Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Alarm går av når man kjøler ned bilen?

Startet av BMW850, onsdag 10. juni 2015, klokken 14:49

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: FroggyKermit på onsdag 13. mai 2015, klokken 23:44
Hvorfor det? Hvorfor ikke trefase med det samme?

Fordi det blå adapteret til Tesla er til enfase, og Tesla kan ikke lade fra 240V 3-fase IT nett.

Du har 400V og da antagelig TN nett, og kan sette opp en rød kontakt for 16A 3-fase som vil passe det røde adapteret til Tesla. Skal du ha noe mer må du ha en "type 2" stasjon, som kan gi bilen din inntil 32A 3-fase via type 2 kabel. Denne "Tesla laderen" vil nok her i Europa bli en mer eller mindre helt vanlig type 2 ladestasjon, og om du tenker i de baner kan du bare sette opp en eller annen vanlig ladestasjon der istedet for å vente på den fra Tesla.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

petersv

400V 16A trefas er vel det beste for hvermannsen. Hvis du trenger strøm til annet i garasjem kan du f.eks. trekke 32A ut til garasjen og bruke den boksen din til bilen, da med nytt jordfeilvern klasse B. Jkirkebo selger billige klasse B jordfeilvern.

Hyperstress

Jeg la 3x63A (230V) ut til garasjen. Det er jo omtrent ingen prisforskjell, og da har en alle muligheter uansett hva en har behov for i fremtiden.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

petersv

Da har du IT-nett, og uansett ikke mulighet til rødt stikk uten trafo. Høres ut som et bra valg gitt forutsetningene. Hvis den sagnomsuste lade-trafoen fra Zaptec noensinne ser dagens lys kan du enkelt installere en sånn med den tilførselen.

jkirkebo

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 16. mai 2015, klokken 15:48
Jeg la 3x63A (230V) ut til garasjen. Det er jo omtrent ingen prisforskjell, og da har en alle muligheter uansett hva en har behov for i fremtiden.

Jeg la 3x50A. Da klarte jeg meg med 4G10 kabel, som er endel rimeligere og vesentlig enklere å håndtere enn den tykke og stive 4G16. Synes det er en grei mellomløsning, da 4G6 kun gir maks 32A og da makser man ut en IT-tilførsel om man lader på 1-fase 32A. Med 3x50A kan man trekke 1x32A og 2x25A samtidig. Evt. 3x32A til en Zaptek og 3 stk. 10A kurser eller en trefase 16A samtidig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA