Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium Center Console

Startet av Mippen, torsdag 11. juni 2015, klokken 10:54

« forrige - neste »

E_S

Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. juli 2015, klokken 02:10
Da må jeg få tak i danske støpsler av god kvalitet. Noe som ikke har vist seg å være særlig lett. Og siden Tesla har tilbudt danske adaptere i Norge har vel heller ikke behovet vært det største...

Mener Tsjekkia/Slovakia bruker samme grunndesign på støpsel/kontakt som Danmark med en ekstra pinne i stedet for den "vanlige" jordingen, men speilvendt hvor pinnen sitter i kontakten på type E som er i Polen/Tsjekkia/Slovakia mens den har annen fasong og sitter i støpselet på den gamle danske. De går ikke om hverandre.

Jeg har i hvert fall et solid støpsel med både hull for ekstra pinne og "vanlig" jording jeg kjøpte der for en stund siden, men det tok litt tid å finne noe som var laget for 2,5mm2 kabel til en skjøteledning. Det fungerer på vanlig Schuko og type E som man har i Polen/Tsjekkia/Slovakia, men det gjør også de fleste kabler direkte.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

sjokomelk

Sitat fra: E_S på søndag 12. juli 2015, klokken 09:47
Mener Tsjekkia/Slovakia bruker samme støpsel/kontakt som Danmark med en ekstra pinne i stedet for den "vanlige" jordingen.
Tsjekkia og Slovakia bruker den franske kontakten med jordpinne som kommer ut fra veggen. Men det kan være at fase og nøytral er koblet motsatt av en fransk kontakt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Elliot

Sitat fra: sjokomelk på mandag 13. juli 2015, klokken 18:54
Sitat fra: E_S på søndag 12. juli 2015, klokken 09:47
Mener Tsjekkia/Slovakia bruker samme støpsel/kontakt som Danmark med en ekstra pinne i stedet for den "vanlige" jordingen.
Tsjekkia og Slovakia bruker den franske kontakten med jordpinne som kommer ut fra veggen. Men det kan være at fase og nøytral er koblet motsatt av en fransk kontakt.

Skal ikke vår UMC schuko adapter virke med den tsjekkiske schuko?
Det ser ut slik i den vedlagte bilde av vår type F vs. tsjekkisk type E Schuko:
Elliot, vår S85D levert Mar-2015
#2, Blå Nissan Leaf Tekna fra Jan-2014

E_S

Får ikke frem bildet, men det aller meste jeg har sett av jordede støpsler i senere tid fungerer både med "vanlig" Shuko og sånn som på bildet der med pinne i kontakten.

Elliot

Takk,

Insuild, min first gang med bilde  :o, Kanskje du kan se bildet nå?
Elliot, vår S85D levert Mar-2015
#2, Blå Nissan Leaf Tekna fra Jan-2014

E_S

Ja, det er den typen der støpsel jeg har har sett på "nesten alt" de siste årene, og det funker jo på begge typer kontakter. :)

Nå ser jeg også hva den "danske kontakten" er. En slik kuriositet har jeg aldri sett, men jeg har knapt vært i Danmark annet enn på gjennomreise. Den kan bli kinkig, men så vidt jeg klarte å lese meg til er vanlig Schuko alternativt fransk/tsjekkisk etc. tillatt montert de siste 5-6 årene, så det blir sikkert den som blir dominerende etter hvert. :)

smurf

Tips for de som tar båt til Hirtshals: det en Harald Nyborg butikk i Hjørring  (http://www.harald-nyborg.dk) som selger Schuko adapter. Bare et par minutter å kjøre fra SC. De har butikker andre steder i DK også.
Funket utmerket å lade på hytta vi hadde leid. Ladet kun på 6A siden vi hadde god tid og ikke ville overbeviste anlegget.
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

Bjoris

Spurte Tesla Drammen om de hadde overgang til Dansk Shuko, men de hadde ikke hørt om dette en gang, ClahsOlson eller tilsvarende var tipset:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på tirsdag 21. juli 2015, klokken 01:25
Spurte Tesla Drammen om de hadde overgang til Dansk Shuko, men de hadde ikke hørt om dette en gang, ClahsOlson eller tilsvarende var tipset:)

Da er det muligens bare i Oslo de har liggende. Vet flere har kjøpt bl.a på Skøyen. Ellers fås de selvsagt hos Tesla i Danmark.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sjokomelk

Bare for å være pirkete så er det ingenting som heter "dansk Schuko". Det finnes Schuko som er den stikkontakten som er vanlig i Norge, og så finnes det "dansk stikkontakt med jord". Betegnelsen Schuko er ingen fellesnevner for begrepet "stikkontakt".
Eller for å være enda mer pirkete, så har vi "Type F" eller CEE 7/3 stikkontakter og danskene har "Type K".
Og støpselet på UMC til Tesla er av typen CEE 7/7 som passer i både CEE 7/3 (Type F) og CEE 7/5 (Type E - den franske stikkontakten).
::) :P
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA