Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av i3_X5_730, mandag 08. juni 2015, klokken 23:35

« forrige - neste »

weld77

#120
Det eksisterer meg bekjent ikke noe konsept for "timesprising" av effekt i Norge. Kraftprisen settes hver time i hvert prisområde og det er mekanismen som regulerer tilbud og etterspørsel og basert på dette produksjonen. Dimensjonerende faktor for nettet er uansett ikke hvor mye som brukes da og da, men hvor mye som maksimalt brukes. Poenget er å jevne ut toppene - utover det er det ganske uinteressant om forbruket skjer klokka 21 eller klokka 03 siden effekttoppen uansett ikke er på det tidspunktet. Hensikten er å flytte last ut fra morgen- og ettermiddagsrushet siden det er da effekttoppene uansett er.

Å regulere kraftproduksjonen i Norge opp og ned er stort sett fryktelig enkelt - magasinkraftverk kan startes og stoppes på noen få minutter og dersom de allerede er i drift reguleres produksjon opp og ned omtrent momentant. Uansett er ikke problemet å først og fremst å produsere nok effekt, men å få levert den der den etterspørs.

weld77

Så vidt jeg har kunnet finne på internett er det største effektuttaket i Norge noen sinne ca 23000MW. Det er fortsatt et godt stykke unna den totale installerte effekten på norske kraftverk som er ca 29000MW.

Softblue

#122
Slik jeg forstår det er i dag blir effektavgiften (for uttak over 125A) beregnet av de tre største effektuttakene i arbeidstiden for måneden.
Effektavgiften kan selvfølgelig spore bedrifter til å jobbe med å unngå effekttopper.
Men på den annen side så kan effektavgiften virke mot sin hensikt, ved at når man først har fått effektavgift, så er det ikke vits i å spare på effekten resten av måneden, da er det bare å "gi jernet".
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

stefse

Ser poenget begynner å sive inn her, og det er bra.
Skal timesprising med ams virke, må også den eventuelle effektavgiften få timespris. Heller ikke døgnpris på effekt er optimalt.  Har man pådratt seg effektavgift i starten av  døgnet f eks klokka 00-01 kan man jo gi blanke i hva som skjer resten med effektutaket resten av dagen.

Og at en enkelt effektopp skal bestemme prisen på avgiften resten av måneden eller halvåret er helt horribelt. Da har man jo satt hele markedsmekanismen ut av spill, hvis man et par dager er "uheldig" å må lade klokka 17.

Tesla Model3
VW eGolf - solgt

weld77

Sitat fra: stefse på onsdag 12. august 2015, klokken 20:03

Og at en enkelt effektopp skal bestemme prisen på avgiften resten av måneden eller halvåret er helt horribelt. Da har man jo satt hele markedsmekanismen ut av spill, hvis man et par dager er "uheldig" å må lade klokka 17.

Lading av elbil er omtrent det eneste som kan generere veldig høy effekt over såpass lang tid om en time. Greit nok at en induksjonstopp er ganske kraftige saker, men når vannet koker så er det ikke allverden som trengs for å holde det kokende osv.

Så det er en mulighet at "hurtiglading" av elbil hjemme kan vise seg å bli en ganske dyr fornøyelse. Neppe verdens undergang siden antallet folk som faktisk trenger det og har muligheten til det er noget begrenset.

Hvordan et fåtall elbileiere agerer er ikke veldig relevant i den store sammenhengen. Det som er sentralt er hvordan det store flertall agerer, og de skal ikke lade med 11kW eller 22kW hjemme.

Men ja, det er abolutt mulig å se for seg scenarier der noen få enkelthendelser (eksempelvis lading med veldig høy effekt noen få dager) får ganske store konsekvenser for mange flere dager.

Skulle tro at man kan basere seg på tidsrommet 0600-0900 og 1500-1800 eller noe slikt og egentlig gi ganske balla i resten av døgnet siden det ikke er der problemet ligger.

stefse

Sitat fra: weld77 på onsdag 12. august 2015, klokken 18:09

Å regulere kraftproduksjonen i Norge opp og ned er stort sett fryktelig enkelt - magasinkraftverk kan startes og stoppes på noen få minutter og dersom de allerede er i drift reguleres produksjon opp og ned omtrent momentant. Uansett er ikke problemet å først og fremst å produsere nok effekt, men å få levert den der den etterspørs.
Ramping er selvsagt mye enklere enn varmekraftverk med kjeler, men ramping medfører faktisk økt slitasje på vannkraftverk også. Lukene må beveges, trykksjakt får mer turbulens,  rør får endret sin materialspenning oftere og det samme med impelleren . Derfor går regulerkraft (som faktisk prises litt høyere enn planlagt kraft) på omgang mellom kraftverkene, og de andre kjører konstant baseload.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

stefse

Sitat fra: weld77 på onsdag 12. august 2015, klokken 20:12
Sitat fra: stefse på onsdag 12. august 2015, klokken 20:03

Og at en enkelt effektopp skal bestemme prisen på avgiften resten av måneden eller halvåret er helt horribelt. Da har man jo satt hele markedsmekanismen ut av spill, hvis man et par dager er "uheldig" å må lade klokka 17.


Skulle tro at man kan basere seg på tidsrommet 0600-0900 og 1500-1800 eller noe slikt og egentlig gi ganske balla i resten av døgnet siden det ikke er der problemet ligger.

Effektavgift kun i det tidsintervallet kan være en ide ja.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

stefse

#127
Det som synes mer og mer klart er at hvis AMS skal ha noe som helst for seg mtp å vri effektforbruket til ønskede tidsperioder på døgnet, kan man ha følgende prismodeller, rangert utfra sluttkundens antatte incentivnivå til å tilpasse døgnforbruket.

1. Fastavgift + variabel energipris (lav til middels incentiv)

2. Fastavgift + timesvariabel energipris + timesvariabel effektpris til netteier (middels til høy incentiv)

3. Ingen fastavgift og kun variabel timepris på effektpris til netteier og timesvariabel energipris (høy til meget høy incentiv)

4. Fastavgift + gjennomsnittsberegnet effektpris utfra et gitt antall timer med et gitt effektuttak + variabel energipris (middels til høyt incentiv nvå, men sterkt avtagende dersom effektbarrieren brytes)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Thomas Parsli

Sitat fra: weld77 på onsdag 12. august 2015, klokken 18:33
Så vidt jeg har kunnet finne på internett er det største effektuttaket i Norge noen sinne ca 23000MW. Det er fortsatt et godt stykke unna den totale installerte effekten på norske kraftverk som er ca 29000MW.

Det er distribusjonsnettet som er problemet, ikke produksjonen :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elbil-1

#129
Lading av elbil er bare en av mange ting som stjeler effekt over mange timer.

Oppvarming av hus er vel en mye større effekt-topp enn lading.

Mange hus har elektrisk oppvarming og mange har nattsenking

Det betyr at det er en kjempeeffekttopp når hele gata sin nattsenking slår over til oppvarming klokka 0600 på morgenen i januar og står på i 3-4 timer før husene er oppe på 20 grader - DA snakker vi om effekttopp!

Det er ikke uvanlig at det er 2-4 panelovner på 1000-1500w som slår inn i hvert hus i et eldre boligstrøk (og de er de mange av her i landet) 10 eldre hus i gata vår x 6000w = 60kw bare på nattsenking/økning


En enslig elbil eller to noen timer en ettermiddag på 22kw blir bare peanøtter!

ladov

Sitat fra: stefse på onsdag 12. august 2015, klokken 14:36
...
Men igjen, trenger vi egentlig alt dette? Rapporten fra THEMA consulting group er uenig og mener vi bare behøve energiledd og fastledd. Altså ingen sinnrik effektprising, bortsett fra når det er faktiske kapasitetsbegrensninger.
Høres i grunn fornuftig ut:

"Rapporten «Framtidig utforming av nett-tariffer» tar for seg kostnadsstruktur,
kostnadsdrivere og kostnadsbidrag i nettet. EC-Group anbefaler i rapporten at
tariffutformingen bør være den samme til alle kunder, og bestå av energiledd og fastledd.
I tillegg bør det benyttes kapasitetsledd i situasjoner hvor overføringsbehovet faktisk
overstiger overføringskapasiteten i nettet"
Denne her likte jeg. Det vi trenger er en 'rushtidavgift' for de gangene i året/døgnet hvor det kniper. Resten av tiden klarer vi oss uten effektledd. Som flere andre har påpekt, har du først kommet i skade for å pådra deg en forhøyet effektariff så forsvinner også motivasjonen for å være snill gutt resten av perioden..

Også trenger vi noe ny leamikk som kan visualisere og styre dette på en enkel måte. AMS-boksene bør med andre ord få et display som forteller deg hvordan du ligger an og om mulig bør AMS-boksen kommunisere med ladestasjonen din.

Ideelt sett går alt automatisk, plugg i kabelen når du kommer hjem og bilen er ferdigladet på morgenen. AMS sørger for at ladingen går på det tidspunktet som passer nettleverandøren din best. Selv så får du en diskret melding på mobil eller AMS-display om at lading er utsatt til natta men at du kan 'trykke her' for å starte lading umiddelbart..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Griffel

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 12. august 2015, klokken 22:31
Det er ikke uvanlig at det er 2-4 panelovner på 1000-1500w som slår inn i hvert hus i et eldre boligstrøk (og de er de mange av her i landet) 10 eldre hus i gata vår x 6000w = 60kw bare på nattsenking/økning
En enslig elbil eller to noen timer en ettermiddag på 22kw blir bare peanøtter!
Men når alle har elbil blir det 220kW. Om en benytter seg de 6kW en sparer på nattsenkingen og benytter de til lading vil en spare penger med overgangen til en effekttariff.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elbil-1

Man kan ikke spare nattsenkinken - for man kan ikke fryse heller...

Normen er at husholdninger bruker mer og mer strøm - og det burde ikke komme som en overraskelse for netteier

Utbygging av nettet må jo netteier ta høyde for for å kunne selge mer strøm = mer inntekt.

arthur

En netteier selger ikke strøm, men tar seg betalt for å overføre strømmen! Tror også det er sik at en netteier tar, kan ta seg, betalt for å sikre drift, vedlikehold og utbygging av ny kapasitet hvilket etter mitt skjønn er en fornuftig tanke siden strømleveranse er en samfunnsnyttig nokså viktig del av vår infrastruktur og på dette vis er vi sikret tilgang av denne i fremtiden. Tvungen sammenslutning av netteiere er vel noe partiene som i dag utgjør regjering går for uten at jeg husker hvor saken står.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

elbil-1

Selge mer overført energi, er vel mer korrekt ja.

Poenget er at det ikke burde være noen overraskelse at husstander ønsker å kjøpe mer energi. Nettet må bygges deretter.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA