Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spør Arctic Roads

Startet av Rikerud, mandag 08. juni 2015, klokken 23:40

« forrige - neste »

Rikerud

Slik oppfattes endringene i elbil-støtten sett fra utlandet.

http://www.quattroruote.it/news/eco_news/2015/05/08/elettriche_norvegia_il_governo_stoppa_incentivi_e_benefit_costano_troppo_.html

Dere som ikke kan italiensk skjønner sikkert litt hva som står likevel? Ellers så finnes det jo muligheter til å oversette.

Mippen

#1
Google translate.
fordeler: "De koster for mye"
I Norge er "free ride" elektrisitet nesten over. Super fordeler og insentiver som hittil har slått det nordiske landet i en oase av null utslipp skal revideres: I de fleste tilfeller vil bli utvannet i domstolene rett og slett kuttet. Grunnen? Alt det gode Gud, fra merverdiavgift null til motorveier gratis, koster € 500 millioner per år. Bare for mye, selv for regjeringen i Oslo. Eden grønt. Til nå i Norge den kraften de hatt en drøm behandling: moms og avgifter på kjøp av null (områder hvor konvensjonelle biler er stedet klemmer), ingen bompenger for å angi bysentra, motorveier, parkeringsplasser og ladestasjoner gratis, fortrinnsrett fritt tilgjengelig (en mulighet, denne, som allerede har reist klager av driverne av offentlig transport). Bare fra økonomisk synspunkt, ble det anslått at de årlige besparelser for de som kjøper en elektrisk svever rundt $ 8000, mer enn € 7000: et stort beløp, slik som å overbevise en hær av bilistene til å konvertere utslipp til null, særlig Nissan Leaf og Tesla Model S. Tallene for det grønne markedet er klart: på norske veier er det allerede 50.000 elektrisk og også de første månedene av 2015 har vært svært vellykket, med 8099 nye registreringer (+ 40,3% på året ovenfor). Kursendring. Nyheten var i luften i noen tid, men nå en rapport fra den franske AFP gir nye detaljer om intensjonene i executive. Planen, avtalt så langt i flertall, noe som gir skattefritak for strøm skal opprettholdes kun til 2017: da, kunne tørre nullstilling erstattes av et system av incentiver, selvfølgelig, med et tak. Siden 2018, dessuten selv null utslipp vil måtte betale den årlige avgiften brukes på alle kjøretøy: halv til 2020, og deretter i sin helhet. Det gjenstår å se hva som vil skje med gratis parkering og tilgang til fortrinnsrett: det franske byrået forklarer at avtalen, for nå, gir mulighet til å "revurdere" fordelene, forlater døren åpen for innføring av en " stramme ytterligere. Etter år med feiring, synes måten Nordic grønne bilen ha kommet frem til et vendepunkt.

David Comunello
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA