Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Alarm går av når man kjøler ned bilen?

Startet av BMW850, onsdag 10. juni 2015, klokken 14:49

« forrige - neste »

BMW850

Vet det er skrevet MYE om hva som er fornuftig, optimalt eller kosteffektivt men dette er jo også veldig individuelt. Håper det er greit at jeg lager en ny tråd basert på mine forutsetninger.

Har 3 x 63A inntak (230V). Driver nå med tomta og har lagt ned ett 50mm trekkerør i grunnen. Elektrikeren ville legge ut 50A med ett eget skap i garasjen. Har inntrykk av at 32A blåkontakt er en fornuftig og rimelig løsning da jeg normalt ikke kjører mange mil om dagen (5-10 mil).

Hadde satt stor pris på råd og tips om hva som er lurt og fornuftig å gjøre i mitt tilfelle da ingen vet dette bedre enn dere her inne... tusen takk :) Har dobbeltlader om dette kan være en fordel?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Rico

Kan jo sikkert være lurt å legge en 50A og dimensjonere kabelen ut til garasjen for det, men du kan jo aldri i vide verden trekke 50 A der ute på en gang med 63A hovedsikring. Du har det litt som meg, bare jeg har lagt 32A til garasjen. Selv ikke den kan jeg "makse" (får skjevbelastning på huset), så jeg setter opp 32A blått industristikk og skal begrense hva bilen tar til 25A. Da vil jeg få drøye 2 mil i timen i ladefart, og det holder lenge for mitt bruk.

BMW850

Litt over 2 mil i timen holder fint for meg også. Er det egentlig grundig overkill da med 50A og eget skap istedet for rett og slett bare en enkelt 32A kurs ut? Også med tanke på kostnader? Sikringsskapet skal ifm med garasjebygginga også oppgraderes fra skrusikringer til automat.  Har også lagt tre jordkabler til garasjen pga utelys.

Elektrikeren sa også at det etter forskriftene kreves en veldig dyr jordfeilbryter (2500-3000,-). Noen som kan si om dette også trengs på 32A?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Rico

Sitat fra: BMW850 på mandag 11. mai 2015, klokken 12:19

Elektrikeren sa også at det etter forskriftene kreves en veldig dyr jordfeilbryter (2500-3000,-). Noen som kan si om dette også trengs på 32A?

Med tanke på at ditt fremtidige hovedinntak kan bli oppgradert er det kanskje ikke så dumt å legge 50A ut, da har du i det minste nok til garasjen hvis fremtidig behov økes. Det med jordfeilbryter o.l har jeg ingen peiling på, mine sikringer har alle jordfeilbrytere innebygd (trodde det var vanlig nå jeg).

mvh
Rico

BMW850

Var visst en spesiell jordfeilbryter grunnet forskriftene og lading av el.bil. Elektrikeren er en fra min eks. familie så jeg stoler forsåvidt på rådene han kommer med. Har bare lyst til å sette meg litt inn i det og få deres meninger. Du vet når en elektriker kommer innom går det ikke lange tida før han er forsvunnet igjen ;)

Har ett skap liggende, se bilder. Er ikke dette ett type garasjeskap som jeg kanskje kan bruke? Står både 230 og 400V på det. Beklager spørsmålet men jeg har ikke peiling på elektro ;) Hadde jo vært ideelt om dette kan brukes :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

cairnz

#5
ang. Jordfeilbryteren så er det et "RCCB-B"-vern, og koster flesk. Dette er utenom de "vanlige" jordfeilbryterne/automatsikringene. Her er produktark på Schneider sin: http://www2.schneider-electric.com/resources/sites/SCHNEIDER_ELECTRIC/content/live/FAQS/23000/FA23744/en_US/RCCB-%20ID%20B%20type.pdf Vet ikke om forskriftene sier dette nå, eller om det bare er anbefalt, elektrikeren din er nok mer oppdatert enn jeg er. Det var ikke i forskriftene når jeg installerte, kun anbefalt.

Med 32A ledning, og lading på 25A bør man ha en ladefart på ca 25km/t typical range, ikke 20 (da har du ekstremt lav spenning). Jeg har også 32A kurs, og bil stilt på 25A, mest av praktiske årsaker (enklere å regne ladefart/avgangstid når det er 4 timer på 100km, 6 timer på 150 osv.).
Elbilist

Rico

#6
Her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12952.0.html Står det endel om jordfeilvern klasse B.


fredag

Sitat fra: BMW850 på mandag 11. mai 2015, klokken 11:49
Har 3 x 63A inntak (230V). Driver nå med tomta og har lagt ned ett 50mm trekkerør i grunnen. Elektrikeren ville legge ut 50A med ett eget skap i garasjen. Har inntrykk av at 32A blåkontakt er en fornuftig og rimelig løsning da jeg normalt ikke kjører mange mil om dagen (5-10 mil).

Fornuftig.

Legg 32A eller større trefas ut til skapet i garasjen. Det kan være nyttig med trefas senere, feks hvis Zaptec noensinne kommer med sin ladekontakt med 400V transformator. Sørg for at de andre kursene i garasjen samt varmtvannstank, induksjonsovn og varmepumpe i huset ikke bruker samme fasepar som elbil-kursen.

Pass på at elektriker setter opp blå kontakt for 32A enfas. Ikke trefas!
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: BMW850 på mandag 11. mai 2015, klokken 12:19
Litt over 2 mil i timen holder fint for meg også. Er det egentlig grundig overkill da med 50A og eget skap istedet for rett og slett bare en enkelt 32A kurs ut? Også med tanke på kostnader? Sikringsskapet skal ifm med garasjebygginga også oppgraderes fra skrusikringer til automat.  Har også lagt tre jordkabler til garasjen pga utelys.

Elektrikeren sa også at det etter forskriftene kreves en veldig dyr jordfeilbryter (2500-3000,-). Noen som kan si om dette også trengs på 32A?

Det kreves ja. Jeg har dog disse på lager til kr. 1400,- inkl. mva.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elbilen

Finnes disse RCCB som jordfeilautomat?
TMX #462sig og #2582
20.11.14 - TMS85D 790xx med levering 29.mai

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Siggen

Sitat fra: BMW850 på mandag 11. mai 2015, klokken 12:19
Litt over 2 mil i timen holder fint for meg også. Er det egentlig grundig overkill da med 50A og eget skap istedet for rett og slett bare en enkelt 32A kurs ut? Også med tanke på kostnader? Sikringsskapet skal ifm med garasjebygginga også oppgraderes fra skrusikringer til automat.  Har også lagt tre jordkabler til garasjen pga utelys.

Elektrikeren sa også at det etter forskriftene kreves en veldig dyr jordfeilbryter (2500-3000,-). Noen som kan si om dette også trengs på 32A?

Har du en Etman butikk i nærheten så koster de verna rundt 700+mva

elbilmanne

Sitat fra: cairnz på mandag 11. mai 2015, klokken 12:49
ang. Jordfeilbryteren så er det et "RCCB-B"-vern, og koster flesk. Dette er utenom de "vanlige" jordfeilbryterne/automatsikringene. Her er produktark på Schneider sin: http://www2.schneider-electric.com/resources/sites/SCHNEIDER_ELECTRIC/content/live/FAQS/23000/FA23744/en_US/RCCB-%20ID%20B%20type.pdf Vet ikke om forskriftene sier dette nå, eller om det bare er anbefalt, elektrikeren din er nok mer oppdatert enn jeg er. Det var ikke i forskriftene når jeg installerte, kun anbefalt.

Med 32A ledning, og lading på 25A bør man ha en ladefart på ca 25km/t typical range, ikke 20 (da har du ekstremt lav spenning). Jeg har også 32A kurs, og bil stilt på 25A, mest av praktiske årsaker (enklere å regne ladefart/avgangstid når det er 4 timer på 100km, 6 timer på 150 osv.).

Jeg bestilte en av disse fra Schneider (40A) via jobben. Selv med 64% rabatt kom den på 2989+mva...  :o

Muffinman

Er Schneider veldig dyrt sånn generelt? Har byttet alt og gikk for Schneider, og fikk egentlig litt bakoversveis når fakturaen kom. Er det bare elektrikeren som har tatt seg godt betalt, eller får man det man betaler for?

FroggyKermit

Jeg bygger også garasje for tiden, og dette er høyauktuelle spørsmål for meg. Hadde trodd det skulle være ganske enkelt å bestemme hva jeg skal legge ut til garasjen, men det har jeg etterhvert funnet ut at det ikke var.
Jeg har 400V trefase 63A inn i huset. Tenkte også å legge et passelig tykt trekkerør ut og har mest lyst på et eget skap i garasjen for fremtidig fleksibilitet.
Men når det kommer til ladekontakt til min kommende Model S var det ikke så enkelt. Går i blått og rødt ser jeg.

Sitat fra: fredag på mandag 11. mai 2015, klokken 15:15
Pass på at elektriker setter opp blå kontakt for 32A enfas. Ikke trefas!

Hvorfor det? Hvorfor ikke trefase med det samme?

Jeg kommer ikke til å kjøre veldig mye generelt, men noen ganger vil det bli lange turer tilstøtende dager slik at jeg nok vil trenge tilnærmet full lading i løpet av en drøy natt. Så slik sett ønsker jeg mest mulig futt på en grei måte.

Og denne "Tesla laderen" med type 2 kabel, er det ingen som i det hele tatt vurderer den for hjemmebruk?
S85D juni 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA