Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjører splitter ny E-Klasse loaner...odg!

Startet av Royce1981, mandag 11. mai 2015, klokken 19:10

« forrige - neste »

HåkonE

Sitat fra: cirys1 på onsdag 13. mai 2015, klokken 21:20AP til Tesla kommer også med samme fordringen, de har ikke lov til og selge det som helautomatisk løsning.

Kilde?

Her sier du at AP må ha denne fordringen, men senere viser du til videoer der dette blir demonstrert uten fordringen (?).

Søkte litt på Youtube. Fant egentlig ikke så mye relevant. Her (på forumet) ble det altså sagt at man kunne ta hendene av rattet, men etter 9 sekunder (?) så går alarmen. Og at det var det som gjorde det ubrukelig (for han).

Teslanewbie

Sitat fra: Haknys på onsdag 13. mai 2015, klokken 22:32
Sitat fra: cirys1 på onsdag 13. mai 2015, klokken 21:20AP til Tesla kommer også med samme fordringen, de har ikke lov til og selge det som helautomatisk løsning.

Kilde?

Her sier du at AP må ha denne fordringen, men senere viser du til videoer der dette blir demonstrert uten fordringen (?).

Søkte litt på Youtube. Fant egentlig ikke så mye relevant. Her (på forumet) ble det altså sagt at man kunne ta hendene av rattet, men etter 9 sekunder (?) så går alarmen. Og at det var det som gjorde det ubrukelig (for han).

Fra autobahn, kan ikke se at Infinity biler ( Nissan) har denne restriksjon:

https://youtu.be/zY_zqEmKV1k
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

HåkonE

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 13. mai 2015, klokken 22:34

Kilde?

Fra autobahn, kan ikke se at Infinity biler ( Nissan) har denne restriksjon:

Ser ikke slik ut. Undrer om "active lane control" har 360 graders radar og kan gjøre forbikjøringer eller kjøre av seg selv fra for eks. garasjen.

Det de gjør der kan man i teorien klare med adaptiv cruise control og et kamera tracker stripene.

amund

Jeg fikk BMW 5-serie som loaner. Litt av en overgang gitt. En del ting var bra med bimer'n, førsteinntrykket av setene, kvalitet på interiør, og noe lavere støynivå på motorvei.

Så nedsidene - for et interface! Cockpiten har like mye knapper og lys som USS Enterprise, uten noe som helst logisk inndeling. Godt eksempel er at radioen har en remse med knapper midt inni knappene for klima. Menyene og 'menyrattet' må være designet av Monty Python, for brukeropplevelsen av menyene var både absurd og morsom på en gang. Altså dette hjulet må man vri, vippe, løfte, trykke ned og GNI på - for å oppnå det samme - avhengig av hvilken meny man er i. Skal dog sies at å ha betjening av menyer et sted hvor armen ligger i ro er en god idé, ikke alltid lett å treffe riktig sted i fart med Tesla'n.

Diesel, automat i kombinasjon med traction control og ESP har jeg ikke prøvd før. Det var ganske trist. Et godt eksempel var forsøket mitt på å kjøre ut fra et snødekt kryss ut på tørr vei, og samtidig rekke en luke i trafikken. Resultat: Fullt hjulspinn på snøen 3 sekunder etter jeg ba om det, 90 graders sladd ut på tørr vei, DA slo ESP og traction control inn og kuttet all framdrift, når grepet var på plass og aks trengtes som verst. Full stopp til hinder for samtlig trafikk, og plutselig var jeg 'that guy'.

Hjulopphenget - hjelp. Jeg trodde bilen skulle velte første gang jeg kjørte gjennom en rundkjøring. Er ikke vant med BMW, men trodde de skulle være 'sportslig'. Mulig 5-serie er feil målestokk, men forskjellen fra Tesla'n er enorm.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Larser

Dere disser fossil biler litt mye uten å satt dere inn i bilene. Amund: de knappene for radion midt i klimaet, er ikke til radio, men hurtig knapper til alt!

Har selv kjørt, tesla, gikk fra en 520da 2011 til en i3 og syns oppsettet er lettere på den enn på tesla hvor man må trykke på skjermen x antall ganger for å finne det man skal...
Så da ser jeg ikke forskjell på 5serien/i3 kontra tesla uten om at man trykker på knapp istedenfor skjerm.

RonnyØ

Sitat fra: cirys1 på onsdag 13. mai 2015, klokken 20:30
Enda en tråd der dere rakker ned på konkurrentene, latterlig, helt latterlig..

Det ville jeg ikke våget! Vi har vel minst én annen tråd om konkurrenter. :)

Øyvind.h

Sitat fra: amund på torsdag 14. mai 2015, klokken 00:09
Jeg fikk BMW 5-serie som loaner. Litt av en overgang gitt. En del ting var bra med bimer'n, førsteinntrykket av setene, kvalitet på interiør, og noe lavere støynivå på motorvei.

Så nedsidene - for et interface! Cockpiten har like mye knapper og lys som USS Enterprise, uten noe som helst logisk inndeling. Godt eksempel er at radioen har en remse med knapper midt inni knappene for klima. Menyene og 'menyrattet' må være designet av Monty Python, for brukeropplevelsen av menyene var både absurd og morsom på en gang. Altså dette hjulet må man vri, vippe, løfte, trykke ned og GNI på - for å oppnå det samme - avhengig av hvilken meny man er i. Skal dog sies at å ha betjening av menyer et sted hvor armen ligger i ro er en god idé, ikke alltid lett å treffe riktig sted i fart med Tesla'n.

Diesel, automat i kombinasjon med traction control og ESP har jeg ikke prøvd før. Det var ganske trist. Et godt eksempel var forsøket mitt på å kjøre ut fra et snødekt kryss ut på tørr vei, og samtidig rekke en luke i trafikken. Resultat: Fullt hjulspinn på snøen 3 sekunder etter jeg ba om det, 90 graders sladd ut på tørr vei, DA slo ESP og traction control inn og kuttet all framdrift, når grepet var på plass og aks trengtes som verst. Full stopp til hinder for samtlig trafikk, og plutselig var jeg 'that guy'.

Hjulopphenget - hjelp. Jeg trodde bilen skulle velte første gang jeg kjørte gjennom en rundkjøring. Er ikke vant med BMW, men trodde de skulle være 'sportslig'. Mulig 5-serie er feil målestokk, men forskjellen fra Tesla'n er enorm.

Satt på i en 5-serie taxi for en stund siden. Fin bil. Gir godt kvalitetsinntrykk, har et fint eksteriør og er er stillegående på motorveien. Bedre egnet for voksne i baksetet (eks taxikjøring).  Men interiøret syntes jeg var gammeldags, glasstaket var lite og navi-skjermen var knøttliten og oppdaterte hakkete. Kjørefølelsen med dieselmotor og lyd i lav hastighet er ikke verd å nevne, for der er det total utklassing i favør Teslaen.
Ville aldri kjøpt en selv nå, men tidligere likte jeg 5-serie veldig godt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cirys1

https://www.youtube.com/watch?v=n8E5JEzBszw

Ikke så mye alarmer her..?

TAAC som var en kjempenyhet nå nettop har både BMW og MB hatt i over 15 år, full AP har MB hatt i flere år. Det er ganske snodig for og påstå at biler med mye avasert utstyr enn Tesla er gammeldagse.
Interface og drivlinje ja, ellers så henger Tesla langt etter MB på teknologi..

Larser

Føler også bare å si at det virker som de fleste direkte sammenligner en MB til 600k med norske avgifter her, med tesla uten avgifter til 600k. Det går ikke an i og med at MB feks koster under halvparten i Tyskland!
Reis til Tyskland og sammenlign en norsk tesla til 600-900k med en tysk bil 600-900k så er det garantert stor forskjell.

Enigami

Sitat fra: Royce1981 på onsdag 13. mai 2015, klokken 09:59
BensinV8:

Nei, jeg synes ikke det. Den var komfortabel på gamlemåten, dvs. myk og dvask med massevis av kreng. Kan ikke helg forstå at det skal være nødvendig. Jaguar har hatt "compliant suspension" i alle år uten at en får følelsen av at bilen skal kantre i en rundkjøring.

Når det er sagt; det er mulig de som kjøper Mercedes vil ha det slik. De kjenner sikkert sin egen kundegruppe best, men jeg ble overrasket over hvor gammeldags og utdatert jeg følte bilen var. Min 2000 XJ8 er mye mer komfortabel og har mindre båtfølelse enn denne Mercedesen. Men, det er klart den var en vesentlig dyrere bil ny.

Jeg har både Jaguar, BMW og Mercedes.
Jaguar har fantastisk fjæring som kalles CATS, som justerer seg etter kjøreforholdene. Komfortabelt når det skal være komfort og stivt i svingene.
Klorer seg fast som en katt på svingete telehivsveier og har fortsatt rimelig med komfort.
MB er dog enda mer komfortinnrettet. Og de nye E er meget velkjørende og spesielt nye S-klasse er nok regnet som verdens mest velkjørende bil om man skal ha komfort (kanskje unntatt Rolls-Royce Phantom).
Det finnes flere sammenligningstester på nettet for de av dere som ikke har prøvekjørt skikkelige biler.

Tesla Model S er en meget velkjørende bil i seg selv, spesielt sammenlignet med eiernes tidligere Passater og Mondeoer.
Men sammenlignet med en tilsvarende motorisert og utstyrt MB, Jaguar eller BMW synes jeg det er brister.
Fjæringskomforten er bra, men ikke superbra. Du flyter ikke over ujevnhetene som i en BMW 5-serie med EDC eller en enda bedre MB S-klasse. E-klasse er også mer komfortabel enn Model S.
Så har du støydempingen. Med brede dekk er det langt mer hjulstøy i Model S enn i E-klasse, 5-serie og Jaguar XF.
Så har du setene i Model S (som nå er fornyet i Model S heldigvis). De minner meg om en 80-90 talls amerikaner i sittekomfort. De nye er mer på nivå med en Golf med sportsseter i alle fall.

Når det gjelder nyvinninger er Tesla noe for seg selv siden den er første elbil for folk flest med lang rekkevidde. Men den mangler mange utstyrsdetaljer som folk med Mercedes eller andre merker kanskje er vant til å ha.

F eks fullverdige LED lykter
Lyktespylere
Adaptiv cruise control
Tilhengerfeste

Mye mer som man kan diskutere om betyr noe eller ikke.
Men kjørefølelsen er unik i Tesla pga elmotor, men ikke pga at den ellers kjører så bra. Den kjører bra nok så det er ikke så veldig viktig i seg selv, men den kjører langt i fra bedre enn 5-serie, E-klasse. Og selv Audi A6 kjører bedre.
Og bilklasser over: 7-serie, S-klasse og Jaguar XJ har ikke Tesla Model S en sjanse rent kjøremessig og komfortmessig.

I tillegg kommer motorlyd og det flotte med en bensin V8.

Legger ved en testvideo av Model S vs MB S 550 (amerikansk test).

https://m.youtube.com/watch?v=z87U8qVxNio

petersv

Tesla Model S har jo ACC. Lyktespylere er noe herk imm., men et nødvendig onde for å ha lov til å ha skikkelige lys, som korrekt påpekes her at TMS mangler.

cirys1

Sitat fra: petersv på torsdag 14. mai 2015, klokken 12:46
Tesla Model S har jo ACC. Lyktespylere er noe herk imm., men et nødvendig onde for å ha lov til å ha skikkelige lys, som korrekt påpekes her at TMS mangler.

ACC har Passat også..

Det er masse utstyr som MB har som ikke Tesla har men det er MB som er gammeldags..

Full AP har de hatt siden 2013, Pre-safe, Kjøling og massasje i setene, varme i armlene , automatiske elektriske solgardiner, kamera brukes til og se ujevnheter og sette opp fjæringen (som innebærer litt mer enn justering av høyde) aktivt panser, dekk med nød-egenskaper (man kan kjøre videre i intil 80km ved punktering)+++

Og kalle MB for gammeldags tyder på total uvitenhet i bilverden, de har utstyr på sine biler nå som kanskje Tesla kommer med om 10 år. Også er det verdt og nevne at store deler av understell, ratt og spaker m.m er hentet rett ifra MB til Tesla.

petersv

Hvem sier MB er gammeldags? Den debatten er jo totalt meningsløs og uinteressant, alle vet S-klasse kommer først med det siste innen bil-teknologi...

Det som sies av OP i første post er at han synes kjøreegenskapene og drivlinjenbtil E-klasse er dårligere enn Model S, noe jeg kan være veldig enig i. (Tror ingen som har kjørt begge, i sin rette forstand vil påstå noe annet.)

HåkonE

Sitat fra: cirys1 på torsdag 14. mai 2015, klokken 09:01

https://www.youtube.com/watch?v=n8E5JEzBszw

Ikke så mye alarmer her..?

TAAC som var en kjempenyhet nå nettop har både BMW og MB hatt i over 15 år, full AP har MB hatt i flere år. Det er ganske snodig for og påstå at biler med mye avasert utstyr enn Tesla er gammeldagse.
Interface og drivlinje ja, ellers så henger Tesla langt etter MB på teknologi..

Vanskelig å se om han er bort på rattet i det hele tatt her med jevne mellomrom for å unngå alarmen. Han filmer ikke hele rattet.  En annen mulighet er selvsagt at dette kun er aktivt i EU, eller at det er kommet som en oppdatering/nytt krav. Bare spekulasjon fra min side selvsagt.

Jeg har kjørt S-klasse, men testet aldri autopiloten dessverre.

Flott bil (selv om den ser vanvittig gubbete ut), men drivlinjen er håpløs gammeldags. Alt skjer så tregt og tyngdepunktet er veldig høyt. Og alle knappene innvendig minner meg om gamle mobiltelefoner. Mye undermenyer får å nå ting (BMW var også ille der). Uoversiktelig dashbord (der er Audi en værsting IMO).

Men ja, tyskerne har noen funksjoner som Tesla ikke har. S-klasse har ting som RGB-lys, massasje-seter og lukt i kupeen slik vi liker å ha på toalettet. Selv prioriterer jeg kjøregenskaper, ytelser og headunit, men heldigvis selges det nok av fossilbiler for de som prioriterer rullegardiner, lyktespylere og hengerfeste. Ikke sitt her å klag, løp og kjøp. ;)

En dag får vi sikkert pose og sekk.  :)

BMW850

Det handler ikke om utstyr og hvem som var først ute med ditt eller datt. Det er rett og slett kjøreopplevelsen til Tesla som er unik. Vektfordelig, lavt tyngdepunkt og krefter i overflod. I tillegg til at den bortimot er gratis å kjøre. Når jeg av og til kjører en fossilbil er det rett og slett en lidelse, hverken mer eller mindre...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA