Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av i3_X5_730, mandag 08. juni 2015, klokken 23:35

« forrige - neste »

Kristian O

Sitat fra: K S på fredag 14. august 2015, klokken 17:32
Nå skal da ladekabel kobles til nett først, deretter skal en plugge i bil.
Det du beskriver er motsatt rekkefølge....


...og han kan gjer det samme via bilen. Start lading ved midnatt f.eks.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Elbil fundamentalist

#166
Sitat fra: K S på torsdag 13. august 2015, klokken 19:12
Alle er opptatt av kostnader for stakkars elbilister! Synd på oss? NEI!

Det som er mye mer skremmende er at panelovner og varmepumper blir skrudd av, til fordel for vedfyring uten trekk og røyklegging av hele nabolaget.
Det skremmer meg! Er ille allerede i dag, har et par naboer som overhode ikke kan fyre, en i førtiårene og en i sekstiårene.
Æ
Om jeg må gå ned fra normallading på 6,6 kW (etter Kia sin definisjon til 6-10 A skal jeg alltid stå i, spesielt hvis vi får hurtiglader i nærheten, hvis ikke får jeg betale....
Enig i innlegget her. Vi har pelletovn som vi ikke bruker når det er billig strøm. Den har vannmantel som varmer både direkte til luft, vannbåren varme og varmt tappevann. Den gir 15 kW effekt som kommer godt med hvis det blir høy effektpris i kuleeperioder. Dessverre også er den værste periode for lokal luftforurensing. 1500 mennesker dør årlig pga luftforurensning. NVE sitt forslag vil dempe elbilsalget, opprettholde dieselbilbruken og øke vedfyring. De to værste faktorene for luftforurensingen i sentrale strøk. Altså flere vil dø og langt flere barn og voksne vil bli plaget med astma og stadig flere vil lide forferdelige sykdomsforløp og til slutt dø av hjerneslag og hjerteinfarkt som de typiske sykdommene man drar på seg over lang tide eksponering av luftforurensning. Uklokt, uhensiktsmessig og hjerterått og fortsette med slik kjent "sykdomsproduksjon" når eldrebølgen vil øke antallet pleietrengende pensjonister. Kanskje for Miljøeirektoratet burde se på. De har mandat til å stoppe tiltak som forverrer folkehelsa.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

weld77

Jeg har en følelse av at det gjengse medlem på dette forum ikke aner hvor irrelevant høyeffekts hjemme er for den jevne elbileier. Lokasjonene som har hurtiglader (dvs de offentlige/parkeringshus/whastever) betaler allerede effektavgift så jeg har store problemer med å se viktigheten av effektavgift eller ikke for husholdninger når det gjelder elbilsalg.

Høyeffekts hjemmelading bunner i veldig, veldig sære behov kombinert med liten batteripakke og/eller manglende regneferdigheter.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: weld77 på fredag 14. august 2015, klokken 19:58
Jeg har en følelse av at det gjengse medlem på dette forum ikke aner hvor irrelevant høyeffekts hjemme er for den jevne elbileier. Lokasjonene som har hurtiglader (dvs de offentlige/parkeringshus/whastever) betaler allerede effektavgift så jeg har store problemer med å se viktigheten av effektavgift eller ikke for husholdninger når det gjelder elbilsalg.

Høyeffekts hjemmelading bunner i veldig, veldig sære behov kombinert med liten batteripakke og/eller manglende regneferdigheter.
Tenker mest på at dette er en effektiv stopper for opprettelse av lademuligheter i borettslag og sameier. Umulig å få flertall for et mindretall elbiler hvis det påfører alle høyere effektavgift. Dessuten tror folk flest allerede at elbiler bruker mye mer strøm enn de faktisk gjør. Hvis de må betale effektledd i tillegg vil det være nok til at mange lar tanken om elbil ligge.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

weld77

#169
Men det er da ingen grunn til å dimensjonere et elnett basert på at folk ikke skjønner greia? Da er det mye bedre at folk skjønner greia og tilpasser seg deretter. En overgang til elbil oppnås enklest ved å gjøre det dyrere og mer og mer upraktisk å kjøre noe annet, altså relativt sett gunstigst å kjøre elbil dersom man faktisk skal ha en eller flere biler i husholdningen - drivstoffprisen er uansett komisk lav for elbiler så om den blir litt mindre komisk lav er ikke så veldig mye endret. Som nevt opptil flere ganger er det lett å unngå.

Ad sameier og borettslag så vil det neppe kreve veldig mye mere enn hva det allerede gjør. De fleste kommer hjem rundt kl 16-17 og fyrer opp det meste i boligen da, hvilket nok uansett vil representere effekttopen uavhengig av om det er en del ladeplasser for elbil der. Fortsatt bør lading legges til andre tidspunkt. Strømabonnementer er uansett stort sett individuelle i slike boformer og det kan løses på den måten, eller at de som er marginalbidrragsytere til effektbehovet betaler mer enn andre. Slike ting lar seg løse om nødvendig. Videre er "bilandelen" i sameier/borettslag nok mye mindre enn i resten av befolkningen og folk flest bor ikke i sameier eller borettslag i byene. Og sist men ikke minst: Dersom sameier og borettslag er storforbrukere av effekt så får de finne seg i å betale for det om nødvendig. Sameier og borettslag er ikke edlere brukere av effekt enn andre.

jkirkebo

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 14. august 2015, klokken 20:12
Tenker mest på at dette er en effektiv stopper for opprettelse av lademuligheter i borettslag og sameier. Umulig å få flertall for et mindretall elbiler hvis det påfører alle høyere effektavgift. Dessuten tror folk flest allerede at elbiler bruker mye mer strøm enn de faktisk gjør. Hvis de må betale effektledd i tillegg vil det være nok til at mange lar tanken om elbil ligge.

Nå er det jo VELDIG lett å finne ut hvor mye maks ekstra effektavgift f.eks en 16A lader vil påføre borettslaget da. For en 16A ladestasjon blir det 3.7kW ganger 35,- sommerstid og 107,50 vinterstid her jeg bor, dvs. 263 kroner pr. måned i effektavgift. Trenger man ikke 16A kan man jo begrense seg til 10A og spare endel kroner. 8A og 6A er også muligheter med ytterligere besparelse.

Skal det settes opp anlegg for mange med effektregulering er det bare å ta makseffekten (f.eks 22kW) og dele på antall brukere (f.eks 15, som er maks på 3x32A). I dette tilfellet 105 kroner pr. bruker pr. måned.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Det er lett for oss kanskje, men man må ikke overvurdere folks intelligens og interesse. Forresten i følge eksempelet til jkirkebo vil jo innføring av dette ikke ha noenting som helst å gjøre med å utjevne døgnforbruket som er intensjonen med AMS. Dette er kun et incentement til å redusere effekten til et minimum til enhver tid. Som jeg prøvde å få frem tidligere;  man må gjerne ta ut mye effekt når kraften er billigst. Har du en powerwall som kan lades på 11 kw så vil du vel for svingende gjøre det akkurat når strømprisen er lavest, mens du kanskje vil gi strøm tilbake til nettet når den er dyrest.

Ellers helt enig i at 'komplekse' beregningsmetoder for strømregningen vil kunne føre til økt fyring og skepsis til elbillading.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

stefse


Norge har klimamålsettinger fastsatt av stortinget.  Bruk av elkraft i stedet for fossile brennstoff er en del av virkemidlene for å nå dette målet. Sluttbrukeren bør så langt mulig, oppfordres til å benytte elkraft fremfor brenning av olje, kull og ved. Jeg frykter at dersom AMS innføres, og  prismodellen som benyttes blir  uoversiktlig, vil kunder med  'feil' adferd grunnet uforstand eller mangel på interesse for AMS, bli redd for høy strømregning. Disse vil da typisk heller ty til alternative energikilder som f.eks. vedfyring.  Med dagens lave råoljepris, må man også passe seg for å innføre EL-priser som nærmer seg prisen på fyringsolje målt i kr/kWh. Det bør det ikke være noen grunn til. Oppvarmingsbehovet i hjemmet er slik det alltid har vært om morgenen og etter jobb, og jeg frykter at økt fyring i peiser og ovner på disse tidsrommene vil forringe luftkvaliteten, spesielt i byene. Det samme kan man for så vidt si om elbiler, dersom marginalmerkostnaden med lading av elbil når en smertegrense,  vil fortsatt bruk av fossile energikilder bli foretrukket, da disse er uovertruffen på tilgjengelighet og nytteverdi.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA