Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor kan flere hurtiglade samtidig?

Startet av Sonus, torsdag 11. juni 2015, klokken 09:58

« forrige - neste »

Sonus

Håper noen kan hjelpe meg med følgende;

Jeg har en søyleborrmaskin arvet av min farfar som er 1-fas. Dessverre er mototren kaputt. Jeg rasket for noen år siden med meg en 3-fas elmotor fra Jula som jeg nå håper å få benyttet på enkelt 1-fas kurs inntil jeg får lagt opp 3-fas (blant annet til fremtidiglading m.m). Alt vil være 230V da vi ikke har 400V inntil huset.

Jeg har forstått det slik at jeg kan koble en kondensator mellom to av fasene for å få brukt 3-fas elmotoren på 1-fas kurs. Spørsmålet er hvordan type kondensator? Størrelse? Spenning?

Caspar

Google er din venn, søk på "hvordan bruke en 3 fas motor på 1 fas" og du får vite alt du trenger
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Gliderman

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Sonus

Sitat fra: Gliderman på torsdag 14. mai 2015, klokken 09:57
http://eliselektro.no/pdf-files/produkter/elkomponenter/passivekomponenter/Motorkondensatorer.pdf

I følge denne linken skal min 1,5kW elmotor ha (1500 x 0.075 ) 112,5uF.

Jeg koblet opp med 120uF i D-kobling uten start kondensator og den startet, men gikk svært sakt rundt og ble veldig varm fort. Spesielt ved belastning (søyleborrmaskin) Er dette fordi den ikke kommer opp i turtall fort nok? Har en 180-200uF startkondensator som jeg kan koble inn noen sekunder via bryter. Vil det hjelpe motoren i gang fortrere og dermed få den til å gå kaldere?

Sonus

Koblet inn en 200uF startkondensator og det løste problemet. Driftskondensatorene var ikke store nok til å starte elmotoren, men ok for å holde den gående når den først var startet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA