Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Royce1981, onsdag 10. juni 2015, klokken 21:19

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: Muffinman på mandag 25. mai 2015, klokken 10:10
Mange har ikke fått med seg at elbilpolitikken ikke er fordelingspolitikk, dessverre.

Det kan godt være, og da blir det et ekstra stikk til de som ikke har råd og da vokser misunnelsen/hatet, noe som er helt berettiget.

fonberg

Sitat fra: cirys1 på mandag 25. mai 2015, klokken 10:42
Sitat fra: Muffinman på mandag 25. mai 2015, klokken 10:10
Mange har ikke fått med seg at elbilpolitikken ikke er fordelingspolitikk, dessverre.

Det kan godt være, og da blir det et ekstra stikk til de som ikke har råd og da vokser misunnelsen/hatet, noe som er helt berettiget.

Jeg har en hypotese om at det er mange som egentlig har råd til elbil men som tror de ikke har det, fordi de ikke har regna ordentlig på bilholdet sitt.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

cirys1

Sitat fra: fonberg på mandag 25. mai 2015, klokken 15:57
Jeg har en hypotese om at det er mange som egentlig har råd til elbil men som tror de ikke har det, fordi de ikke har regna ordentlig på bilholdet sitt.

Det kan muligens hende, men Passat gjengen som strekker seg til maks 500k så blir 700-800k for mye for en bil. Derimot er det mange som har byttet ut nr 2 bilen for ha en pendlerbil til jobb, spesielt de som for både kjøre i kollektiv og slipper bom, men da snakker vi om mindre biler ikke fullverdige familiebiler.

Det er ikke forsvarlig og gå opp 300k for og få litt mindre kostnader i måneden, litt over 30k i fuel i året og og kanskje 10 i bom, service hver 30.k km ca 3000 kr.. Det er ikke så billig og kjøre elbil i forhold, kjører man derimot 50.k km i året da er det en "no brainer" men de færreste gjør det.

petersv

En model s kostet ikke 7-800 hundre sist jeg sjekket.

cirys1

Sitat fra: petersv på mandag 25. mai 2015, klokken 16:13
En model s kostet ikke 7-800 hundre sist jeg sjekket.

Hvor mye koster det for en 85D da? Helt robbet er jo en pris...

Sulle

@cirys1 Om du betaler 40k/år til en bank i stedet for bensinstasjon og bomselskap kan du bruke 300k ekstra på bilen - nobrainer...
Model 3 LR 2019
Model S 75D 2017
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

cirys1

Sitat fra: Sulle på mandag 25. mai 2015, klokken 17:16
@cirys1 Om du betaler 40k/år til en bank i stedet for bensinstasjon og bomselskap kan du bruke 300k ekstra på bilen - nobrainer...
Visst man har 500k i egenkapital for bilkjøp og man får det under boliglånet så er det et "bra" regnstykke..
Og her er det vell tatt utgangspunktet i at ladning ikke koster noe som helst, engangskostnad med ny kurs, ladestasjon, kostnaden med ekstra strømforbruk, så da blir differansen mye mindre. Fremdeles mye billigere med elbil.
Problemet i dette landet er at det er utrolig dyrt og være fattig, den passaten til 500k er mest sannsynlig kraftig belånt allerede så da snakker man kanskje om 600k i lån og det er ingen selvfølge at man har betalt ned så mye på boliglånet at man kan stikke det inn der, da har man gjerne 2-3% høyere rente.
I tillegg så går vell for de aller fleste forsikringen opp i pris på en TMS kontra en "Passat".


Sulle

Hvis du har 200k i egenkapital kan du få grønt billån i Skandiabanken til 5%. Forskjellen på Passat og TMS blir da ca 40k/år. Du kjører 25k km for 3000,- kr.  Ladestasjon klarer de fleste seg uten. Forsikring blir noe dyrere (1500,- kr/år i mitt tilfelle).
Model 3 LR 2019
Model S 75D 2017
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

cirys1

Sitat fra: Sulle på mandag 25. mai 2015, klokken 19:59
Hvis du har 200k i egenkapital kan du få grønt billån i Skandiabanken til 5%. Forskjellen på Passat og TMS blir da ca 40k/år. Du kjører 25k km for 3000,- kr.  Ladestasjon klarer de fleste seg uten. Forsikring blir noe dyrere (1500,- kr/år i mitt tilfelle).

Bra eksempel på hvor billig det kan være og kjøpe elbil.. :)
Men som jeg skrev istad det er dyrt og være fattig, selv om totalregnestykket går kraftig i favør elbil.
Jeg vet ikke om hvor mye som kreves i inntekt for og få 600k i billån? Om dette er oppnåelig for en familie med samlet inntekt på 800-900k ??

snurrehue

Sitat fra: Sulle på mandag 25. mai 2015, klokken 17:16
@cirys1 Om du betaler 40k/år til en bank i stedet for bensinstasjon og bomselskap kan du bruke 300k ekstra på bilen - nobrainer...

Er det ikke et svært viktig moment du glemmer i denne sammenheng? Verditap...
En bil til 800k har typisk et mye høyere verditap i kroner enn en bil til 500k. Og med Tesla fremover blir det høyst usikre tider.

jazzwheel

Sitat fra: cirys1 på mandag 25. mai 2015, klokken 00:44
He he.. bilen min er produsert i November 2014 og førstegangsregistrert i jan 2015, pirker du borti med fingeren så sitter det "fast". Legg litt trykk med tommelen på chrome lista rett over skjermen i oppover retning så skjønner du fort hva som menes.
Man kan skyve den helt uanstrengt opp til plastdashen 1-2 cm, de samme med "capsen" til den lille skjermen, ting sitter for all del fast men man for ikke inntrykk av bunnsolid arbeid her..

Det samme gjelder vel kromlistene, mellom dør og vindu, på utsiden av veldig mange Teslaer. Har sett flere biler stå parkert hvor lista på døra foran og bak ikke matcher og da er det bare å dytte en lett på plass med fingeren.

Muffinman

Sitat fra: sangiovese på mandag 25. mai 2015, klokken 20:29
Sitat fra: Sulle på mandag 25. mai 2015, klokken 17:16
@cirys1 Om du betaler 40k/år til en bank i stedet for bensinstasjon og bomselskap kan du bruke 300k ekstra på bilen - nobrainer...

Er det ikke et svært viktig moment du glemmer i denne sammenheng? Verditap...
En bil til 800k har typisk et mye høyere verditap i kroner enn en bil til 500k.
Det er vel samme greia - de pengene man betaler til banken går jo til syvende og sist til å betale verditapet.

Sulle

Sitat fra: sangiovese på mandag 25. mai 2015, klokken 20:29
Sitat fra: Sulle på mandag 25. mai 2015, klokken 17:16
@cirys1 Om du betaler 40k/år til en bank i stedet for bensinstasjon og bomselskap kan du bruke 300k ekstra på bilen - nobrainer...

Er det ikke et svært viktig moment du glemmer i denne sammenheng? Verditap...
En bil til 800k har typisk et mye høyere verditap i kroner enn en bil til 500k. Og med Tesla fremover blir det høyst usikre tider.

Det er riktig at verditapet ikke er regnet med, men hvis du velger Passat bruker du tilsvarende verdiforskjellen på bilene (i ekempelet 300k + renter) til bensin og bom. Det kan du ikke selge.
Spørsmålet er da om en 9 år gammel TMS er mer eller mindre verdt enn en 9 år gammel Passat...
Model 3 LR 2019
Model S 75D 2017
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

snurrehue

Sitat fra: Sulle på mandag 25. mai 2015, klokken 20:52
Det er riktig at verditapet ikke er regnet med, men hvis du velger Passat bruker du tilsvarende verdiforskjellen på bilene (i ekempelet 300k + renter) til bensin og bom. Det kan du ikke selge.
Spørsmålet er da om en 9 år gammel TMS er mer eller mindre verdt enn en 9 år gammel Passat...

Bruker tilsvarende? Du forutsetter at alle har enorm kjørelengde og passerer bommer i hytt og pine. Sånn er jo ikke verden. Jeg er et eksempel på motsatte. 12000 kilometer i året. 0,55 liter diesel pr mil. 660 liter i året. Gitt man har en snittpris på 12 kroner literen, så har man da brukt diesel for under 8000 kroner det året. Jeg bor slik til at jeg kanskje passerer bom en eller to ganger hver måned. Det utgjør da bare noen få kroner.
Med andre ord: milevis unna de 40 000 kronene du opererer med. Nå har jeg riktignok gått vesentlig opp i motorvolum i forhold til hva jeg hadde tidligere, så drivstoffbudsjettet har økt med A6'en jeg nå har. Men hittil på de månedene jeg har hatt den, har jeg lagt på et snittforbruk på 0,67. Fremdeles under 10 000 kroner i året.

Hvis du regner 40% nedskriving på tre år, så er utgjør 40% av 300 000 kroner den nette sum av 120 000 kroner. Altså 40 000 i året. Legger du på nettorente etter skattefradrag på 3,6% (om vi tar utgangspunkt i de nevnte 5% i Skandiabanken), så vil det utgjøre i snitt 10 000 kroner i året i rentekostnad på de 300 000 i merlån. I mitt tilfelle ville dermed en slik Model S ha kostet meg 40 000 kroner mer i året.

o.b.lix

Sitat fra: sangiovese på mandag 25. mai 2015, klokken 21:16
12000 kilometer i året.
Og oljebytte+filter en gang i året koster?

Men med 12.000 i året er en Leaf eller eGolf mer for deg. Og da snakker du helt andre priser.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA