Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Royce1981, onsdag 10. juni 2015, klokken 21:19

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: BensinV8 på fredag 15. mai 2015, klokken 00:30
Jeg regner med Model S-folket er fornøyd med bilen sin uansett hva andre måtte mene :-)
Jepp :) Statistisk sett er det ingen andre biler som er i nærheten av å ha like fornøyde eiere.

Sitat TNS Norsk Gallup:
Sitat– Tesla-eiere er religiøst happy med bilen. Den har en tilfredshetsscore vi ikke har sett maken til siden den første iPhone kom for noen år siden, og den ligger skyhøyt over alt annet av biler, sier Hovde.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tr0047

Sitat fra: Haknys på fredag 15. mai 2015, klokken 09:43
Artig å se tunge petrolheads ta så mye interesse i elbilforum, og er så behjelpelige til oss stakkars kunder som har gjort disse rare valgene....  ;D

Performance-modellen (P85D) har stivere understell nettopp fordi det skal være stivere. Det virker selvmotsigende å velge en slik bil for så å klage over at man egentlig er ute etter en myk bil. Når det samtidig insinueres at akselerasjonen er for mye av det gode, er det liten tvil om at de andre modellene er et mer riktig valg.

Det er 3 andre modeller å velge mellom, med 2 forskjellige former for demping for de som vil ha noe annet.

Det blir noe merkelig når noen skal definere hva som er bilentusiasme og hvilke biler som for lov til å være sportslig eller ikke. Nissan GT-R veier 1740 kg og har høyere tyngdepunkt enn Model S. Det er kun Porsche 918 og Radical SR8 som har slått GT-R på Nurburgring. Alle andre (langt lettere) biler kommer lengre ned på listen, og det støtter under det Nissan sier om at vekt ikke er så viktig for kjøreegenskapene. P85D er selvsagt ingen banebil, men det bygger på gamle myter å si at Model S like gjerne kan være en flytende sofa fordi den er tung. At noen vil ha en myk bil er helt greit, men det er i aller høyeste grad subjektivt. Den aller viktigste fysiske faktoren når det gjelder kjøreegenskaper man må tenke på ved tunge biler er vektfordeling og tyngdepunkt. Derav karbontak på mange sportsbiler.

P85D har nær 50/50 vektfordeling, og tyngdepunktet er lavere enn en Mazda MX-5. Eksempelvis Panamera har litt dårligere vektfordeling og veldig mye høyere tyngdepunkt. Porsche er jo fullstendig klar over dette, derav sitatet deres ovenfor.

Jeg kommer fra BMW med sportslige understell, og syntes Tesla har truffet spot on med understellet til P85D. Det er ikke for hardt og ikke for mykt. For meg (!), så er vanlig E-klasse som å kjøre en båt til sammenligning, og jeg hadde blitt skuffet om ikke Tesla hadde hatt et Performance-alternativ i portoføljen. Sannsynligvis hadde jeg heller gått for BMW eller Porsche.

Når det gjelder støy ser jeg det er delte meninger mellom E-klasse og Tesla. Det er flere faktorer som avgjør støy:

-Demping av bilen
-Dekk (type/slitasje/størrelse)
-Felger
-Vei/underlag
-psykoakustikk
-hukommelse
-forventninger/placebo

Det er gjerne førstnevnte alle trekker frem når støy diskuteres. Slike debatter blir derfor normalt lite vitenskapelig for å si det mildt.


Nyfrelste trenger ofte litt veiledning :).
  Og selv petrolheads må begynne å forberede seg på fremtiden, elbiler er spennende det også!

Naturlig nok har P modellen stivere understell, men som sagt skulle jeg gjerne hatt i pose og sekk..men det er ønsketenkning fortsatt ;)

Mtp støy...
-veien kan jeg ikke gjøre noe med
-har valgt 21" med viten å vilje, foreløpig er conti silent ikke tilgjengelig til mine bakfelger.
-psykoakustikk( nå beg det å bli avansert her), min oppfattelse av lyd er MIN oppfattelse av lyd. Går ikke til psykolog for å endre min oppfattelse ;)
-hukommelsen er jo som hos mannfolk flest...husker godt, men ikke så lenge  :)
-forventninger er høye ja, og det skal de være når en kjøper bil på taxfree til 950 T.

Da sitter jeg for tiden igjen med noen valg: jeg kan leve med støyen, jeg kan senke farten, skru opp radioen, sette på mitt Bose QC headsett, klage på et forum for å bli kvitt skuffelse og fustrasjon...eller etterisolere evt dempe bilen selv!   

Skal selfølgelig sies at jeg nok er over snittet pirkete på støy, derfor helt greit at andre mener støynivået er lavt og behagelig!
Men er jo en egen tråd om støy da...så skal la denne ligge.
Mars 2015 P85D

Sjøhyene

Er viktig å ikke glemme at de bilene som MS konkurrerer mot prismessig i norge egentlig er veldig mye billigere biler, hvis man ser bort i fra det som går til staten. Så at en MS føles overlegen en merce, BMW eller volvo til 500-800 tusen skulle vel nesten bare mangle. Syns selv også forskjellen er enorm på alt jeg har kjørt i den prisklassen men har ikke så mye erfaring med de bilene som MS er likt priset med i utgangspunktet. Er jo biler som stort sett koster det dobbelte av en MS i norge.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

noto

#63
Sitat fra: Sjøhyene på fredag 15. mai 2015, klokken 15:07
Er viktig å ikke glemme at de bilene som MS konkurrerer mot prismessig i norge egentlig er veldig mye billigere biler, hvis man ser bort i fra det som går til staten. Så at en MS føles overlegen en merce, BMW eller volvo til 500-800 tusen skulle vel nesten bare mangle.

Det stemmer jo ikke. Det som går til avgifter på fossilbiler går mer og mindre opp i opp med ekstrakostnaden for drivverket (dvs batteriet) på Tesla og andre elbiler.

cirys1

Sitat fra: noto på fredag 15. mai 2015, klokken 15:11
Det stemmer jo ikke. Det som går til avgifter på fossilbiler går mer og mindre opp i opp med ekstrakostnaden for drivverket (dvs batteriet).

Utsalgsprisen på en P85D i så og si alle andre land enn Norge er det samme som f.eks. S-klasse og BMW 7 serie, så prismessig er den veldig dyr i utlandet og bare dyr her i Norge.




noto

Sitat fra: cirys1 på fredag 15. mai 2015, klokken 15:17
Sitat fra: noto på fredag 15. mai 2015, klokken 15:11
Det stemmer jo ikke. Det som går til avgifter på fossilbiler går mer og mindre opp i opp med ekstrakostnaden for drivverket (dvs batteriet).

Utsalgsprisen på en P85D i så og si alle andre land enn Norge er det samme som f.eks. S-klasse og BMW 7 serie, så prismessig er den veldig dyr i utlandet og bare dyr her i Norge.

?

Batterikostnaden må trekkes fra Teslas utsalgspriser også i utlandet hvis målet er å sammenligne pris mot kvalitet på resten av bilen. Dessuten er det mer relevant å ta utgangspunkt i standard Model S enn P85D.

cirys1

Sitat fra: noto på fredag 15. mai 2015, klokken 15:48
Batterikostnaden må trekkes fra Teslas utsalgspriser også i utlandet hvis målet er å sammenligne pris mot kvalitet på resten av bilen. Dessuten er det mer relevant å ta utgangspunkt i standard Model S enn P85D.

Hvorfor skal noe trekkes ifra??
Det er utsalgspris til kunde som er interessant, i USA koster en ny S85 RWD med noe utstyr 92000$ (ca 680.000)

En S-klasse starter på 94000$ i USA.

Det med og trekke ifra batterikostnader må du nesten utdype... ?

noto

Sitat fra: cirys1 på fredag 15. mai 2015, klokken 16:11
Sitat fra: noto på fredag 15. mai 2015, klokken 15:48
Batterikostnaden må trekkes fra Teslas utsalgspriser også i utlandet hvis målet er å sammenligne pris mot kvalitet på resten av bilen. Dessuten er det mer relevant å ta utgangspunkt i standard Model S enn P85D.

Hvorfor skal noe trekkes ifra??
Det er utsalgspris til kunde som er interessant, i USA koster en ny S85 RWD med noe utstyr 92000$ (ca 680.000)

En S-klasse starter på 94000$ i USA.

Det med og trekke ifra batterikostnader må du nesten utdype... ?

Batteriet er kostbart og utgjør i størrelsesorden halvdelen av utsalgsprisen. Man kan ikke da forvente å få samme kvalitet i resten av bilen som en fossilbil med samme utsalgspris (før avgift).

Krishell

Sitat fra: noto på fredag 15. mai 2015, klokken 16:58
Sitat fra: cirys1 på fredag 15. mai 2015, klokken 16:11
Sitat fra: noto på fredag 15. mai 2015, klokken 15:48
Batterikostnaden må trekkes fra Teslas utsalgspriser også i utlandet hvis målet er å sammenligne pris mot kvalitet på resten av bilen. Dessuten er det mer relevant å ta utgangspunkt i standard Model S enn P85D.

Hvorfor skal noe trekkes ifra??
Det er utsalgspris til kunde som er interessant, i USA koster en ny S85 RWD med noe utstyr 92000$ (ca 680.000)

En S-klasse starter på 94000$ i USA.

Det med og trekke ifra batterikostnader må du nesten utdype... ?

Batteriet er kostbart og utgjør i størrelsesorden halvdelen av utsalgsprisen. Man ikke da forvente å få samme kvalitet i resten av bilen som en fossilbil med samme utsalgspris (før avgift).
motor, styringsenhet, girkasse, drivlinje og bensintank er jo bare noen få hundrelapper på en Mercedes :p  der reddet du min helg :S

noto

Jeg skrev "mer kostbar drivlinje" lengre oppe for å unngå akkurat den kommentaren. Tesla har også motor mm og hele drivlinjen inkl batteri er vesentlig dyrere enn på en tilsvarende fossilbil og det blir dermed "mindre til overs" for resten av bilen.

SabreMan

Dette begynner å minne om diskusjonene om hva som er best av Amstrad/Commodore/Spectrum eller diverse spillkonsoller i senere år.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

TpGn

Sitat fra: Haknys på fredag 15. mai 2015, klokken 09:43

Performance-modellen (P85D) har stivere understell nettopp fordi det skal være stivere.

Er dette riktig?
Jeg trodde det kun var med/uten luftfjæring som gjaldt. P+ var jo noe stivere som også oppgitt av Tesla. Nå som P+ ikke finnes lenger, hvor står det at P85D er stivere satt opp enn S85D med samme felg/dekk?
Sig. X P90DL - Signaturmedlem TOCN

Tr0047

Mener P modellen (p85d) har kraftigere komponenter i understellet, muligens stabstag, lenkearmer etc.   Men vet ikke om denne forskjellen er på biler som blir produsert pr idag. 
Cookie Monster er en som virker å ha greie på dette  :)

Jeg har selv prøvd den nye s85d, men den hadde fjærer så jeg har ikke noe samenlikningsgrunnlag for disse 2 bilene.
Skal ikke forundre meg om luft understellet på dem nå er det samme ;)

Mars 2015 P85D

cirys1

Sitat fra: TpGn på fredag 15. mai 2015, klokken 17:31
Er dette riktig?
Jeg trodde det kun var med/uten luftfjæring som gjaldt. P+ var jo noe stivere som også oppgitt av Tesla. Nå som P+ ikke finnes lenger, hvor står det at P85D er stivere satt opp enn S85D med samme felg/dekk?

Alle P modeller er stivere satt opp enn standard, P85 P85+ (ekstra stiv med andre foringer og dekkdim kontra P)
P85D er også ganske så stivt satt opp, det som ikke er like heldig er at de ikke kan endre på stivheten, bare høyden. Nesten alle andre bilmerker (i denne prisklassen) operer med justerbare dempere, noe som kan totalforandre karakteren på bilene med noen tastetrykk.

TpGn

Sig. X P90DL - Signaturmedlem TOCN

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA