Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Royce1981, onsdag 10. juni 2015, klokken 21:19

« forrige - neste »

cyber

Sitat fra: BMW850 på torsdag 14. mai 2015, klokken 15:08
Det er rett og slett kjøreopplevelsen til Tesla som er unik.

Ikke bare kjøreopplevelsen ; behovet for loaner´ere også  ;)

Øyvind.h

Samme for meg hva man kaller det - bensin/dieseldrevne biler er blitt totalt uinteressante, uansett hvor mange bells'n whistles de kommer med.

Litt som en Nokia med 500 knapper. Jada, mange funksjoner og god batteritid(rekkevidde), men ville aldri kjøpt en i 2015  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

HåkonE

Sitat fra: cyber på torsdag 14. mai 2015, klokken 15:36
Sitat fra: BMW850 på torsdag 14. mai 2015, klokken 15:08
Det er rett og slett kjøreopplevelsen til Tesla som er unik.

Ikke bare kjøreopplevelsen ; behovet for loaner´ere også  ;)

Har du sett noe tall eller statistikk på det? Er jo flere tusen Tesla-kunder i Norge, men jeg syntes jeg ser igjen de samme 5-10 brukernavnene som ofte gjentar at de har hatt mye lånebil og/eller mengder av feil på bilen sin.

Spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig, og det ser ut til å være lite korrelasjon mellom påstanden din og det lille som jeg finner av data på nyere Model S (Consumer Reports).

Tr0047

Hehe...da er det ivertsfall 5-10 personer som ikke finner seg i feil og mangler med sin !     Kan resten være hjernevasket av Tesla Motors ? ;)

Fra spøk til revolver...tror de aller fleste er fornøyd med sin tms, og synest det etterhvert er blitt en god bil.   Men viktig å ikke miste fotfestet...å dernest tro at teslan er absolutt best på allt!  Og at "alle" fossilbiler er utdaterte,kjedelige og ubrukelige biler!
Tms er riktig god på endel ting...men har fortsatt en lang vei å gå før den er på linje med det beste fra feks Tyskland.  I norge har også tms langt mindre konkurranse på bilfronten pga avgiftsnivået.
Ser en over til sverige der en velutstyrt P85D koster 1,3 mill...eller en brukt P85 koster 900 tusen er stuasjonen annerledes!   Her er tms stillt likeverdig med fossile biler. Da snakker vi om s-klasse, m5, rs6, s8, s7,cayenne,x6, panamera...eller hva med corvette zr1 eller gallardo superleggera for de som ikke trenger plassen og kan like en nyere bruktbil?!
Hadde vi hatt slike likeværdige konkurranseforhold i norge også, vet jeg at tms hadde kommet langt ned på ønskelista mi ;).  Som sagt, ikke for at tms er en dårlig bil..tvert imot, men det finnes mye fossilt som er laangt mer spennende og bedre!
( og nei, jeg gidder ikke å flytte til sverige for å leve ut bildrømmen  :) )



Mars 2015 P85D

HåkonE

Hadde BMW kommet med en like bra drivlinje, så hadde nok forumet her vært minst like hjernevasket av de. Tross alt de som bruker mest penger på hjernevasking (reklame). ;)

Det som er pussig er at Tesla i de andre landene der den koster likt som nettopp S8, Panamera Turbo, RS7, M5 etc. selger bedre enn de modellene. Og den vinner over de i stadig flere tester. Flere på TMC-forumet som bytter fra ganske nye eksosbiler av den typen som koster 2-3 millioner i Norge til Model S.

Eksosbilene er ikke ubrukelig, men at de har lite å stille opp med hva drivlinje angår og at det viser seg å være en stor fordel blant de som er opptatt av kjøreegenskaper fremfor elektriske gardiner og hengerfeste.   

Her til lands virker folk flest å ha kjørt biler med små motorer (naturlig nok), og har et urealistisk syn på hvordan for eksempel Panamera Turbo er å kjøre. De virker å tro at kjøreegenskapene står i stil til prisen, men glemmer at eksosmotoren av natur er treg i responsen, de har et høyt tyngdepunkt pga. den store tunge motoren og slipper ikke unna å hele tiden jage turtall/rett gir. Elmotorer reagerer også mye raskere, noe som gir de klar fordel ift. traction control (for å ikke snakke om dual motor).

Eller for å sitere selveste Porsche CEO Matthias Mueller:

"Tesla has built an exceptional car. They have a very pragmatic approach and set the standard, where we have to follow up now."


Tuxedo

#50
Kvantespranget fra fossil til Model S har jo ingenting med interiør eller komfort å gjøre.  Det skyldes at en elektrisk impuls i en ledning forplanter seg med tilnærmet lysets hastighet, slik at motorresponsen i en Tesla (tid fra tanke til resultat) er umiddelbar.  En P85D gruser vel så og si alt av fossilbiler på de første 50m, og det er akkurat det man kan nyttiggjøre seg i trafikken.  Selv med min RWD P kan jeg effektivt utnytte små åpninger i trafikken som sannsynligvis ville ført til en ulykke med den gamle bensinbilen.  Nå var ikke Tesla den første el-bilen, men 470+ hester, vanvittig god plass og 40+ mil rekkevidde (samt superchargers) gjorde jo el-bil til en helt annen deal.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Tr0047

Nyvinnings interesse kalles det...at mange vil prøve tms!  Meg selv inkludert :)
Og drivlinjen til tesla er fantastisk, kjøreegenskapene er også veldig gode! Utrolig hva tesla har fått til på noen få år...roadster inkludert!

Nå har ikke jeg kjørt panamera turbo, men har hatt noen turbo biler etterhvert ( diesel ikke medregnet) og vet godt at en må kjenne sitt turtall for rett respons. Men er en i " fartsmodus" synest ikke jeg det er problematisk å bruke en gearkasse, tvert imot engasjerende...og belønninga er stor! Skal også sies at en automatkasse idag er kjapp, og det er ikke mye pes å kjøre aktivt og raskt med feks en rs6...over lovlig hastighet er den overlegen en tms.
Den umiddelbare responsen er selfølgelig tms alene om!

Kjøreegenskapene...vel skulle  gjerne sett den hadde pust nok til en real
runde på  Nurburgring  :). Tror faktisk den kunne gjort det bra!
Mars 2015 P85D

cirys1

Sitat fra: petersv på torsdag 14. mai 2015, klokken 14:49
Hvem sier MB er gammeldags? Den debatten er jo totalt meningsløs og uinteressant, alle vet S-klasse kommer først med det siste innen bil-teknologi...

Har du lest noen av de tidligere innleggene??
Tydeligvis ikke alle VET at MB regjerer på biltekonlogi, ganske mange mener de er gammeldagse..

Enigami

Kjørte en Model S P85D i dag og det er en veldig god bil i seg selv, men langt fra det beste jeg har kjørt.
Meget god styring, sykt bra drag (for mye av det gode?), og setene har nå blitt akseptabelt gode. Med oppdatert alcantara-dashbord har også interiørkvaliteten blitt ok.

Jeg er en av de som også synes støydempingen er bra nok, selv om en 5-serie eller E-klasse føles mer stillegående (om vi ser bort fra motorlyden, som lett kan gjemmes ved å velge en bensinmotor og ikke dieselfirer som alle kjører).

Det største problemet med Model S P85 D er det litt for sportslige oppsettet og dermed den for dårlige fjæringskomforten. Den svever ikke over humper, men blir litt stump på dårlige veier. Det er litt synd.
For en Model S vil man kjøre mykt og komfortabelt, og ikke sportslig og brutalt. Den har uansett ikke motorlyd og dermed er det kun styringen og draget som lokker til sportslig kjøring. Stor bil med masse kg er uansett komfortbil, så de bør myke opp fjæringen.

S-klasse (og E-klasse) er jo milevis bedre på komfort.

Jeg blir ikke avhengig etter å ha kjørt Model S P85D, men det var moro å prøve det ekstreme draget. Føles likt som Panamera Turbo, bare med enda mer ekstrem "pang-start" fra 0.

Tr0047

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 14. mai 2015, klokken 23:18
Kjørte en Model S P85D i dag og det er en veldig god bil i seg selv, men langt fra det beste jeg har kjørt.
Meget god styring, sykt bra drag (for mye av det gode?), og setene har nå blitt akseptabelt gode. Med oppdatert alcantara-dashbord har også interiørkvaliteten blitt ok.

Jeg er en av de som også synes støydempingen er bra nok, selv om en 5-serie eller E-klasse føles mer stillegående (om vi ser bort fra motorlyden, som lett kan gjemmes ved å velge en bensinmotor og ikke dieselfirer som alle kjører).

Det største problemet med Model S P85 D er det litt for sportslige oppsettet og dermed den for dårlige fjæringskomforten. Den svever ikke over humper, men blir litt stump på dårlige veier. Det er litt synd.
For en Model S vil man kjøre mykt og komfortabelt, og ikke sportslig og brutalt. Den har uansett ikke motorlyd og dermed er det kun styringen og draget som lokker til sportslig kjøring. Stor bil med masse kg er uansett komfortbil, så de bør myke opp fjæringen.

S-klasse (og E-klasse) er jo milevis bedre på komfort.

Jeg blir ikke avhengig etter å ha kjørt Model S P85D, men det var moro å prøve det ekstreme draget. Føles likt som Panamera Turbo, bare med enda mer ekstrem "pang-start" fra 0.

Skulle vel gjerne hatt i pose og sekk her!  Siden dette er en P modell, er det greit med et sportslig oppsett...men som du sier, savner jeg også en mer komfortabel instilling av understell.  Er bare høyden som lar seg justere, så den svelger ikke ujevn vei særlig behagelig uansett instilling!  Kunne vært artig med en ( M-knapp) som bmw m5 har, der alt strammes opp når en ønsker det brutalt ;) ...og ellers nyte komfort!

Fikk du forresten noe sammenlikningsgrunnlag mellom teslaen og panameran i fart?  Tenker på akslerasjon og grep i sving/stabilitet.
Mars 2015 P85D

Muffinman

Selv luftfjæringen på P/S85 er ikke særlig komfortabel, og føles myk først når man begynner å kjøre temmelig friskt. Sammenlignet med en noen år gammel E-klasse på luft som "svever" over ujevnhetene rister det godt i min bil. Men min bil har ikke motorlyd, og det er noe jeg aldri vil ha i en bil igjen - noensinne. Dermed får jeg bare sitte der og riste ;)

Enigami

#56
Sammenlignet med Panamera Turbo og P85D er Panameraen langt mer komfortabel og virker større og mer "hel ved" sånn kvalitetsmessig.
Motorlyden fra turboV8eren er ikke av mine favoritter blant V8ere, men den går som et uvær, noe også P85D gjør.

Grep ut fra sving har de begge masse av, men jeg fikk ikke testet P85 D nok til en så skarp sammenligning. Begge er for tunge til å være sportsbiler. Det er derfor P85 D føles litt hverken eller med sin stive fjæring. Den burde vært myk som en S-klasse spør du meg. Da hadde den høye vekten, stillegående elmotor osv kommet mer til sin rett.

At folk ikke vil ha motorlyd igjen i en bil krever ikke at man kjører elbil. Man kan velge å kjøre nyere brukt Rolls Royce eller en stillegående V12 eller V8. Uansett høres det ikke spesielt bilentusiastisk ut å aldri ville ha en motorlyd i en bil igjen.

Jeg har aldri hatt dieselbil og kommer aldri til å ha det. Skal man sammenligne med noe skikkelig så mener jeg bensinbiler er det eneste riktige.

Det slod meg at jeg hadde valgt en BMW 535xi med EDC fjæring før en Tesla P85 D selv om ytelsene bare er mer enn gode nok i BMWn. Den er mye mer komfortabel, har bedre interiørkvalitet, mer utstyrsmuligheter, grom motorlyd og bedre støydemping (unntatt motorlyden).

En annen i denne tråden syntes S-klasse ser gubbete ut. Det kan sikkert være noen mener, og jeg er nok også enig i dette og hadde gjerne kjørt en S-klasse likevel. Andre kan mene Model S ser noe overdrevet småharry teknofilt ut med den store Ipad-skjermen inni og overdreven hype og miljøhype rundt bilen. I tillegg er det stort fokus på 0-100 fremfor hvordan bilen ellers er å kjøre. Jeg regner med Model S-folket er fornøyd med bilen sin uansett hva andre måtte mene :-)

Tr0047

Takker for svar :).  Vet at disse to bilene havner litt i samme kategori, så greit å få meningen til en som har prøvd begge!

Er langt på vei enig at tms kunne vært en mer komplett bil hvis den hadde plassert seg i komfortsonen, mtp allerede høy vekt og nesten ingen motorlyd.
Pr idag er det jo absolutt en familiebil med sportslige ambisjoner, og ikke omvendt! 

Personlig setter jeg likevell pris på dens sportslige preg, selv om den faller litt mellom 2 stoler her
Mars 2015 P85D

Kimpala

Kort innpå: Står Mercedes S klasse fortsatt for nyvinning? Enig med du som sammenlignet med Nokia :) Og som en biltest jeg leste for ett par år siden sa: Nå er nok S klassen forbigått for første gang. Hva er fremtiden, masasje i baksetene eller elektrisk drift?
X
3

HåkonE

#59
Artig å se tunge petrolheads ta så mye interesse i elbilforum, og er så behjelpelige til oss stakkars kunder som har gjort disse rare valgene....  ;D

Performance-modellen (P85D) har stivere understell nettopp fordi det skal være stivere. Det virker selvmotsigende å velge en slik bil for så å klage over at man egentlig er ute etter en myk bil. Når det samtidig insinueres at akselerasjonen er for mye av det gode, er det liten tvil om at de andre modellene er et mer riktig valg.

Det er 3 andre modeller å velge mellom, med 2 forskjellige former for demping for de som vil ha noe annet.

Det blir noe merkelig når noen skal definere hva som er bilentusiasme og hvilke biler som for lov til å være sportslig eller ikke. Nissan GT-R veier 1740 kg og har høyere tyngdepunkt enn Model S. Det er kun Porsche 918 og Radical SR8 som har slått GT-R på Nurburgring. Alle andre (langt lettere) biler kommer lengre ned på listen, og det støtter under det Nissan sier om at vekt ikke er så viktig for kjøreegenskapene. P85D er selvsagt ingen banebil, men det bygger på gamle myter å si at Model S like gjerne kan være en flytende sofa fordi den er tung. At noen vil ha en myk bil er helt greit, men det er i aller høyeste grad subjektivt. Den aller viktigste fysiske faktoren når det gjelder kjøreegenskaper man må tenke på ved tunge biler er vektfordeling og tyngdepunkt. Derav karbontak på mange sportsbiler.

P85D har nær 50/50 vektfordeling, og tyngdepunktet er lavere enn en Mazda MX-5. Eksempelvis Panamera har litt dårligere vektfordeling og veldig mye høyere tyngdepunkt. Porsche er jo fullstendig klar over dette, derav sitatet deres ovenfor.

Jeg kommer fra BMW med sportslige understell, og syntes Tesla har truffet spot on med understellet til P85D. Det er ikke for hardt og ikke for mykt. For meg (!), så er vanlig E-klasse som å kjøre en båt til sammenligning, og jeg hadde blitt skuffet om ikke Tesla hadde hatt et Performance-alternativ i portoføljen. Sannsynligvis hadde jeg heller gått for BMW eller Porsche.

Når det gjelder støy ser jeg det er delte meninger mellom E-klasse og Tesla. Det er flere faktorer som avgjør støy:

-Demping av bilen
-Dekk (type/slitasje/størrelse)
-Felger
-Vei/underlag
-psykoakustikk
-hukommelse
-forventninger/placebo

Det er gjerne førstnevnte alle trekker frem når støy diskuteres. Slike debatter blir derfor normalt lite vitenskapelig for å si det mildt.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA