Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av i3_X5_730, mandag 08. juni 2015, klokken 23:35

« forrige - neste »

KjellG

Sitat fra: eivhelle på mandag 10. august 2015, klokken 00:28
Varmtvannstanken er en av de store effektforbrukerene i hjemmet og det kan spares mye energi på å bytte ut denne mot en gjennomstrømningsvarmer. Problemet med denne er at du da bruker høy effekt i et kort tidsrom i stedet for å bruke litt strøm hele tiden.

En gjennomstrømningsvannvarmer er en stor effektforbruker! Energiforbruket er nær identisk for begge typer: 200 l vann varmet opp over en time eller fortløpende mens det tappes er samme energiforbruk. Forskjellen er varmetapet fra en vvb, men det er beskjedent. Gjennomstrømningsvannvarmere er ikke noe spesielt smart produkt for folk flest.

Olee

Sitat fra: KjellG på mandag 10. august 2015, klokken 12:11
Sitat fra: eivhelle på mandag 10. august 2015, klokken 00:28
Varmtvannstanken er en av de store effektforbrukerene i hjemmet og det kan spares mye energi på å bytte ut denne mot en gjennomstrømningsvarmer. Problemet med denne er at du da bruker høy effekt i et kort tidsrom i stedet for å bruke litt strøm hele tiden.

En gjennomstrømningsvannvarmer er en stor effektforbruker! Energiforbruket er nær identisk for begge typer: 200 l vann varmet opp over en time eller fortløpende mens det tappes er samme energiforbruk. Forskjellen er varmetapet fra en vvb, men det er beskjedent. Gjennomstrømningsvannvarmere er ikke noe spesielt smart produkt for folk flest.
Iallefall ikke om noen år når vi alle får AMS. Da er det ikke så greit å skulle ta en dusj tidlig på morgenen, når prisen er høy. Da er det bedre med en VVB som heller kan varmes opp når prisen er lav!

elbil-1

Her er nok NVE og forsikringsbransjen på skikkelig kollisjonskurs!

Skal bli spennende å se første rettsak når et hus er brent ned av elbil eller annet elektrisk utstyr som står på om natta eller vannlekkasje fra vaskemaskin som står på om dagen når ingen er hjemme...

E_S

Nå er vel sjansen for brann av elbillading omtrent lik null så lenge man dropper Schuko-lading på 16A. Av en eller annen grunn har man i Norge brukt Schuko til "alt" mens tilsvarende CEE er nesten aldri å se. En vaklete, gammel Schuko med 16A trekk over flere timer er en god "garanti" for varmgang og brannfare mens en CEE på max belastning ytterst sjelden blir lunken engang..

Ellers skulle man tro at det hadde vært bedre for nettet at folk ladet elbil med f.eks. 11kW på natten enn 3,6 på ettermiddagen når "alt" annet også bruker strøm..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Thomas Parsli

Sitat fra: elbil-1 på mandag 10. august 2015, klokken 12:34
Her er nok NVE og forsikringsbransjen på skikkelig kollisjonskurs!

Skal bli spennende å se første rettsak når et hus er brent ned av elbil eller annet elektrisk utstyr som står på om natta eller vannlekkasje fra vaskemaskin som står på om dagen når ingen er hjemme...

Jøss, vi har ladet elbilen(e) om natten i snart ti år!
Er det bedre å lade om dagen når vi er på jobb? (nei, vi bruker ikke elbilen hver dag)

Ellers står både varme og VVB på om natten hos oss, bør vi skru av alt? Bør vi trekke ut alle støpsler?

På både vaskemaskin og oppvaskmaskin har vi hatt vannstoppere de siste 10-15 årene, men den virker ikke?
Må jeg sitte å se på vaskemaskinen, eller holder det å være i samme etasje som den?

Thomas
(litt bekymret)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Softblue

Om alle skal lade el-bilen på natten så vil det bli "rush-tidsavgift" på strømnettet om natten.
Uansett vil NVE heller at jeg bruker shuko hele natten enn min 22Kw ladeboks en times tid.
NVE mener tydeligvis at det skal være prisnøytralt om man bruker diesel, bensin eller strøm på kjøretøy, og da vil nok el-bilsalget bli på linje med Tyskland.
NVE politikk er vist å begrense strømforbruket i stedet for å bygge ut strømnettet, og jeg som trodde at NVE´s oppgave var å levere strøm.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

THE

Sitat fra: Softblue på mandag 10. august 2015, klokken 13:21
Om alle skal lade el-bilen på natten så vil det bli "rush-tidsavgift" på strømnettet om natten.
Uansett vil NVE heller at jeg bruker shuko hele natten enn min 22Kw ladeboks en times tid.


Samme problemstilling for meg. Med høy effektavgift blir nok ikke 11kW wallbox benyttet til lading lenger, da vil den kommende Zapteckabelen bli brukt i stedet for å unngå effekttoppene. Renault Zoe har ingen mulighet til å sette ladestrøm i bilen, og den trekker det som er tilgjengelig. Uten 11kW lading hjemme blir elbilen mye mindre anvendelig for min del.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

weld77

Sitat fra: Fanafjord på mandag 10. august 2015, klokken 10:46
Jeg skjønner ikke hvorfor effektuttak er så viktig. Om den individuelle elbilen lades med 3 eller 10 eller 20 kw bør jo være det samme for nettet, bare det skjer ikke samtidig med alle elbiler.

Så å stimulere elbileiere til å lade på tider der nettet er ikke brukt så mye (nattlading) ville skånet nettet mye mer enn å begrense effekten til hver enkelt elbileier. Hvor tar jeg feil?


Et energisystem må oppfylle to krav: Lever nok energi året gjennom og til enhver tid levere nok effekt. Effekten som leveres i det norske (og andre for den saks skyld) kraftsystemer varierer mye gjennom døgnet med topper om morgenen og ettermiddagen av ganske opplagte grunner. Altså er det ønskelig å flytte last ut til andre tidspunkt (natten), men p.t. finnes ingen mekanisme for å gjøre det. Med timesprising av strøm til privatkunder kunne man ha ganske gode incentiver til å lade elbilen om natten for eksempel. Da kunne man også hatt noe høyere effekt siden resten av boligen (og landet for øvrig) trekker mindre effekt.

I samtidighetsbetraktninger settes en ladestasjon til elbil lik 1, dette fordi den tar en gitt effekt i flere timer når ladingen pågår. Basert på dette er det en ganske grei antagelse at elbillading kommer på toppen av alt annet man bruker strøm på, så elbiler kan betraktes som ren ekstralast på nettet.

Så løsningen er en variant av at "ikke alle lader samtidig", men i praksis lader nok de langt fleste samtidig, så et stort antall elbiler representerer en systematisk økning av effektbehovet i nettet. Legg til at dette kommer i tillegg til effekttopper i form av oppvarming om vinteren og morgen/ettermiddagsritualet hos folk flest.

For min egen del lader jeg som regel med 5-6 ampere ladestrøm hjemme og annenhver eller hver 3. dag. Når jeg først lader så tar det gjerne en 12-18 timer.

Dersom alle ladet om natten ville problemet være ikke-eksisterende siden annen last på nettet er mye lavere da. Så det er helt opplagt at for netteier er det beste at folk lader om natten, og i den grad det ikke er mulig at det lades over lang tid med lav effekt fremfor kort tid med høy effekt.

Det fundamentale problemet er dog at folk ikke tar hensyn til slikt med mindre det koster penger å ikke gjøre det, samt at folk flest har noe begrensede regneferdigheter i forhold til faktisk behov for ladeeffekt for å dekke faktisk forbruk.

weld77

Sitat fra: Softblue på mandag 10. august 2015, klokken 13:21
NVE politikk er vist å begrense strømforbruket i stedet for å bygge ut strømnettet, og jeg som trodde at NVE´s oppgave var å levere strøm.

NVE er et direktorat underlagt Olje- og Energidepartementet og sysler med ting som forvaltninga av vannressurser i Norge, regulering av kraftomsetning, behandle konsesjoner om bygging av kraftverk og en del andre ting.

NVE leverer ikke en eneste kilowattime elektrisk energi, det er det kraftprodusentene rundtomkring som sørger for. Produksjonen av elektrisk energi i Norge styres av Statnett.

jkirkebo

Sitat fra: THE på mandag 10. august 2015, klokken 13:50
Sitat fra: Softblue på mandag 10. august 2015, klokken 13:21
Om alle skal lade el-bilen på natten så vil det bli "rush-tidsavgift" på strømnettet om natten.
Uansett vil NVE heller at jeg bruker shuko hele natten enn min 22Kw ladeboks en times tid.


Samme problemstilling for meg. Med høy effektavgift blir nok ikke 11kW wallbox benyttet til lading lenger, da vil den kommende Zapteckabelen bli brukt i stedet for å unngå effekttoppene. Renault Zoe har ingen mulighet til å sette ladestrøm i bilen, og den trekker det som er tilgjengelig. Uten 11kW lading hjemme blir elbilen mye mindre anvendelig for min del.

Det er nok de som kjøpte 3.6kW-boksen som gjorde det beste kjøpet ser det ut som. Men det er meget enkelt å bygge om en 11kW boks til en 3.6kW, det er bare å koble fra L2 og L3 i tilførselen til boksen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

E_S

Tro hvor de legger grensen for "høy" effekt man blir straffet for uansett, også nattestid? 7,4kW? 11kW? Glad jeg lader på jobb hos en arbeidsgiver som bruker så mye strøm uansett at selv 22kW blir en fjert i det store bildet.. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jkirkebo

Sitat fra: E_S på mandag 10. august 2015, klokken 14:49
Tro hvor de legger grensen for "høy" effekt man blir straffet for uansett, også nattestid? 7,4kW? 11kW? Glad jeg lader på jobb hos en arbeidsgiver som bruker så mye strøm uansett at selv 22kW blir en fjert i det store bildet.. :)

Slik det er lagt opp her er det snittforbruket i de 3 timene pr. måned med høyest forbruk som legges til grunn. Det er dessverre ingen differensiering på tid på døgnet, noe jeg har foreslått pr. epost at de skal innføre (mer spesifikt ingen effektavgift f.eks 23-05). For min del betyr det lading på 10-12A nattestid om jeg vil unngå økt effektavgift. Det er den "effektreserven" jeg har tilgjengelig nattestid på denne tiden av året.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

E_S

Jeg har ingen elektrisk oppvarming av hverken rom eller vann hjemme. Alle lyskilder er LED, så det eneste som bruker strøm å snakke om er egentlig komfyr og andre hvitevarer som må varme vann. Den er (enn så lenge) ikke induksjon engang, og jeg er ingen Hellstrøm på kjøkkenet som bruker alle plater og stekeovn samtidig. Sånn jeg skjønner dette vil det å lade bilen på 32A 1-fas uansett tid altså mest sannsynlig gjøre det mye dyrere jevnt over enn å lade den dobbelt så lenge på 16A.

Hvorfor kan de ikke angripe strømsløseriet i form av mange kilowatt med helt unødvendig lys som står på døgnet rundt i blokker, kontorbygg og lignende fremfor dette flisespikkeriet? Den sløsingen gir jo en vesentlig belastning i bunnen som er nesten konstant..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Thomas Parsli

Sitat fra: weld77 på mandag 10. august 2015, klokken 13:53
Det fundamentale problemet er dog at folk ikke tar hensyn til slikt med mindre det koster penger å ikke gjøre det, samt at folk flest har noe begrensede regneferdigheter i forhold til faktisk behov for ladeeffekt for å dekke faktisk forbruk.

Det vil jo i praksis koste penger -og man kan jo håpe det blir så dyrt at kundene faktisk etterspør digitale strømmåler (med mobil-app) og "intelligente" hus.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: E_S på mandag 10. august 2015, klokken 16:06
Hvorfor kan de ikke angripe strømsløseriet i form av mange kilowatt med helt unødvendig lys som står på døgnet rundt i blokker, kontorbygg og lignende fremfor dette flisespikkeriet? Den sløsingen gir jo en vesentlig belastning i bunnen som er nesten konstant..
Dette har lite med strømsløsing å gjøre, ordningen er ment å fordele kostnadene med nettet mer rettferdig.

Sitat fra: E_S på mandag 10. august 2015, klokken 16:06
Sånn jeg skjønner dette vil det å lade bilen på 32A 1-fas uansett tid altså mest sannsynlig gjøre det mye dyrere jevnt over enn å lade den dobbelt så lenge på 16A.
Nettopp, og på samme måte som at en 32A kurs koster mer enn en 16A kurs, (uansett om du bruker 32A en time eller 16A i to timer), er nettkostnadene påvirket av maksimalt effektuttak.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA