Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: R20T felger (Audi R8 V10?)

Startet av HelectriC, torsdag 11. juni 2015, klokken 13:58

« forrige - neste »

kjølholdt

jeg vil anbefale denne videoen med koenigsegg fra ca 7 -8 min ut i videoen. Han forklarer det ganske greit
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140210/christian-von-koenigsegg-hyllar-elbilar-och-sagar-bmw-m5
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 13. mai 2015, klokken 08:02
De rimeligste versjonene av Leaf, Soul, osv vil nok havne opp mot 300k. Men det er i dag. Det er masse tid til å få ned prisene frem til 2020. Jeg tenker vi vil trolig se at prisen på de billigste modellene kuttes når konkurransen spisser seg til. Fra i-MiEV ble lansert har vel prisen nærmere halvert seg på grunn av den tøffe konkurransen.

Sant nok dette. Men det er jo ikke bare i-MiEV som har sunket i pris, Leaf har også sunket en del de siste årene, og skal scenarioet vi har snakket om slå til, så skal den få en kraftig oppgradert batteripakke for å øke kjørelengden. Skal de havne stort under Model 3 i pris må de nok få en like god prisreduksjon på sine battericeller som Tesla satser på i sin GF.

Når det gjelder trillingene så føler jeg igrunnen - nettopp basert på denne prisutviklingen du påpeker - er i ferd med å falle helt ut av markedet. Enten vil man finne ut at de tjener så lite på bilene at de blir faset helt ut, eller så må de også komme med en oppgradering = høyere pris. Men hadde så klart vært fint om de kunne holde det gående som en "ultra-billig" kortrekkevidde by-bil. Er jo klart ett marked for det også.


Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 13. mai 2015, klokken 08:02
Når det gjelder Model 3 kan man jo sammenligne 330k med prisen på en e-golf eller i3. 330k er ikke ulikt prisen man kan betale for disse bilene. Og de selger ganske bra. Model 3 kan man forvente har over dobbel rekkevidde av disse bilene, 0-100 sikkert i området av 6 sekunder på rimeligste modell, 15-17" touchskjerm er nok fort vekk standard, samt automatisk oppdateringer, osv. Hvis man går opp til en bil til 400-500k, så kan man nok fort ende opp med en veldig godt utstyrt bil med AWD, 0-100 på 3-4 sekunder, alt mulig av autopilot utstyr, osv.

Sant nok, kan være jeg "krisemaksimerte" litt mye her. Har nok en sammenheng med at jeg hadde satt meg ett mentalt tak på 300k for denne bilen basert på den prisen bilen ville fått med den kursen dollaren hadde da prisen ble lansert :p  Sett i forhold til den prisen (da var $35k under 200k NOK + "europatillegg") så blir 330k og opp ett ganske stort hopp - men alt skyldes jo ikke mva/engangsavgift.

Men mener allikevel at basert på hva man i dag VET om markedet forover (eller har kvalifiserte antagelser om - rene gjetninger og forhåpninger holdt utenom), så er 2020 for tidlig for å ha faset ut fordelene.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 13. mai 2015, klokken 08:02
Og de som faktisk setter seg ned og regner TCO vil jo ta med drivstoffbesparelsene, mens de som ikke setter seg ned og regner TCO vil se mest på kjøpsprisen.

Det jeg snakket om var om man regnet på TCO eller ei, men at om en bil havner over det nivået man kan strekke seg til, så er bilen utilgjengelig uansett om den hadde blitt billigere over noen år. Da må man ta til takke med en billigere bil med event. høyere driftskostnader.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 13. mai 2015, klokken 08:02
Om bompengene ble fjernet i morgen ville nok man få færre personer som kjøper elbil som en ren pendlerbil for bruk gjennom bomringen og i kollektivfelt, men det er jo ikke blant denne kjøpergruppen veksten er størst. Elbil har størst vekst i distriktene, der det er ikke like viktig med de andre insentivene.

Ikke glem at det er i distriktene bommene har størst vekst også :p  Fra og med sist mandag økte antall bommer i mitt nærområde fra 4 til 12, og ja, jeg bor i alle fall ikke sentralt...

(Økningen teller bommen begge veier, da de tidligere bare var enveis.)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sven erik

ja 2020 er for tidlig  og elbil foreningen sentralt mener vi må trappe ned da   men senest i dag fikk norge klager for at vi ikke tenkte nokk miljø   vi må nokk tenke  og ha fordelene til det er minst 50% elbiler  men ja kolektiv feltet ryker nokk  før det men da burde en snakke  eget felt for elbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA