Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S85D - teknisk info

Startet av timingbeltkiller, tirsdag 09. juni 2015, klokken 14:16

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Ca 60% har ikke adgang til lading hjemme eller på jobb.
En stor del av disse 60% har ikke økonomisk evne til å kjøpe Tesla.
De må derfor ved kjøp av elbil tanke el til dyrere pris per kjørte km enn tanking av diesel.

Ønsker vi almenn utbredelse av elbilen til hele befolkningen,
er derfor SC innebygget i salgsprisen helt nødvendig.

Dette kan helt enkelt innføres med krav til  tilstrekkelig finmasket SC nett
med ladeprisen innbakt i bilens salgsum for alle elbiler til salgs i N.

Men kommer selvsagt ikke til å skje fordi kreftene som støtter inntektsgruppen som har råd til Tesla,
har større økonomisk og politisk tyngde enn de som tenker på folk flest med mer beskjeden økonomi.

Dyrt å være fattig gjelder på alle områder - Også de grønne.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

elektrolux

Vil ikke dette bare føre til enda dyrere elbiler?

Og 95 % trenger ikke hurtiglading uansett.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hgs

Sitat fra: elektrolux på lørdag 09. mai 2015, klokken 21:48
Vil ikke dette bare føre til enda dyrere elbiler?

Og 95 % trenger ikke hurtiglading uansett.

Det vil det jo, men neppe så dramatisk at ikke de aller fleste ville satt pris på det. Og totalkostnaden i bilens levetid hadde neppe økt, da dette fullstendig hadde eliminert behovet for fossilbil for mange.

Jeg lagde en analyse basert på 4 chademoladere på hver lokasjon spredd ut på hele E,R og Fv nettet. Finner ikke innlegget igjen og husker derfor ikke eksakt tall, men lå noe i underkant av 20000 kr pr bil med ladere hver 7.5 mil, og 30000 kr pr bil med ladere hver 5 mil. Tok da utgangspunkt i samme biltetthet pr ladepunkt som Tesla har i dag. M.a.o 2-3k i året gitt en pessimistisk levetid på bilen på 10 år. Bare de å ha muligheten tror jeg de aller fleste ville satt pris på, enten de hurtiglader ofte eller sjelden. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Sirup

Tror svært få er interessert i å betale i dyre dommer for en tjeneste de hverken trenger eller ønsker.
VW e-Golf
Tesla Model X75

timingbeltkiller

Sitat fra: Askøy på søndag 10. mai 2015, klokken 00:21
Tror svært få er interessert i å betale i dyre dommer for en tjeneste de hverken trenger eller ønsker.
Flertallet  bor uten mulighet til å lade på jobb eller arbeid.
Disse bilistene setter neppe pris på det synspunktet du her indirekte tillegger de.

I praksis kommer de til å bevise det med å kjøpe modell 3 når den kommer på markedet.
Men siden den nok blir betydelig dyrere enn trillingene og eUp
og noe dyrere enn Leaf og eGolf, løser den ikke hele problemet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Philip Marlowe

Renault er ganske rimelig, har lengst kjørelengde utenom Tesla og har 5 års hurtiglading inkludert.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

elektrolux

Og så legger myndighetene til rette for ladbare hybrider som dekker behovet til de få som har råd til Elbil, men ikke lademulighet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sven erik

hbrid vil vi ikke ha
men en pris på foreksempel 20 tisen ekstra på bilen tror jeg  de fleste hadde betalt om de så kunne få hurtigladet så mye de vill i landet  det er få som kjører så lite at de aldri bruker hurtiglading  se bare på de som kommer uten den muligheten de bilene kjøper ikke folk  en må kunne bruke elbil i stede for fosil ikke i tilegg  til  om en hadde kommet overalt uten og tenke økonomi sån som jeg gjør med teslan ville fler bare hatt elbil og det er det vi skal  få til

ladov

Altså, du må skille mellom underveislading og destinasjonslading. For underveislading er det en ting som gjelder og det er så høy effekt som overhodet mulig. På det området leder Tesla med sine superchargere. For destinasjonslading derimot, er pris og tilgjengelighet mye viktigere. Renault sin chameleon-lader med type2-kontakt leder foreløpig på det området(en type2-kontakt skal visst være minst 90% billigere enn en kraftig DC-lader)

Det vil si at det offentlige også må støtte små og store biloppstillingsplasser med lademulighet for de som ikke kan lade hjemme. Betalings- og lademodell må nok flikkes litt på men du må nok regne med å betale for å lade/parkere.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Sirup

 ;)
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 10. mai 2015, klokken 08:43
Sitat fra: Askøy på søndag 10. mai 2015, klokken 00:21
Tror svært få er interessert i å betale i dyre dommer for en tjeneste de hverken trenger eller ønsker.
Flertallet  bor uten mulighet til å lade på jobb eller arbeid.
Disse bilistene setter neppe pris på det synspunktet du her indirekte tillegger de.

I praksis kommer de til å bevise det med å kjøpe modell 3 når den kommer på markedet.
Men siden den nok blir betydelig dyrere enn trillingene og eUp
og noe dyrere enn Leaf og eGolf, løser den ikke hele problemet.

Du mener med andre ord at vi som hverken ønsker eller trenger dette skal få et tvungent "medlemsskap" på disse laderene, slik at dere som ønsker dette skal få en billigere strøm?

Du synes ikke det er mer riktig at dere som ønsker disse laderene selv betaler et abonnement, og at vi som ikke ikke ønsker dette ikke betaler dette abonnementet?

Det å ta bussen er både miljøvennlig og billig, mener du virkelig at vi som bare tar bussen et par ganger i året skal være tvunget til å betale for årskort?
VW e-Golf
Tesla Model X75

emil

Jeg kan ikke lade hjemme, har heller ikke fast jobbladeplass og kjører mye langturer med hurtiglading, men jeg vil ikke ha noe tvungent ladeabonnement. Hater dagens telefonabonnement med "fast pris" og inkluderte minutter siden telefonregningen er mye dyrere nå enn den var da abonnementet var billig og man betalte for bruken.

Avtale der jeg betaler saktelading pr kWh brukt betaler jeg derimot med glede for, det samme med hurtiglading pr minutt. Eneste kravet er at utstyret har oppetid så man kan stole på at man får ladet når man trenger det.

Panduck


hgs

Sitat fra: Askøy på søndag 10. mai 2015, klokken 19:27
;)
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 10. mai 2015, klokken 08:43
Sitat fra: Askøy på søndag 10. mai 2015, klokken 00:21
Tror svært få er interessert i å betale i dyre dommer for en tjeneste de hverken trenger eller ønsker.
Flertallet  bor uten mulighet til å lade på jobb eller arbeid.
Disse bilistene setter neppe pris på det synspunktet du her indirekte tillegger de.

I praksis kommer de til å bevise det med å kjøpe modell 3 når den kommer på markedet.
Men siden den nok blir betydelig dyrere enn trillingene og eUp
og noe dyrere enn Leaf og eGolf, løser den ikke hele problemet.

Du mener med andre ord at vi som hverken ønsker eller trenger dette skal få et tvungent "medlemsskap" på disse laderene, slik at dere som ønsker dette skal få en billigere strøm?

Du synes ikke det er mer riktig at dere som ønsker disse laderene selv betaler et abonnement, og at vi som ikke ikke ønsker dette ikke betaler dette abonnementet?

Det å ta bussen er både miljøvennlig og billig, mener du virkelig at vi som bare tar bussen et par ganger i året skal være tvunget til å betale for årskort?

Poenget er jo at en metoden du skisserer her er den som benyttes i dag. Tar man utgangspunkt i de trådene som handler om hurtiglading her på forumet er dette en modell som åpenbart ikke fungerer, og gjør at mange benytter fossilbil på turer hvor man gjerne skulle benyttet elbil.

Det er alltid slik at man betaler for funksjoner og tjenester man ikke bruker, ikke minst i form av skatt.  Så er det lov å irritere seg over det, men da synes jeg det er viktig å løfte blikket et hakk utenfor sin egen sfære og se hva som ganger elbilsaken best. Og da tror jeg Tesla - modellen med forhåndsbetalt hurtiglading er bedre for flertallet enn dagens modell. Mulig jeg tar feil, men vil i så fall gjerne se noe som fungerer bedre i praksis.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Electrix

Å skulle sponse hurtigladere nok til at alle kan droppe hjemmelading vil være både sløseri og totalt unødvendig. En av de store fordelene med elbil er jo at man slipper å kjøre innom bensinstasjoner hele tiden, normalt holder det med 5 sek for å plugge inn og 5 sek for å plugge ut så er den fulladet hver dag. Hvordan i all verden skal du lokke folk over fra bensin eller diesel med argumentet om at i stedet for å bruke 5 min på bensinstasjonen i uka kan du nå tilbringe 30 min hver dag på hurtigladeren?

Målet må jo heller være å få opp nok type2 punkt til at alle kan lade hjemme og på jobb, der bilen står til lading uansett.

Det vil være billigere for kommunen å BETALE bedriftene for å settte opp ladekontakter for elbilene i stedet for å bygge hurtigladere for like mange biler som skal lades hver dag. Men slik utviklingen går er det jo allerede nesten en selvfølge at bedrifter tilbyr lading, i hvert fall de steder jeg kjenner til. Mange tilbyr jo allerede gratis parkering til sine ansatte, noe som er mye dyrere enn lading.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Sigurd

Jeg mener trådstarter har et poeng, men kanskje ikke i den grad at hurtiglading bør helsponses ved bilkjøp for å være gratis i bruk. Jeg vet ikke om tallet på 60% som ikke har mulighet til å lade hjemme eller på jobb stemmer, men det er åpenbart et tall som vil synke framover. De som har eget hus kan tross alt enkelt gjøre noe med det, og borettslag og sameier vil nok også i større grad bygge ut mulighet for lading av elbil i framtiden. De som leier er derimot avhengig av huseier/gårdeier eller kommunen, men også her skjer det tross alt en utvikling, selv om den går alt for sakte :)

Men at man kunne hatt en "elbilskatt" for å bidra til utbygging av hurtigladere er jeg ikke i tvil om at kunne hatt noe for seg. De fleste vil på et eller annet tidspunkt ha behov for hurtiglader, selv om enkelte ikke vil innse det. Og da er det uansett viktigere att de finnes enn at de er gratis. Men prisen kunne gjerne vært litt nærmere det man som kunde anser som rimelig. Dvs. ikke mer enn et par-tre kroner for en kWh (etter dagens strømpriser).
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA