Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ja, da står jeg på Vestby Fortum lader som ikke fungerer...

Startet av Mippen, tirsdag 09. juni 2015, klokken 07:06

« forrige - neste »

Mippen

Etter å ha lest denne lille artikkelen lurer jeg på om dette er veien å gå? Det er som kjent forskjell på "papir utslipp" og reelle utslipp. Eu sin test modell viser helt feil forbruk i forhold til virkelig. Noe som også gir for lave utslipp.
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Hvor mye billigere diesel-SUVer blir, gjenstår å se: Selv om vektkomponenten tones ned, er SUVer tunge biler. Og de økte utslippene vekten bidrar til, skal det fortsatt betales avgift for.

Endringene i nybilavgifter må også sees i sammenheng med at det i framtiden kan bli dyrere å bruke bilen, bl.a. gjennom differensiering i bompengesatsene, som dette forslaget for bomringen i Oslo viser:

Sitat- Tredobling av bompengene for diesel-personbiler, fra 31 kroner til 93 kroner.

- 1,5 ganger for bensin-personbiler, tilsvarer 46 kroner for hver passering.

- Gratis for el- og hybrid-biler.

I tillegg foreslås det:

Sitatenda høyere bomavgifter på de mest forurensede dagene, som et alternativ til å forby dieselbiler i Oslo sentrum når luftforurensningen er helseskadelig høy. Det kan - i korte perioder - bety avgifter på 310 kroner for personbiler og 930 kroner for varebiler som bruker diesel.

Mippen

Det blir nok få ordinære biler som kommer godt ut, men såkalte "miljøbiler" med stor v8 motor for eksempel i kombinasjon med en liten elmotor kommer svært godt ut. Det er ikke riktig vei å gå syns jeg. Den lille elmotoren og batteriet hjelper nesten ikke noe på en bil med så stor fossil motor. Den lille batteri drevne motoren er bare et alibi for å kunne forurense.  I realiteten slipper de ut langt mer enn en vanlig fossil familie bil, og blir på toppen belønnet for dette i motsetning til familiebilene.
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Det ryktes av målesyklusen som brukes for avgiftsberegning skal revideres straks, slik at det reelle forbruket komer mer tydelig frem. Det vil føre til avgiftshopp igjen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gordon Retriever

Sitat fra: Mippen på lørdag 09. mai 2015, klokken 15:22såkalte "miljøbiler" med stor v8 motor for eksempel i kombinasjon med en liten elmotor kommer svært godt ut. Det er ikke riktig vei å gå syns jeg.

Hvis dette fører til at flere velger disse bilene i stedet for dieselutgaver av biler som Cayenne, X5 eller Q7, er det positivt. Men at hybridutgaven av Volvo XC90 får redusert avgift må primært være en bieffekt av at volumselgere som Passat GTE gjøres mer attraktive for bilkjøperne.

Amoss

Sitat fra: Mippen på lørdag 09. mai 2015, klokken 15:22
Det blir nok få ordinære biler som kommer godt ut, men såkalte "miljøbiler" med stor v8 motor for eksempel i kombinasjon med en liten elmotor kommer svært godt ut.

Jeg bet meg merke i at det ble sagt at endringene først og fremst skulle gi fordeler for hybrider med lang elektrisk rekkevidde. Får de til dette, kombinert med den nye målesyklusen som skal innføres snart, så tror jeg ikke det blir så ille. Ser selv helst at man fokuserer på rene elbiler, men innser at ikke alle overalt kan få tilfredsstillet bruksmønsteret sitt med elbiler enn så lenge, så forstår behovet for en mellomting i overgangen mot en ren elbil-park.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

eisa01

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 09. mai 2015, klokken 15:08
Hvor mye billigere diesel-SUVer blir, gjenstår å se: Selv om vektkomponenten tones ned, er SUVer tunge biler. Og de økte utslippene vekten bidrar til, skal det fortsatt betales avgift for.
For diesel er det også endelig foreslått at drivstoffet skal avgiftsbelegges på samme nivå som bensin. Veibruksavgiften burde jo egentlig vært høyere grunnet høyere luftforurensning fra dieselmotorer, men får vel være fornøyd med at subsidieringen i forhold til bensin stopper.

SitatVeibruksavgift
1. Dagens og vedtatte unntak for alternative drivstofftyper evalueres i 2020. Unntakene vurderes opp mot måloppnåelse av klimamålet i 2030.
2. Målsettingen på sikt er at alle fossile drivstoff ilegges veibruksavgift gradert etter energiinnhold i drivstoffet.
CO2-avgift
CO2-avgiften bør på sikt innrettes slik at den priser CO2-utslipp likt per tonn CO2 for fossile drivstoff.


timingbeltkiller

Dyrere diesel rammer transportsektoren hardt og minsker ytterligere Norges svake konkurransestilling.
Dette samtidig med at importen av de dårlige økonomiske tidene med økende arbeidsløshet og sviktende skatteinntekter slår til for fullt.

For de heldige som ikke mister jobben, betyr dette bare nedsatt kjøpekraft.
For de som mister den, ren katastrofe.

Tror  den pågående svekkingen av det statsfinansielle grunnlaget er en større risiko for elbil insentivene
enn det de politiske partiene (ikke) lover av grønn politikk.

For med utfasing av oljeinntektene blir N lett i samme stilling som Spania og Portugal da røveriene av edle  metaller i Sydamerika tok slutt: Europas fattigmann!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 09. mai 2015, klokken 20:27
For de heldige som ikke mister jobben, betyr dette bare nedsatt kjøpekraft.
For de som mister den, ren katastrofe.
Noen som beholder jobben, rammes også av en katastrofe.
De sitter med en (kredittfinansiert) bil som både er uselgelig og for dyr i drift til å kunne brukes.

Nå kan du mene de fortjener å sitte i klisteret når de var så dumme å kjøpe fossilbil.
Også dersom de tilhører de ca 60% som ikke har lademulighet hjemme eller på jobb
og derfor må tanke el til høyere pris per kjørte km enn tanking av diesel per kjørte km?

Nytt eksempel på (svindyrt) å være fattig!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

tonl


Denne artikkelen om hybridbiler er bra skrevet syns jeg. Kan leses her
http://www.dinside.no/933659/forbruket-bestemmer-prisen

"Hovedspørsmålet er derfor: Blir bilene ladet så snart det lar seg gjøre, eller lades de ikke i det hele tatt?

Dersom bilene ikke lades gjennom stikkontaktene i det hele tatt, så blir de større miljøsvin enn biler som ikke har hybridpakken. Dette fordi bilene veier langt mer enn tilsvarende biler som leveres uten elmotor, batteripakke, kabler og styringssystemer.


Mippen

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 09. mai 2015, klokken 15:40
Sitat fra: Mippen på lørdag 09. mai 2015, klokken 15:22såkalte "miljøbiler" med stor v8 motor for eksempel i kombinasjon med en liten elmotor kommer svært godt ut. Det er ikke riktig vei å gå syns jeg.

Hvis dette fører til at flere velger disse bilene i stedet for dieselutgaver av biler som Cayenne, X5 eller Q7, er det positivt. Men at hybridutgaven av Volvo XC90 får redusert avgift må primært være en bieffekt av at volumselgere som Passat GTE gjøres mer attraktive for bilkjøperne.


Utslipp er utslipp uansett. Det er ikke bare bensin hybrider, det er også diesel hybrider. Hvis det blir billigere å kjøpe en bil med stor motor med bensin eller diesel så lenge den har en liten elmotor er det feil vei å gå. Jeg håper det kommer en mer riktig målemetode på plass snart slik at det blir dyrere for biler som slipper ut mest. Slik det er nå ser det ut som enkelte hybridbiler nesten er på høyde med vanlige elbiler - noe som er langt fra sannheten. Det som også er faktum er at man kan kjøre en ladbar hybrid helt uten å lade en watt med strøm. Derfor kan man "jukse" seg til dyrere bil. Mer vekt gir også høyere utslipp når den ikke kjøres på strøm.
Fremtiden er elektrisk.

ludo

Hvis prisen på drivstoff går opp f.eks en femmer. Kommer nok mange til å prøve å bruke batteriet mest mulig i hybrid.

Syns det er rart at det ikke er mer fokus på å øke drivstoff prisen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA