Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av ob64, onsdag 10. juni 2015, klokken 22:21

« forrige - neste »

ob64

Jeg har en gammel uvane hvor jeg tar av meg sikkerhetsbeltet før jeg kjører inn i garasjen, tilsvarende tar jeg det ofte på etter at jeg har kjørt ut av garasjen. Noen ganger har jeg lagt merke til at bilen ikke går i Drive når jeg ikke har på setebeltet, den hopper bare tilbake til P. Med en gang jeg tar på meg setebeltet, er det ikke lenger noe problem.

Jeg har så langt ikke funnet noen god forklaring på når dette skjer. Noen ganger er det umulig å kjøre forover uten setebletet, andre ganger ikke. Skal det være slik, er det en "tvang" for å ta på beltet? Andre som har opplevd dette?
Hvit Model X 100 D 2017
Svart P85D, det meste av utstyr. Levert 27. mars 2015.

TRM

Sitat fra: ob64 på mandag 11. mai 2015, klokken 20:22
Jeg har en gammel uvane hvor jeg tar av meg sikkerhetsbeltet før jeg kjører inn i garasjen, tilsvarende tar jeg det ofte på etter at jeg har kjørt ut av garasjen. Noen ganger har jeg lagt merke til at bilen ikke går i Drive når jeg ikke har på setebeltet, den hopper bare tilbake til P. Med en gang jeg tar på meg setebeltet, er det ikke lenger noe problem.

Jeg har så langt ikke funnet noen god forklaring på når dette skjer. Noen ganger er det umulig å kjøre forover uten setebletet, andre ganger ikke. Skal det være slik, er det en "tvang" for å ta på beltet? Andre som har opplevd dette?
Har ikke reflektert større over det på Teslaen, men oppdaga noe nytt på firmabilen (Passat) her om dagen. Dersom jeg ikke har på beltet ved igangsetting, vil ikke den el. parkbremsen gå av av seg selv. Da må jeg trykke på parkbremsknappen for å deaktivere parkbrems.

Kanskje Tesla har lagt inn det du beskriver som en tilsvarende "påminnelse"?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Tuxedo

Dette har jeg ikke merket noe til.  Jeg kan fint kjøre bilen fra postkassen til garasjen (for de 10 meterne over gårdsplassen gidder jeg ikke å ta på meg setebeltet igjen). Men det piper jo noe fryktelig, da.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

cstromme

Sitat fra: ob64 på mandag 11. mai 2015, klokken 20:22
Jeg har en gammel uvane hvor jeg tar av meg sikkerhetsbeltet før jeg kjører inn i garasjen, tilsvarende tar jeg det ofte på etter at jeg har kjørt ut av garasjen. Noen ganger har jeg lagt merke til at bilen ikke går i Drive når jeg ikke har på setebeltet, den hopper bare tilbake til P. Med en gang jeg tar på meg setebeltet, er det ikke lenger noe problem.

Jeg har så langt ikke funnet noen god forklaring på når dette skjer. Noen ganger er det umulig å kjøre forover uten setebletet, andre ganger ikke. Skal det være slik, er det en "tvang" for å ta på beltet? Andre som har opplevd dette?

Har du rompa løftet fra setet?
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Muffinman

Det går ikke særlig bra å rygge med døra åpen heller. Irriterende når du må finmanøvrere, passer på å ha bakenden godt plassert i setet og bilen smeller på bremsen før du får kjørt 10cm. Har gjort det vanskelig noen ganger på vinteren.  Jeg vil gjerne bestemme når parkbremsen skal være av og på, takk.

Thor2014

Det går fint å rygge med døra oppe.
Du må trykke litt på bremsen samtidig med gassen. BMW har samme.

ob64

Hvit Model X 100 D 2017
Svart P85D, det meste av utstyr. Levert 27. mars 2015.

Leif1

Du letter på rumpa... Hvis ikke er det feil på sensoren i setet ditt.
Den smeller i park om den tror du er på vei ut av bilen.
Not a fault it's a feature.
Konvertitt fra S til X

ob64

Sitat fra: Leif1 på mandag 11. mai 2015, klokken 22:41
Du letter på rumpa... Hvis ikke er det feil på sensoren i setet ditt.
Den smeller i park om den tror du er på vei ut av bilen.
Not a fault it's a feature.

Hmm, skal dobbelsjekke at jeg ikke letter fra setet. Litt pussig om den tror jeg er på vei ut av bilen med lukket dør...
Hvit Model X 100 D 2017
Svart P85D, det meste av utstyr. Levert 27. mars 2015.

Leif1

Disse amerikanerne vet du...
(Har testet samme som deg. Rygget i ganske grei fart og fikk tidenes bråstopp i revers, samtidig som jeg prøvde å se ut bakruta. Så sikkert smart ut for evt bivånere..)
Konvertitt fra S til X

cstromme

Tipper dette er du som løfter rumpa ja. Hvis ikke vil jeg tro det er en sensorfeil i setet, men da ville jo den slå ut i andre tilfeller og?
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

ob64

Sitat fra: cstromme på tirsdag 12. mai 2015, klokken 10:46
Tipper dette er du som løfter rumpa ja. Hvis ikke vil jeg tro det er en sensorfeil i setet, men da ville jo den slå ut i andre tilfeller og?

Jeg tror kanskje du har rett, har testet litt mer i dag. Sensoren i setet er nok litt følsom, hvis jeg snur meg litt for å se til siden slår den ut og smeller bilen i P. Litt spesielt at det skjer med alle dørene igjen, men med setebelte festet er det jo ikke noe problem. Teslalogikken er ikke som andre logikker...
Hvit Model X 100 D 2017
Svart P85D, det meste av utstyr. Levert 27. mars 2015.

Muffinman

Sitat fra: Thor2014 på mandag 11. mai 2015, klokken 21:57
Det går fint å rygge med døra oppe.
Du må trykke litt på bremsen samtidig med gassen. BMW har samme.
Testet dette nå. Får "both pedals pressed" og bilen kutter motorkraften. Og tar man vekk foten fra bremsa smeller den i park etter et par-tre sekunder. Ikke særlig hjelpsomt på glatta om man må gynge seg løs og må ha døra åpen for se hvor på centimeteren man er.

Dennis

Hvis du har på creep mode kan man rygge med døra oppe. Hvis creep mode er av så går den bare i park

Muffinman

Vet, problemet er når man trenger _litt_ mer kraft enn creep leverer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA