Krav om overspenningsvern ved hjemmelading?

Startet av Erik182, søndag 10. mai 2015, klokken 23:42

« forrige - neste »

Erik182

Jobber fremdeles med å få opp et uttak som er godkjent for elbilladning. Løsningen jeg har kommet frem til er et 16A CEE uttak.
Fra uttaket til sikringsskapet er det 44 meter.

Har hørt med en del elektrikere. Noen mener på at det burde være et overspenningsvern på sikringsskapet. Noen sier at det ikke er nødvendig.
Som de aller fleste ønsker jeg å gjøre dette så billig som mulig.

Det jeg lurer på er om det er et krav om at det må være et overspenningsvern? Eller holder det med jordfeilsvern type B?
2015 hvit Nissan Leaf Acenta

jkirkebo

Sitat fra: Erik182 på søndag 10. mai 2015, klokken 23:42
Jobber fremdeles med å få opp et uttak som er godkjent for elbilladning. Løsningen jeg har kommet frem til er et 16A CEE uttak.
Fra uttaket til sikringsskapet er det 44 meter.

Har hørt med en del elektrikere. Noen mener på at det burde være et overspenningsvern på sikringsskapet. Noen sier at det ikke er nødvendig.
Som de aller fleste ønsker jeg å gjøre dette så billig som mulig.

Det jeg lurer på er om det er et krav om at det må være et overspenningsvern? Eller holder det med jordfeilsvern type B?

Det er krav om at nye kurser til lading skal beskyttes av et overspenningsvern. Det holder med felles grovvern for hele skapet, og det bør man etter min mening også ha da det beskytter mye annet i huset mot overspenning f.eks i forbindelse med tordenvær.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Trekkoppbil

Jeg trudde at EVSEer har innebygd overspenningsvern, eller hvordan fungerer det?

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 13. mai 2015, klokken 00:58
Jeg trudde at EVSEer har innebygd overspenningsvern, eller hvordan fungerer det?

Nei, det er ikke vanlig å ha det innebygd i stasjonære ladestasjoner. I de portable vil jeg tro det er et finvern, siden man aldri vet hvor disse brukes. For de stasjonære forutsettes det nok at slikt monteres i sikringsskapet. Som sagt tidligere er dette noen man uansett bør ha, for å beskytte resten av huset. Det er naturlig nok krav om slikt i alle nye installasjoner.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ZOE

DETTE er interessant!

Hvor står det at man skal ha overspenningsvern på nye ladekurser?

Jeg fikk nemlig installert ladestasjon i forbindelse med kjøp av Zoe, da spurte elektriker om jeg ville ha overspenningsvern også, dette kostet selvfølgelig ekstra. Jeg sa ja og betalte 2-3 tusen for dette.

Hvis det er ett lovkrav så skulle det selvfølgelig vært inkludert i prisen fra Renault... Det var ingen forbehold om dette i tilbudet på bilen.

jkirkebo

Sitat fra: ZOE på torsdag 14. mai 2015, klokken 11:27
DETTE er interessant!

Hvor står det at man skal ha overspenningsvern på nye ladekurser?

Jeg fikk nemlig installert ladestasjon i forbindelse med kjøp av Zoe, da spurte elektriker om jeg ville ha overspenningsvern også, dette kostet selvfølgelig ekstra. Jeg sa ja og betalte 2-3 tusen for dette.

Hvis det er ett lovkrav så skulle det selvfølgelig vært inkludert i prisen fra Renault... Det var ingen forbehold om dette i tilbudet på bilen.

Det er nok ikke inkludert fordi mange allerede har dette i sikringsskapet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ZOE

Det spiller jo ingen rolle, ett av argumentene for å selge bilen var jo at hjemmelader var inkludert, da må jo alt være inkludert.

KjellG

Nja. Nå er vel ikke inntakskabel, sikringsskap, hovedsikring... heller en del av leveransen fra Renault?

En "ny kurs" starter med ny sikring i skapet osv... Overspenningsvern står normalt ved hovedsikringen og er felles for hele huset. Det virker ikke urimelig om Renault anser overspenningsvern som en del av huset.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA