Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil som eneste bil. Mercedes Electric eller E Golf

Startet av Teslanewbie, torsdag 11. juni 2015, klokken 20:19

« forrige - neste »

Teslanewbie

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/47079-3-day-old-import-P85D-crashed-while-using-TACC




Today was going to be my first road trip. For those who wonder it was going to be from Mudanya/Bursa to Sarkoy/Tekirdag. I hit the road with 91% charge on the P85D's battery with me, my 2 year old son and my pregnant wife. Eager to try adaptive cruise control for the first time, I enabled it. It was working perfectly fine and we drove a 100km of the way with ACC only. Then when we were around Bandirma, the car decided not to recognise the car in front of me slowing down and stopping because of a red light but instead decided to accelerate. Cruise speed was set to 100km/h and around 50m left to collision I recognised the mistake, slammed the brakes, unfortunately to no avail. Airbags deployed, front of the car in ruins and my 3 day old P85D dream ended badly.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Fush

Det er ikke autopilot, det er traffic-aware cruise control.

Når bilen foran deg man har "låst" på svinger så antar bilen din at du følger etter. Den ser derfor ikke hindringen foran deg og du må selv bremse. Jeg har hatt akkurat samme opplevelse i en 2014 Golf med ACC.

Føreren av Teslaen er i dette tilfellet en uoppmerksom idiot.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019

Teslanewbie

Sitat fra: Fush på tirsdag 12. mai 2015, klokken 21:14
Det er ikke autopilot, det er traffic-aware cruise control.

Når bilen foran deg man har "låst" på svinger så antar bilen din at du følger etter. Den ser derfor ikke hindringen foran deg og du må selv bremse. Jeg har hatt akkurat samme opplevelse i en 2014 Golf med ACC.

Føreren av Teslaen er i dette tilfellet en uoppmerksom idiot.

Autobrems bør ha sett faren og blitt aktivert hvordan du en ser dette, dette er er jo en av sakene som de reklamerer for!

Og hvis ACC ikke ser bilen fremfor lenger bør det komme et alarm, dette er livsfarlig ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Rico

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 12. mai 2015, klokken 21:03
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/47079-3-day-old-import-P85D-crashed-while-using-TACC

Then when we were around Bandirma, the car decided not to recognise the car in front of me slowing down and stopping because of a red light but instead decided to accelerate. Cruise speed was set to 100km/h and around 50m left to collision I recognised the mistake, slammed the brakes, unfortunately to no avail. Airbags deployed, front of the car in ruins and my 3 day old P85D dream ended badly.

Hmmm...  Selv om man kjører med TACC så behøver man jo ikke bli helt lobotomert.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

mogu

Sitat fra: Rico på tirsdag 12. mai 2015, klokken 21:17
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 12. mai 2015, klokken 21:03
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/47079-3-day-old-import-P85D-crashed-while-using-TACC

Then when we were around Bandirma, the car decided not to recognise the car in front of me slowing down and stopping because of a red light but instead decided to accelerate. Cruise speed was set to 100km/h and around 50m left to collision I recognised the mistake, slammed the brakes, unfortunately to no avail. Airbags deployed, front of the car in ruins and my 3 day old P85D dream ended badly.

Hmmm...  Selv om man kjører med TACC så behøver man jo ikke bli helt lobotomert.
+1
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

OlaM

Artig at en kar i Tyrkia hører på Ane Brun. Kanskje hun var distraherende?

Teslanewbie

autobreakfunksjonen er jo aktivert i de nye bilene?


ellers ser man hur dette fungerer ( 1:10) i denne video, skulle dere stole på dette system ? :


P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

Sitat fra: OlaM på tirsdag 12. mai 2015, klokken 21:22
Artig at en kar i Tyrkia hører på Ane Brun. Kanskje hun var distraherende?

ha ha , såg også dette, tipper det heller er en utvandret nordmann .. :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sigurdi

ACC er et hjelpemiddel på motorvei og er ikke noe en kan bruke verken i lyskryss eller rundkjøringer. :-)

Den vil ikke reagere på biler som står stille, siden det hadde vært lite hyggelig når en passerer en parkerings plass og lignedne.

ACC er ikke et hjelpemiddel som gjør at sjåføren ikke trenger å følge med på trafikken og på røde lys.

I dette tilfellet (fra tråden på TMC) ser det ut til at han kom inn i lyskryss med rødt lys der bilen forran sto helt stille og da er det bare autobrems som slår inn, dersom den var på.
(Og det er mer skadereduksjon)

Merkelig at når nye hjelpemiddler, ja hjelpemiddler kommer så er sjåføren fritatt for å følge med og bruke hue?
ACC er supert på motorvei men ikke noe til bykjøring.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Teslanewbie

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 12. mai 2015, klokken 21:25
ACC er et hjelpemiddel på motorvei og er ikke noe en kan bruke verken i lyskryss eller rundkjøringer. :-)

Den vil ikke reagere på biler som står stille, siden det hadde vært lite hyggelig når en passerer en parkerings plass og lignedne.

ACC er ikke et hjelpemiddel som gjør at sjåføren ikke trenger å følge med på trafikken og på røde lys.

I dette tilfellet (fra tråden på TMC) ser det ut til at han kom inn i lyskryss med rødt lys der bilen forran sto helt stille og da er det bare autobrems som slår inn, dersom den var på.
(Og det er mer skadereduksjon)

Tesla forteller litt annerledes i denne officielle Youtube fra lanseringen du også var på ( fra 1:10s) ..

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sigurdi

Den videoen er ikke om ACC men om Autopilot som ikke er lansert ennå.

Autopiloten bruker mye mer data og info en både ACC og autobremsen.

Når autopilot kommer er det til motorvei kjøring, bytrafikk skal dette ikke brukes siden bilen samler ikke inn nok data til å kunne håntere dette.

Motorvei kjøring er enkelt, rett frem, normalt med ramper av og på, blokkert for ferdsel for både dyr og mennesker.

Dette ble sakt når vi var med på kjøretur på D eventen, det vil ikke fungerer i bytrafikk med lyskryss, rundkjøringer osv.

Så ja, autopilot er for motorvei kjøring og fratar ikke sjåføren noe ansvar på hvem som faktisk er ansvarlig for å lese trafikkbildet.

Imponerende var det, mye mer en 0-100. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sigurdi

Er autopilot aktivert tror jeg faktisk bilen stopper pent opp om det står biler i kjørefeltet, om de har på bremseslys eller ikke.

Den store forskjellen på ACC og autopilot er at når autopilot softwaren blir lansert, vet bilen hvor den skal kjøre, hvor kjørefeltet er og leser mye data rundt bilen.
Den skal faktisk klare å se hvor feltet går, uten at det er mittstriper i veien, så mange kan nok bruke dette på rigsveier også om dette ikke er offesielt støttet. :-)

Her er en god film, der en kan se mye av hva kamerat i Teslaen (Mobileeye) kan brukes til i dag og hva som kommer.
(Noe fungsjoner som autopilot i bykjøring kommer ikke i Model S uten hardware oppgradering og er vel snakk om 2018++)




Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sigurdi

En liten info, for de som tror de kan stole på ACC er det bare å legge den på 60 i 50 sona, se at en havner bak en bil som skal rett frem i rundkjøringen.

Det som skjer er at an bilen forran bremser opp før rundkjøringe, noe du gjør også, kjører rundt og gir gass, dette gjør at din bil gir gass omtrent mitt i rundkjøringen pga den ser fremdeles bilen forran som øker sin fart.

ACC ER IKKE FOR BYKJØRING står vel også i manualen. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

petersv

Bra han ikke prøvde en bil med vanlig CC da.. Hadde vel kræsja i første bil som kjørte saktere enn han.

Det finnes framkomstmidler for slike sjåfører, de heter buss, taxi og tog.

Å ikke se en fare før 50m før bør være god nok grunn til fengselsstraff... For en fyr, håper folkene i bilen han kjørte inn i overlevde gitt teslaens masse og rigidhet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA