Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil som eneste bil. Mercedes Electric eller E Golf

Startet av Teslanewbie, torsdag 11. juni 2015, klokken 20:19

« forrige - neste »

Dennis

Ene og alene sjafør feil det der. For en idiot som prøver å legge skylda på acc.

Angående rundkjøring så har det fungert hekt fint for meg, så lenge man svinger så akser ikke bilen. På små rundkjøringer midt i byen funker det sikkert ikke like bra ;)

amund

Syns det er rart dere hakker på sjåføren når han kjører en ny bil med TO parallelle systemer som skal holde avstand til biler foran + forhindre ulykker, som gjør akkurat motsatt og gasser inn i en stillestående bil, knuser hans 3 dager gamle bil + setter barn og kone i fare?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

mj

Synes ikke skaden med bilen samsvarer med skade og type bil som er påkjørt. Tenker spesielt på hvordan panseret er brettet på midten og hvor langt opp merkene går. Ikke for å være slem med en uheldig sjåfør men synes dette virker litt rart.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Sandvika

Sitat fra: mj på tirsdag 12. mai 2015, klokken 22:24
Synes ikke skaden med bilen samsvarer med skade og type bil som er påkjørt. Tenker spesielt på hvordan panseret er brettet på midten og hvor langt opp merkene går. Ikke for å være slem med en uheldig sjåfør men synes dette virker litt rart.
Kan se litt rart ut ja, panseret har en bøy som indikerer en halv meter deformasjon, mens Focusen knapt er deformert overhodet der vi kan se. Ser ut som om Teslaen har glidd under, men får ikke helt dette til å stemme heller

Hyperstress

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 12. mai 2015, klokken 21:15
Sitat fra: Fush på tirsdag 12. mai 2015, klokken 21:14
Det er ikke autopilot, det er traffic-aware cruise control.

Når bilen foran deg man har "låst" på svinger så antar bilen din at du følger etter. Den ser derfor ikke hindringen foran deg og du må selv bremse. Jeg har hatt akkurat samme opplevelse i en 2014 Golf med ACC.

Føreren av Teslaen er i dette tilfellet en uoppmerksom idiot.

Autobrems bør ha sett faren og blitt aktivert hvordan du en ser dette, dette er er jo en av sakene som de reklamerer for!

Og hvis ACC ikke ser bilen fremfor lenger bør det komme et alarm, dette er livsfarlig ..

Jeg er passe sikker på at autobrems ikke er lansert enda. (Da tenker jeg på den som skal redusere kollisjonshastighet, eller unngå kollisjon om en er heldig).
Men alarm har han sikkert fått, for den er på plass, sammen med visuelt kollisjonssymbol på lilleskjermen.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

thilo

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 12. mai 2015, klokken 23:05

Jeg er passe sikker på at autobrems ikke er lansert enda. (Da tenker jeg på den som skal redusere kollisjonshastighet, eller unngå kollisjon om en er heldig).
Men alarm har han sikkert fått, for den er på plass, sammen med visuelt kollisjonssymbol på lilleskjermen.

Kom vel med V6.2 (står i hvert fall i release-notes, venter på selve bilen....)
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Hyperstress

Sitat fra: thilo på tirsdag 12. mai 2015, klokken 23:12
Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 12. mai 2015, klokken 23:05

Jeg er passe sikker på at autobrems ikke er lansert enda. (Da tenker jeg på den som skal redusere kollisjonshastighet, eller unngå kollisjon om en er heldig).
Men alarm har han sikkert fått, for den er på plass, sammen med visuelt kollisjonssymbol på lilleskjermen.

Kom vel med V6.2 (står i hvert fall i release-notes, venter på selve bilen....)

Der tok jeg passe feil gitt  :-[
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Fush

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 12. mai 2015, klokken 21:15
Sitat fra: Fush på tirsdag 12. mai 2015, klokken 21:14
Det er ikke autopilot, det er traffic-aware cruise control.

Når bilen foran deg man har "låst" på svinger så antar bilen din at du følger etter. Den ser derfor ikke hindringen foran deg og du må selv bremse. Jeg har hatt akkurat samme opplevelse i en 2014 Golf med ACC.

Føreren av Teslaen er i dette tilfellet en uoppmerksom idiot.

Autobrems bør ha sett faren og blitt aktivert hvordan du en ser dette, dette er er jo en av sakene som de reklamerer for!

Og hvis ACC ikke ser bilen fremfor lenger bør det komme et alarm, dette er livsfarlig ..

ACC så bilen fremfor, men føreren fulgte den ikke.

Collision detection gjør ingenting dersom det er pedalinput fra fører. Om han hadde stått på bremsen fra 50 meter hadde han heller ikke crashet i 100km/t så det er nok noen unøyaktigheter fra føreren ute og går her også.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019

Fush

Sitat fra: amund på tirsdag 12. mai 2015, klokken 22:03
Syns det er rart dere hakker på sjåføren når han kjører en ny bil med TO parallelle systemer som skal holde avstand til biler foran + forhindre ulykker, som gjør akkurat motsatt og gasser inn i en stillestående bil, knuser hans 3 dager gamle bil + setter barn og kone i fare?

Det er mye unøyaktigheter i historien:

TACC ser bilen foran helt fint, men når denne skifter fil og det så står en bil bom stille så er ikke dette noe det tas hensyn til. Man antar at føreren følger bilen foran (akkurat som i rundkjøringer som beskrevet flere ganger i denne tråden)

Collision detection gir kun et varsel og hjelper IKKE føreren dersom han bruker noen av pedalene selv. Hadde han bråbremset i 100km/t på tørt sommerføre fra 50m som han selv sier hadde han aldri truffet bilen foran - altså er det mye unøyaktigheter her.



Mest sannsynlig forklaring :
TACC gjør at han holder høyere fart enn man normalt har mot stillestående trafikk fordi føreren er uoppmerksom.
Fører er fartsblind og trår først svakt på bremsen (og skrur dermed av evt autobrems) og innser alt for sent at han kommer til å kræsje. Han trår ikke bremsepedalen i "bunn" før han basert på de skadene der - gitt 100km/t, ok dekk og tørt sommerføre - er 15-20 meter fra bilen foran. Da er det for sent.

Deretter prøver han å skylde på Tesla og si at bilen ikke reddet ham fra seg selv. (håper kanskje på å slippe forsikringssmell og/eller få seg noen kroner av Tesla?)
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019

jazzwheel

Det har vært lignende tråder på USA forumet tidligere og gjengangeren er at stillestående objekter (med hensikt) ikke registreres og at man ikke nødvendigvis kan stole blindt på at bilen vet hvilken fil sjåføren tenker å følge.

Uansett syns jeg det høres spesielt ut å "teste" en funksjon for første gang i 100km/t med gravid kone og barn i bilen inn mot et lyskryss.

Bildene ser også rimelig rare ut med tanke på tidligere ulykker hvor Teslane tilsynelatende ser ut til å komme ganske godt fra kollisjoner sammenlignet med motparten.

AreLib

Han må vere i slekt med camping mannen som slo på cc og gikk bak
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Krishell

har bråsvingt unna hindringer i veien som bilen bak har kjørt på. Dagens systemer klarer ikke se igjennom bilen foran. Men når bilene begynner å kommunisere så hjelper det nok. Jeg så tråden på tmc, la ikke merke til at forden nesten ikke har skader. Ser veldig mistenkelig ut mtp hvorfor store skader biler har hatt i Norge. Etter tils harvarende skader på Teslaen hun

Muffinman

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 12. mai 2015, klokken 22:59
Sitat fra: mj på tirsdag 12. mai 2015, klokken 22:24
Synes ikke skaden med bilen samsvarer med skade og type bil som er påkjørt. Tenker spesielt på hvordan panseret er brettet på midten og hvor langt opp merkene går. Ikke for å være slem med en uheldig sjåfør men synes dette virker litt rart.
Kan se litt rart ut ja, panseret har en bøy som indikerer en halv meter deformasjon, mens Focusen knapt er deformert overhodet der vi kan se. Ser ut som om Teslaen har glidd under, men får ikke helt dette til å stemme heller

Synes dette stemmer veldig godt jeg. MS har en ekstremt lav front, og vil gli gå under det meste av andre personbiler ved påkjørsel bakfra.

pwb

Artig å se hvordan dere forsvarer Tesla og legger skylda på sjåføren. Men dere leste dette? "Then when we were around Bandirma, the car decided not to recognise the car in front of me slowing down and stopping because of a red light but instead decided to accelerate."
BTW. Så en Tesla som kjørte inn i baken på en litt eldre japsebil i dag tildlig ved helsfyr. Det var også ved ett lyskryss så kanskje det er noe elektronikk som spiller ett puss ved lyskryss?

Dennis

Har skjedd til tider at den finner på noe rart min også, men er jo ikke amøbe så trykker jo på bremsen med en gang.

Angående skaden på bilen er det helt vanlig at bilen som kommer bak får store skader og bilen foran får mye mindre skader så lenge bilen foran har mulighet til å bevege seg framover når det smeller.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA