h) and a
vehicle you are following moves out of
your driving path and a stationary vehicle
or object is in front of you instead.
Always pay attention to the road ahead
and stay prepared to take immediate corrective action.
Depending on TrafficAware
Cruise Control to avoid a collision
can result in serious injury or death."
For å snu dette på hodet: Om du kjører i 100km/t og bilen plutselig tror noen har stoppet foran deg, skal den da kline inn bremsen og stoppe bilen midt på motorveien?

Den bør absolutt varsle med lyd og lyssignal overfor fører, men samtidig la det være opp til fører om det bør ageres.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Trønderleaf

Dette blir aldri idiotsikkert og det er litt rart at det er lovlig å bruke ACC uten et grundig kurs først.

Fly er fulle av autopilot funksjoner og der har pilotene grundig opplæring i overvåking av slike systemer, og spesielt i hvilke begrensninger de innebærer.
Det er i grunn veldig viktig at den som bruker slikt har kompetanse til å oppfatte når systemet ikke gjør slik det skal, eventuelt slår seg av. Det er små marginer når man ligger i motorveihastighet.

Og tror man kan vente lenge for at autopilotfunksjonene skal bli lovlige å bruke. (tenker ikke på ACC)
Leaf tekna 2014 solgt
Model S P85 2014 solgt
Model 3 AWD LR 2019 med EAP

Teslaguten

Sitat fra: Trønderleaf på onsdag 13. mai 2015, klokken 12:57
Dette blir aldri idiotsikkert og det er litt rart at det er lovlig å bruke ACC uten et grundig kurs først.

Fly er fulle av autopilot funksjoner og der har pilotene grundig opplæring i overvåking av slike systemer, og spesielt i hvilke begrensninger de innebærer.
Det er i grunn veldig viktig at den som bruker slikt har kompetanse til å oppfatte når systemet ikke gjør slik det skal, eventuelt slår seg av. Det er små marginer når man ligger i motorveihastighet.

Og tror man kan vente lenge for at autopilotfunksjonene skal bli lovlige å bruke. (tenker ikke på ACC)

Trening og kompetanse er alfa&omega.

Etter 30+ år i cockpit på alt fra WW2 fighters til full- automatiserte Boeings,
så er det lenge sidan fasinasjonen over automatikken vart bytta ut med skepsis. Trenden med å introdusera meir og meir automatikk for å gjøra rutineoppgåver enklare,  er for så vidt grei når alle parter har god kunnskap til kapasitetar og begrensningar.

Det er ikkje tilfelle når Tesla brått har vårslipp på hypermoderne teknologi ut til alle som kan betale.

Eg er overraska at eit amerikansk firma, forankra i ein kultur med søksmål og enorme erstatningsbeløp, tør å selga eit slikt teknologisk avansert produkt
utan signering av allslags juridiske avtaler som fritar Tesla for ansvar.


#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

OlaM

Flybransjen, der autopilot kommer fra, er en god sammenligning, men som Trønderleaf sier er det et system som inneholder en godt opplært person som overvåker den og kjenner dens begrensninger. Det man absolutt vil unngå er jo "what's it doing now?" situasjoner, der man ikke helt forstår hva bilen gjør, hvilke sensorer som følger med på hvilke parametere etc. Det er selvsagt bileiers ansvar å sette seg inn i dette, men når det er kontinerlig software utvikling med dertilhørende tynn dokumentasjon og uungåelige bugs blir det litt mye uforutsigbarhet.

En mulig måte å teste autobrems på: Ta med noen lette pappesker på glattkjøringsbane eller stor, tom parkeringsplass. Klipp av hjørnene hvis de er stive, pass på at de ikke har stifter eller noe. Burde ikke lage noen merker i 40-50 km/t, men ikke saksøk meg hvis det gjør det.  :)

Muffinman

Gode poenger i de to siste innleggene. Selv har jeg hatt en loaner med acc, men syntes rett og slett det ble ubehagelig med en bil som akselererte og bremset av seg selv. Skrudde det av sammen med speed assist``en som blinket i dashbordet. Vanesak muligens, men ikke noe jeg vente meg til på noen titalls mil.

pej

Man kan vel ikke skru av ACC og samtidig beholde vanlig CC ? Det hadde jo vært det beste. Særlig med tanke på vinter og snø på kamera og radar.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Muffinman


Dennis

#43
Ganske sikker på at vanlig CC ikke går, er bare ACC som er mulig.

Jeg ser ikke problemet med Tesla sin ACC den fungerer så å si likt som andre sine bilfabrikanter sine som har vært på markedet i mange år.

Har jo heller ikke vært noe problem før en fra Tyrkia importerte bilen. Trenger vel ikke si mer :P

marton

Jeg har kjørt endel med Golf7 sin ACC. Den stopper helt opp i kryss uten problem. Den bremser også ganske kraftig om bilen foran bremser opp, men begynner samtidig å pipe hemningsløst for å indikere at nødbremsing må gjøres av fører.
Tesla Model S P85+, 25 000km/år
Nissan Leaf, Nov 2012 - Mars 2015, 16 000km/år
Kjøp din tesla her:  http://ts.la/frodemarton7393
Bømlo, Hordaland

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA