Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av i3_X5_730, mandag 08. juni 2015, klokken 23:35

« forrige - neste »

stefse

Alt dette tøvet rundt nettleia irriterer.
Jeg vil ha nordpool pris og avregning av faktisk forbrukt strøm pr time til aktuell pris i den timen. punktum.
Og strømprisen bør settes ut fra faktisk tilbud/etterspørsel, ikke som i dag hvor en "pseudo-pris" på 1-10 øre etter at vindmøllesubsidier, grønne sertifikater og alskens transporttillegg, distribusjonstillegg og andre påfunn har påvirket prisen på Nordpool. (men hvor lite av dette kommer forbrukeren tilgode)

Så kan jeg betale en fast sum pr år/kvartal i nettleie dimensjonert for effekten jeg abbonerer på.
Hvis det av ulike grunner skulle oppstå problemer med å levere den effekten jeg ønsker i en gitt tidsperiode så kan eg gå med på begrensning i effekt, mot en lavere nettleie.
Fjern alle de dustete kWh påslagene, og de kreative beregningsmetodene for nettleie. Det er rett og slett alt for komplisert og forvirrende, og det er det sikkert ment å være også slik at folk lettere kan lures. Hvis det er så viktig å få folk til å la vær å ta ut effekten er det bedre å gjeninnføre overforbrukstariff  >:(
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

elbil-1

Helt enig i at man skal betale en fast nettleie ut fra effekt man abonnerer på.

Har man 50A hovedsikring så er det den effekten man maks kan bruke og det man betaler for.

Det blir helt tøvete å si at feks 20kw er "normalforbruk"

Utfordringen blir å finne en ny prismodell som ikke slår ut veldig galt for de som bruker lite strøm men har høy maks effekt.

Mange har tilpasset varmeovner/lading etc ut fra dagens prismodell og å skulle pålegge dem å bygge om strømstyring i huset for flerfoldige tusener for å tilfredstille en mulig urimelig skjev prismodell virker lite gjennomtenkt.


stefse

En tilleggskommentar her:
Jeg leste på dette forumet et innlegg om bedrifter som leier inn dieselaggregater for å ta effekttopper, selv om effekten er tilgjengelig i nettet.
Med denne sinnrike beregningsmodellen, med et snitt av de timene med høyest effekt som enkelte er fan av, får man slike svært uheldige utslag.

Må man lade klokka 16-17 så får man betale kWh prisen på 1-10 kr, eller skaffe seg en powerwall eller no tilbakeførsel av strøm fra elbilen, men hold nå for guds skyld nettleia utenom dette og la markedet virke. Det må jo være endel av intensjonen, hvis man først skal innføre disse timesmålerne?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

elbil-1

Vet også om flere som har mange målere for å fordele lasten slik at ikke toppen skal bli unødvendig dyr.

Det blir jo bare tull, fordi samlet uttak er det samme - bare fordelt på flere ledninger. Belastningen på nettet er den samme.

Softblue

#64
Sitat fra: stefse på mandag 10. august 2015, klokken 21:11
En tilleggskommentar her:
Jeg leste på dette forumet et innlegg om bedrifter som leier inn dieselaggregater for å ta effekttopper, selv om effekten er tilgjengelig i nettet.

Når jeg tenker etter så har jeg vist "sertifikat/kursbevis" på dieselaggregat. Så da får jeg kjøpe et stort dieselaggregat å lade el-bilen med :)
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Elbil fundamentalist

#65
Sitat fra: Softblue på mandag 10. august 2015, klokken 13:21
Om alle skal lade el-bilen på natten så vil det bli "rush-tidsavgift" på strømnettet om natten.
Uansett vil NVE heller at jeg bruker shuko hele natten enn min 22Kw ladeboks en times tid.
NVE mener tydeligvis at det skal være prisnøytralt om man bruker diesel, bensin eller strøm på kjøretøy, og da vil nok el-bilsalget bli på linje med Tyskland.
NVE politikk er vist å begrense strømforbruket i stedet for å bygge ut strømnettet, og jeg som trodde at NVE´s oppgave var å levere strøm.
+++ Helt enig her. Dette er ikke ett kjempeproblem. Investere i trafoer der det trengs og flytt brukbare trafoer ett annet sted de kan tilføre kapasitet. Prioritere oppgraderinger i istedenfor å søle bort penger på administrasjon og datasystemer på å realisere effektbasert prising. Det er mer lønnsomt for AS Norge at travle barnefamilier får unna hverdagaktivitetene at vasketøyet er tørt til dagen etter, at elbilen er ladet opp til alle morgendagens ærend og eventuelt må lades etter jobb for å kjøre på trening/kamper om kvelden samt at varmepumpene kan sparer strøm hele året, og man kan fyre med strøm i kuldeperiodene uten at vi skal bli flådd. Det er jo derfor man har bygget vannmagasiner. Hvis en eneste familie brenner ihjel pga at det er blitt billigere å kjøre tørketrommelen på nattestid er hele opplegget ned effektbasert prising en skandale. Det er også ett potensielt sikkerhetsproblem at elbileiere som har mye lading på scuko kontakter avstår fra å installere mer hensiktmessige ladeløsninger da de har høyere effekt. Direktevarmer til varmtvann kan spare en kvadratmeter boareal i byene. Med kvaderatmeterpris på 75.000 bør ikke NVE komme å stille spørsmål ved dette. Her synes jeg faktiskt at NVE er i ferd med å glemme mandatet sitt. Nettleverandørene hadde samling hos Agder energi og da var tonen: -Skal VI tilpasse oss samfunnet ELLER skal samfunnet tilpasse seg OSS. Her bør det renses opp om en slik holding har slått rot i NVE.

Ser også at forslaget som ligger på høring er en effektiv blokkering av å utbygge ladeløsnigner for borettslag og sameiere. Blir ingen enighet her at et mindretall elbileiere skal få påvirke den samlede effekten i sameiet. Mange nye unødvendige problemer for videre eilbilsatsning om dette dårlige forslaget fra NVE går igjennom.

Istedenfor at NVE er på full kollisjonskurs med Elbilieierenes interesser burde Elbilforeningen heller sørge for at ebillading kan styres intelligent via AMS og gjenbruke systemet fra varmekjel styring. Elbileiere bør selvsagt kunne overstyre en eventuelt avstenging om elbilen må lades ASAP.
Ett slikt system er en mye mer konstruktiv måte å løse kapasitetsproblemet på. En slik løsning kan også med tiden få elbilene til å levere strøm til nettet når teknologien er klar for det. Her bør Norsk og Dansk elbilforening samarbeide for en løsning. Danmark har mange vindmøller som ikke blir kvitt strømmen til tider.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

ludo

Jeg har per dags dato liten oversikt over hvor mye jeg betaler i strom regning fordi:
1. Jeg er litt lat
2. Jeg  forstar ikke stromregningen
3. Jeg far stromregningen na og da
4. osv.......

Blir dette noe bedre med et komplisert avregningsystem?
Hvordan blir det med gamlefar som nettopp har kjopt seg elbil?
En hektisk familie som onsker a ha bil 100% klar hele tiden?


Electrix

Det finnes mange gode argumenter både for og mot AMS med variable priser og effektledd, men å vaske klær midt på natta er ikke et av disse. Grunnen er enkelt at det er mer bry og samtidig er det lite eller nesten ingenting å spare på dette. Da kan man heller argumentere for å fjerne flaskepanten fordi man er redd for at folk stopper langs hovedveiene fordi de ser en tomflaske i veikanten. Det kan være mer å spare på å plukke tomflasker enn å vaske om natta.

Vaskemaskiner ol står for en veldig liten del av strømforbruket pga de står stille det aller meste av tida. Oppvarming derimot står gjerne for 50-70% av forbruket, og varmtvann 15-25%, begge deler delvis magasinerbart og magasineringseffekten kan relativt enkelt bygges ut. F.eks ved å installere en større vvb neste gang man bytter den.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Griffel

Sitat fra: ludo på tirsdag 11. august 2015, klokken 07:41
Jeg har per dags dato liten oversikt over hvor mye jeg betaler i strom regning fordi:
1. Jeg er litt lat
2. Jeg  forstar ikke stromregningen
3. Jeg far stromregningen na og da
4. osv.......

Blir dette noe bedre med et komplisert avregningsystem?
Hvordan blir det med gamlefar som nettopp har kjopt seg elbil?
En hektisk familie som onsker a ha bil 100% klar hele tiden?
Kostnadene med drift av nettet er for en stor del styrt av effekt, og noe mindre av energi. Hensikten med ny modell er å få til en mer retferdig fordeling av kostnader i forhold til bruk. Statlig revisjon skal passe på at netteiers intekter ikke øker som følge av endringen.

"En hektisk familie som onsker a ha bil 100% klar hele tiden?"
Må da finne seg i å betale mer for denne tjenesten siden de påfører systemet høyere kostnader.
"Hvordan blir det med gamlefar som nettopp har kjopt seg elbil?"
Har legen vurdert helse og hode burde nok det gå bra.
"Jeg er litt lat"
Dovenskap har alltid en kostnad.
"Jeg  forstar ikke stromregningen"
Søk hjelp.
"Jeg far stromregningen na og da"
Det synes som jeg får den titt og ofte.

"Blir dette noe bedre med et komplisert avregningsystem?"
Det er nok NEKs største hodepine og oppgave, å lage et mer retferdig system som ikke er mer komplisert enn at folk flest forstår det. Vi som kommer i kategorien "gamlefar" har vokst opp med overforbrukstariff og har en fordel der.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Softblue

#69
Konklusjonen er klar:
Ikke kjøp ladeboks.
Lad med scuko (230v stikkontakt).

Den ene hånden av staten, ser ikke hva den andre gjør.  :-[
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

THE

Har studert og regnet litt på hva det vil bety for min strømregning, gitt at jeg har samme forbruksmønster som i dag. Det hører med til historien at jeg i dag har en av de høyeste nettleiene i landet i følge statistikkene til NVE.

Forutsetter at jeg som i dag enkelte dager setter bilen til lading med 11kW når jeg kommer hjem fra jobb for å ha bilen klar til bruk etter middag. Det medfører ganske høye effekter, og dermed høyt effektledd på nettleie. Går ut fra tallene til jkirkebo (107,5 kr/kWh vinter og 35 kr/kWh sommer, energiledd henholdsvis 23/25 øre/kWh sommer/vinter), og at effektleddet beregnes som et snitt av de tre timene med høyest effektuttak i løpet av en mnd.

Med mitt energiforbruk på ca 25000 kWh/år og estimert ca 65% av forbruket på vinteren, så vil jeg få nettleie på ca 12-15 øre/kWh høyere enn i dag. Uten endringer i forbruksmønster vil jeg få ca 3000,- kr økte strømutgifter pr år. Nå er det mange usikkerheter i beregningene mine, og jeg ser at jeg har mulighet til å gjøre en del grep for å redusere effektuttak når jeg lader elbil. Kan for eksempel slå av varmekabler/varmepumpe og unngå bruk av vaskemaskin/tørketrommel når elbilen lades.

Det er vel også umulig å se hvordan effektleddet skal beregnes ut fra høringsforslaget til NVE, da det er foreslått mange forskjellige beregningsgrunnlag.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

weld77

Jeg tipper en prosentandel ganske høyt på 90-tallet klarer seg helt fint med en ladekurs med maks 10A hjemme så lenge de har fast parkeringsplass med lademulighet. Jeg ser ingen problemer med at det skal koste ekstra i form av nettleie å ha muligheten (eller rettere sagt: bruke muligheten) til å lade med 11kW eller 22kW eller hva man nå kan finne på å installere i garasjen.

Men dette er ganske tung materie å selge inn, for de fleste er strøm noe som bare alltid er tilgjengelig i den mengden man vil. Jeg tviler på at særlig mange er klar over at det finnes begrensninger for hvor mye effekt og energi som kan sendes hit og dit i det norske strømnettet.

Og kostnadene for netteiere på sikt er temmelig stor dersom trafoer må oppgraderes osv. Dette er det uansett til syvende og sist kundene som må betale for så i min bok er det helt fornuftig å ha en prismekanisme som gir folk incentiver til å fordele lasten utover døgnet. For prismekanismen er det eneste som funker i praksis. Å basere seg på at folk tar slike hensyn i stor skala er fånyttes. Bare se på alle innleggene som finnes om bilister som står på ladeplasser uten å lade.

jkirkebo

Sitat fra: Softblue på tirsdag 11. august 2015, klokken 11:42
Konklusjonen er klar:
Ikke kjøp ladeboks.
Lad med scuko (230v stikkontakt).

Tja, kjøp ladeboks med justerbar strømstyrke (6-10-16A) vil jeg heller påstå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. august 2015, klokken 13:17
Sitat fra: Softblue på tirsdag 11. august 2015, klokken 11:42
Konklusjonen er klar:
Ikke kjøp ladeboks.
Lad med scuko (230v stikkontakt).

Tja, kjøp ladeboks med justerbar strømstyrke (6-10-16A) vil jeg heller påstå.
Det har jeg montert opp for Leafen nå så om noen trenger en veeeldig billig 20A kapabel ladestasjon med fast Type 1 kabel er det bare å sende en PM ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electrix

Sitat fra: Softblue på tirsdag 11. august 2015, klokken 11:42
Konklusjonen er klar:
Ikke kjøp ladeboks.
Lad med scuko (230v stikkontakt).

Den ene hånden av staten, ser ikke hva den andre gjør.  :-[
Eller: kjøp ladeboks og sett bilens timer til å lade på tidspunkt der du vanligvis ikke bruker mye strøm. Dersom du har AMS kan du vel lett gå inn på din profil på nettet og se kurver for hvordan forbruket er time for time. Normalt er forbruket lavest rundt 0400. Setter du timeren til å være ferdigladet idet annet forbruk begynner å øke på morgenen så vil du ikke få høyere toppeffekt med ladingen. Bonusen er at batteriet er litt varmere og yter litt mer når du drar på jobb med bilen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA