Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mulig å ettermontere DAB radio?

Startet av rmr, torsdag 11. juni 2015, klokken 09:51

« forrige - neste »

rmr

Skal til å bestille lade løsning hjemme, trenger tips i siste liten før jeg bestiller :)

Har 400v 3 fas anlegg. Ladestasjon har jeg vurdert som for dyr, kan i tillegg bare lade en bil om gangen, skal kjøpe en eUP i tillegg til Teslaen snart. Ønsker at begge kan lade samtidig.

Det jeg skal bestille :

- Rød plugg 400v 16A 3 FAS for Teslaen

- Egen 10a kurs for en eventuell e-UP.

· Montering av topolt 10A jordfeilautomat A-type i skap

· Montering av firepolt 16A jordfeilautomat A-type i skap (får 11 KW med denne løsningen)

· Fremlegg til og montering av IP44 Rundstift 5polt 16A CEE-kontakt

· Fremlegg til og montering av IP44 Schuko (vanlig stikkontakt)

Dette vil koste kr. 7.500,- inkl. mva. I tillegg kommer overspenningsvern kr. 1.990,-

Kommentarer på løsning? Kommentar til pris?

Alle tips mottas med takk!
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

rmr

Ingen som har noen innspill? Trenger litt rask tilbakemelding , siden det skal eventuelt bestilles i dag....

Det ser ok ut er også en tilbakemelding :)
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Car-El

No vet æ ingenting om e-Up! Så om du skal legge opp et system som du nevnte, så må det være på to separate kurser. For når e-Up!en trekker 10A av den ene fasen så er det bare 6A igjen til Teslaen. Og så vet ikke jeg om det går å justere ned ladeeffekten på e-Up!  Men uansett så vil æ anbefale å legge opp Mode3-lading for e-Up!en sin skyld. Schuko (vanelig huskontakt) er ikke noe som jeg vil anbefale. Industrikontaktene er noe helt annet.

Men søk hjelp på http://elbilhjelpen.no der tror jeg at dem kan være behjelpelig med en Mode3-boks med to Type2-kontakter/ledninger. Skulle ikke overraske meg om dem har system som deler strømmen om begge skulle lade samtidig.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

rmr

Sitat fra: Car-El på tirsdag 12. mai 2015, klokken 15:17
No vet æ ingenting om e-Up! Så om du skal legge opp et system som du nevnte, så må det være på to separate kurser. For når e-Up!en trekker 10A av den ene fasen så er det bare 6A igjen til Teslaen. Og så vet ikke jeg om det går å justere ned ladeeffekten på e-Up!  Men uansett så vil æ anbefale å legge opp Mode3-lading for e-Up!en sin skyld. Schuko (vanelig huskontakt) er ikke noe som jeg vil anbefale. Industrikontaktene er noe helt annet.

Men søk hjelp på http://elbilhjelpen.no der tror jeg at dem kan være behjelpelig med en Mode3-boks med to Type2-kontakter/ledninger. Skulle ikke overraske meg om dem har system som deler strømmen om begge skulle lade samtidig.

Takk for svar. Det blir satt opp separate kurser selvsagt.

Har valgt bort ladestasjon pga. kostnader , så derfor har jeg landet på denne løsningen. eUP vil da lade med 10a, og det er helt ok med min kones kjøre mønster (5 km til jobb). Teslaen får 16a 400v 3 Fas , så den vil få 11 KW , det holder i lange baner :)
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

_Christian

Sitat fra: rmr på tirsdag 12. mai 2015, klokken 09:00
Skal til å bestille lade løsning hjemme, trenger tips i siste liten før jeg bestiller :)

Har 400v 3 fas anlegg. Ladestasjon har jeg vurdert som for dyr, kan i tillegg bare lade en bil om gangen, skal kjøpe en eUP i tillegg til Teslaen snart. Ønsker at begge kan lade samtidig.

Det jeg skal bestille :

- Rød plugg 400v 16A 3 FAS for Teslaen

- Egen 10a kurs for en eventuell e-UP.

· Montering av topolt 10A jordfeilautomat A-type i skap

· Montering av firepolt 16A jordfeilautomat A-type i skap (får 11 KW med denne løsningen)

· Fremlegg til og montering av IP44 Rundstift 5polt 16A CEE-kontakt

· Fremlegg til og montering av IP44 Schuko (vanlig stikkontakt)

Dette vil koste kr. 7.500,- inkl. mva. I tillegg kommer overspenningsvern kr. 1.990,-

Kommentarer på løsning? Kommentar til pris?


Alle tips mottas med takk!


Denne løsningen vil ha mangler i forhold til dagen forskrifter. Du har ikke lov å kun bruke jordfeilbryter type A. Det må nå være Type B. Koster mer en type A, men beskytter mot glatte DC-feilenstrømmer som en type A ikke vil se.

Det er krav til at hvert punkt som skal brukes til lading av elbil, har sitt eget kortsluttning/overstrømsvern og egen jordfeilbryter.

Denne siden beskriver hvordan du lader elbil lovlig og trygt. Husk at det går mye strøm til en elbil og det over mange timer. Ikke noe å slurve med.

Christian

Johnny

Sitat fra: _Christian på tirsdag 12. mai 2015, klokken 22:59
Denne siden beskriver hvordan du lader elbil lovlig og trygt. Husk at det går mye strøm til en elbil og det over mange timer. Ikke noe å slurve med.

Er det noen spesiell grunn til at du antyder at denne karen her vil slurve når han spør om hvilken ladeløsning han skal legge opp hjemme?
TMS og eGolf.

rmr

Om dette ikke er lovlig , så blir jeg svært forundret , dette skal installeres av ett stort elektrikerfirma i Bergen...

Skal absolutt ikke slurve. Skal utfordre elektrikerfirmaet rundt jordfeilbryter type A. Takk for tips!

Andre innspill?
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Batteritralla

Hvorfor begrenser du anlegget til 10A kurs til E-Up? Små biler med lite batteri er jo de som har behov for å lade oftest og gjerne så hurtig som mulig. E-Up lader på 16A med annen kladd enn original. Jeg hadde lagt opp 16A kurs, gjerne på 4mm kabel. På denne hadde jeg også satt opp et CEE støpsel.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

rmr

Sitat fra: Batteritralla på onsdag 13. mai 2015, klokken 07:54
Hvorfor begrenser du anlegget til 10A kurs til E-Up? Små biler med lite batteri er jo de som har behov for å lade oftest og gjerne så hurtig som mulig. E-Up lader på 16A med annen kladd enn original. Jeg hadde lagt opp 16A kurs, gjerne på 4mm kabel. På denne hadde jeg også satt opp et CEE støpsel.

Eneste grunnen er at jeg har blitt fortalt at eUP ikke kan lade mer enn 10a utenom type2 ladestasjon, og den andre grunnen er at det er nok for vårt kjøremønster. Når du sier den kan ta imot 16a med en annen kladd , så får jeg ta en prat med elektrikeren , det koster jo ikke noe ekstra nesten. Takk for tips!

CEE støpsel, det er en vanlig Schuko ikke sant?
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Epleskreller

Jeg legger også opp ladestrøm til garasjen i disse dager.  Jeg har lagt en 5*10 pfxp i rør. Setter opp et eget fordelingsskap i garasjen med en 32A400V-trefasekurs med ladeboks og en 16A400V-trefase med stikkontakt(type rød med blå schuko på) Jeg vurderer kjøp av Zoe i tillegg til Model S. Uansett forsøker jeg å dimensjonere for fremtiden.

Elektriker sa til meg at jeg måtte ha B-vern og disse var dyrere..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Muffinman

Sitat fra: Johnny på onsdag 13. mai 2015, klokken 00:24
Sitat fra: _Christian på tirsdag 12. mai 2015, klokken 22:59
Denne siden beskriver hvordan du lader elbil lovlig og trygt. Husk at det går mye strøm til en elbil og det over mange timer. Ikke noe å slurve med.

Er det noen spesiell grunn til at du antyder at denne karen her vil slurve når han spør om hvilken ladeløsning han skal legge opp hjemme?
Hører vi Karpmann synge i det fjerne?
;D

Johnny

Sitat fra: rmr på onsdag 13. mai 2015, klokken 08:33
Sitat fra: Batteritralla på onsdag 13. mai 2015, klokken 07:54
Hvorfor begrenser du anlegget til 10A kurs til E-Up? Små biler med lite batteri er jo de som har behov for å lade oftest og gjerne så hurtig som mulig. E-Up lader på 16A med annen kladd enn original. Jeg hadde lagt opp 16A kurs, gjerne på 4mm kabel. På denne hadde jeg også satt opp et CEE støpsel.

Eneste grunnen er at jeg har blitt fortalt at eUP ikke kan lade mer enn 10a utenom type2 ladestasjon, og den andre grunnen er at det er nok for vårt kjøremønster. Når du sier den kan ta imot 16a med en annen kladd , så får jeg ta en prat med elektrikeren , det koster jo ikke noe ekstra nesten. Takk for tips!

CEE støpsel, det er en vanlig Schuko ikke sant?

CEE støpsler er de røde og blå!

Følger elektrikeren din med i timen, noe det er god grunn til å tro at han ikke gjør siden han ikke vet om kravet om type B vern, så har han ikke lov til å montere en schuco med mer en 10A sikring.
TMS og eGolf.

rmr

Sitat fra: Johnny på onsdag 13. mai 2015, klokken 09:42
Sitat fra: rmr på onsdag 13. mai 2015, klokken 08:33
Sitat fra: Batteritralla på onsdag 13. mai 2015, klokken 07:54
Hvorfor begrenser du anlegget til 10A kurs til E-Up? Små biler med lite batteri er jo de som har behov for å lade oftest og gjerne så hurtig som mulig. E-Up lader på 16A med annen kladd enn original. Jeg hadde lagt opp 16A kurs, gjerne på 4mm kabel. På denne hadde jeg også satt opp et CEE støpsel.

Eneste grunnen er at jeg har blitt fortalt at eUP ikke kan lade mer enn 10a utenom type2 ladestasjon, og den andre grunnen er at det er nok for vårt kjøremønster. Når du sier den kan ta imot 16a med en annen kladd , så får jeg ta en prat med elektrikeren , det koster jo ikke noe ekstra nesten. Takk for tips!

CEE støpsel, det er en vanlig Schuko ikke sant?

CEE støpsler er de røde og blå!

Følger elektrikeren din med i timen, noe det er god grunn til å tro at han ikke gjør siden han ikke vet om kravet om type B vern, så har han ikke lov til å montere en schuco med mer en 10A sikring.

Skal som sagt sjekke det med Type B vern , når det gjelder Schuco , så har han ikke foreslått mer enn 10a.
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

rmr

Da er bestilling oppdatert med Type B vern , og jeg går for 10a egen kurs til eUP. 16a tåler ikke en schuko etter det jeg skjønner pga varmgang , så det blir ikke lovlig , ønsker heller ikke å gå for en overgang til rødt/blått CEE kontakt. Må vel da få laget en spesiell kontakt ? Er det lovlig da?
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Johnny

Sitat fra: rmr på onsdag 13. mai 2015, klokken 10:58
Da er bestilling oppdatert med Type B vern , og jeg går for 10a egen kurs til eUP. 16a tåler ikke en schuko etter det jeg skjønner pga varmgang , så det blir ikke lovlig , ønsker heller ikke å gå for en overgang til rødt/blått CEE kontakt. Må vel da få laget en spesiell kontakt ? Er det lovlig da?

Det er mulig å bruke en slik en,

http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/Pr364551000

Så får du også kjøpt ladekladder med CCE støpsel, men da kan du like godt få montert en fast ladestasjon spør du meg.
TMS og eGolf.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA