Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: R20T felger (Audi R8 V10?)

Startet av HelectriC, torsdag 11. juni 2015, klokken 13:58

« forrige - neste »

pavithran.navaratnarajah

ser ut til at elbil fordelene ikke blir tatt seriøst av denne regjeringen.. er det slik at disse fordelene vil fases ut etter 2017 eller vil de blir omgjort om vi får en mer "miljøvennlig" regjering i 2017?

Amoss

Sitat fra: Pavithran Navaratnarajah på tirsdag 12. mai 2015, klokken 15:41
ser ut til at elbil fordelene ikke blir tatt seriøst av denne regjeringen.. er det slik at disse fordelene vil fases ut etter 2017 eller vil de blir omgjort om vi får en mer "miljøvennlig" regjering i 2017?

DET finner vi ut i 2017 :p

Så vidt jeg vet kan ikke dagens regjering forplikte en evnt. kommende ny regjering i hvordan den vil føre sin avgiftspolitikk. Spørsmålet er vel da heller om ikke omlegningen har kommet så langt at det er for sent å snu i statsbudsjettet for 2018 når det kommer i nov. 2017?

Men så at Raja nevnte at planene for tiden etter 2017 er "foreløpige" og skal vurderes igjen før de evnt. skal settes ut i livet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Uansett regjering vil nok de aller fleste fordelene være faset ut i 2020. Grunnen er enkel - behovet for insentivene synker for hver dag som går.

Det kommer flere og flere modeller, rekkevidden blir bedre og bedre, og det kommer flere og flere ladere. Litt satt på spissen så vil man være en tulling om man kjøper fossilbil i 2020.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. mai 2015, klokken 17:34
Det kommer flere og flere modeller, rekkevidden blir bedre og bedre, og det kommer flere og flere ladere. Litt satt på spissen så vil man være en tulling om man kjøper fossilbil i 2020.

Håper du får rett i dette, men synes selv at 2020 kan være litt tidlig. Er som du sier flere og flere modeller på markedet, og flere og flere ladere, men det alene hjelper ikke så alt for mye dersom rekkevidden ikke henger med. Og antallet modeller som kan kjøre f.eks. 25+ realistiske mil på vinterføre i Norge tror jeg fortsatt vil kunne telles på en hånd i 2020.

Edit: ved nærmere ettertanke - i 2020 vil jo Tesla alene ha minst 4 modeller om man tar med Roadsteren, så da håper jeg virkelig man må begynne å ta en hånd til i bruk for å telle dem :p Men snakker man om merker med så god rekkevidde så er vi nok fortsatt på den første hånda....
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Tenk på det slik - 2020 er like langt frem i tid som 2010 er bak i tid. Hva har skjedd på elbilfronten siden 2010?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NegativeElectrode

Endel av produsentene heller mer mot fuelcell, men disse vil ikke komme på det norske markedet før de fleste fordelene er faset ut eller på god vei til å bli det. Dersom de behandles likt med elbiler vil de bli vanskelig å selge da det ikke vil være mange plasser å fylle hydrogen i starten. Jeg er skeptisk til fuelcell fra et energi-perspektiv, men det vil vel ikke være greitt å ikke gi de en fair sjanse også.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 12. mai 2015, klokken 19:27
Endel av produsentene heller mer mot fuelcell, men disse vil ikke komme på det norske markedet før de fleste fordelene er faset ut eller på god vei til å bli det. Dersom de behandles likt med elbiler vil de bli vanskelig å selge da det ikke vil være mange plasser å fylle hydrogen i starten. Jeg er skeptisk til fuelcell fra et energi-perspektiv, men det vil vel ikke være greitt å ikke gi de en fair sjanse også.
Jeg syns det blir feil å subsidiere et alternativ som er mindre miljøvennlig enn elbil, på bekostning av elbilene. Enten bør de behandles likt, eller så bør hydrogenbilene skattlegges hardere.

Jeg tenker at innen 2020 vil hydrogensatsningen ha gått over, ettersom man har fått biler som Model 3 på markedet, og de andre bilprodusentene vil være travelt opptatt med å ta frem biler som kan i det hele tatt konkurrere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. mai 2015, klokken 19:04
Tenk på det slik - 2020 er like langt frem i tid som 2010 er bak i tid. Hva har skjedd på elbilfronten siden 2010?

Interessant perspektiv. La oss nå se, noen som kan ramse opp de elbilene med ett nevneverdig salg i Norge som ingen viste noe om at fantes eller skulle komme når vi skrev "2010"?

Min liste består av "i3".

"e-Golf" kan stå i en parentes, kan ikke si at jeg husker om man VISTE at den kom, men den var definitivt ikke noen overraskelse. Leaf kom på markedet (USA og Japan) det året, og Model S var vist for lengst.

...

Så, hvilke overraskelser med god rekkevidde kan vi forvente oss at er tilgjengelig i volum på det norske markedet i 2020 som vi i dag overhode ikke har noen ide om? De vi antar at vil være her er Tesla Model S/X/3, en oppgradert Leaf. Kanskje kommer Opel med en "Bolt" utgave? (Chevrolet har droppet det norske markedet.)

Noen flere?  Jada, Audi og Porsche snakker stadig om at de skal komme med en ren elbil med lang rekkevidde. Eller var det en plugin hybrid? Nei, det var en ren elbil. Neida! Det ER en plugin hybrid. Sorry, gitt opp å følge med på hva avgjørelsen er i øyeblikket der i gården. :p 
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sven erik

det er ikke rejeringen som er verst men ....   det er nokk tesla som er den  som er for de fleste for det er og for drt å lade de andre   og tesla har satset enormt så i snart hele evropa kan en kjøre og lade  mens  en har problem med de andre skal en kjøre  runt  om man ikke skal kjøre runt sån som jeg gjore med  å kjøre i max  50    de andre må få siklig med lader får hver 5 mil  tesla skal ha ca for hver 10 mil men ting kommer men  fordelene må vare til det er 50% elbiler   
hvem vil betale litt mer for å lade elbilen  betale bommer årsavgift å bruke en time eller mer lenger tid til htta ?  de som gjør det  er like optatt av miljø som meg  men ikke mange av de

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på tirsdag 12. mai 2015, klokken 20:15
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. mai 2015, klokken 19:04
Tenk på det slik - 2020 er like langt frem i tid som 2010 er bak i tid. Hva har skjedd på elbilfronten siden 2010?

Interessant perspektiv. La oss nå se, noen som kan ramse opp de elbilene med ett nevneverdig salg i Norge som ingen viste noe om at fantes eller skulle komme når vi skrev "2010"?

Min liste består av "i3".
Av de mestselgende elbilene kan jeg ikke huske å ha hørt om Kia Soul og VW e-Up! e-Golf kanskje såvidt.

Sitat fra: Amoss på tirsdag 12. mai 2015, klokken 20:15Så, hvilke overraskelser med god rekkevidde kan vi forvente oss at er tilgjengelig i volum på det norske markedet i 2020 som vi i dag overhode ikke har noen ide om? De vi antar at vil være her er Tesla Model S/X/3, en oppgradert Leaf. Kanskje kommer Opel med en "Bolt" utgave? (Chevrolet har droppet det norske markedet.)

Noen flere?  Jada, Audi og Porsche snakker stadig om at de skal komme med en ren elbil med lang rekkevidde. Eller var det en plugin hybrid? Nei, det var en ren elbil. Neida! Det ER en plugin hybrid. Sorry, gitt opp å følge med på hva avgjørelsen er i øyeblikket der i gården. :p
Det var vel en rekke av elbilene som nå er på markedet som man visste like lite om i 2010 som de elbilene Audi or Porsche sier de skal komme med. Så lenge de holder på med utvikling og slikt bak lukkede dører er ikke veien fra annonsering til den er tilgjengelig ikke nødvendigvis veldig lang.

Jeg tenker vi kan forvente at utviklingen av elbilene vil akselerere inn i de neste årene. I 2010 så de andre blprodusentene på Tesla og Nissan og tenkte at de kom til å floppe fullstendig, men dette har jo ikke blitt noe av. I stedet får flere og flere bilprodusenter øynene opp for at Nissan, VW, Tesla, osv har hatt suksess, og innser at de må begynne å produsere elbiler. Så klart, vi er ikke i mål i 2020, til det vil det ikke finnes tilstrekkelig batteriproduksjonskapasitet, men i 2020 vil elbilene være helt ustoppelig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. mai 2015, klokken 21:55
Av de mestselgende elbilene kan jeg ikke huske å ha hørt om Kia Soul og VW e-Up! e-Golf kanskje såvidt.

Når det gjelder e-Up!:  http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Up#e-up.21
SitatThe two-door Volkswagen e-up! zero-emissions concept debuted at the 63rd International Motor Show Germany in 2009

Når det gjelder Soul så regnet jeg ikke helt den som "nevneverdig salg", men greit nok, kan gi deg den - da er det to på listen.


Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. mai 2015, klokken 21:55
Det var vel en rekke av elbilene som nå er på markedet som man visste like lite om i 2010 som de elbilene Audi or Porsche sier de skal komme med. Så lenge de holder på med utvikling og slikt bak lukkede dører er ikke veien fra annonsering til den er tilgjengelig ikke nødvendigvis veldig lang.

For så vidt sant, men altså, disse - Audi og Porsche - vet vi altså om, og vi vet såpass at vi vet det er - eller må være - en intern drakamp i konsernet om hvorvidt de skal satse på rene elbiler eller plugins. Og bare det alene er jo en positiv utvikling vi kan glede oss over, men når vi altså vet at de ikke vet hva de skal satse på så vil ikke jeg satse noen penger på at de har en god elbil med tilstrekkelig rekkevidde (som jeg beskrev høyere oppe) noe før 2020. Kanskje i 2020? Kanskje enda senere. VW har snakket ullent om å komme med lengre rekkevidde på sine modeller, men har i alle fall offentlig godt ut med en politikk som at de IKKE skal satse på batteriproduksjonen som skal gjøre det mulig, og derfor tviler jeg på at de klarer å levere dette i noen volum før etter 2020. Regner egentlig med at det vil gjelde hele VAG konsernet. Mercedes har snakket om en gang rundt 2022 eller var det enda senere?

BMW ser ut til å satse kun på plugins foreløpig. Klart, de KAN ha ett hemmelig kort i ermet, og er vel det beste kortet for en ny overraskelse før 2020. Men holder ikke pusten her heller :p Nest etter BMW er vel Ford det mest usikre kortet. Eller, GM er vel mer usikkert - den andre veien. De har lovet, men jeg vet ikke helt om jeg tror på det de lover...


Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. mai 2015, klokken 21:55
Jeg tenker vi kan forvente at utviklingen av elbilene vil akselerere inn i de neste årene. I 2010 så de andre blprodusentene på Tesla og Nissan og tenkte at de kom til å floppe fullstendig, men dette har jo ikke blitt noe av. I stedet får flere og flere bilprodusenter øynene opp for at Nissan, VW, Tesla, osv har hatt suksess, og innser at de må begynne å produsere elbiler. Så klart, vi er ikke i mål i 2020, til det vil det ikke finnes tilstrekkelig batteriproduksjonskapasitet, men i 2020 vil elbilene være helt ustoppelig.

Er nettopp det - jeg tror ikke det vil være tilstrekkelig batteriproduksjonskapasitet før ETTER 2020. Tesla kommer til å stikke av med (nesten) alt de selv/Panasonic klarer å få produsere inkl. GF. Nissan (Renault) og GM vil stikke av med det meste LG klarer. Resten må de øvrige produsentene sloss om - til både BEV, PHEV og hydrogenbiler - frem til kapasiteten økes betraktelig. Når vi nærmer oss 2025 tror jeg nok dine spådommer for 2020 slår til. Håper så klart jeg tar feil...

På bakgrunn av det over har jeg igrunnen sett på 2020 som det året det er naturlig å begynne prosessen med å fase ut elbilfordelene. Ikke avslutte den :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

#11
Sitat fra: Amoss på tirsdag 12. mai 2015, klokken 23:11På bakgrunn av det over har jeg igrunnen sett på 2020 som det året det er naturlig å begynne prosessen med å fase ut elbilfordelene. Ikke avslutte den :p
Jeg tenker man må ha en god forståelse av hva det vil si at elbilfordelene er utfaset. Det er ikke slik at etter elbilfordelene er utfaset så vil en Model S koste det samme som en BMW M5. Jeg ser på elbilfordelene som utfaset når man avgiftsbelegger elbiler med mva og en minimal engangsavgift.

I og med at elbilene er de reneste bilene på markedet er det naturlig at de forblir de minst skattlagte bilene utover mva. Dette handler egentlig ikke om insentiver, men om hvordan man bør legge opp avgiftsmodellen. (Og her varsler jo regjeringen at det som skal vektlegges er CO2, NOX og til en viss grad vekt.) I 2021, etter elbilfordelene er utfaset, bør altså en Model 3 til 250.000 kroner før skatt altså koste noe slikt som 330.000 kroner (62,5k i mva og 17,5k i engangsavgift). Dette er fortsatt fullstendig konkurransedyktig for en premium elbil med 400 km rekkevidde, gode ytelser, lave driftskostnader, osv.

De andre insentivene (utover fritak for mva og engangsavgift) har mindre betydning, og ville nok knapt merkes i etterspørselen for elbiler om de ble fjernet i morgen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. mai 2015, klokken 23:37
Jeg tenker man må ha en god forståelse av hva det vil si at elbilfordelene er utfaset. Det er ikke slik at etter elbilfordelene er utfaset så vil en Model S koste det samme som en BMW M5. Jeg ser på elbilfordelene som utfaset når man avgiftsbelegger elbiler med mva og en minimal engangsavgift.

Joda, er klar over dette, så ingen uenighet her :)


Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. mai 2015, klokken 23:37
I 2021, etter elbilfordelene er utfaset, bør altså en Model 3 til 250.000 kroner før skatt altså koste noe slikt som 330.000 kroner (62,5k i mva og 17,5k i engangsavgift). Dette er fortsatt fullstendig konkurransedyktig for en premium elbil med 400 km rekkevidde, gode ytelser, lave driftskostnader, osv.

Joda, men hvor "premium"  kommer så denne basisutgaven til å være?  Tviler ikke at en topp-spekket Model 3 kan gå som "premium", men neppe den til 250k/330k. Og joda, en bil med basispris på 330k er mye mer tilgjengelig for "folk flest" enn TMS som starter på drøye 550k. Men er nok også mange som "faller av" når prisen bikker 300k, og heller velger en billigere fossilbil - selv om den blir dyrere når man regner inn TCO over tid. Selv Leaf vil jo nærme seg 300k barrieren når incentivene er avviklet.


Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. mai 2015, klokken 23:37
De andre insentivene (utover fritak for mva og engangsavgift) har mindre betydning, og ville nok knapt merkes i etterspørselen for elbiler om de ble fjernet i morgen.

Vel, om du ser responsen fra enkelte selv her på disse forumene de siste dagene så virker det ikke slik. Men klart, det kan jo være bare noen få som "skriker høyt" uten at det får noen praktisk betydning. Men personlig er bompengefritaket ett viktig incentiv, om ikke så mye økonomisk som psykologisk da jeg er prinsipielt motstander mot bompenger overhode. Men jeg vil nok allikevel satse på at jeg får meg Model 3 når den kommer på tross av evnt. bompenger, men det blir mer av ideologiske årsaker enn økonomiske. Men det forutsetter at jeg ikke føler jeg blir "loppet" av staten for å velge det jeg mener er best for samfunnet. Og hva som skal til for det, det ser jeg når den dagen kommer hvor det er aktuelt :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på onsdag 13. mai 2015, klokken 00:07Joda, men hvor "premium"  kommer så denne basisutgaven til å være?  Tviler ikke at en topp-spekket Model 3 kan gå som "premium", men neppe den til 250k/330k. Og joda, en bil med basispris på 330k er mye mer tilgjengelig for "folk flest" enn TMS som starter på drøye 550k. Men er nok også mange som "faller av" når prisen bikker 300k, og heller velger en billigere fossilbil - selv om den blir dyrere når man regner inn TCO over tid. Selv Leaf vil jo nærme seg 300k barrieren når incentivene er avviklet.
De rimeligste versjonene av Leaf, Soul, osv vil nok havne opp mot 300k. Men det er i dag. Det er masse tid til å få ned prisene frem til 2020. Jeg tenker vi vil trolig se at prisen på de billigste modellene kuttes når konkurransen spisser seg til. Fra i-MiEV ble lansert har vel prisen nærmere halvert seg på grunn av den tøffe konkurransen.

Når det gjelder Model 3 kan man jo sammenligne 330k med prisen på en e-golf eller i3. 330k er ikke ulikt prisen man kan betale for disse bilene. Og de selger ganske bra. Model 3 kan man forvente har over dobbel rekkevidde av disse bilene, 0-100 sikkert i området av 6 sekunder på rimeligste modell, 15-17" touchskjerm er nok fort vekk standard, samt automatisk oppdateringer, osv. Hvis man går opp til en bil til 400-500k, så kan man nok fort ende opp med en veldig godt utstyrt bil med AWD, 0-100 på 3-4 sekunder, alt mulig av autopilot utstyr, osv.

Model 3 vil kanskje ikke fullstendig utradere salget av andre biler, men den vil nok selge veldig godt, selv med avgifter.
Sitat fra: Amoss på onsdag 13. mai 2015, klokken 00:07Vel, om du ser responsen fra enkelte selv her på disse forumene de siste dagene så virker det ikke slik. Men klart, det kan jo være bare noen få som "skriker høyt" uten at det får noen praktisk betydning. Men personlig er bompengefritaket ett viktig incentiv, om ikke så mye økonomisk som psykologisk da jeg er prinsipielt motstander mot bompenger overhode. Men jeg vil nok allikevel satse på at jeg får meg Model 3 når den kommer på tross av evnt. bompenger, men det blir mer av ideologiske årsaker enn økonomiske. Men det forutsetter at jeg ikke føler jeg blir "loppet" av staten for å velge det jeg mener er best for samfunnet. Og hva som skal til for det, det ser jeg når den dagen kommer hvor det er aktuelt :)
Enig i at bompengene er det viktigste insentivet utover fritak for mva og engangsavgift. Men for folk flest er det ikke snakk om enorme beløp per år.

Og de som faktisk setter seg ned og regner TCO vil jo ta med drivstoffbesparelsene, mens de som ikke setter seg ned og regner TCO vil se mest på kjøpsprisen. Om bompengene ble fjernet i morgen ville nok man få færre personer som kjøper elbil som en ren pendlerbil for bruk gjennom bomringen og i kollektivfelt, men det er jo ikke blant denne kjøpergruppen veksten er størst. Elbil har størst vekst i distriktene, der det er ikke like viktig med de andre insentivene. Om insentivene utover fritak for mva og engangsavgift ble fjernet i morgen ville trolig salget få seg en liten knekk, men nå nye høyder innen ett år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sele

Når vi snakker elbil så må vi forholde oss til 2 grupper, tesla i en gruppe og de andre i neste. Dette pga rekkevidde som IKKE kan sammenlignes opp imot hverandre på disse bilene. Jeg hadde aldri kjøpt elbil hvis jeg måtte gitt over 300k for en bil med rekkevidde under 200 km noe som for øvrig ikke er reelt.

Hvis nevnte avgifter kommer så sitter jeg igjen med et gode kontra fossilbil og det er billig drivstoff,men med en bil med alt for dårlig rekkevidde. Vi kan ikke forholde oss til hva som kanskje kommer vi må forholde oss til dagens biler. Sammenlignet med dagens biler så har de fleste elbiler for dårlig rekkevidde kontra fossilbil. Dette tror ikke jeg endrer seg de neste år uten betydelige pris hopp.

Dagens elbiler utenom Tesla er ikke konkurransedyktige med fossilbil pga rekkevidde. Derfor burde godene blitt videreført.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA