Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Royce1981, onsdag 10. juni 2015, klokken 21:19

« forrige - neste »

Sulle

Hvis du lesere litt lenger opp i tråden vil du se at dette er svar på innlegg fra cirys1. Det er der tallene kommer for. Det er et konkret forslag til hvordan du kan anvende 40k som ellers ville gått til bensin og bom. Personlig synes jeg ikke folk skal regne så mye på bombesparelser. Det er høyst usikkert hvor lenge det vil vare. Forskjellen på bensin/diesel og strøm vil sannsynligvis ikke minke.
Min forenklede måte å tenke på er at du finner ut hvor mye du kan spare pr. mnd på å kjøre elektrisk og ganger beløpet med 100, så får du hvor mye ekstra du kan legge i en elbil.
F.eks. i stedet for å bruke 1500/mnd på bensin kan du låne 150k ekstra å kjøpe elbil for. Hvis dere har to biler kan du regne litt sparte kostnader på den også for elbilen overtar som regel mye av kjøringen til denne også...
Model 3 LR 2019
Model S 75D 2017
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

cirys1

#151
Sitat fra: o.b.lix på mandag 25. mai 2015, klokken 21:46
Sitat fra: sangiovese på mandag 25. mai 2015, klokken 21:16
12000 kilometer i året.
Og oljebytte+filter en gang i året koster?

Men med 12.000 i året er en Leaf eller eGolf mer for deg. Og da snakker du helt andre priser.
Alle nye biler VW/Audi/Skoda har oljeskift/filter hver 30.000km eller annenhvert år og det koster 3000 hos Skoda..

o.b.lix

Sitat fra: cirys1 på mandag 25. mai 2015, klokken 21:50

Alle nye biler VW/Audi/Skoda har oljeskift/filter hver 30.000km og det koster 3000 hos Skoda..

Ikke alle, de minste har 15.000km, men på 30.000km service er minimum hvert 2. år, selv om du ikke har kjørt 30.000km.

Og skoda sin prisliste sier ikke 3000 for luftfilter, drifstofffilter, olje, automatolje, tennplugger, tannrem, etc https://track.adform.net/Serving/TrackPoint/?pm=272208&ADFPageName=skoda-auto|service|skoda-service|servicepartners|Skoda_brosjyre_veiledende_priser_januar%20_2014&ADFdivider=|&rdir=http://www.skoda-auto.no/SiteCollectionDocuments/Service/Skoda_brosjyre_veiledende_priser_januar%20_2014.pdf
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

snurrehue

Sitat fra: o.b.lix på mandag 25. mai 2015, klokken 21:46
Og oljebytte+filter en gang i året koster?

Men med 12.000 i året er en Leaf eller eGolf mer for deg. Og da snakker du helt andre priser.

Service annethvert år. Kan ta litt i og beregne 7000 kroner per service, altså 3500 kroner i året. Med andre ord ikke helt ulikt forventningene på Teslaen.
Leaf og e-Golf er helt uaktuelt for vår husholdning. Dårlig plass og dårlig rekkevidde. Bil for oss er ikke for nærkjøring, men derimot for lengre turer. Til og fra jobb og andre nære ærend benytter vi stort sett sykkel eller våre føtter.

cirys1

Sitat fra: o.b.lix på mandag 25. mai 2015, klokken 22:01
Sitat fra: cirys1 på mandag 25. mai 2015, klokken 21:50

Alle nye biler VW/Audi/Skoda har oljeskift/filter hver 30.000km og det koster 3000 hos Skoda..

Ikke alle, de minste har 15.000km, men på 30.000km service er minimum hvert 2. år, selv om du ikke har kjørt 30.000km.

Og skoda sin prisliste sier ikke 3000 for luftfilter, drifstofffilter, olje, automatolje, tennplugger, tannrem, etc https://track.adform.net/Serving/TrackPoint/?pm=272208&ADFPageName=skoda-auto|service|skoda-service|servicepartners|Skoda_brosjyre_veiledende_priser_januar%20_2014&ADFdivider=|&rdir=http://www.skoda-auto.no/SiteCollectionDocuments/Service/Skoda_brosjyre_veiledende_priser_januar%20_2014.pdf
På 30.000km så er det "bare" olje/filter,luftfilter,pollenfilter og bremseveske (noe som også må skiftes i TMS)

jazzwheel

Sitat fra: Sulle på mandag 25. mai 2015, klokken 21:49
Personlig synes jeg ikke folk skal regne så mye på bombesparelser. Det er høyst usikkert hvor lenge det vil vare.

Enig i at besparelsen på drivstoff ofte overdrives. For meg som bor i Oslo sentrum og jobber utenfor, med bomringer overalt, så er bomring den soleklart største kostnadsbesparelsen og fort 1000kr i måneden.

Øyvind.h

Sitat fra: jazzwheel på mandag 25. mai 2015, klokken 22:34
Sitat fra: Sulle på mandag 25. mai 2015, klokken 21:49
Personlig synes jeg ikke folk skal regne så mye på bombesparelser. Det er høyst usikkert hvor lenge det vil vare.

Enig i at besparelsen på drivstoff ofte overdrives. For meg som bor i Oslo sentrum og jobber utenfor, med bomringer overalt, så er bomring den soleklart største kostnadsbesparelsen og fort 1000kr i måneden.

Alle partiene (i Oslo) har vel uttalt at fordelene skal beholdes frem til 2019. Dvs. man kan fint regne med sparte bomutgifter 3-4 år til. Og etter den tid ligger besparelsen i differensiert bomsats.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA