Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: R20T felger (Audi R8 V10?)

Startet av HelectriC, torsdag 11. juni 2015, klokken 12:30

« forrige - neste »

HelectriC

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. mai 2015, klokken 16:05
Sitat fra: Car-El på tirsdag 12. mai 2015, klokken 15:31
Kort versjon: JA.

Lengere versjon: Ja, men det er forskjell i kablene. Det finnes 16A-kabler og 32A-kabler. Det eneste som skjer om det er en 16A-kabel er at du får bare trekke 11kW selv om Teslaen din har dobbeltlader og Mode3-boksen kan levere 22kW.  Om du da havner på en 1~fase 230V 32A Mode3-boks med en 16A kabel så blir det ladet med 3,7kW isteden for 7,4kW.

Uansett så kan du bruke alt av kabler med Type2-Type2 omhverandre ved lading på en Mode3-boks som har en Type2-kontakt.

Det stemmer dessverre ikke. En god del 32A ladebokser gir ikke strøm overhodet om man har en 16A kabel. Man bør derfor anskaffe en 32A kabel, selv til bil med 16A lader.

Sjekket Type 2 fra eGolfen og den er kun 16A. Betyr dette da at det på noen Type 2 punkter ikke er mulig å lade i det hele tatt? dette ville vært merkelig for da kan en eGolf ikke bruke noen av type 2 punktene??
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: HelectriC på fredag 15. mai 2015, klokken 13:58
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. mai 2015, klokken 16:05
Sitat fra: Car-El på tirsdag 12. mai 2015, klokken 15:31
Kort versjon: JA.

Lengere versjon: Ja, men det er forskjell i kablene. Det finnes 16A-kabler og 32A-kabler. Det eneste som skjer om det er en 16A-kabel er at du får bare trekke 11kW selv om Teslaen din har dobbeltlader og Mode3-boksen kan levere 22kW.  Om du da havner på en 1~fase 230V 32A Mode3-boks med en 16A kabel så blir det ladet med 3,7kW isteden for 7,4kW.

Uansett så kan du bruke alt av kabler med Type2-Type2 omhverandre ved lading på en Mode3-boks som har en Type2-kontakt.

Det stemmer dessverre ikke. En god del 32A ladebokser gir ikke strøm overhodet om man har en 16A kabel. Man bør derfor anskaffe en 32A kabel, selv til bil med 16A lader.

Sjekket Type 2 fra eGolfen og den er kun 16A. Betyr dette da at det på noen Type 2 punkter ikke er mulig å lade i det hele tatt? dette ville vært merkelig for da kan en eGolf ikke bruke noen av type 2 punktene??

Det betyr at en eGolf med 16A kabel kan oppleve problemer, mens en eGolf med 32A kabel ikke vil oppleve problemer samme sted. eGolf kan altså fint lade "over alt", såfremt den ikke kommer med en kabel som fører til at ladestasjonen ikke vil levere strøm. Hvor stor andel av type2 punktene som innehar en slik begrensning aner jeg ikke :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. mai 2015, klokken 16:05
Det stemmer dessverre ikke. En god del 32A ladebokser gir ikke strøm overhodet om man har en 16A kabel. Man bør derfor anskaffe en 32A kabel, selv til bil med 16A lader.

Har du noe kjennskap til hvorfor dette problemet oppstår? Kan det være at bil med dobbeltlader prøver å trekke 32A, men at boksen (eller bilen) oppdager at kabelen ikke kan levere dette og avbryter ladingen? Slik at bil med enkeltlader, eller f.eks. eGolf som ikke trekker mer, fint kan lade der? Eller er det noen annen årsak bak?

Ble bare nysgjerrig på hva dette kunne komme av. Logisk sett burde man ikke ha problemer med å lade på 16A selv om boksen kan levere mer, så høres mest ut som en feil i boks og/eller bil.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på fredag 15. mai 2015, klokken 16:07
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. mai 2015, klokken 16:05
Det stemmer dessverre ikke. En god del 32A ladebokser gir ikke strøm overhodet om man har en 16A kabel. Man bør derfor anskaffe en 32A kabel, selv til bil med 16A lader.

Har du noe kjennskap til hvorfor dette problemet oppstår? Kan det være at bil med dobbeltlader prøver å trekke 32A, men at boksen (eller bilen) oppdager at kabelen ikke kan levere dette og avbryter ladingen? Slik at bil med enkeltlader, eller f.eks. eGolf som ikke trekker mer, fint kan lade der? Eller er det noen annen årsak bak?

Ble bare nysgjerrig på hva dette kunne komme av. Logisk sett burde man ikke ha problemer med å lade på 16A selv om boksen kan levere mer, så høres mest ut som en feil i boks og/eller bil.

Problemet er EU-regler og elsikkerhet. Om man bruker en 16A kabel på en 32A stolpe og har en bil som kan trekke 32A skal ikke bilen trekke mer enn 16A, ut fra motstandskodingen på kabelen. Men dette er ikke sikkert nok, en 16A kabel skal sikres med 16A. Derfor må det i stolpen finnes to separate strømveier. Både en 16A sikring med tilhørende kontaktor, og en 32A sikring med tilhørende kontaktor. Om stolpen oppdager en 16A kabel aktiveres den kontaktoren som tilhører 16A sikringen, oppdages en 32A kabel aktiveres den kontaktoren som tilhører 32A sikringen. Hvis stolpen kun har 32A sikring aktiveres ikke kontaktoren om man prøver seg med en 16A kabel, og man får ikke ladet. Dessverre er det foreløpig mange stolper som ikke har separate strømveier da dette ikke var noe man tenkte på i starten. Problemet blir nok mindre etterhvert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

HelectriC

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. mai 2015, klokken 16:34
Sitat fra: Amoss på fredag 15. mai 2015, klokken 16:07
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. mai 2015, klokken 16:05
Det stemmer dessverre ikke. En god del 32A ladebokser gir ikke strøm overhodet om man har en 16A kabel. Man bør derfor anskaffe en 32A kabel, selv til bil med 16A lader.

Har du noe kjennskap til hvorfor dette problemet oppstår? Kan det være at bil med dobbeltlader prøver å trekke 32A, men at boksen (eller bilen) oppdager at kabelen ikke kan levere dette og avbryter ladingen? Slik at bil med enkeltlader, eller f.eks. eGolf som ikke trekker mer, fint kan lade der? Eller er det noen annen årsak bak?

Ble bare nysgjerrig på hva dette kunne komme av. Logisk sett burde man ikke ha problemer med å lade på 16A selv om boksen kan levere mer, så høres mest ut som en feil i boks og/eller bil.

Problemet er EU-regler og elsikkerhet. Om man bruker en 16A kabel på en 32A stolpe og har en bil som kan trekke 32A skal ikke bilen trekke mer enn 16A, ut fra motstandskodingen på kabelen. Men dette er ikke sikkert nok, en 16A kabel skal sikres med 16A. Derfor må det i stolpen finnes to separate strømveier. Både en 16A sikring med tilhørende kontaktor, og en 32A sikring med tilhørende kontaktor. Om stolpen oppdager en 16A kabel aktiveres den kontaktoren som tilhører 16A sikringen, oppdages en 32A kabel aktiveres den kontaktoren som tilhører 32A sikringen. Hvis stolpen kun har 32A sikring aktiveres ikke kontaktoren om man prøver seg med en 16A kabel, og man får ikke ladet. Dessverre er det foreløpig mange stolper som ikke har separate strømveier da dette ikke var noe man tenkte på i starten. Problemet blir nok mindre etterhvert.

Bare for å forstå hele bildet; en Model S uten doppeltlader har altså ikke noe bruk for en 32A kabel annet enn om stolpen kun klarer å levere 32A? Men raskere går det likevel ikke å lade med enkeltlader i bilen?
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: HelectriC på fredag 15. mai 2015, klokken 21:57
Bare for å forstå hele bildet; en Model S uten doppeltlader har altså ikke noe bruk for en 32A kabel annet enn om stolpen kun klarer å levere 32A? Men raskere går det likevel ikke å lade med enkeltlader i bilen?

Korrekt. Og Tesla selger kun 32A kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

Æ føle æ blei klokere av å lese denne tråden.
Takk jkirkebo
:)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

elektrolux

Jeg ble egentlig bare forvirret.

Bruker du e-Golf sin kabel på en Tesla med dobbeltlader får du kun inn 16A og kun 1 fase, altså 3,6 kW lading.

Bruker du en 32A 3 fase kabel får du inntill 22 kW lading om ladepunktet forøvrig støtter dette.

Vi selger forøvrig 4 m versjoner av disse 3 fase 32A kablene for kr 1790.- inkl moms og 1990.- for en 6 meter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HelectriC

Prøvde idag type 2 fra eGolfen og det funket veldig bra. Fikk ca 40 km i løpet av 2.5tim.
Eneste jeg ikke helt forstod er hvordan man skal få ut kontakten fra bilen? På den vanlige shukon og Superchargern er det en liten knapp på kontakten som åpner ladeluken og som låser opp kontakten når den sitter i bilen, men på type2 er det ikke slik knapp. Jeg måtte da in i bilen for å trykke på "open charge port" Finnes det ikke noe enklere metode?
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

mrjalle

Sitat fra: HelectriC på søndag 17. mai 2015, klokken 19:40
Finnes det ikke noe enklere metode?

Dobbeltklikk på taket på nøkkelen :-)

HelectriC

Sitat fra: mrjalle på søndag 17. mai 2015, klokken 21:40
Sitat fra: HelectriC på søndag 17. mai 2015, klokken 19:40
Finnes det ikke noe enklere metode?

Dobbeltklikk på taket på nøkkelen :-)

Ahh, det skal jeg huske! Takker:-)
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA