Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjell på ladere.

Startet av toreanderson, tirsdag 09. juni 2015, klokken 08:52

« forrige - neste »

toreanderson

Det har blitt skrive mange artiklar i det siste om at nullutsleppsbilane kanskje vil miste tilgongen til kollektivfeltet, iallfall på utsette strekningar der kollektivtrafikken slit med å kome fram. Og ifølge http://elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3543-den-nye-elbilpolitikken-enkelt-forklart så vil rejeringa no leggje om politikken på dette området:

Sitat5. Det igangsettes en prosess som gir lokale myndigheter frihet til [...] innføring av begrensninger dersom nullutslippsbilene hindrer kollektivtrafikkens fremkommelighet.

Inntrykket ein sit att med er altså at dette er ny politikk.

Det eg ikkje skjønar, er korleis det då kan ha seg at kollektivfelt-skilta i Dronning Eufemias gate i Oslo har allereie i lang tid hatt underskilt der det står at dei ikkje gjeld elbilar. Med andre ord, om det allereie har vore høve å skilte slik ved behov, kvifor treng ein ny politikk på området? Eller, om det ikkje har vore høve å skilte slik fram til no, kven sette opp desse skilta i Dronning Eufemias gate og korleis vart denne beslutninga forankra juridisk?

Amoss

Sitat fra: toreanderson på lørdag 09. mai 2015, klokken 11:47
Det eg ikkje skjønar, er korleis det då kan ha seg at kollektivfelt-skilta i Dronning Eufemias gate i Oslo har allereie i lang tid hatt underskilt der det står at dei ikkje gjeld elbilar. Med andre ord, om det allereie har vore høve å skilte slik ved behov, kvifor treng ein ny politikk på området? Eller, om det ikkje har vore høve å skilte slik fram til no, kven sette opp desse skilta i Dronning Eufemias gate og korleis vart denne beslutninga forankra juridisk?

Slik jeg har forstått dette så er egentlig forskjellen bare en liten justering. Så langt skulle veivesenet ta hensyn til hva de lokale politikerne mente, og ville kunne begrense adgangen dersom de selv eller politikerne ønsket en begrensing. Nå vil de lokale politikerne kunne bestemme dette på egenhånd.

... fullt mulig at jeg tar feil her dog.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sigurd

Sitat fra: toreanderson på lørdag 09. mai 2015, klokken 11:47Det eg ikkje skjønar, er korleis det då kan ha seg at kollektivfelt-skilta i Dronning Eufemias gate i Oslo har allereie i lang tid hatt underskilt der det står at dei ikkje gjeld elbilar. Med andre ord, om det allereie har vore høve å skilte slik ved behov, kvifor treng ein ny politikk på området? Eller, om det ikkje har vore høve å skilte slik fram til no, kven sette opp desse skilta i Dronning Eufemias gate og korleis vart denne beslutninga forankra juridisk?
Det som er litt ironisk her er at, selv om man skjønner intensjonen til de som har satt opp disse skiltene, så betyr de INGEN TING juridisk. Underskilt som sier "Gjelder ikke X" betyr at for X eksisterer i praksis ikke skiltet. Dvs. at i dette tilfellet er feltet som angis å anse et ordinært felt for elbiler, altså kan elbiler kjøre der uansett. Men jeg er ikke nok prinsipprytter til at jeg gidder å bruke de feltene likevel, siden jeg som nevnt skjønner intensjonen. :)
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Thomas Parsli

Sitat fra: Sigurd på onsdag 13. mai 2015, klokken 12:56
Det som er litt ironisk her er at, selv om man skjønner intensjonen til de som har satt opp disse skiltene, så betyr de INGEN TING juridisk. Underskilt som sier "Gjelder ikke X" betyr at for X eksisterer i praksis ikke skiltet. Dvs. at i dette tilfellet er feltet som angis å anse et ordinært felt for elbiler, altså kan elbiler kjøre der uansett. Men jeg er ikke nok prinsipprytter til at jeg gidder å bruke de feltene likevel, siden jeg som nevnt skjønner intensjonen. :)

Når man ser hvor vanskelig det er å skilte fornuftig, lurer jeg på om de skal klare tidsbegrenset krav til samkjøring i kollektivfeltet.
Nok et underskilt med "07:00-09:00 3+" vil jo også gjelde buss og taxi uten passasjerer.
(noe som egentlig ikke er så dumt...)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Sitat fra: Sigurd på onsdag 13. mai 2015, klokken 12:56
Det som er litt ironisk her er at, selv om man skjønner intensjonen til de som har satt opp disse skiltene, så betyr de INGEN TING juridisk. Underskilt som sier "Gjelder ikke X" betyr at for X eksisterer i praksis ikke skiltet. Dvs. at i dette tilfellet er feltet som angis å anse et ordinært felt for elbiler, altså kan elbiler kjøre der uansett. Men jeg er ikke nok prinsipprytter til at jeg gidder å bruke de feltene likevel, siden jeg som nevnt skjønner intensjonen. :)
Jeg har sett diskusjonen rundt det skiltet og forstått at det er usikkerhet rundt juridisk holdbarhet.

Men skiltet sier "Dette er et kollektivfelt", dvs her har bl.a. elbiler rett til å kjøre. Under står det "skiltet gjelder ikke for elbil". Noe som betyr at elbilen ikke har rett til å kjøre der fordi det er en elbil.

Har elbilen da juridisk rett til å kjøre der, eller skal man anse det som et felt hvor man kun har anledning til å kjøre dersom man har tillatelse? Og har man automatisk tillatelse til å kjøre i et felt hvor det er eksplisitt presisert hvilke kjøretøy som kan benytte det? Eller mener man hele "tillatelses"-prinsippet bortfaller fordi tillatelsen er skiltet at ikke gjelder elbil?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. mai 2015, klokken 13:09
Men skiltet sier "Dette er et kollektivfelt", dvs her har bl.a. elbiler rett til å kjøre. Under står det "skiltet gjelder ikke for elbil". Noe som betyr at elbilen ikke har rett til å kjøre der fordi det er en elbil.

Underskiltet gjelder hovedskiltet og når det står "gjelder ikke elbil" betyr det egentlig at hovedskiltet ikke gjelder elbil. Det betyr altså at skiltingen av kollektiveltet ikke gjelder for elbil, men hvis det er merking i veibanen gjelder den. Juridisk sett har man altså lov til å kjøre der...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Sigurd

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 13. mai 2015, klokken 13:02
Nok et underskilt med "07:00-09:00 3+" vil jo også gjelde buss og taxi uten passasjerer.
(noe som egentlig ikke er så dumt...)
Bortsett fra at fra 09-07, er det nok med 2 felter på strekningen.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Thomas Parsli

Sitat fra: Sigurd på onsdag 13. mai 2015, klokken 13:14
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 13. mai 2015, klokken 13:02
Nok et underskilt med "07:00-09:00 3+" vil jo også gjelde buss og taxi uten passasjerer.
(noe som egentlig ikke er så dumt...)
Bortsett fra at fra 09-07, er det nok med 2 felter på strekningen.

Problemstillingen er altså hvordan man skal skiltet når ønsket er
"– Vi ønsker i første omgang en forsøksordning med samkjøringsplikt for elbilene. Det vil si at både el- og hydrogenbiler gis anledning til å benytte kollektivfeltet i rushtiden dersom det er minimum to personer i bilen."
(http://www.budstikka.no/Vil_presse_elbilene_ut_av_kollektivefeltet_i_rushtrafikken-5-55-79022.html)

Jeg ønsker forslaget velkommen, har god plass i bilen!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA