Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teslamotors.com nede for oppdatering

Startet av Teslanewbie, onsdag 10. juni 2015, klokken 15:21

« forrige - neste »

Teslanewbie

 facelift og nye batterier til høsten ? 100kwh batteri og nye lykter og noen mindre kosmetiske endringer ?




Hva tror dere ?

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

RaBalder

blir vel en ny bølge med DU-bytter  :-[

....nei, når jeg tenker meg om så er kanskje det en kontinuerlig aktivitet....

Dennis

#2
Tipper vi ser nye led lykter og noen små endringer i fronten og kanskje baklykter.
Nytt forbedret panotak uten dusj funksjon. Mye tyder på mulighet til å velge glasstak som ikke kan åpnes.
Ligger allerede et nytt tak i android appen som tyder på det.

Tror ikke vi ser noe 100kwh batteri før model x kommer. Eller at de klarer å lage pakken betydelig lettere. Siden de er allerede på grensen på hvor tung bilen kan være.

Ny glasstype øverst, vanlig pano under:


HåkonE

Elon har vel sagt at det ikke blir noe større endringer på Model S på en stund. De bruker nok mye ressurser på Model 3 og Model X om dagen, og salget av Model S ser ikke ut til å avta. Elon er også sitert på at han mener rekkevidden er lang nok med Model S slik den er i dag.

De har allerede annonsert at et helt nytt GUI-interface skal komme, og det er ting som vil komme også 3/X tilgode.

Tipper mindre endringer utover det. Fargevalg på interiør/eksteriør osv. Større endringer som går på design (les: facelift) koster en del mer i ressurser jeg tviler på at de får nødvendig uttelling for akkurat nå. 

Amoss

Sitat fra: Haknys på mandag 11. mai 2015, klokken 13:23
Elon har vel sagt at det ikke blir noe større endringer på Model S på en stund.

Han snakket om at det ikke ville komme noen større endringer på Model S på (i det minste?) ett år tid etter "D" evenet. Så "til høsten" passer helt inn i dette. Men merk at han ikke *lovet* at det ville komme noen større endringer etter ett år...

(Så kan man diskutere om oppgraderingen av basismodellen fra 60kWt RWD til 70kWt AWD var "større" :p )


Sitat fra: Haknys på mandag 11. mai 2015, klokken 13:23
Elon er også sitert på at han mener rekkevidden er lang nok med Model S slik den er i dag.

Elon er også sitert på at han ønsker/forventer at man kommer opp i en rekkevidde på 500miles. Men ingen ting som hinter om at det skal være "på kort sikt". Så AT det kommer batteri-oppgraderinger med lengre rekkevidde er det neppe noen tvil om, spørsmålet er bare NÅR (og hvor mye). Selv tviler jeg på at det kommer til høsten. Antar at neste batteri-oppgradering vil komme etter at GF er oppe og går, kanskje rundt tiden når Model 3 leveres.


Sitat fra: Haknys på mandag 11. mai 2015, klokken 13:23
Tipper mindre endringer utover det. Fargevalg på interiør/eksteriør osv. Større endringer som går på design (les: facelift) koster en del mer i ressurser jeg tviler på at de får nødvendig uttelling for akkurat nå.

Det har blitt hintet om at Tesla ser for seg lignende produktsykluser som andre bilfabrikanter, med modell oppgradering etter rundt 7-10 år? Og en facelift rundt midtveis i levetiden på en modell. Altså etter 3,5 til 5 år. "Til høsten" (eller kanskje heller "til vinteren") er akkurat starten på dette vinduet. Men tipper den evnt. kommer på samme tid som batteri-oppgraderingen (se over).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

nie

Akkurat hva Elon sier/skriver kan vel ikke vektlegges så mye når det gjelder evt face-lift.
Konkret  info om en forestående face-lift ville antagelig gi en mer avventende holdning blant dem som vurderer bestilling  og det er neppe Tesla særlig interessert i.

Personlig håper jeg at Tesla jobber mer i fabrikken med kontinuerlig forbedrings-arbeid som gjør TMS til en mer kvalitetsmessig istedet for å bruke tid på planlegging av face-lift.
  - Jeg tar gjerne imot en bil UTEN pano-tak men MED mulighet for ski-bøyler/takboks så slipper jeg å bekymre meg for lekkasjer.
  - Jeg mottar gjerne konkret informasjon om at DU-problemene skyldes x og y kombinert med z og at nå har man gjort disse konkrete tiltakene for å unngå problemet i fremtiden.
  - osv

Overflatisk forandring av bilens utseende er fullstendig uinteressant så lenge vi fortsetter å lese om det som burde være unødvendige feil på bilene.


HåkonE

#6
Tesla skrev dette i Februar:

"No new Model S battery pack or major range upgrade is expected in the near term."

Elon skrev dette i Januar:



Så kan man diskutere hva long-term innebærer, men utrykket "tesla-uker" er jo etterhvert blitt ganske så kjent når det gjelder ting som skal komme snart....  ;D

Jeg tror 70-oppgraderingen kom av nødvendighet da 60-salget gikk veldig tregt i følge Tesla. Å oppgradere 85-pakken tror jeg ikke vil gi de nevneverdig økning i salg på nåværende tidspunkt. Og Tesla virker å være veldig kostnadsfokusert i det siste (ref. tilbaketrekking av fargevalg, triksing med pakker for nødvendig tilbehør, reduksjon i valg etc.).

En økning i rekkevidde på Model S vil også kunne skade Model X salget. Model X får neppe noe større batteri enn et oppgradert Model S-batteri, og vil i så fall bare ende opp med å bli lansert som dyrere produkt med kortere rekkevidde. Ville være mer naturlig at den får økt batterikapasitet slik at den klarer samme rekkevidde som Model S (noe som også vil kunne forsvare prisdifferansen), og Model S får den samme oppgraderingen etter en stund.

Sjøhyene

#7
Tror de kommer til å gjøre et poeng ut av å holde designet mest mulig likt over tid. Tror det er lurt mtp at de er en liten bilprodusent som ønsker å bli lagt merke til, samt å få et tydelig image.

Batterioppgradering tror jeg kommer så fort teknologien er testet og klar. Ingen grunn til å vente der sånn jeg ser det. At de holder igjen så mye pga MX tviler jeg egentlig på. Om de selger en MX eller en MS tror jeg ikke er så viktig. Det viktige vil være å selge så mange biler de kan og større batterier for samme kostnad vil helt klart gi dem flere salg.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Amoss

Sitat fra: Haknys på mandag 11. mai 2015, klokken 14:25
Tesla skrev dette i Februar:

"No new Model S battery pack or major range upgrade is expected in the near term."

Elon skrev dette i Januar:



Så kan man diskutere hva long-term innebærer, men utrykket "tesla-uker" er jo etterhvert blitt ganske så kjent når det gjelder ting som skal komme snart....  ;D

Ja, dette er jo akkurat som jeg skrev: den vil komme, men ikke med det første.

Ang. "long-term" vs "short-term", var det ikke i Oslo Elon våren 2013 sa at AWD Model S ikke ville komme "short-term"? (Gjentok han ikke også dette i februar 2014?) Det tok ett og ett halvt år. Om ett og ett halvt år fra nå snakker vi om akkurat den tiden når GF kommer opp og gå ;)  Ett år til fremover så leveres (forhåpentligvis) Model 3. Så ja, det rimer fortsatt :)


Sitat fra: Haknys på mandag 11. mai 2015, klokken 14:25
Model X får neppe noe større batteri enn et oppgradert Model S-batteri, og vil i så fall bare ende opp med å bli lansert som dyrere produkt med kortere rekkevidde.

Model X ER lansert som ett dyrere (ensifret antall % dyrere enn tilsvarende Model S) produkt med kortere rekkevidde (antatt ~10% kortere om jeg ikke husker feil?). Spørsmålet er vel helst om ikke rekkevidden blir for liten?  Selv holder jeg en knapp på at det er i det minste delvis årsaken til å øke fra 60 til 70 på basismodellen, da jeg antar at TMX vil få eksakt de samme batteriene som TMS. Greit at 60 solgte dårlig, men det er PR-messig viktig også å ha en så lav inngangsbillett som mulig, og 70 utgaven kan stjele mer av salget til 85 - spesielt med inkludert SC og bedre garantier.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 11. mai 2015, klokken 14:44
Batterioppgradering tror jeg kommer så fort teknologien er testet og klar.

For så vidt enig bare du tar med "og billig nok", og det er delvis derfor jeg kobler det til produksjon på GF. Det er vel nå rimelig klart at den planlagte battericelleproduksjonen som skal gjennomføres der vil være en oppgradering i forhold til hva Panasonic nå leverer i fra Asia, og billigere. Ny fabrikk, nye billigere celler, nye batteripakker som leveres i bilene. Henger godt sammen det :)  Regner med at de nå holder på å teste ut de cellene de ønsker å få produsert i GF, så de er uttestet når de settes i produksjon.

Husk at Elon har sagt at de kunne levert 500 miles batteripakker i dag, men at prisen ikke henger på greip...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Jejl

Husker første gang jeg leste om Model S (2009?),
da skulle den også komme i en versjon med 960 kilometers rekkevidde.
Det er vel neppe mulig med dagens størrelse på bilen og batteriteknologi, men om noen år kanskje....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA