Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: R20T felger (Audi R8 V10?)

Startet av HelectriC, torsdag 11. juni 2015, klokken 12:30

« forrige - neste »

HelectriC

Mulig dette er tatt opp i annen tråd, men jeg lurer på om det spiller noen rolle hva type2-kabel man kan bruke til TMS? jeg fikk med en type2 til eGolfen, kontakten ser ut å være samme in i bilen. Kan jeg bruke denne? eller må man ha en fra Tesla?
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Elkjell

Type 2 kabel ( mennekes mode 3 type 2 for å være helt nøyaktig )
er en standard kabel som skal passe alle biler med type 2 kontakt.

Effekten du får er avhengig av bilens lader.
solgt S85 - solgt S85D - bestilt model 3 - reservert model Y -kjører X75D

Car-El

Kort versjon: JA.

Lengere versjon: Ja, men det er forskjell i kablene. Det finnes 16A-kabler og 32A-kabler. Det eneste som skjer om det er en 16A-kabel er at du får bare trekke 11kW selv om Teslaen din har dobbeltlader og Mode3-boksen kan levere 22kW.  Om du da havner på en 1~fase 230V 32A Mode3-boks med en 16A kabel så blir det ladet med 3,7kW isteden for 7,4kW.

Har også hørt om at det finnes 1~fase utgaver av denne kabelen. Allså Type2-Type2 kabelen. Men det må æ si at æ e ikke sikker på om det sant.



Uansett så kan du bruke alt av kabler med Type2-Type2 omhverandre ved lading på en Mode3-boks som har en Type2-kontakt.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

HelectriC

takk for svar!
da tar jeg med type2 fra eGolfen på ferie med Tesla. Man vet jo aldri om man får bruk for den;-)
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Car-El på tirsdag 12. mai 2015, klokken 15:31
Kort versjon: JA.

Lengere versjon: Ja, men det er forskjell i kablene. Det finnes 16A-kabler og 32A-kabler. Det eneste som skjer om det er en 16A-kabel er at du får bare trekke 11kW selv om Teslaen din har dobbeltlader og Mode3-boksen kan levere 22kW.  Om du da havner på en 1~fase 230V 32A Mode3-boks med en 16A kabel så blir det ladet med 3,7kW isteden for 7,4kW.

Uansett så kan du bruke alt av kabler med Type2-Type2 omhverandre ved lading på en Mode3-boks som har en Type2-kontakt.

Det stemmer dessverre ikke. En god del 32A ladebokser gir ikke strøm overhodet om man har en 16A kabel. Man bør derfor anskaffe en 32A kabel, selv til bil med 16A lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: HelectriC på tirsdag 12. mai 2015, klokken 15:48
takk for svar!
da tar jeg med type2 fra eGolfen på ferie med Tesla. Man vet jo aldri om man får bruk for den;-)

Den er kin 1-fase og vil gi ulidelig treg lading på 11kW punkter. På 22kW er det ikke sikker du får ladet i det hele tatt. Bedre enn ingen kabel, men jeg vil nok anbefale å anskaffe en 3-fase 32A kabel.

Tesla er såvidt jeg vet billigst på disse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RonnyØ

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. mai 2015, klokken 16:05
Sitat fra: Car-El på tirsdag 12. mai 2015, klokken 15:31
Kort versjon: JA.

Lengere versjon: Ja, men det er forskjell i kablene. Det finnes 16A-kabler og 32A-kabler. Det eneste som skjer om det er en 16A-kabel er at du får bare trekke 11kW selv om Teslaen din har dobbeltlader og Mode3-boksen kan levere 22kW.  Om du da havner på en 1~fase 230V 32A Mode3-boks med en 16A kabel så blir det ladet med 3,7kW isteden for 7,4kW.

Uansett så kan du bruke alt av kabler med Type2-Type2 omhverandre ved lading på en Mode3-boks som har en Type2-kontakt.

Det stemmer dessverre ikke. En god del 32A ladebokser gir ikke strøm overhodet om man har en 16A kabel. Man bør derfor anskaffe en 32A kabel, selv til bil med 16A lader.
Står sikkert på kabelen i bilen, men hva har vi som kjøpte den med bilen fra Tesla?
Husqvarna Automower 320

jkirkebo

Sitat fra: RonnyØ på tirsdag 12. mai 2015, klokken 16:15
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. mai 2015, klokken 16:05
Sitat fra: Car-El på tirsdag 12. mai 2015, klokken 15:31
Kort versjon: JA.

Lengere versjon: Ja, men det er forskjell i kablene. Det finnes 16A-kabler og 32A-kabler. Det eneste som skjer om det er en 16A-kabel er at du får bare trekke 11kW selv om Teslaen din har dobbeltlader og Mode3-boksen kan levere 22kW.  Om du da havner på en 1~fase 230V 32A Mode3-boks med en 16A kabel så blir det ladet med 3,7kW isteden for 7,4kW.

Uansett så kan du bruke alt av kabler med Type2-Type2 omhverandre ved lading på en Mode3-boks som har en Type2-kontakt.

Det stemmer dessverre ikke. En god del 32A ladebokser gir ikke strøm overhodet om man har en 16A kabel. Man bør derfor anskaffe en 32A kabel, selv til bil med 16A lader.
Står sikkert på kabelen i bilen, men hva har vi som kjøpte den med bilen fra Tesla?

Tesla har bare levert 3x32A kabler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

_Christian

Koster forøvrig ikke mange kronene hos Tesla.

HelectriC

Sitat fra: _Christian på tirsdag 12. mai 2015, klokken 23:01
Koster forøvrig ikke mange kronene hos Tesla.

ok, jeg trodde den kostet 3-4k? er det bare noen hundringer så er det greit.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Leif1

Den skal koste knappe 2000,- hos Tesla tror jeg. (Inkl mva.)
En sånn må du bare ha. Det er jo "bensinslangen" din.
Konvertitt fra S til X

HelectriC

Sitat fra: Leif1 på onsdag 13. mai 2015, klokken 10:53
Den skal koste knappe 2000,- hos Tesla tror jeg. (Inkl mva.)
En sånn må du bare ha. Det er jo "bensinslangen" din.

Må ha er nok lit å ta i. Har egentlig aldri bruk for den annet enn som ekstra forsikring når vi skal til utlandet. Bruker hovedsakelig supercharger, men kan jo være greit å ha en type2 med. Og da tenkte jeg ta den fra eGolfen, ser ikke helt vitsen å kjøpe en ny for den ene gangen jeg kanskje får bruk for den.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: HelectriC på onsdag 13. mai 2015, klokken 18:13
Må ha er nok lit å ta i. Har egentlig aldri bruk for den annet enn som ekstra forsikring når vi skal til utlandet. Bruker hovedsakelig supercharger, men kan jo være greit å ha en type2 med. Og da tenkte jeg ta den fra eGolfen, ser ikke helt vitsen å kjøpe en ny for den ene gangen jeg kanskje får bruk for den.

Nei, hvis du aldri bruker offentlig saktelading eller semihurtiglading så trenger du den ikke. Men alle nye ladeplasser bygges med Type 2 uttak nå, ganske mange av de helt uten schuko. Så etterhvert vil den store majoriteten av ladeplasser være basert på Type 2 uttak.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HelectriC

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. mai 2015, klokken 18:23
Sitat fra: HelectriC på onsdag 13. mai 2015, klokken 18:13
Må ha er nok lit å ta i. Har egentlig aldri bruk for den annet enn som ekstra forsikring når vi skal til utlandet. Bruker hovedsakelig supercharger, men kan jo være greit å ha en type2 med. Og da tenkte jeg ta den fra eGolfen, ser ikke helt vitsen å kjøpe en ny for den ene gangen jeg kanskje får bruk for den.

Nei, hvis du aldri bruker offentlig saktelading eller semihurtiglading så trenger du den ikke. Men alle nye ladeplasser bygges med Type 2 uttak nå, ganske mange av de helt uten schuko. Så etterhvert vil den store majoriteten av ladeplasser være basert på Type 2 uttak.

Når vi er så langt og behovet er der så kjøper jeg en da. Prisen er da sikkert og gått ned til halvparten.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

sturle

Sitat fra: HelectriC på onsdag 13. mai 2015, klokken 22:07
Når vi er så langt og behovet er der så kjøper jeg en da. Prisen er da sikkert og gått ned til halvparten.
Og dersom du reiser til Tyskland eller andre land med ein godt utbygd offentleg ladeinfrastruktur, vil du finne at alle krev Type2-kabel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA